* * * TAMMENTERHOT ke-to * * *
Alkuviikon jutustelut
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10727786&p=2&tmo…
Kommentit (37)
Täällä sataa taas ;/
Mä olen kyllä tykännyt, että välillä sataa, mutta nyt voisi jo tauota joksikin aikaa ja tulla vaikka viikon kuluttua taas muutama sadepäivä.. Mutta eihän nämä kelit silleen me, kun me haluttais :)
Birgit ja Zatu: mä olen sit meistä kolmesta nuorin, kerran vasta reilu viikko sit vanhenin tälle vuodelle :) Nyt saa vielä lähes vuoden odottaa niitä pyöreitä synttäreitä =)
LeluG: meillä on vaihdeltu sujuvasti erilaisten helistimien ja pehmolelujen kanssa, välillä kelpaa toinen ja välillä toinen.. Eilen keksi uuden lelun, kun meidän esikoisella on sellainen leikki-imuri, niin pikkuneiti keksi sen ja laittaa sen ihan itse päälle ja kuuntelee sitä hurinaa ihan silmät suurina :)
Meillä käy olohuone liian pieneksi, koko ajan on sohva tai seinä vastassa ja neiti yrittää päästä niistä läpi, mutta jostain syystä ne ei anna periksi =) ja päästä neitiä läpi ja siitä tulee huuto.. Hän osaa kyllä jo kääntyä molempiin suuntiin ja pyöriä tosi vikkelään navan kautta ympäri, ryömimistä ei ole vielä hoksannut, mutta kunhan se tulee mukaan kuvioihin, niin sit tämä mamma on helisemässä.. Nyt on hyvä, kun olohuone pysyy järjestyksessä, niin neidille ei ole vaaranpaikkoja, mutta entä sit, kun lähtee ryömimään.. Remontti on kesken, joten kaikenlaista kamaa on jokapuolella, eli meillä ei ole ihan kamalan lapsiystävällinen talo tällä hetkellä, mutta ehkä se tästä..
Ja lisäksi, kun remontti ei paljon edisty, kun mies on joka ilta ylitöissä.. Eilenkin tuli kotiin illalla kymmeneltä (kun normaali kotiintuloaika on 15.30) ja tänään taitaa olla edessä sama.. Ja kun tänään olisi kummitytön 2v. synttärit, joten nekin jää väliiin :( Hieman harmittaa, ainoa plussa on se, että tuleehan noista vähän ylimääräistä rahaa, mutta jotenkin se ei jaksa innostaa.. Tosin eilen sanoin miehelle, että kunhan ne " ylimääräiset" tulee, niin ostan niillä itselleni jotain :) Eipä tullut kommenttia puolesta eikä vastaan.. Arvasi vain, että väsynyt vaimo " kiukuttelee" eikä se oikeasti osta niillä mitään =) Niinku en teekään, mitäpä minä itselleni osaisin edes ostaa..
Mutta nyt laittamaan noille isommille lounasta, kun tuntuvat tuolla jo ruokaa vaativan.
-äitiliini78 ja pikkuneiti 6kk1vko+
... meillä sai tuo tyttö äsken hysteerisen raivarin, kun puin sille vaatteita päälle ulkoilua varten. Otsasuoni pullistellen kirkui ja pää vaan kolisi hoitotason reunoihin. Nyt sitten nukahtikin yhtäkkiä tuohon meidän sängylle, taisi olla aamupäiväunet jääneet liian lyhkäisiksi. En raaski herättää ihan vielä, mennään sitten vähän myöhemmin ulos. Ei tässä jäniksen selässä olla! :)
Wc/suihkuGallup: Pintxo ei vielä pääse kunnolla eteenpäin, niin olen jättänyt vessareissun ajaksi joko sängylle tyynyillä ympäröitynä tai sitten lattialle. Suihkuun otan kylppärin ovelle sitterissä ja lykkään jonkun lehden tai rapisevan lelun käteen. Yleensä viihtyy siinä nopean suihkun ajan.
