9kk ei liiku, mitä tehdä?
Meillä on 9kk ikäinen tyttö. Kasvu ollut normaalia ja muuten reipas tyttö. Nyt äitiä kuitenkin huolestuttaa liikkuminen. Eli tyttö osaa kääntyä, pyöriä oman navan ympäri, vatsalla olessa peruuttaa. Istumaan ei pääse mutta kun laittaa istumaan niin istuu hyvin. Kääntymisestä vielä sen verran että sitäkin tekee vain harvoin. Ei minkäänlaista elettä että yrittäisi ryömiä.
Onko muita vähän liikkuvia vauvoja? Miten vauvaa voisi motivoida liikkumaan enemmän? Tyttö on melkein aina lattialla. Yritän houkutella leluilla ja jumpattukin on.
Terv. huolestunut äiti
Kommentit (17)
Mä olen ite oppinut kävelemään 1v7kk iässä ja ihan normaali olen :D En kuulemma koskaan kontannut, istuin kuin tatti myös, ja ennen kävelemään lähtöä liikuin omalla veikeällä tavallani - hyppelin takamuksella eteenpäin. Meidän neiti on kohta 7kk, ei vielä ryömi yhtään mihinkään, enkä aio huolestua vaikkei ihan heti liikkuisikaan - saattaa hyvin olla tullut äitiinsä. Kyllä kaikki aikanaan oppii! :)
kaverille lääkäri sanoi että yleensä pulleammat vauvat lähtee myöhemmmin liikkeelle kun hoikemmat ikätoverinsa... tosin ei käynyt ilmi onko kyseessä pullea vauva vaiko ei :)
meillä konttailtiin tossa 9kk iässä, jonka jälkeen äitin elämä vaikeutu huomattavasti :) itekkin vaan odotti kun kuuta nousevaa että koska liikkuu ja sit kun alko liikkumaan niin huhhuh mitä menoa! että nauttikaa vielä kun voitte, kyllä ne omaan tahtiinsa liikkeelle lähtee, ja toivottavasti on enempi järkeä mukana kun on ikääkin enemmän... vaikka taitaa olla toiveajattelua ;D
Meidän neiti on maanantaina 9 kk, ja vasta viikonloppuna oppi ryömimään. Istumaan oppi täyttäessään 8 kk, kääntymään kunnolla n. 6 kk. Tähän saakka on " edetty" pieniä matkoja kierimällä, mutta kovin päämääräsuuntautunutta ei liikkuminen kierimällä ollut :)
Pystyyn ei ole edelleenkään minkäänlaista yritystä nousta, pinnasängyn pohjakin on yhä ylimmällä tasolla ;) Istumaan tai konttausasentoonkaan ei ole mitään meininkiä omatoimisesti ruveta, lattialta pääsee istumaan kun aikansa kiljuu iskää ja äitiä apuun :DD Mitä sitä suotta itse yrittämään, kun palvelukin pelaa :DD
Vähän meinasin myös itse huolestua välillä, kun ei tuota ryömimistä aiemmin oppinut. Eikä vauhti päätä huimaa vieläkään, käsillä vaan neiti hilaa itseänsä eteenpäin, eli jalat tulee vieläkin " laiskana perässä" ;)) Vasta nyt ihan viime viikkoina neitonen on sylissäkin ruvennut varaamaan jalkoihinsa, kun kainaloista " seisottaa" sylissä. Tähän saakka ollut useimmiten veltto makaroni...
Että on niitä muitakin, jotka ottaa tän liikkeelle lähdön vähän harkitummin ;))
t. Ope ja neiti 4 päivää vajaa 9 kk
noin 9kk iässä pitäisi liikkua jollain lailla eteenpäin: ryömiä edes. Muuten kannattaa ottaa yhteyttä fysioterapiaan. Näin meille sanottiin.
Meillä kohta 11kk ikäinen poika, eikä liiku mihinkään mitenkään. Istunut on puolivuotiaasta ja jo 2kk ikäisenä kääntyi mahalleen. Tosi harvoin kääntyy edes mahalta takaisin selälleen. Istumaan ei tosiaan nouse itse, mutta tukevasti kyllä istuu ja siitä joskus menee mahalleen.
