*** PikkuEnskat ma-ti ***
Viikonlopun löpinät:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10705285&p=1&tmo…
Kommentit (29)
taas mitä kirjoitusvirheitä :D tuo " öosonkin" tarkoittaa siis öisinkin :DD
POPPIS, vaude, vai nukutaan teillä jo yöt heräämättä! Koskahan meillä olis sellaista luksusta luvassa... :) Tosi hieno homma, toivotaan, ettei jäänyt vain siihen yhteen kertaan.
MAMMIKSELLE oon unohtanut tyystin kommentoida, mutta määkin oon käynyt niitä Oonan kuvia kattoon ja on kyllä ihana pikku pulleropallero tyttö!! Niin suloinen että! :)
Joops, pitää yrittää siirtää sylissä uinuva poika omaan sänkyynsä unia jatkamaan. Saapa nähdä onnistuuko :/
[color=#8B008B]Pakkailen täällä ja Oona kiljahtelee pinniksessään ihastuksissaan siitä uudesta mobilesta.. ;) Olipa taas ihana käydä jumpassa eilen! Ja Oonakin oli ollut ihastuttava, aurinkoinen oma itsensä mummolassa. :)
PI-KI ¿ kiva ettei kisulla ollut mitään vakavampaa ja toivottavasti paranee pian. Kävitkös sä jumpassa? :)
HAN ¿ täytyy mökiltä palattua sitten skriivailla ystävä-ketjuun.. :) Ja Samposta oli kyllä tosi veikeä kuva reissusta!
LYCKA ¿ mäkin katon Las Vegasia! ;)
SARA ¿ onnittelut että pääset säkin liikkumaan! Se on sitten hyvä fiilis! Mäkin olin pumpissa ja laitoin tankoon melkein samat painot kuin ennen niiden vähentämistä raskausaikana.. Voi olla että huomenna mökillä konttaa kankea mamma.. heh.
PEIPPOSKA ¿ en oo varma joko toivotin sut tervetulleeksi, mutta TERVETULOA ja kamalan paljon ONNEA ihanasta vauvelista! :))) Meillä ei kyllä enää vaihdella vaippoja yöllä ellei ole ¿pakko¿. Sillon alkuaikoina sitä oli vähän pöllö ja luuli että piti joka ikisestä pierusta vaihtaa vaippa.. ;)
POPPIS ¿ Emiliinahan on alkanut tuhisemaan pitkät yöunet! Mahtavaa!
Nyt on mentävä, maantie kutsuu muutaman tunnin päästä.. Huiskutus kaikille! Palailen torstaina iltasella turinoimaan.. Voikaa hyvin!
Mammis & Oona 2 päivää vaille 3kk!!! :)))
P.S. Kiitos vaan POPPIS & HAN kehuista! :))) Pulleropallero tosiaankin..[/color]
[color=green]LYCKA ja HAN ¿ onpa helpottavaa kuulla, että en ollut sairaalassa (ja kotona) siis ainoa pillittäjä. Meiänkin piti eka mennä perhehuoneeseen (ja oltais jopa päästykin, tilaa oli!), mutta päätettiin säästää miehen isyyslomapäiviä kotonaoloon. Eli hän oli päivät töissä, ja tuli sen jälkeen sairaalaan. Ja voi sitä itkuan määrää, kun lähti illalla kotiin :( Kätilö tosin lohdutteli, että itkuisuus liittyy maidon nousemiseen (nousi mulla tosin vasta kotiintuloa seuraavana päivänä!). Mutta se oli henkisesti niin raskasta ¿ toisaalta hirmu iloinen ja onnellinen siitä kauniista kääröstä vierellä, sitten taas jostain syystä niin surullinen olo. Mutta eiköhän niillä hormoneilla ole siihen suuri vaikutus.
