Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia arvoja olette saaneet sokerirasituksesta?

12.07.2007 |

Ensinnäkin ärsyttää ihan suunnattomasti! Olin alkuviikolla sokerirasitustestissä, koska BMI oli raskauden alussa 27. No, niinhän siinä sitten kävi, että arvot oli koholla. Paastoarvo 5.3 (tavoite alle 5), tunnin arvo 11 (tavoite alle 10) ja kahden tunnin arvo 8.7 ja se oli juuri siinä rajalla.

Uskomatonta, koska mä syön todella terveellisesti ja makeasta en välitä ollenkaan! Mistä hitosta nuo arvot tuollaisiksi tuli?? No, nyt sitten joudun mittaamaan sokereita kotona tunti aterioiden jälkeen ja aamulla tyhjällä vatsalla, ja ruokavaliota pitää kuulemma tarkistaa. Ei mittaaminen vaikeaa ole ja ruokavalio on ennestäänkin kyllä kunnossa, mutta teen nyt kiltisti mitä käsketään. Heti on kotimittaukset näyttäneet onneksi ihan normaalia. Paitsi eilinen ja tämänpäiväinen lounas oli täysin samanlaiset, silti eilinen arvo oli 5.8 ja tänään 6.7.

Millaisia arvoja te muut olette saaneet, ovatko pysyneet kurissa? Pitääkö mittauksia jatkaa koko loppuraskaus? Nyt rv 26.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoarvo oli 5 (pikaluku 4,4), tunnin lukema 8,7 ja kahden tunnin 5,3. Eli näissä ei mitään hälyyttävää. Jouduin testiin koska esikoinen oli iso syntyessään (4750 g) ja tämä toinen näyttää olevan samanlainen jollei parannettu painos :)

BMI oli 24. Satun siis olemaan vain sellainen että kasvatan isoja lapsia, oma paino ei nouse. Esikoisesta tuli kaikkiaan 7,5 kiloa ja nyt on tullut 4,5 joten samalla kaavalla näyttää menevän.

Tsemppiä mittauksiin, luin netistä että jossain tutkimuksessa oli 68% testatuista " kärähtänyt" tuossa rasituksessa eli aika iso prosentti siellä kyllä jää kiinni. Toki sinne on jo seulottu melkoinen riskiryhmäkin. Käsittääkseni noita mittauksia joutuu kyllä jatkamaan loppuun asti, varsinkin jos arvot edelleen ovat korkeat tai sahaavat kovasti päivittäin. Joillan ihmisillä vain tuo sokeri näyttää imeytyvän eri tavalla vaikkei makeaa söisikään. Minä olen yrittänyt vältellä sitä sen vuoksi ettei vauva suotta minusta johtuen kasvaisi liian suureksi, mitään viisi kiloista ei huvittaisi ryhtyä syyskuussa tunkemaan ulos :) Sinua varmaan seurataan raskauden jälkeenkin vielä tarkemmin sillä aika monella puhkeaa kuulemma 10-15 vuoden sisällä aikuistyypin diabeter. Toivottavasti sinä pääset pelkällä raskauden ajan " härdellillä" .

t: Typykkä ja neiti syyskuu 30+

Vierailija
2/8 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulokset 4,2, 3,6 ja 6,4 eli todella hyvät. Kyseessä kolmas lapsi, edelliset normaalikokoisia, ei ylipainoa, terveelliset elämäntavat, ei ainakaan pahaa sukurasitetta, joten oli odotettavissa että tulokset ok. Toisilla munuaisten sokerinläpäisykynnys laskee raskaudessa, siksi pissassa sokeria. Mutta olin kyllä kiitollinen ettei tarvinnut alkaa pistelemään :) Tsemppiä mittauksiin ja dieetille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kolmannella kerralla onneksi ei! Arvosi olivatkin selvästi yli, arvaa ottiko minua päähän, kun esikoisen kohdalla tunnin arvo oli 10.1 ja toisen kohdalla 10.0 eli juuri se raja-arvo. Ja muut arvot niin hyvät kuin vaan olla ja voi.

Minun piti mitata sokereita kahtena päivänä viikossa, viisi kertaa päivässä viimeiseen lääkärineuvolaan asti, eli n. rv 36. Silloin sain luvan lopettaa mittaukset, kun kotimittauksissa ei mitään häikkää ollut.

Sairaalassa seuraavat aika tiuhaan sitten vauvan verensokereita, meilläkin ollut pojilla kantapäät mustana, kun on kotiin päästy. Ja minulta ottivat synnytystä seuraavan päivän aamuna kanssa paastosokerin.

Niin ja vuoden kuluttua synnytyksestä joudut sitten vielä uudelleen sokerirasitukseen, jossa katsotaan, että diabetes on mennyt ohi, eikä ole jäänyt pysyväksi.

