¤0¤0¤MARRASMURUJEN UUSI VIIKKO 28¤0¤0¤
Kommentit (43)
Meillä edellinen neuvola 6kk ja seuraava vasta 9kk. Muilla tuntuu olevan myös 8kk neuvola?
Taitaa meidän kunta säästää...
Meidän kunnassa käydään ekan puoli vuotta joka kuukausi. Periaatteessa 1vko iässä, 1kk, 6vko, 2kk, 3kk, 4kk, 5kk, 6kk. Eli käyntikertoja 8. Sitten harvenee eli 8kk ja seuraava 12kk. Tarvittaessa siihen väliin 10kk. Kuten meillä on kaikilla ollut (mennään siis Tiitinkin kanssa). Siitä sitten eteenpäin on ollut esikoisella 1v3kk (ylimääräinen käynti), 1½v, 2v, 3v ja nyt 4v. Kakkosella on ollut 1v2kk (ylimääräinen), 1½v, 2v ja seuraavaksi 2½v (ylimääräinen).
Valtakunnallisia suosituksia en tiedä, mutta muistelisin, että se on ekan vuoden aikana sellaiset 8-12 käyntiä. Riippuen siis kunnasta ja tämän taloudesta. Meillä on aika helpolla otettu noita lisäkäyntejä, kun on kasvua tai jotain muuta seurattu. Aikanaanhan piti käydä useammin, kun tuli rokotuksia joka kuukausi alussa. Mutta uuden rokotusohjelman ansiosta nekin ovat vähentyneet.
Näin minun kuvitelmat asiasta... :-)
TalviSalama kera nukkuvan trion (!!!)
8kk-käynti on lääkärikäynti suositusten mukaan.
Olin äitiyslääkärillä tänään ja rv 10+4 siirtyi rv 14+4, kuten itse arvelinkin. Mulla oli taas kunnon menkat siinä jo raskaana ollessa.Kestivät 5vrk-mulle ihan tyypillistä. Esikkoa odottaessa oli 3 kuukautiset.
Mun vauva on ihana äidin rakas hurmuri ja nyt siis ultrassa jo toinen tuleva kulta vilskutteli=) Siinä se sitten onkin-täytimme lääkärin kanssa sterilointipaparit samalla.
Isot lapset tulevat huomenna leíriltä.
Meidän sairaalassa synnytysten jälkeen tehdyt sterilisaatiot on lopetettu, kun ovat kuulevat ei niin varmoja.
Hoidon aloittamisesta ja tarjottavasta ruoasta!!
Kysyisin pikaisesti kokeneempien ja viisaampien neuvoja.. Eli meidän muru menee syyskuussa perhepäivähoitajalle, joka kysyi saako vauvalle tarjottavat ruoat tehdä normaaliin maitoon. Maitotuotteita ei käsittääkseni anneta kuin vasta lähempänä vuoden ikää, mutta entäs maidon käyttö ruoan valmistuksessa? Hoitoon mennessä poitsu on aika tarkkaan 10kk vanha. En tiennyt mitä hoitajalle olisin vastannut. Ensimmäisenä mieleen tuli että ei tietenkään, mutta miten on??
Muru on syönyt soseita 4kk:sta eteenpäin ja nyt menee jo karkeammatkin ruoat ja normaali puurot tosi hyvin alas, joten olettaisin että muussattu kotiruoka kelpaa kyllä ihan hyvin tuossa vaiheessa.
Huh, onkin ollu paljon kaikkia asioita, et muistaakohan noita kaikkia...
Noh, Tuuli81:lle onnittelut uudelleen plussaamisesta! Toivottavasti tällä kertaa pikkuinen pysyy matkassa.
HAMPAAT: Huomasin tossa just et ylös on puhjennu yks lisää, eli viides hampu tulossa. Hammaslääkärikäyntikin oli tossa ja se kehu et alas olis tulollaan hampaita kanssa. Muuten oli siellä kaikki ok.
RUUAT: Olen ruvennut jo antamaan 8kk soseita ja hyvin uppoo, ei paljo kakistele kokkareita.
HOROSKOOPIT: minä ja poika skorppareita ja mies on härkä.
LIIKKUMINEN: Niklas mennä koheltaa jo kovastikin. Jokaista mahdollista tukea vasten kiikutaan seisomaan ja pikkusen jo siis käveleekin ns. puita pitkin, mut hiukka huteraa on se meno vielä. Nyt osaa jo itsekin mennä istumaan. Sängystä laskettiin pohjaa, kun tosiaan toi kiikkuminen rupes meneen niin mahdottomaksi.