Olin myös kotiintulon jälkeen pari viikkoa tosi itkuinen. Esim. yhtenä iltana katottiin telkkaria (Arttu taisi nukkua), niin pillahdin yht¿äkkiä hillittömästi itkemään. (¿Yhtenä¿ iltana..heh..näin sattui monesti¿) Ja en osannut miehelle selittää, että miksi itken ¿ kaikkihan on hyvin! Oli aivan epätodellinen olo. Tuntui, etten tuntenut itseäni ollenkaan. Vaikea selittää. Itketti, muttei tiennyt mikä itketti. Se oli melko ikävä tunne¿ Mun mielestä tuollaisestakin olis pitänyt ¿varoitella¿ etukäteen enempi ¿ että on ihan normaalia tuntea noin synnytyksen jälkeisinä päivinä. Ja että ohi se menee. :) Ja LYCKA ¿ mä kanssa koitin itkeä aina, kun Arttu nukkui :) Ajattelin ihan samalla tavalla, ettei toinen sais ¿henkisiä traumoja¿, kuin äiti vaan pillittää¿ Ja en mä ainakaan (eikä VARMASTI kukaan muukaan) ajattele, että hitto mikä valittaja ¿ olihan tuo kamalan kuuloista sullakin! Tajukin lähti! Ja niin kuin itsekin sanoit, niin helpottaa, kun asiasta saa kirjoittaa/puhua. Toivotaan, että aika kultaisi nämä pahat muistot pois¿ Pois kokonaan. Osa on jo melkein unohtunutkin.
Ja eilen illalla mietin sitäkin, että ois ollut kiva, että siitäkin olisi puhuttu, ettei rakkaus lapseen välttämättä syty juuri sillä hetkellä, kun pieni päivänvalon ekan kerran näkee. Siis tottakai mä ajattelin heti, että ¿onpa ihana ja kaunis nyytti, kuinka suloinen, maailman ihanin!¿, mutta silti mulla meni viikkoja, ennen kuin uskoin, että hän oli MEIDÄN IKIOMA! Siis oikeesti ¿ tuntui, kuin Arttu olisi ollut meillä vain lainassa. :O Siitä ne tunteet sitten lähti kehittymään, ja kunnon äidinrakkauskin puhkesi jonkin ajan kuluttua synnytyksestä. Eilen otin Artun meiän väliin nukkumaan mennessäni (sillä oli TOSI huono yö, oli koko ajan poikittain omassa pinniksessään alkuillan), ja en taas pystynyt kuin katsomaan sitä vaikka kuinka ja kauan, ja ajattelin, kuinka toista voikaan niin rakastaa¿ Kuinka suloinen voi joku olla¿ Ihana pienen nenän tuhina ja tutin lutkutus¿ En vaan saanut silmiäni irti siitä lapsesta! -- tähän väliin tekisin monta sydäntä, jos osaisin =D --
Että sellaisia mietteitä näin aamutuimaan¿ Oli tosiaan juu huono yö Artulla. Oisko maha kipee, vai onko nyt päällä se vaihe, ettei malta nukkua/unissaankin kaikki uusi pyörii mielessä. Meiän välissä nukkui paremmin. Nytkin sain TUNNIN maanitella sitä aamupäikkäreille. Ensin laitoin pinnikseen, kaamea parkua ¿ ei siis väsyitkua, mihin nukahtaa. Oli pakko ottaa syliin, ja sitten menin köllimään sen kanssa meiän sängylle. Siellä sitten jaksoi paperin palaa rapistella ja ihastella (luin samalla päivän postia) jne., vaikka silmät oli puolummessa. Välillä känisi, välillä tyytyväisenä tuttia lutkutti. Ja sitten ykskaks nukahti, kun otin sen miljoonannen kerran tiukasti kainaloon ja hyssyttelin. Pieni raukka¿ No, toivottavasti nukkuis nyt hyvät unet.
SARALLE vaan monet huomenet! ;) Hih, nauroin ihan ääneen täällä noita ¿iltaa iltaa¿-viestejä =D Ja oli ne teilläkin olleet synnytyksen jälkeen kurjat paikat! Kyllä saa töitä tehdä, että sairaalassa saa oman tahtonsa läpi. Meilläkään eivät uskoneet ensin, ettei multa tule edes sitä tippaa maitoa, ja niinpä Arttu-rukka oli 2 ekaa päivää ilman ravintoa. Sitten hakivat vihdoin lisämaitoa, ja ihmettelivät, kun ei melkein 30ml riittänyt, vaan piti hakea toinen satsi!!! (Huom, Arttu tosiaan ollut suursyömäri jo laitokselta asti¿tai ties vaik ois jotain traumoja jäänyt, että pakko syödä, ettei ilman ruokaa jää, kun nälässä siellä oli¿ ;) ¿..) Siellä se olet sinä sitten salilla tällä hetkellä! :) Kateeksi käy¿ Mua niin masentaa tää kodin kaaos, ettei inspiroi taas mikään¿
PEIPPOSKALLE paljon paljon onnea pojasta!!! Hienoa kuulla, että arki on lähtenyt noin kivasti rullaamaan! Ja ei sitä vaippaa yöllä tarvii vaihtaa, meillekin nlassa sanottiin. Minä tosin pääsin vasta jokin aika sitten kokonaan eroon yövaipan vaihdosta ;) Oli joku pakkomielle vaihtaa se, vaikka hyvin näkyy Libero kestävän 12h. (Paitsi eilen aamulla oli tullut sivusta vähän läpi, Arttu kun juo niin kamalasti vettä päivän mittaan ¿ vaippa oli 13h.)