Poika on pulska (11.5kg) , ja en ole ollut asiasta huolissaan, koska isotveljetkään ei ole olleet liikkumisen suhteen kovin aikaisessa.. Neuvolassa ei myöskään olleet vielä asiasta huolissaan, kaikki ajallaan!
jos vauva kuitenkin pyörii napansa ympäri ja peruuttaa taaksepäin, niin onhan se liikkumista! Jos makaisi flegmaattisena selällään päiästä toiseen, niin olisin huolissani :) Voithan toki ottaa yhteyttä fysioterapeuttiin, mutta näin mutu-tuntumalla vaikuttaa, että vauvan fysiikassa ei ole mitään vikaa tai estettä liikkumiselle. Jospa hän on vain laiska? ;D
Meidän kuopuksemme - pari viikkoa vaille vuoden ikäinen neitomme - on juuri tuollainen hitaasti liikkelle lähtenyt. Tyttö on aina ollut sellainen perustyytyväinen, joka mielellään olla möllöttää ihan paikallaankin. Minusta tuntuu, että tuo alun liikkumattomuus johtui juuri siitä, ettei vauvaa itseään " huvittanut" juuri ponnistella. Oli tyytyväinen juuri siinä paikassa ja asennossa, johon äiti hänet laittoi :). Nyt kun tyttö on päässyt menemisen makuun, on kehitysvauhti hurjaa ja meno aivan vallatonta.
Me saimme jo 6 kk neuvolasta lähetteen fysioterapiaan, kun ehkä hieman hätäinen neuvolatäti oli huolissaan, kun tyttö ei osannut silloin vielä kääntyä. Fysioterapiassa sitten kävimmekin noin viiden kuukauden ajan 2-4 viikon välein, lähinnä sain käynneillä vinkkejä, joilla aktivoida tyttöä liikkumaan. Mutta siis nyt, lähes vuoden ikäisenä, tyttö on ottanut ikätoverinsa kiinni. Hän oppi kääntymään 7-kuisena, ryömimään noin 9-kuisena, konttaamaan 10-kuisena ja nyt tapaileen ensimmäisiä askeliaan.
Vinkkinä voisin antaa, että lasta tosiaan kannattaa pitää mahdollisimman paljon lattialla (niin te teettekin). Ja kun vauvan laskee lattialle, pitäisi hänet laittaa aina selälleen, jotta tuota vatsalle kääntymistä tulisi harjoiteltua. Vauvalle ei myöskään pitäisi antaa leluja suoraan nenän alle, vaan mieluummin vähän etäälle, jotta joutuu hieman tekemään itse töitä lelujensa eteen. Ryömimistäkin voi harjoittaa siten, että vauvan ollessa vatsallaan, häntä työnnetään kevyesti jalkapohjista eteenpäin.
Tuskin kannattaa olla huolissaan, tyttösihän kuitenkin jo liikkuu. Jos kerran menee jo akselinsa ympäri, niin varmasti hän aivan pian tajuaa, miten ryömiä eteenpäin.
Niin, ja tuo meidän kuopuksemme on juuri tuollainen pullea vauva. Minäkin olen kuullut, että tuhdimmat vauvelit lähtisivät hitaammin liikkeelle. Ainakin meidän kohdallamme tuo pätee.
Sillon kun mentiin 10kk neuvolaan, niin poika oli just oppinut vko sitten ryömimään eteenpäin. Ja tuo neuvolakäynti oli silloin, kun tuo 10kk oli jo täytetty. Meillä pyörittiin ja pakitetiiin tooooooosi pitkään. Sitten yksi päivä kun oltiin kylässä, niin poika veti itseään ekat vedot lelutiikerin perässä :) Lattia oli paljas, meillä on paljon mattoja. Nyt jälkeenpäin huomasin, että ehkä paljaalla lattialla olisi opittu nopeammin...?
Sitten tuosta meni parisen vkoa eteenpäin ja poika jo konttasi ja nousi pystyyn seisomaan. Nyt vuoden vanhana on melkein kuukauden verran kävellyt tukea pitkin. Siis tosi iso kehitys pienellä aikavälillä, kun tuohon alkuun vertaa.
Mulla on sellanen kehitys-lappunen missä lukee, että vuoden vanhana on osattava liikkua ETEENpäin. Oli se sitten ryömien, kontaten, pepullaan tai kävellen. Missään vaiheessa neuvolassa ei kukaan sanonut, että olisi aihetta mennä fysioterapeutille. Pääasia on käsittääkseni, että lapsi liikkuu johonkin suuntaan ja jollakin tavalla.