NUKKUMINEN: Yöllä heräillään edelleenkin ja tissiä saa sitten, kun ite ei vaan jaksa ottaa sitä, et yöllä ei syödä... Monesti se jääkin sitten siihen viereen nukkumaan, kun en jaksa enää nostaa takas omaan sänkyyn. Päiväunet on kanssa välillä tuskasen lyhyitä ja selkeesti ollaan kiukkusia kun ei tullu nukuttua tarpeeeks, mut ei silti nukahda uudelleen vaikka kuinka yrittäs nukuttaa takasin.
Apple_pie: Meillä toi ukkeli on jo kerran maistanut ihan tavalliseen maitoon keitettyä mannapuuroa, eikä siitä pienestä määrästä ainakaan mitään tullut. Anoppini tuossa sanokin, et sillon hänen esikoinen esimerkiksi oli pieni, niin ei edes ollut korvikkeita olemassa, että tavallista lehmänmaitoa vaan lantrattiin ja sitten kuumennettiin. Ilmeisesti kun maito kuumennetaan, niin se sitten jotenkin pilkkoutuu, ja sitä vois antaa... Mut tää on vähän mutua kyllä... :) Mutta kyllä mä sen ikäselle jo uskaltaisin sitten antaa luvan saada ruokaa jonka valmistuksessa on maitoa käytetty!
Neuvolakäynnit: Meillä on käynnit 1vko, 1kk, 2kk, 3kk, 4kk, 5kk, 6kk, 8kk, 10kk, 12kk. Paitsi että meillä menee kuitenkin niin et käytiin 7kk, mut 8kk jää väliin, kun osuu just tähän heinäkuulle ja on neuvolantädit ja lääkärikin lomalla... Eli menee sinne lähemmäs 9kk toi 8kk neuvolakäynti joka on siis meillä myöskin se lääkärineuvola.
Niklas sai paikan päiväkotiin ja alottaa sitten tuossa elokuun 20. päivä! Sillon mulla alkaa työtkin..
Jaahas, mutta tarttis vissiin pyykkiä laitella! Hyvät viikon jatkot!
joelaa ja Niklas ja ukkokin on sairaslomalla kotosalla..
Muutkin saavat kyllä kernaasti kertoa kokemuksia.
Palstan jutut ovat kesällä jääneet totaalisesti seuraamatta. Joelaan Niklas (?) ainakin on jo menossa hoitoon (kuten siis omanikin). MItenkäs muilla? Onko moni jäämässä hoitovapaalle vai palaatteko töihin? Itseäni vähän jännittää hoidon alkaminen. Olen ajatellut että voisi yrittää rytmittää jo kotona päivistä vähän samanlaisia kun ne sitten hoidossa tulevat olemaan niin ei pojustakaan tuntuisi kaikki ihan niin oudolta. En sitten tiedä olisiko siitä mitään hyötyä.
Kamalan äkkiä tämä äitiysloma onkin jo ohi! Jokunen kommentti on tullut että uutta vaan heti perään, mutta en halua ihan heti toista. Asumme kaukana sukulaisista ja sitä on aika yksin ilman tukiverkkoa enkä halua totaalisesti uupua kahden pikkulapsen kanssa kun ei ole niitä mummojakaan joihin voisi tukeutua. Odotellaan siis ainakin hetki.
Meillä on neuvolavälit vähän venähtäneet. 5kk neuvolaan saakka mentiin normaalisti mutta sen jälkeen on neuvolavälit venähtäneet 1,5kk ja 2kk pitkiksi kun olen joutunut siirtämään neuvoloita matkojen takia. Eipä tuo ole haitannut.
Onpas myöhä taas. Lomaillessa menee ihan rytmit sekaisin...
Tuuli, olipas mukava lukea plussaamisestasi, onnittelut koko perheelle :) Oli kiva kun kävit moikkaamassa minua tuolla Maaliskuisten kuumeilupinossa. Minä elelen piinapäiviä ja olen melkoisen toiveikas. No, katsotaan nyt muutama päivä, josko voisin jo ensi viikon alussa alkaa testailemaan. Olisi hienoa päästä odottamaan taas samaan pinoon :)
No, mitäs muuta täällä on ollut. Horoskoopeista: Meillä minä ja poika olemme oinaita, mies on vaaka, esikoistyttömme on kauris...sitten on tosiaan tuo skorppari :) Sarvipäiden enemmistö perheessä siis :)
Töihin menosta: En mene vielä töihin. Ei ole mitään mieltä sekoittaa 9kk ikäisen rytmejä kolmivuorotyön vuoksi :(. Hoitovapaalle siis aion jäädä, ainakin vuoden vaihteeseen saakka, ehkä pidemmäksikin aikaa. Saa nähdä nyt. Hyvin olen kotona viihtynyt, eikä aika ole todellakaan tullut pitkäksi tällä kertaa :) Kelasta tulikin jo hoitovapaahakemukset, mutten ole niihin juurikaan ehtinyt tutustua. Kaipa sitä voi sitten tehdä viikonloppuhommia vaikka olisikin hoitovapaalla? En tiedä miten siihen Kelassa suhtaudutaan.