POPPIS, oi, teillä nukuttu koko yö!!! WOW!!! Hienoa! Ja ettei hammaskaan ole kiukuttanut ¿ tosi kiva! =D Mä kävin silloin nlassa siellä hammashoito-ryhmässä, niin siellä neuvottiin vaan aloittamaan harjailu heti ekan hampaan tultua. Ja voihan se olla, että kun luultavasti se ien siellä nyt vähän kutiaa, niin Emiliina tykkäis, jos sormella/harjalla sitä vähän ¿hinkkaisit¿ :)
HAN, oi miten suloinen kuva Samposta! Kunnon hymy-poika =D
MAMMIS, en tosiaan jaksanut eilen jumpata. Enkä varmaan tänäänkään¿ Plääh¿ Väsyttää¿ Hyvää matkaa vielä!!!!!!!!!!
Nyt meen pesee tuttipulloja. Arttu on nukkunut melkein 30min *huh* Varmaan herää heti, kun tästä nousen :)
Pi-Ki ja Arttu 4kk
Ja onnittelut tuoreille äideille!=)
Poppis, toivotaan että saavat tänään maman leikattua ja kaikki menee hyvin. Josko siitä alkaisi sitten teidän ylämäki. Onneksi suomessa huippuluokkaa osaaminen, vaikkei varmasti siltä aina tunnukaan!
Vai nukuttiin teillä koko yö! Onnea=) Toivottavasti jatkuu samaan tahtiin.
Meillä nyt molemmat kaksi hammasta näkyvissä kunnolla alarivissä:) Pitääkö nyt sitten se harjaus siis aloittaa?! Mahtaa tulla mielenkiintoista siitä hommasta;)
Eilen aloitettiin " projekti" josko saataisiin siirrettyä rytmi pois klo19-07 nukkumisesta klo20-08 öihin. Kun toi 07 on liian aikaista meikäläiselle aamu-uniselle nyt ja viikonloppusin muutenkin=( Ja sit kun siirrytään talviaikaan niin se ois 06!!=( No, lähdettiin ajelulle ja itkuhan siellä tuli vartin vaille seitsemän, pistettiin kaasua lisää ja musa soimaan niin tais uni mennäkin ohi ja kun kotiin päästiin niin vielä syötiin, leikittiin, naureskeltiin ja 20:15 nukkumaan ja kasiin nukkui!! JES=) Heräsi tosin kuudelta syömään mut kuitenkin. Eli tänään sama homma, venytetään kasiin josko saatais se pysymään. On tässä vanhemmat, mutta eihän tollasta aamuvirkkua meidän unilahjoilla jakseta;) Toissayön nukkuikin 19-07 eli 12h ja viimeyön 10h eli meidän 10-12h yöunet putkeen is Back!
Tänään vaikka heräsi kasilta niin ysiltä oli pakko päästä ekoille päikkäreille, eli ne ei siirtynyt tunnilla. Vielä tuolla nukkuukin, on vedellyt jo reilut 1½ tuntia. Mut nyt pyykinpesukonetta tyhjentämään kun vielä hetki aikaa...
A & O ~5kk
voi himskatti, kirjoitin äsken pitkät pätkät ja tietty se hävis, oli liian pitkä väli ennen kuin sain tekstin valmiiksi ja pyysi kirjautumaan uusiksi voi h......!
no nyt kuitenkin ollaan pitkästä aikaa kotona ja kerkeää kirjoittelemaankin, ollaan oltu mökkeilemässä, shoppailemassa, mieskin oli v.lopun kotona ja ollaan oltu aika paljon mun äitin tykönä kun sillä on loma...
EMKAn poitsulle onnittelut nimestä ja oli mukavaa lukea pitkästä aikaa synnytystarinakin!
MAMMIKSELLE rentouttavaa mökkireisssua!