Näin siis ainakin jyväskylässä.

Kisu, rv 40+1

P.S. Niin ja kun aina pelotellaan isoilla vauvoilla, jos on diabetes, niin meidän esikoinen painoi vajaan 2800g syntyessään rv 39+1, että se siitä jättiläisestä.

Vierailija
4/8 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sokerirasitus testissä maanantaina. Kaikki arvot olivat ihan kohillaan:

Paasto 4.4

1h 8.7

2h 6.1

Tosiaan jouduin tuohon testiin vain sen takia kun BMI alussa 25,3 eli siinä rajoilla. Virtsa on ollut aina puhdas ja sukurasitteena diabetestä ei ole. Mutta pääasia että tuli tarkastettua ja sai mielenrauhan :)

Sirena & Tiitiäinen 29+4

5/8 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on takana 4 raskautta ja jokaisessa on diagnoosina raskausajan diabetes. Ensimmäisellä ja toisella oli tunnin arvot vähän koholla (10,2 ja 10,1), ekasta jouduin vuorokausikäyrään prenalle, toisesta sain mitata kotona. Kolmannella kerralla paastoarvo oli raja-arvo (4,8), joten terkka säästi mittauksilta (äitipoli kyllä moitti sitä päätöstä loppuraskaudessa). Neljännellä paasto oli 4,9, kun raja on Seinäjoen alueella edelleen 4,8, eli pistämiset jatkui. 4 päivän mittaukset + 2 ylimääräistä paastoarvoa tarvitsi mitata ja sain lopettaa siihen, kun arvot olivat reippaasti alle rajojen.

Mulla on myös taipumuksena saada isoja lapsia, eka oli 4525g, toka ja kolmas 5150g, ja viimeisin 5340g. Painoa ei mulle kumminkaan kertynyt liikoja, nytkin alle 10 kg. Ja BMI on vaihdellut raskauksien myötä, ekalla oli BMI 18 ja viimeisellä 27...

Vaihteleviin arvoihin en keksi yhtäkkiä kuin, että ennen ruokailua oli sokeri korkeammalla jälkimmäisellä arvolla, jos kerran oli samaa ruokaa. Tai sitten annos oli hivenen isompi, tai liikuit ruokailun jälkeen vähemmän. Ja siihen ruokavalio-asiaan muistutan, että rasvaa pitää vähentää ja hiilihydraatteja tarkkailla, ne on paljon pahempia sokeritason nostajia kuin pelkkä sokeri/makea (varmaan sen kyllä tiesitkin).

Tsemppiä mittauksiin!

Vierailija
6/8 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisin aamusokerini alhaisemmaksi, sen ennen aamiaista otettavan arvon? Mittaan sokerin heti herättyäni, pitäisikö olla jonkin aikaa jalkeilla ensin? Olen vaan tottunut syömään aamiaista heti noustuani. Iltapalani on ihan suositusten mukainen, siinä ei pitäisi olla vikaa. Aamusokerini on ollut viimepäivinä 5.1-5.4, ei siis kovin korkea. Mutta raja on 5, eli yli kuitenkin sen. Muut arvot (aterian jälkeen) ovat olleet ok.

Vierailija
7/8 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse mittaan lähes heti kun olen ylösnoussut. Käyn vessassa ja samalla tulee pestyä kädetkin mittausta varten...

Itselläni tuohon aamusokeriin auttaa parhaiten raskas liikunta (siis jossa hengästyy ja hikoilee kunnolla ja kestää 45-60min) Minulla mikään iltakävelyjen/vaunukävelyjen teho ei vaikuta tuohon sokeriin. Raskaana olevalle sopii mm. vesijumppa ellei ole aiemmin liikuntaa suuremmin harrastanut.

Jos aamusokerit tahtovat olla dieetistä huolimatta koholla niin siihen kuulemma on hoitona iltaisin pistettävä pitkävaikutteinen insuliini. Ateroiden jälkeisten korkeiden hoitoon käytetään kuulemma pikainsuliinia.

Korkean paastosokerin aiheuttaa se, että maksa valmistaa myös yöllä sokeria elimistön käyttöön. Insuliinia ei kuitenkaan erity suuremmin, koska ei ole ruokailuakaan ja tämän takia aamulla sokeri on koholla.

Vierailija
8/8 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla

Bmi yli 30 ja kovasti lääkäri toitotti kuinka pannaan rasitukseen...tuo aika meni jo eikä kukaan ole puhunut mitään enää. Sokerit ovat olleet puhtaat kokoajan. En kyllä kysykään asiasta jos arvot ovat jatkossakin hyvät eikä lekuri ensikerralla asiaan palaa. Mulla muutenkin on olleet hyvät arvot aina kun jostain syystä on mitattu vaikka lihava olenkin.