LeluGallup: No just kaikki rapisevat jutut. Kummipojan vanha leppäkerttupehmo on suosikki (rapisevat siivet), ja maatilan eläimet -pehmokirja. Mun vanhaa 70-luvun haitarikirjaa tykkää myös pureskella, vaikka se onkin sellainen karvalakkimalli (eli rapisematon). Tuttiakin pyörittelee usein käsissään ja survoo sitä suuhunsa erilaisissa asennoissa.
Onkos muilla tammenterhoilla jo ihan kunnollinen rytmi päivässä? Pupina ainakin jotain sellaista puheli? Meillä yleensä aamut menee saman kaavan mukaan, mutta iltapäivät ja illat vaihtelee, kun ollaan paljon ulkona ja Pintxo nukahtelee vaunuissa miten sattuu. Sehän varmaan auttaisi yöuniinkin, kun saisi ne iltapäiväunet jotenkin rytmitettyä?
Puuru & Pintxo 21.1.
heips!
Kyllä se taidan minä olla vanhin terhomamma täällä. Ikää on nyt 42 ja tänä vuonna 43. Vauveli on mun eka. Elämä ei oo menny aina ihan niin kuin on toivonu, siks tämä myöhäisherännäisyys tässä vauva-asiassa.Eikä tätäkään vauvaa ollu tilauksessa, on meidän rakkauslapsi, joka yllätti iskän ja äidin täysin viime kesänä!! Vaikka tähän ikään mennessä ois kai pitäny jo oppia miten lapsia tehdään tai ollaan tekemättä .-)
Palstaa taitais olla myös meille vanhemmille äiskille, mutta mieluummin seuraan samanikäsiten vauvojen elämää. Ei tänne sivuille kyllä joka päivä kerkiä, mutta kiva aina välillä saada sitä vertaistukea omille ihmettelyileen. Iskällä on tietty kokemusta lapsista, mutta siitä on jo aikaa kun ne lapset ovat jo melkein aikuisia nyt.
Tämä on todella mielenkiintoista ja ihanaa ja rankkaa aikaa. Olen todella onnellinen ja tyytyväinen että sain tämän kokea. Olin kyllä jo itseni valmistanut ajatukseen, ettei mulla koskaan ole omia lapsia, mutta näin siis vaan kävikin. Ei koskaan pidä sanoa ei koskaan ja aina on oltava plan b. Siinä mun elämänohjeita.
Kyllä varmaan fyysisesti vois olla helpompaa hieman nuorempana tätä vauva-arkea elää, mutta minkäs teet. Nyt sitten toisaalta on hirveä tarve elää " terveellisesti" ja muutenkin pitää itsestään huolta, että olisin toimintakykyinen mahdollisimman pitkään vauvan elämässä. Oma Äitini oli 46 kun minut , Iltatähtensä, teki, joten tiedän jotain tuosta isosta ikäerosta. Se on sekä hyvä että huono asia...
Elikkäs eikun oikein mukavaa päivän jatkoa meille kaikille !
tarutu + vauveli 17.1.
[color=4F94CD] Tympiää toi sade.
Meinasin lähteä kylille, mutta tytsi nukahti sitten päikkäreille kesken kaiken. Tossa se nyt nukkua hojottaa sängyn päällä ruokalappu kaulassa.. Antaa toisen nukkua.
Mä oon niin tuskaillu syksyn kanssa jo etukäteen, kun en tiiä että vienkö tytsin hoitoon vaiko enkö vie kun äippäloma loppuu..lokakuussako se nyt jo oli. Pitäs jo ens kuulla laittaa hakuun hoitopaikka jos meinaa.. En kyllä millään haluaisi koko viikoksi, pitänee kysyä voiko osaksi viikkoa viiä hoitoon. Kun kerran työn puolesta on mahdollista joustaa niin kuin haluaa oikeestaan. Löytyisikin joku kiva perhepäivähoitopaikka tästä vielä aluksi niin olisi kohillaan..
[b]Nenn ja zatu[/b] pakko kommentoida tota lapsien lukumääräuteluita sen verran, että mikähän sitä ihmisille on oikein sen oikea määrä? Jos niitä ei oo ollenkaan (niinkun meillä tähän saakka) ei se ollut hyvä ja sitten jos niitä siunaantuu enemmän kuin kaksi, aiheuttaa sekin taivasteluja.. Olet, zatu, niin oikeassa sanoeassasi ettei lapsia niin vain tehä.. vaikka meitä ihan neuvottiin aikoinaan, että hävittäkää nyt toi koira ja tehkää mukuloita.. jep jep.