PI-KI:toivottavasti kisu pian parantuu!
mä kans vuodan koko ajan, en edes muista koska viimeksi on ollut vuodoton päivä, kun tästä 3kk ruiskusta aika on ummessa haluan kyllä taas ne e-pillerit, tämä ainainen vuoto on rasittavaa, vaikkakin pillerit aiheutti migreeniä..
PEIPPOSKA: onnea pojan syntymästä! me ei kanssa olla ekojen päivien jälkeen vaippaa vaihdettu, sellainen ohje annetttiinkin ettei kannata turhaa vauvaa virkistää vaipan vaihdolla öisin..
HAN:olipas hymyilevä reissumies!
POPPIS: toivottavasti teidän äiti tänään leikataan ja kaikki muuttuu sen myötä paremmaksi!
varmasti oli vielä jotakin kommentoitavaa, mutta kun koko teksti hävisi ja tuli kiukku niin jotain unohtui varmasti!
sitten omanapaista juttua..
meillä hulina yöt jatkuu, viime yönäkin herättiin varmaan 15 kertaa... ähistään ja viimein tulee itku, nyt ei edes nukahdeta enää omaan ähinään, 1.5h oli pisin unijakso ja sekin ajoittui alkuun eli en kerinnyt itse edes vielä nukkumaan...
kullanarvoiset vinkit otetaan vastaan, mitä kannattaisi yrittää, että yöt rauhottuisi...
mitä teidän pikkuisilla on yöt päällä? meidän poitsu on kova hikoilemaan, eikä suostu pitämään lainkaan peittoa päällä, on vaikeaa tietää kunka paljon laittaisi yöksi vaatetta... peitto toisi varmaan turvaakin, mutta kiukulla täytyy peitto potkia ensin pois ennen kuinalkaa nukkumaan...
muut kuin täysimettäjät, mitä annatte pikkuisille iltaisin, että nukkuvat öisin hyvin? meidän pikkumies saa velliä, mutta öisin kun annan ähinään maitoa niin ei syö kuin vajaa 100 ml yleensä n60ml eli kova nälkäkään ei voi olla, ehkä hakee siis juuri tuotaturvaa ja läheisyyttä...
hakkaa herätessään kovasti käsillä, kun jostain tarvitsisi saada kiinni, rätti on käytössä, mutta niin pieni näpertely ei kelpaa...
sitten vielä, kuinka monen pikkuinen nukkuu eri huoneessa kuin te itse? helpottuiko yöt?
vali vali vali, mutta yöt on raskaita, kun itse saa uusiksi unen päästä kiinni niin jo eemeli herää... reilu 10 heräämistä yössä on liikaa... nyt vielä kun mies tulee kotiin seuraavaksi vasta viikon päästä perjantaina niin ollaan vielä kaikki yöt ihan kahden...
kaikki vinkit, neuvot parempiin öihin ja haukutkin omasta toiminnasta otetaan mielellään vastaan!
no nyt se äijä jo heräsikin kun tähän kirjoittamiseen tuhrautui aikaa, vaikka kuinka kun piti kahteen otteeseen kirjoittaa ja virheitäkin varmasti on!
pajuska+eemeli 4.5kk
ehdinpä minäkin ihmisten aikaan kirjoittelemaan!oistin miehen ruokaostoksille ja sohvi kuukahti kasilta, on raukka niin uuuvuksissa tuosta jatkuvasta kummille hymyilemisestä...siinä on sittten flirtti tyttö!ja osaa kyllä kerätä kaiken huomion!talossa on hipihiljaista joten jospa ajatus pysyisi kasassa että muistaisin mitä piti kommentoimaani kellekin...
AURORALLA on siellä aivan upeat yöt!täälllä on kerran koettu luxus eli 8 tuntia tauotonta nukkumista, se kylläkin alkoi jo 19.30 joten syömään klo 03.30 mutta toiveissa on että meilläkin muutaman kk päästä olisi sama tilanne kuin teillä.nyt mennään 1 tai 2 syötöllä. ja tottta, 20-08 on huomattavasti inhimillisempi aikataulu kuin 19-07
PAJUSKALLE taas paljon jaksamista täältä!onko yöt olleet koko ajan noin repaleisia?mitään vinkkiä en osaa antaaa, meillä tyttö on koko ajan nukkunut hyvin yöt, aluksi heräsi syömään 2,5-3 tunnin välein ja nyt tosiaan vain se kerta tai kaksi. toivotttavasti tilanne jotenkin alkaisi paranemaan.mieleeni pälkähti että kun siitä vyöhyketerapiasta on apua niiihin koliikkivaivoihin niin voisiko siitä olla apua uniongelmiinkin?ei varmaan ainakaan olis haitaksi kokeilla.