Neuvolakäynneistä: meillä oli tosi tiuhaan aluksi, mutta sitten 5kk iässä lopahti. Huomenna olisi 8kk neuvola ja lääkäri heti aamusta. Saan päivittää tuonne listalle uusia mittoja pitkästä aikaa.
Silmistä: minulla on sellaiset tyypilliset moniväriset silmät, sinistä, harmaata ja keskellä ruskeat rinkulat. Meidän pojalla on samanlaiset silmät (olivat vauvana ihan syvänsiniset). Miehelläni on vihreät silmät, esikoistytöllä siniharmaat ja Ainolla tummansiniset " luukut" . Kaikkialla kiinnitetään huomiota pikkuneidin isoihin pyöreisiin sinisiin silmiin, joilla katsotaan tarkkaan mitä ympärillä tapahtuu.
Nyt pitää varmaan lopetella. Meidän esikoistyttö lähtee aamulla Puuhamaahan ja Ainolla on se neuvolareissukin. Josko pääsisi jotenkuten sängystä ylös ennen seitsemää. Vaikka tuo meidän Aino kyllä pitää huolen siitä, että herätään aikaisin. Aamukuudelta alkaa tutilla sängynpäädyn hakkaaminen ja kamala ätätätätätä yyyvä - älämölö...
Huomiseen, öitä kaikille!
Kanelisokeri
Sinulle piti vielä tuosta maidosta vastata.
Soittelin neuvolaan kun ei tuo Aino ota tippaakaan korviketta vaan pärskii sen ulos + meinaa oksentaa aina kun tarjotaan. Yhdellä rinnalla imetän, joten määristä (esim kalsium...) ei ole mitään tietoa. Neuvolassa sanottiin, että hapanmaitotuotteet voi ainakin meidän tapauksessamme aloittaa jo aiemmin eli joskus 9kk iässä. Normi ikäsuositushan on se 10kk.
Tässä sitten nyt hokasin, että onpa tullut annettua tytölle jo 6kk ikäisestä alkaen puurojauhetta, jossa on käytetty rasvatonta maitoa ja herajauhetta, eikä niistä ainakaan ole tullut mitään oireita koko aikana.
Jep nyt nukkumaan!
Kanelisokeri
Tänään heräiltiin vaihteeksi taas puoli 6 aamulla...
No Joel menikin nukkumaankin eilen illasta jo klo:19.45 yö unille siis...
Kyllä munkin mielestä voi tuon 10kk ikäiselle alkaa jo maito antamaan varsinkin juuri kuumennettua ja eiköhän sitä voi alkaa totuttamaan silloin jo tavallisen maidon juomiseenkin.
Meillä on jo nyt annettu poitsulle ihan pieniä määriä esim: raejuustoa ja ei ole siitä mitään tullut ja kiukkuaa sitä aina lisää,mutta ei silti olla paljoa annettu.
Toinen mistä poika tykkää niin että pilkotaan ihan pieneksi kurkun keskiosaa ja sekoitetaan se ruoan sekaan.
Tulee semmoisia pieniä paloja siis sinne ruokaan joka on Joelista vain hauskaa...
Tänään siskoni tulee mun seuraksi/avuksi tänne niin tehdään riisisuklaata itse *NAM*
Saa nähdä onnistuuko,ei olla ennen tehty mutta löysin tuommoisen ohjeen itseltäni niin pitäähän sitä kokeilla...
Mutta nyt aamupalalle!
toivoovauvaa ja koko poppoo
Jo toista kertaa samaan pinoon, olenpa nyt aktivoitunut ; ) no kohta tulee monen viikon tauko loman takia. Täällä pähkäilen pakkaamisen kanssa, kolmelle lapselle vaatteita kolmeksi viikoksi eikä tilat perillä ole suurensuuret (matkailuvaunu!) Pyykin pesu mahdollisuus tietenkin on, muuten olisikin mahdotonta.