Jahans takana jo herättiin. Jalat on taivasta kohden ja armoton venyttely/ääntely sessio meneillään. Tarkistaa taas, että varpaat on tallella =)
Mary & tytsi
ja teretuloa joukkoomme myös !!
*luovuttaa nestorin viitan niiaten*
Onnea heti kärkeen myös vaavista!! Nimenomaan sitä on tosi kiitollinen olo, että sai tämänkin kokea =)
En kaipaile minäkään mitään 30+ tai 40- palstaa tms. Kyllä tämä vauva-aika on kaikille ihan tasapuolisen rankkaa, äiskän ikään katsomatta luulisin. Vaivat on samoja ja vauvat erilaisia. Jaa-a en osaa sanoa onko tämä rankempaa tässä iässä.. Olin nuorempana ainakin aivan hirveän aamu-uninen, joten siinä mielessä nyt on helpompaa.
Mutta mitäs me näistä ikäasioista. Edelleen oon sitä mieltä, että ikä on asennekysymys. Täysillä mennään ja naatitaan näistä työmme hedelmistä!
[b]puuru[/b] Kyllä sitä jonkinlainen rytmi löytyy, joskaan ei joka päivä samanlainen. Esim. päikkärien määrä ja ajankohta vaihtelee, samaten ruokahalu. Eilen söi vaikka kuinka soseita ja puuroja, tänään näytti puuro tympivän aamupäivästä. Mutta meneepä itteensä, en mä ainakaan joka päivä jaksa syyä samalla tavalla =)
Jospa sitä koittaisi luikkia tonne piskojen väliin ulos -etes autolle asti ;-)
Pitkästä aikaa aurinko näyttäytyy täälläpäin, ihan kiva vaihteeksi! Poitsu on ekoilla unillaan, jo 1½ tuntia nukkunu :). Nykyään on pikku-ukko ollu taas jotenki kaikkeen tyytymätön. Ei meinaa kelvata välillä syli eikä lattialla leikkiminen, ei yksin eikä kaverin kanssa. Mitä lie vaihetta tämäkin. Hampaita en oo ainakaan vielä tuntenu suussa ku oon kokeillu ja eilen illalla piti oikeen mitata pojan lämpöki ku oli niin harmistunu.
Zatu, Äitiliini ja Birgit: Taidan mää vissiin olla se ryppyisin, oon nimittäin tammikuinen itekki. Meillä on pojun kans melkeen peräkkäiset synttärit, mulla on 9. ja pojulla 11.päivä.
Pisu/pesuG: Jätän kyllä pikku-ukon yleensä lattialle, ku ei vielä pääse kovasti paikkaa vaihtamaan. Jos näyttää että pitää äitin pysyä näköpiirissä, niin otan vessan ovelle katteleen. Varmaan tosi mielen kiintosta kateltavaa :) Suihkussa käyn ku mies on kotosalla tai poju unillaan.
LeluG: Meillä kelpaa eniten se liberon rapiseva kukkanen, on mukava puristella ja imeskellä.
Jostain syystä poitsu on alkanu heräileen taas yöllä. Pitkään meni niin, että nukkui puurolla ja maidolla aamuun klo 5-6 saakka, mutta nyt on parina yönä heränny vinkuun klo 1-4. Ei oo nälkäsen olonen ja nukahtaa uuestaan itekseen. Kova liikkuminen on kyllä alkanu vaikuttaan nukahtamiseen ja varmaan myös uniin, ku välillä herää hoitotason alta tai on poikittain sängyssään.
Puolivuotta on täälläkin eilen siis saavutettu ikää. Paljon Onnea muillekin ½-vuotiaille!
Että tällaset meiningit tällä erää, Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Pioni+poju
Eli silloin aikanaan kun sain esikon,olin juuri n.2 viikkoa ennemmin täyttänyt 18!
