Maitoallergia -kuinka aloititte kokeilun lehmänmaidon sopivuudesta
Hei!
Pieni maitoallergikkomme on nyt 1-vuotias. Allergialääkäri kehoitti kokeilemaan hapanmaitotuotteiden sopivuutta vähitellen vauvalle. Kaikessa hötäkässä jäi selvittämättä, että kuinka nopeassa tahdissa uskallan antaa jogurttia, viiliä tai juustoa.
Olen aloittanut kokeilun. Annoin pari päivää lapselle yhden lusikallisen Jacky-jogurttia. Kolmantena päivänä annoin kaksi lusikkaa ja nyt neljäntenä päivänä yhä kolme lusikkaa Jacky-jogurttia. Ensimmäisen annoksen jälkeen lapselle tuli pieni nokkosrokkomainen täplä poskeen. Sittemmin on ollut ihan vähäistä, tuskin havaittavaa lehahtelua. Eilen ei ollut mitään iho-oireita eikä suolisto-oireita. Iho kasvoissa on ollut hyvin vähäisessä määrin karheampi.
Kuinka kannattaisi jatkaa? Voiko vauvan sietokyky maitoon kokeilun myötä vähitellen kasvaa? Vai tarkoittaako vähäinen oirehdinta sitä, että lapsella on vielä allergia?
Kommentit (5)
Minulla on 3 ja 4vuotiaat maitoallergiset. Vanhempi tyttäreni pystyi yllättäen 2vuotiaana sietämään maitotuotteita, ja parin kuukauden ajan söi jugurtteja ja juustoa ilman oireita. Ykskaks oireet palasivat, meillä ripulointina ja vatsavaivoina, ja maitoallergian lisäksi puhkesi myös vehnäallergia.
Suosittelen olemaan varovainen kokeiluissa, koska allergia voi puhjeta entistä pahempana takaisin. Ilmanmuuta pitää silti saada varmuus, että oireet johtuvat juuri kyseisestä aineesta, ettei tarvitse arvailla. Ja tarvitseehan Kelakin hoitotuen maksamiseen selkeät perusteet. Tosin " pelkkä" maitoallergia ei korvausperusteeksi riitä.
Jos oireet eivät ole pahentuneet, voit varmasti jatkaa varovaista kokeiluasi. Jos tulee yhtään lisää oireita, minä jättäisin toistaiseksi kokeilut sikseen.
Meillä Pauliinalla oli tammikuulla viimeksi maitoaltistus ja sai oireita " punaisesta maidosta" . Altistuksen jälkeen kokeilinkin laktoositonta maitojuomaa...ja yllätys yllätys...siitä ei tullut oireita. Pauliina oli 1v2kk kun laktoositon alkoi sopia. Siihen asti käytimme Almiron Peptiä.
Antaisin jugurttia suurenevin annoksin ja jos kunnon oireet ilmaantuu sit loppu. Meilläkin testauksissa kesti 2-3 rkl, mut kun sai 1/2 dl tuli allergiaoireet.
Tsemppiä vaan kokeiluihin!
sopimattomat uudestaan ja lopussa, kun " kaikki" alkoi sopia sitten nopeammin. Maitotuotteista kävi ekana Arlan Adam-juusto vielä kun mikään muu maitotuote ( edes Edam, omituista kyllä...) ei sopinut. Juustosta saa myös hyvin kalkkia!
aloittamaan altistus juustoll ja sitten hapanmaitotuotteilla ja vipana maidolla
Meidän allergialääkäri on ollut sitä mieltä että ei pidä ärsyttää elimistöä jos se selkeästi reagoi. Kun maito ei ole pakollinen ruokavaliossa, niin välttäisin sitä edelleen. Muitakin mielipiteitä on varmasti sekä äideillä että lääkäreillä, mutta itse tekisin näin.
Hienoa kuitenkin että vähän sieti maitoa, on varmaan menossa ohi.