Nyt kysymys, mistä saa uimavaippoja?? Tiedän sellaisia olevan mutta kohdalle ei ole osunut. Meidän kylpyläreissulle ajattelin niitä hankkia varmuuden vuoksi.
Töihinmenosta, olen myös kolmivuorotyössä joten ihan mahdottomalta tuntuisi syyskuun alussa vauva hoitoon laittaa, muutenkin olisi niin vastaan kaikkia vaistojani, että taloudellinen uhraus on siihen nähden pieni. Olen ilmoittanut jääväni hoitovapaalle ainakin vuoden 2008 loppuun. Viikonlopputöitä saa hoitovapaan aikana tehdä (tai ihan mitkä päivät viikosta vaan ) kelan kanta on se että vain hoitolisään tulot vaikuttaa, ei siis hoitorahaan tai mahdolliseen kuntalisään lainkaan. Ainoa ehto on se että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, vaikka sitten tekisi töitä viikot läpeensä tai vaikka isovanhemmat hoitaisi lasta.
Ei se päätös hoitoon laittamisesta helppo varmasti ole kenellekään, ja monet asiat mietityttää. Itseni tuntien kotiin jääminen on ainoa oikea päätös minulle. Lähipiirissäni olen kuitenkin nähnyt että hyvin on mennyt ja mukavasti hoitoonkin sopeutuminen heti vanheinpainlomien jälkeen. Se on varmaan niin että oikeaa tai väärää valintaa ei tähän asiaan ole, vaan kukin tekee se valinnan kohdallaan, mitään syyllisyyttä en soisi kenekään siitä kokevan. Vaikka vähän enemmän voisi kyllä yhteiskunta kotiinjäämistäkin tukea, olisi hieman enemmän valinnanvapautta perheillä, monen kun on pakko palata töihin vaikka mieluusti jäisi hoitamaan kotiin lapsiaan hieman pidemmäksi aikaa.
Kanelisokerille plussatuulia!!!
Itselläni on ihan kesken ajatukset siitä tulisiko meille vielä yhtä vai ei. Toisaalta kun kotiin kerta jään, menisi se yksi tässä samassa vielä ja toisaalta taas neljä lasta tuntuu niin paljolta. Jotenkin tunne että se yksi meidän perheestä vielä puuttuu kuitenkin on. Tosin saattaisin vielä neljännenkin jälkeen yhtä haikailla ja viidennen ja..loppuuko se ennen kuin deadline hedelmällisyydelle tulee, en tiedä.
Mukavaa lukea että neljännen kuumeilijoita on ja täälläkin monta neljännnen saanutta ja saavaa on, se on rohkaisevaa. Hyvä ystäväni odottaa viidettään, tyttöä, neljän pojan jälkeen : 0
Hauskaa loppuviikkoa muruille!
Silvain, uimavaippoja saa ihan marketeista. Liberolla ainakin on niitä.
Täälä sataa vettä kaatamalla, tympeetä ku koko viikko ollu tällästä et sataa, tai on muuten vaan synkkää. Pihahommia olis vielä mut ei pääse tekeen ja miehen pitää keskiviikkona töihin, tylsää.
Sais toi sade ny loppua ja olla lämpöstä jonku aikaa niin sais hyvin mansikkaa, vaikka ihan mukavasti sitä on tullu ku aattelee et kaks riviä vaan ja viime syksynä laitettiin. Meinasin laittaa lisää nyt mut totesin et en laita ku ens kesänä toivottavasti on pieni vauva meillä niin jaksaako sitä pakosta joka toinen päivä kerätä suurta määrää ja perata.
Koskas Kanelisokeri meinaat testailla? Sullakin raskauksia jo sen verta takana et varmaan sun aavistus pitänee paikkansa :) Mulla aika haileeta noi viivat, juu pari testiä tehny...on kyllä aina ollu sellaset haaleet vaikka viikonki olis oottanu, se viiva tulee heti mut on tosi vaalee, mut eipä kai sillä oo merkitystä.
Meidän neiti 2v on ihastunu rintsikoihin, mun omia ihaillu ja ostin sille omat bikinit niin yläosa pitää ny olla koko ajan päällä:)
Antista huolehtii niin, et Antti jo aiva hermostuu ku toinen on koko ajan pitääs kii ja vahtimas ettei vaan tipu tai kaadu.
Tosta tulikin mieleen et koheltaako teidän vauvat nyt kun oppineet likkumaan ja nousemaan?