Nyt ikää onkin 28 ja tulos 4 lasta :)
Plaah tuota sadetta, joo ei pääse tänään kyllä power parkiin...
Maikkoo...
PS: pukakkaa vaan kuvia,kyllä mää ne joskus laitan :)
Nyt on päivän hyvä työ tänään tehty(tai oikeastaan naapuri sen teki..) Mutta nurmikkoa leikatessa huomasin harakanpoikasen jumittuneen mansikkamaan verkkoon :( se katseli minua niin anovasti että itku meinasi tulla, noh minä en siihen tietenkään lintukammoisena uskaltanut koskea joten soittelin ekaks vpk:n josko sieltä joku tohtisi tulla auttamaan, no eivät kerinneet joten käskivät soittaa hätänumeroon mitä en tietenkään kehdannut tuollaisen vaivan takia tehdä.. (vaikka olishan sieltä saanut komeita miehiä ja monta silmän iloksi ;) ) Minähään sitten riensin naapuriin eläkeikäisiltä apua anelemaan. Ja onneksi joutivat auttamaan poikasen pois. :)
Tillukka se on sitten tosiaan lopettanut ne yösyömiset, nyt ollaan jo menty niiiin pitkään ilman niitä, aika ihanaa nukkua koko yö. Meilläkin lähti esikko lomalle mummolaan joten nyt on ihana kun saa nauttia vain tästä yhdestä :)
äh nyt kuuluu vaunusta jokellusta täytynee vissiin hakea tyttö sisälle.
aurinkoista päivää kaikille!!
äityli ja tilliäinen
Ja pyykkikone laulaa jo kolmatta koneellista, hyvä kun saa taas ulkona kuivattua.
Zatu: en ollu minä, en edes tiedä missä!? ;)
Ikäkeskusteluun sen verran et täällä puolipyöreet (35v) kohta kolkuttaa. Kääks! Olo on kuitenki kuin kakskymppisellä!
Musta ei olisi ollut äidiksi 18-vuotiaana, silloin olin ite ihan kakara vielä.
Meidän neitonen sai kuulokojeet toissapäivänä. Aivan liikkikset vaaleanpunaiset! Suostuu kivasti niitä pitämään. Oikeaan korvaan selkeästi auttaa, vasempaan vissiin ei... :/
Oli mukava tavata _Tigger_, otetaan uusiksi!!
Meillä on " Iineksellä" myös tullu ihan selkeä rytmi kiinteiden myötä ja tosiaan yösyöminen nyt täysin historiaa. Viime yönä kerran heräsi mutta käänsin vaan niin jatko uniaan. Yleensä ei edes herää. Tätä siis jatkunut nyt pari viikkoa.
En muista mitä piti vielä kirjoittaa, veljen muksut täällä hoidossa, hulinaa riittää..
Mukavaa viikonloppua kaikille Terhoille ja äideille!
t. H ja " Iines-Neitonen" 17.1
[color=8B2252]Tänään meillä onkin ollut puuhakas päivä. Pyörähdettiin Hollolassa tuttavien luona pojun kanssa. Matkat menivät onneksi hyvin ja poika pääasiassa nukkui. Menomatkan viimeinen 5km pientä miestä kyllä tympi ihan urakalla :)
[b]IkäG:[/b] Minä täytin viime joulukuussa 30-v. Oli hieman hillitymmät kolmikymppiset kuin vuosi takaperin suunnittelin :) Mistäköhän johtui?!? Henkinen ikä minulla on suunnilleen 10 vuotta vähemmän kuin fyysinen :) Ja minullakin siis ensimmäinen lapsi tämä poju.
[b]LeluG:[/b] Kaikenlaiset nauhat on IN. Pojulla on yksi lelu, jossa on kamalasti nauhoja, se on paras. Myös tuttinauha käy, tai isän hupparin nauha tms. Myös kaikki rapisevat on kivoja ja sellaiset, joista kuuluu joku ääni.