POPPIUPAULLE myös jaksamista!toivottavasti leikkaus on mennyt hyvin jos je on tänään tehty. eikös se ollutkin tahdistimen laitto vai muistanko väärin?toipumisvaiheen jälkeen on äidilläsikin varmasti edessä mukavat ajat,kun jaksaminen kohentuu huomattavasti tahdistimen ansiosta!se on vain aina raskasta läheiselle jännittää leikkauksen aikana että kuinka kaikki sujuu.meilläkin odotellaan sitä siskon leikkausta, ajankohta varmistunee kahden viikon kuluttua.
HAN;olipa tormakka söpöliini kuvissa(älkää kysykö mitä tarkoittaa tormakka, kuulin sen aivan juuri ja minusta se on niin ihana sana että halusin sillä sen tähän ujuttaa..)!niin reipas matkamies!
mammiskin siellä oli innostunut riuhtomaan, se on hyvä kokeilla että missä ne rajat milloinkin liikkuu...tänäään tosiaan salilla olin ja ai että oli ihanaa!ja melkeinpä samoilla painoilla sai tehdä kuin ennen odotusta!joten ei ole toivo menetetty...paitsi vatsalihakset oli tietysti aivan olemattomassa kunnossa mutta siinääpä sitä on työsarkaa... olin niin virtaa täynnä että kun tulin kotiin niin sohvin päikkärien aikana laitoin ruuan ja leivoin samaan syssyyn sämpylöitä ja joogasin puoli tuntia. sitten vielä illalla tunnin vaunulenkki. voi olla että huomenna täälläkin kontataan...aina voi vedota siihen että pitää näyttää tytölle esimerkkiä kuinka se konttaaminen sujuu!salilla saivat myytyä mulle semmoisia l-karnitiini fat burner kapseleita, 20 treenikerraksi riittää ja maksoi hulppeat 25 euroa...kehui että auttaa rasvasoluja hajoamaan ja lihassoluja kasvamaan...en ole koskaan oikein uskonut noihin mutta nyt pitäää myöntää että en ikinä ole hikoillut noin salilla tai jumpassa, oikein välilllä hävetti...no taas ei voi tietää johtuiko se pitkästä treenitauosta vai oliko tosiaan kapselit noin tehokkaaat. mitä sanoo PT:mme mammis? onko muilla kokemuksia?
PI-KI;ihanaa että otit tuon esille!ite olen häpeillyt että kun aina hehkutetaan sitä kuinka se äidinrakkaus syttyy heti siinä silmänräpäyksessä mutta kun mulla ei tullutkaan mitän oh-la-laa ilmiötä niin olen kokenut itseni kummmajaiseksi...lähinnä ihmettelin kun tyttö hetken oli sylissä ennen happpikaappivisiittiä että sieltäkö tosiaan tuli ihan elävä vauva!että tämä siis niinku onnistu?ja sen jälkeen kun alkoi se hätä ja huoli kun tuntui että lapsi kuolee käsiin niin oli semmoinen olo ettei oikein uskalla tuntea mitään jos sen kuitenkin menettää heti...ja mullakin vasta ihan viime aikoina on tullut semmoisia vedet silmiin-hetkiä ihan siitä rajattomasta rakkaudesta.mut taas toisaalta on ollut hassua se että jo raskausaikana koin voimakasta henkistä yhteyttä sohviin ja se sama tunne on ollut koko ajan. ihan niin kuin olis tunnettu jo 50 vuotta...tavallaan sitä vois verrata tähän mun ja miehen 12 vuotta kestäneeseen yhteistaipaleeseen;ollaanku paita ja peppu, tunnetaan toisen taskutkin, ei niin sitä rakkauttamme hehkuteta mutta se on siellä taustalla, hiljaisena mutta niiin tuttuna ja turvallisena...
