Millä rv vauva saa syntyä
ettei synnytystä estellä enää lääkkeellisesti piikeillä/tiputuksella? Mielenkiinnosta kyselen, jos jollakulla olisi asiasta tietoa.
vauva2006 rv36+2
Kommentit (5)
Rajana on 34 viikkoa, kun tuo on täynnä ja synnytys käynnistyy ei enää estellä.
supistuksia ei enää estellä, mutta kortisonia voidaan antaa keuhkojen kypsyttämiseksi. Täysiaikaiseksihan vauva lasketaan rv 37-42 ja vasta 43+ on yliaikainen (eli näitä harvemmin edes tulee kun sitten jo käynnistävätkin).
Itse juuri kärvistelen ennenaikaisten supistusten kanssa ja sain tänään estolääkityksen viikoksi, ettei vauva vain liian aikaisin maailmaan halua.
ja viikkoja tasan 36, viime perjantaina vauvan painoarvio oli tasan 3kg.
Tänään mulle lääkäri ainakin sanoi, että koitetaas pitää beibi mahassa ainakin viikko vielä, että saadaan se täysiaikaisuuden raja rikki, On helpompaa sitten kaikille osapuolille sen jälkeen syntyminen. Eli vauvan keuhkot tarpeeksi kypsät jne.
Ja mulle ei todellakaan lykätty kortisoonipiikkiä vielä tässä vaiheessa!
Ainoastaan mikäli supistukset jatkuvat lääkkeestä huolimatta niin sitten takaisin osastolle jossa isketään pyllyyn vielä estopiikki ja otetaan tarkkailuun. Ehkä sitten mikäli tilanne menis edelleen synnytystä kohti, niin saisin sen kortisonipiikin.
T Helga rv36
ja meidän neuvolanterkka sanoi myös täällä olevan se käytäntö, ettei rv34 jälkeen enää yritetä synnytystä estää vaan vauva saa tulla jos on tullakseen.
Mitään rajaa en tiedä, meidän kuopuspoika meinasi syntyä rv 34+4 ja lääkäri sanoi, että tulee jos on tullakseen, ei estellä. Painoarvio tuolloin oli 2,9 kg.