[b]Myrtti:[/b] Me oltiin Egyptissä Hurghadassa vuonna -05 ja oli ihan kiva paikka! Siis kaupunki ei ollut erikoinen, mutta lämmintä oli, lentomatka sopivan lyhyt, nähtävyydet (ja retket) UPEITA sekä snorklaaminen MAHTAVAA (ja lasipohjaveneellä ajelu myös)!!! Koralleista sai upeita valokuvia, kun osti sellaisen kertakäyttökameran, jolla pystyi ottamaan kuvia veden alla. Suosittelen kyllä paikkaa! Hotelli meillä oli kiva, mutta muu hotellin ympäristö oli hieman tylsää. Siellä oli vain turistikrääsää myyviä kojuja ja McDonald´s ja Pizza Hut :( Sit kun lähti ihan keskustaan, niin siellä taas oli elämänmeno hieman turhan vauhdikasta. Kauppiaat repivät hihasta kauppoihin sisään (en tykännyt siitäkään).
[b]Tarutu:[/b] Tervetuloa uudelle kasvolle! :)
Mut nyt pitää lähteä pikkumiestä viihdyttämään...
-Sulina ja poju (synt. 29.12.06)-
[color=483D8B] .. meillä muristaan! Välillä ihan sätkii ja murisee, ihankuin yrittäisi pelotella *hui*
Suunniteltiin vähän reissua asuntomessuille & ideaparkkiin ens tai seuraavalle viikolle. Vähän tosin aprikoituttaa toi asuntomessujutska, että miten siellä jaksaa. Bussilla pitäisi mennä sinne messupaikalle jne.. No ei kai se mikään ongelma oo toisaalta... Siellä vaan on niin kelien armoilla.
Ideaparkin tyyppisistä kauppakeskuksista tykkään kun voi olla saman katon alla =)
Ikäkeskusteluun semmonen loppuniitti, notta mun mielestä on kauhean mukavaa kun meitä on niiin kaikenikäsiä täällä =) Ei sitä juttujen perusteella kyllä toisen ikää koskaan täällä arvaisi, joten kaikki kliseet siinä mielessä saa heittää romukoppaan!
Tulipahan hieno ilta tännepäin ainaskii. Arska paistaa ja niinkuin satoi kovasti aamupäivällä.
Hiukan toi tytsi on nyt onnessaan tosta harson vedosta naamalle ja sitten äkkinykäisyllä pois ja naama kuin naantalin aurinko. Ja tekee kaiken itse vieläpä. Jos vaan saa yleisöö niin on ihan onnessaan!! Ja kyllähän äiskä mielellään on yleisönä kun toinen on aivan innoissaan. Äiskä sitten ihmettelee, että mihin se Rixu nyt katosi jne... ja sitten pitää tietysti säikähtää kun kiskasee harson pois *hih*
Nyt kuuluu tekevän tuota ihan itsekseen olkkarissa. Välillä on vaan niin kovin jännityksissä että tuskin hengittää.
Katoitteko muuten Oprahin äsken? Taas tuli noista vauvoista, voi kamalaa mitä toiset voikaan tehdä. No oli tietysti kauhean nuori ja tunsi olevansa ahdingossa jne... *nyyyh* kuitenkin..
Nyt suihkuun&maito&nukkumaan -tytsi siis =)
Mary & Rixu
kuuman raksapäivän päätteeksi sataa nyt sitten vettäoikein tositarkoituksella... ihan ei ehditty kastua. joku kyseli notta minkälaista taloa laitetaan, mallina on jukkatalon yksi puolitoistakerroksinen puutalo, jonka omatalo pystyttää aluskatteeseen asti ja siitä sitten omat timpurit jatkaa. puut on saatu kaadettua ja maiden ajo alkaa seuraavaksi... huono omatunto kalvaa kun kemmeri joutuu olemaan niin paljon hoidossa. onneksi kuitenkin sen mielestä mummolassa on mukavaa ja mummosta on mukavaa kun kemmeri on siellä.
zatu taisi osua naulankantaan. sitä ei halua uskoa todeksi ja läheisille kertomalla koko kemmerin sydänvika ikäänkuin muuttuu niin totiseksi todeksi. onneksi joku tiesi kertoa, että tällaisten leikkausten onnistumis% on lähes 100, huoli ei kadonnut, mutta helpottui kyllä.
viittiskö joku opastaa minut tuonne terhojen blogiin? ja kuinka sinne saa uusia kuvia?
ninnu ja kemmeri
Ainakin Maria-79:lle voit lähettää kuvia osoitteeseen:
MariaElina-79@luukku.com ja sieltä Maria lähettää sinulle vastikkeeksi osoitteen ja salasanan. Siten pääset blogiin. Joku toinenkin muistaakseni ottaa kuvia vastaa...Auttakee nyt joku kun en muista kuka?..