Nyt sitten muistelen haikeudella niitä päiviä, kun pystyi juomaan kahvinsa rauhassa :)
Täälläkin myös yksi hitaasti liikkeelle lähtijä. Meidän tyttö on myös aika pullukka. Peruutti 9kk iässä. ryömimään eteenpäin lähti 10kk iässä. Nyt 11kk. Tässä kuukauden aikana onkin sitten oppinut nousemaan makuulta istualleen ja yrittää nousta kaiken mahdollisen päälle. Seisomaan ei vielä itse nouse, mutta jos laittaa seisomaan jotakin vasten niin että pitää itse kiinni esim. pöydän reunasta, niin seisoo kyllä hetken itsekseen. Kontannut ei ole ollenkaan,paitsi konttaus asennossa on hetken. Meidän typy lähti ryömimään eteenpäin, kun sellainen purkki lähti vierimään lattialla eteenpäin. Lähti sen perään. Joten uskon että kun teidänkin pikkuinen hoksaa miten päästä eteenpäin niin muu kehitys tapahtuu vauhdilla.
Meillä poika ensi viikolla 9kk ja meininki juuri sama kuin Hermionan tytöllä. En ole vielä huolestunut, kun on muuten ollut aina jäntevä poika, istunut tukevasti jo pitkään ja 8kk neuvolassa lääkäri kirjasi, että ' motorinen kehitys ikätasoista' . Saapahan tosiaan vielä hetken armonaikaa, ennen kuin alkaa perässä juokseminen.. ;-) Meillä poika ollut myös melko iso/pullea, tosin touhottaa muuten niin, että on viime kuukausina hoikistunut. Ja on myös yleensä aina matolla eikä paljaalla lattialla, ollaan mekin mietitty, että vaikuttaako.
...vastuksista.
Hyvä huomata että meidän tyttö ei ole ainut hidas oppimaan liikkumisen jalot taidot. Olen kyllä ihan pienestä vauvasta lähtien aina sanonut että taitaa tyttö olla mukavuudenhaluinen ja vähän laiska ;)
Kerran vielä, kiitos vastauksista!
mutta meillä oli esikoinen aikainen liikkuja ( kääntyi 3kk, käveli kärryn kanssa9kk ja hyvin ilman tukea 10-11kk), mutta nuoremmista toinen ei ole ollut " kovin liikunnallista sorttia" eli hitaasti edetään =) Mutta se piti kertoa, että esikoisen kohdalla sanottiin neuvolassa, että olivat huomanneet, että vauvauimarit ovat motorisesti yleensä taitavampia, kun ovat saaneet painottomassa elementissä harjoitella liikkumista. Tosin meidän nuorin, joka ei siis ole uinut vauvana, on myös suht aikainen liikkuja. Mutta tosiaan esikoinen on omaa luokkaansa ja varmasti uinnilla on ollut merkitystä.
En ole ennen kuullut, mutta voisi pitää paikkaansa. Meillä nimittäin nuo pojat ovat molemmat olleet vauvauinnissa ja aikaisin liikkeellä. Eli kävelivät tuetta hyvin 9kk iässä. Tätä neitiä emme ole vauvauintiin vieneet, kun loppuivat rahat ja kädet... ;-P Tosin varmasti liikkumiseen vaikuttaa myös luonne. Meidän pojat ovat aika vilkkaita ja vauhdikkaita. Näkyi heti vauvana. Tyttö on ollut rauhallisempi, vaikka temperamenttia häneltäkin löytyy.
Meillä ei liikkumisen esteenä ainakaan ole matot, sillä niitä ei ole. Ja leluja aina laittelen lattialle niin, että pitäisi kurotella. Mutta ei. Tyttö ei ole koskaan viihtynyt mahallaan, toisin kuin veljensä. Ja lattialla on ollut ja on paljon. Alan olla vakuuttunut, että hän vain ei halua liikkua muuten kuin " pystyasennossa" ...