no ohhoh, taitaa olla paras mennä syömään, on varmaan verensokerit alhaalla kun noin lempeästi löpisen...mutta totta siis on se että minustakin tuosta äidintunteiden kehittymisestä olisi pitänyt kertoa etukäteen ettei olis tarvinnu ihmetellä ja miettiä että mikä itessä on vikana...mutta olipa ihana kuulla että en ole ainut! ja meilläkin kun oli sitä alun nälässä pitoa kun ei tyttö jaksanut imeä eikä kukaan sitä uskonut(ja mullakaan ei sitä maitoa tullut kuin ne muutama tippa, ei noussut ei vaikka 6 viikkoa nostateettiin kuinka)niin ajattelin kun kotiin tultiin että nyt saa tyttö syödä niin paljon kuin jaksaa ettei jää se tunne että maailmasta ruoka loppuu...ja kyllä se syökin...mutta osaa kyllä laittaa suun kiinnikin kun maha on täynnä. ja meillä ei terkkari ole moittinut vaikka painoa on tullutkin, hän on sitä mieltä että alle 1-vuotias osaa ite sääderllä paljonko syö. ja olen samaa mieltä.
vielä tervetulotoivotukset PEIPPOSKALLE, mukava että pääsitte tälle puolelle!
siis syömään ja venyttelemään, sitten nukkupaapille!
sara&sohvi 12 vkoa(kohta)
Heipsis kaikille!
Viikko ollaan oltu reissussa ja aikaa palstailuun ei ole ollut. Olin kaasona lauantaina siskoni häissä ja sen tiimoilta kiirettä pitänyt. Tyttäremme oli tosi hienosti juhlissa ja tuntui nauttivan juhlan humusta. =)
Nyt on pyykkiä pestävänä monta kassillista. Pari päivää kotona oloa ja sitten uudestaan reissuun.
Palailen paremmalla ajalla, nyt syömään ja tyttöä nukuttamaan.
ONNEA uusille äideille!
T: iida-linnea ja tyttönen n. 2kk
[color=green]Vielä näpyttelen¿ Jospa sitten sais aamulla tehtyä jotain muutakin kuin istuttua tässä koneella ;) Tänään kun on mennyt koko päivä enempi tai vähempi laiskotellessa. Nukuttiin Artun kanssa yhdessä päikätkin (klo 16-18), ja kylläpä teki hyvää! Nyt sitten tosin valvottaa, mutta sama se. Kunhan joskus saa unta :) Arttu onneksi kuukahti jo ennen puol ysin aikaan. Saas nähdä, onko meilläkin yöunille meneminen siirtymässä vähän myöhemmäksi, kun Arttu tuntuu tykkäävän noista päikkäreistä noin myöhään. Mutta hyvä vaan, jos vaikka aamulla nukuttais pidempään¿toiveajattelua¿ Mutta AURORALLA tuo oli onnistunut, mahtavaa!!! Toivottavasti onnistuu tänä yönäkin, ja jatkossa muutenkin :)
PAJUSKA, kokeile säkin kopioida tai kirjottaa tekstit ensin wordiin, niin ei häviä! Mulla oli aluks sama ongelma monta kertaa, kunnes joku ystävällinen täällä neuvo tuon konstin. Eli konsti 1) kirjoita teksti normaalisti, mutta ennen lähetystä mustaa se, ja paina kohdalla hiiren oikeaa näppäintä, ja sieltä ¿kopioi¿. Sitten voit lähettää tekstin. Koska jos kuitenkin käy niin, että tekstiä et saa lähetettyä, vaan pitää kirjautua uudestaan, niin teksti on sulla tallessa ¿ menet vaan takasin sinne viestinkirjoitus-paikkaan, ja painat taas hiiren oikeaa painiketta, sieltä ¿liitä¿. Ja ta-daa, siinä teksti on! Sitten vaan lähetät. Tai keino 2) kirjoita koko juttu wordiin. (Siellä voi hyvin kirjoittaa sitten pätkissäkin, kun voit tallentaa sen koneelle jne.) Sitten, kun teksti on valmis, mustaat sen ja otat sen ¿kopioi¿. Sitten nettiin, ja sinne viestinkirjoitus-paikkaan, ja ¿liitä¿.