Ikäg: Minä olen 28v.Olin 25 kun sain esikoisen. Ja nyt taitaapi meidän perhe olla kasassa...nyyh...
Nyt en enempiä taida höpistä, laitan vain Akselin 6kk neuvolatiedot ja poistun takavasemalle miehen viereen.
t.Evelyn79 &Akseli 6.1.
Minäkin lähetin kuvia blogiin, toivottavasti jaksat Maria lisäillä niitä sinne.
Puuru
Sellaista vaan, että mitä siinä oprahissa sitten kävikään?
Kun näin vaan siin lopussa sen itkevän naisen?
Olenpa utelias..
myrtti-
[color=darklime]ekaa kertaa koneella tänä iltana ja silmät on jo ihan ristissä. Zatulle ja marylle ajattelin kommentoida tota lasten lukumääräutelujuttua, ett KYLLÄ (!) mua raivostuttaa semmoset kysymykset. Mun mielestä se ei kuulu kenellekään että miten monta on suunnitteilla. ja kuten Zatu hyvin sanoin, ei niitä lapsia niin vaan TEHDÄ...
Sanon vaan aina että lapsi on lahja ja siunaus. Silloin yleensä saan kuulla että kyllähän kysyjäkin haluaisi monta lasta muttakun haluaa voida antaa lapselleen aikaa ja pitäähän ne lapset hoitaakin.. No siihen en yleensä sitten sano mitään. Onhan fakta ettei 6 lapsen perheessä voi aika mitenkään riittä samallalailla kaikille kuin 1 tai 2 lapsen perheessä. Tapaan kuitenkin lohduttautua että tänä päivänä se lapsille kaiken antaminen yleensä tarkoittaa sitä että lapsilleannetaan se mikä pitääkin ja siiten vähintään yhtä paljon aikaa laitetaan itseensä. Yleensä kun aikakauteemme kuuluu se kaikki, oma aika ja omat menot ovat tulleet yhä tärkeimmiksi vanhemmille. Sitä en menisi sanomaan että se on väärin, se on oikein tervettä ja sitäkin tarvitaan, myös minä. Mutta se tekopyhyys millä lasten lukumäärän jääminen johonkin tiettyyn oikeutetaan, ärsyttää joskus. Mutta edelleenkin fakta on että ihmiset ovat erilaisia ja ajattelevat onneksi erilailla.
Minusta kuitenkin tuntuu että nykyaiakana se 2-3 lapsen perhe on niin " hyväksyttävää" ettei moni koskaan edes ajattele että haluaisi enempää. Se on myös jonkilainen erilaisuus kun on monta lasta ja senkään takia sitä ei aina osata edes tietoisesti valita. Uusperheet ovat oiva esimerkki siitä mitä tarkoitan. Monesti molemmilla on 2-3 lasta ennestään ja siiten hankitaan vielä yhteisesti 1-2 lasta. Kyseessähän on suurperhe nykyisen määrittelyn mukaan, mutta sitä ei aina mielletä siksi vaan koska on saanut ne lapset " erissä" ja kaikki eivät asu saman katon alla. Tosiasiahan on että perheen mahdolliset 2-7 lasta pitää elättää ja aikaa pitää jakaa kaikille, mutta tässä tapauksessa ihmiset ajattelevat sitä perhettä enemmänkin " pakon" sanelemaksi kuin tietoiseksi valinnaksi suurperheestä.
Onhan oma perheen tälläinen, vaikka " vain" 1 lapsi on tullut ikäänkuin kaupan päälle, eli vanhin =)
No tässä taas mun väsyneet mietteet asiasta, taidanpa mennä nukkumaan!
nenn
[color=darkviolet]Olikkos se sinä joka oli liigaottelussa vastassa??