Ja yhdyn kyllä siihen, että rauhalliset hetket ovat ohi, kun vauva lähtee liikkeelle. Tai ainakin sitten pitää itse olla nopea ja omata gepardin vaistot ;-P Meillä aikanaan keskimmäisen ollessa 6kk, nousi hän tukea vasten seisomaan ja silloin tuolloin 2v2kk esikoinen kävelytti ja tanssitti veljeään. Huhuh! Oli se hurjaa aikaa... Että toisaalta saa rauhassa olla neiti meidän naurusuu-vauvamme!
meillä nyt 3v ja 2v taaperot ja puolivuotias vauva.nämä kaksi vanhempaa on kääntyny n. 8kk iässä eka kerran,ei koskaan ryöminy kumpikaan,istunu tukevasti 9-10kk lähtien ja n.vuoden iästä kumpikin lähtenyt liikkeelle pepulla eli ollu peppukiitäjiä.kumpikin kontannu 1v2kk iässä ja kävelemään 1v5kk.ja kovasti näyttää että tämä kolmas ois aika lailla samanlainen.
tahdon sanoa että ei kannata huolestua eikä verrata muiden lapsiin.jokainen kehittyy omassa tahdissaan!!!ja kyllä ne sitten aikanaan.ja vaikka esim.ryömiminen kuuluu norm kehitysvaiheisiin ei sitä siltikään kaikki tee.itse olin silloin esikoisen kanssa huolissaan ja eniten ärsytti se kun tutut ja tuntemattomat sanoi että " eikö se vielä tee sitä taikka tätä..."
nautihan vaan lapsesta täysin rinnoin :) mukavaa kesää!
Kyllä vauvauinti tukee lapsen motorista kehitystä, koska vauva saa esteettä harjoitella erilaisia liikkeitä, mutta jos vauva on liikkuakseen, niin liikkuu ilman vauva-uintejakin (nimimerkillä vauva 5kk 1vko ja ryömii eteenpäin eikä vauva-uinnissa olla vielä käyty kertaakaan). Jos taas lapsella ei ole kiirettä liikkeelle, hän tuskin liikkuu, vaikka vauva-uinnissa kävisikin (ellei sitten uinnin vapaus innosta häntä harjoittelemaan liikkumista myös maalla) :) Eli mitkään vauvaharrasteet eivät sinänsä kehitä lapsia, mutta ovat ihan hyvänä tukena kehitykselle :)
Meidän tyttö ryömi n. 10kk iässä ekan kerran, konttasi vasta 1-vuotiaana. Käveli ilman tukea ekan kerran n. 1v2kk iässä.
Siihen asti köllötteli tyytyväisenä selällään, mitä nyt vähän pyöriskeli..mukavuudenhaluinen kai ;)
Ja nyt viipottaa meillä reipas 4-vuotias :)
Meidän neiti on 8kk. Käännytty on 4kk iästä. Kääntyy siis vallan näppärästi ja pyörii napansa ympäri. Mutta ei etene oikein mitenkään. Kun yrittää " näyttää ja auttaa" , niin suuttuu. Istunut on kuin tatti 6kk iästä. Siis tosi hyvin. Pyörii istualtaan suuntaan jos toiseen vallan näppärästi. Kurottelee istualtaan. Harvemmin lähtee istumisasennosta pois, mutta jotenkin sen hallitsee kuitenkin. Istumaan ei tosiaan itse pääse, kun ei nouse edes konttausasentoon. Halut olisi kävellä ja kun ottaa käsistä kiinni, vääntäytyy suorin jaloin ylös. Ja kävelee, jos pitää käsistä kiinni. Saattaa mönkiä niin, että pää maassa ja peppu ylhäällä jalat suorina. Kun laskee lattialle, haluaisi jäädä seisomaan ja pistää käsillä vastaan ollen karhuseisonta-asennossa (jossa ei silti pysy ilman tukea). Kumm tapaus!
Meillä kaksi " isompaa" kävelivät jo yhdeksänkuisina, mutta kävivät myös kaikki muut ns. normaalit vaiheet läpi. Eli ryömivät, konttasivat ja nousivat seisomaan... En tiedä, mitä tämän neidin kanssa pitäisi tehdä. Onko jokin fyysinen ongelma vai onko vain päättänyt, että ei tee muuta kuin kävelee...
Neuvolalääkäri 8kk ei ollut huolissaan. Hajontaa kuulemma on kovasti. Että ei kai sitten pitäisi olla itsekään... Sanoi, että vaikutelma tytöstä ihan hyvä...