Tajuaako tuosta mitään??? :) Koitin selittää mahd. tarkkaan, kun ite oon sellanen peukku-keskellä-kämmentä-tyyppi tietokoneiden kanssa, etten hiffannu ensin ollenkaan tuota hiirellä tapahtuvaa kopioimista :) Ja sama oli täällä wordissa, kun tekee tuon hymynaaman, niin meni hetki, ennen kuin tajusin, että pitää tehdä se kumitus-toiminto, että saa sen netissä näkymään hymynaamana eikä tälläsena J merkkinä¿
No joo, siinä se aihe. PAJUSKALLE jatkan vielä:
Arttu nukkuu yleensä pelkässä vaipassa (on nukkunut niin jo 2-viikkoisesta!), koska on myös tosi kova hikoilemaan. Nyt oon koittanu totuttaa sen unipukuun, koska täällä uudessa talossa on talvisin tosi kylmä (ehkä 18 astetta, kun nyt vanhassa talvellakin se 25, lääh puuh, mä oon vilukissa muutenkin¿), niin osais sitten talven tullen nukkua. Peiton otin pois, ja pelkkä pussilakana nyt peittona ¿ tai lähinnä mytyssä pinniksen laidassa. Eli sekin voi olla Eemelillä syynä huonoihin öihin, jos on liian kuuma. Arttu nukkui mökilläkin juhannuksena paremmin kuin kotona, kun oli viileämpää. Olen alkanut kokeilemaan, Artulle ¿yöturvaksi¿ pientä harsoa. Ei se sitä kauheasti vielä halaile, mutta ehkä joskus vanhempana siitä voi olla apu, tai jos joku muu hoitaa häntä yön yli. Voi olla, että ostan ehkä sellasen ihan pehmolelun näköiseksi tehdyn unirievunkin, ja samalla ostan niitä sitten 2 ¿ ei tule hätä, kun rievulla on pyykkipäivä :)
Iltaisin annan Artulle kanssa velliä, sitä Nutrician maissi- tai sitten peruna-porkkana-velliä. Päälle vettä, jota nyt helteillä juo TOSI paljon. (Kannattaa koittaa myös Eemelille tarjota, jos auttaa sitten kuumiin öihin?) Ja 2 kertaa meillä nyt yössä herätään syömään, n klo1 ja klo 5. Eli ei se ihan hirveesti nälkää pidä, mutta ei pidä varmasti pelkkä korvikekaan sen paremmin. Velleistähän sanotaan, että ovat vain ¿maustettua korviketta¿, mutta mun maalaisjärjellä se kuitenkin on täyttävämpää kuin korvike, kun on kuitenkin paksumpaa. Tai jos vaikka miettii aikuisilla maitoa ja piimää ¿ kyllä varmaan lasillisesta piimää tulee täydemmäksi olo, kuin lasista maitoa. Näin ollen en iltavellistä luovu ennen kuin puurot tulee kehiin. :) -Vaikka uusi TH ei velliä suosittele ollenkaan¿ Muuten yöt on nyt viime aikoina olleet kanssa melko rikkonaisia. Tuttia saan laitella herralle useamman kerran yön aikana. Yöllä syötöillä maitoa annan 100-140ml. Enemmänkin unenpöpperössä Arttu joisi, mutta en anna (kamala äiti!), kun syö muutenkin ¿liikaa¿. Oon kokeillut muutaman yönä peräkkäin laittaa sen koko 2dl pulloon (juo sen melkein kokonaan), mutta herää silti samaan aikaan toiselle yösyötölle ja samaan aikaan aamulla, joten olkoon. En tuputa sille suotta yhtään enempää maitoa, kun tuolla pienemmälläkin annoksella pärjää ihan yhtä hyvin.
Ja Artullekin on muuten tullut tuo ihme hakkaamis-vaihe! Tänäänkin päivällä meinas olla maidot pitkin olkkaria, kun se hakkas kadellä sitä pulloa koko ajan =D Kai sitä käden motoriikkaa jotenkin pitää harjoittaa, heh! Ja sama tosiaan unissaan ¿ viuhtoo sekä käsillä että jaloilla minne sattuu, jos nukkuu huonosti.
Eri huoneeseen laittamista ollaan suunniteltu, että saisin ite nukuttua paremmin. Minä kun myös heräilen joka tuhinaan¿ Mutta saa nähdä, milloin toteutetaan. Ei ainakaan ihan heti, jos hulinat öisin jatkuu. En jaksa sitten pompata tuttia laittamaan toiseen huoneeseen :) Ja ehkä tehdään ensin niin, että viedään pinnis Artun huoneeseen, ja kootaan matkasänky meiän makkariin. On sitten molemmissa sängyt, jos yö onkin yht¿äkkiä kamala ilman äitiä ja isiä. Voishan Artun toki väliinkin sitten ottaa, mutta siitä helppo sitten siirtää vaikka sinne matkasänkyyn, jos uni tulee meiän välissä. Minä kun en nuku sitäkään vähää, jos Arttu meiän välissä¿ Melko itsekästä tuo omien unien valittelu, mutta onhan se taivaan tosi, että jos äiti on kuin ¿nukkuneen rukous¿, niin miten lasta jaksaa päivällä hoitaa?!? Pakko se on miettiä omaakin vointia. Voin siis hyvin samaistua noihin sun valvottuihin öihin, vaikkei meillä ihan noin montaa kertaa herätä. Tuo valvominen on mun mielestä ollut äitiydessä rankinta ;)
Toivottavasti yöt tasoittuisi. Ootko masuvaivat sulkenut pois? Eemeli röyhtäisee illalla hyvin jne.?
SARA, heh, tormakka :) Luin sanan monta kertaa, kun luulin siinä olevan kirotusvireen =) Hassu sana! Ja voi ¿ mä luulen, että tuo äidinrakkauden tuleminen vasta myöhemmin on melkoisen yleistä. Kaikki ei vaan kehtaa sitä tunnustaa! Kun on juuri se ajatus, että ¿olenko kummajainen, kun en heti tunne niin¿, siitä todella puhutaan liian vähän.
Ja siinäkin olen täysin samaa mieltä, että lapsi osaa säädellä, paljonko syö! Kyllä Arttukin sitten joko tunkee tutin pois suusta tai alkaa vaan pyöritellä sitä suussaan, kun on täynnä. Ja öitä lukuunottamatta annan sen tosiaan päivisin syödä vaikka sen koko 2dl ¿ mikä siis aina yleensä meneekin ¿ kerrallaan. Mutta tuohon yöhön mä puutun ;) Hävettää vieläkin, kun korvissa soi esim. ne terkan sanat ¿ei ihan noin paljon tarviis kasvaa¿ ja muutenkin kaikkien sekä ihastuneet että hämmästyneet kommentit Artun kasvuvauhdista. Ihan kuin mä nyt väkisin sitä oisin syöttäny tollaseks pulloposkeksi! Ja nälässä en todella ala lastani pitämään, etenkin, kun se itkee vain nälkäisenä sitä kamalaa kiukku-itkuaan¿ Arttu päättää ihan ite, paljonko syö =) Paitsi soseissa ja yömaidossa¿niitä menisi enempi¿en anna¿ :)
Nyt taidan mennä suihkuun ja sitten siivoamaan keittiön. Tehtiin tortilloja ¿ tai mies teki, ja mulle jää tuo siivouspuoli :) Sitten jos hetken vaikka lukisi, ja sitten Arttu varmaan jo herääkin.
Koitan olla aamulla tulematta koneelle ollenkaan, koska en oikeesti saa täällä mitään aikaan. Jos yrittäis ottaa tavaksi tän ilta-istumisen, vois olla parempi¿
Mutta kauniita unia kaikille!!! Etenkin Eemelille, että äiti saisi siellä nukuttua! ;)
Pi-Ki
P.S. Missäs muuten esim. Masu-mamma on? Ja SJT? Ketäs muita? Miten Elovena, onko jo isojen puolella, vai mitä? Ei kai vielä? Leenis? Huhuuu! Missä oletteeeee??? Ja COLTSFOOT!?!?!? Tässä tulee kohta hätä! Nautis oli käynyt mittoja ainakin laittamassa :)
[color=blue]PEIPPOSKA, tuosta vaipanvaihdosta. Me ei olla sairaalasta kotiutumisen jälkeen taidettu vaippaa vaihta yöllä. Ainoastaan, jos on kakat tullu yöllä, on vaihdettu, mutta pissavaippoja ei olla vaihdettu. Mää en turhaan oo halunnut piristää poikaa keskellä yötä alkamalla vaihtamaan vaippoja. Toki jos olis tullut jotain iho-oireita tms. niin silloin oltais öosonkin vaihdettu. Niin, tervetuloa ja ONNEA UUDESTA PERHEENJÄSENESTÄ! :)
AURORA, heh, en minä ajatellutkaan, että teillä sekuntikello kädessä päivää rytmitettäisi, toivottavasti et saanut sitä käsitystä :) Mulla vaan alkoi ajatus laukata siitä sun viestistä ja piti sitten päästä jakamaan omia mietteitä :)
Plääh, tosi kurja keli :p Ei huvittais nyt mikään.
Han ja Sampo 5kk+[/color]