Toi neitokainen oli ihan mahoton, oli jo osannut kävelläkin kauan ja silti meni kuinka sattuu ja aina mustelmilla.
Antti näyttää hallitsevan kroppansa tosi hyvin, istuu ku tatti, ei meinaakaan horjahtaa, samoin ku nousee polvilleen jotain vasten niin hyvin pitää ittensä ettei kaadu tms silloin siis ku rauhassa saa taiteilla, ettei oo sisko vahtiis :)
Luonettakin alkaa kai pikkuhiljaa löytyä, ainakin neuvolassa suuttu totaalisesti ku olis pitäny maata puntarilla tai olla mitattavana, ennen aina kiltisti vaan naureskellu ja antanu tehä kaiken mitä on tehty, vaan eipä enää, menottaa niin kovasti ettei ny turhia makoileen ehi :)
Nyt teelle..
Tuuli
olihan sulla Kanelisokeri tos et ensviikon alussa...sori
Miehellä alkoi loma ja ohjelmaa on ollut ja tulee olemaan, ei koneelle juuri jouda. Ihan hyvä välillä näin...
Neuvolat, täällä ensin 2 kotikäyntiä, sitten 1kk, 6vko (lääkäri), 3kk, 4kk (lääkäri), 5kk, 6kk, 8kk (lääkäri) ja 1v. 10kk kohdalla otetaan neuvolaan, jos on jotain erikoista, vaikka nyt painon/pituuden kanssa jotain. Meillä ei siis tarvetta, joten lokakuussa seuraavan kerran neuvolaan.
Maidosta: esikoisen aikaan neuvolasta sanottiin, että 10kk kohdalla saisi antaa maitoon tehtyjä ruokia, siis että maito on keitettynä ruoassa. Plus ne hapanmaitotuotteet.
Tuulille isot onnittelut plussasta!! Kiva juttu, että tärppäsi =)
Aika paljon näyttää olevan isomman perheen kuumeilijoita muruissa. Meille nää kaksi riittää oikein hyvin. Muutaman kerran olen keskellä yötä oikein säikähtänyt, että mitä jos joskus 5 vuoden päästä saankin kauhean vauvakuumeen ja sitten meille taas tulee vauva valvottamaan =O Nuo ajatukset siis niinä aamuyön tunteina, kun tyttö ähisee ja kitisee, eikä millään rauhoitu ja itse on kuoleman väsynyt.
Mutta nyt laittamaan murua nukkumaan!
Marrastoive
Ei tuu uni ennen puolta yötä ja sitte nukutaan kymmeneen ja taas menään myöhään nukkumaan.
Täällä järrjestellään kovalla tohinalla synttäreitä lauantaiksi. Tyttö täyttää 5v ja poika 8v. Isoja ovat jo nuo meidän isot lapset.
Uimavaipat: Mä ostin kans meidän kylpyläreissulle ihan oman mielen rauhpittamiseksi. Liberolla on, mutta nettisivujen ja oman kokemuksen mukaan niitä saa vain Prismoista ja suurimmista S-marketeista.
Tuuli, onnea hurjasti plussasta! Oot kyllä hedelmällinen ;)
Kanelisokerille kans peukutukset! Ootte te kovia mammoja. Mä en vois kuvitella kyllä ittelleni kahta alle kaks vuotiasta.
Niin se äitiysloma vaan loppuu. Mulla 14.8. Mutta töihin en kyllä vielä mee! Kyllä pojan täytyy vähintään 2v täyttää, ennenkö laitan sitä hoitoon. Menee niin nopsaa nää vuodet, että ehtii sitä työtä sitte tehdä myöhemminkin. Rahaahan ei tietty paljoo tuu, mutta pitää sitte karsia menoja.
Miehen loma alkaa olla lusittu. Tai on sillä vielä sitte viikko ennen koulun alkua ja syyslomaviikolla yks " jemmattu" isyyslomaviikko. Ollaan kyllä menty ja tehty lasten kans kaikenlaista. Hyvin ovat jaksaneet. Ei oo Perttuakaan pahemmin haitannu vaikka olis unet olleet lyhyempiä. Imetyski on onnistunu melkein missä tahansa. puolivuotiaana meinas olla hankalaa jopa omas olohuonees, ku alko ympäristö kiinnostaan.
No joo nyt taitaa gallupit jäädä vastailematta, täytyy mennä nukkumaan!
Kiitokset onnitteluista! Juu hedelmällisiä ollaan kai, kuhan vaan pysyis loppuun saakka, keskenmenon jälkeen kuulemma tulee helpommin raskaaksi, koska se hormonitoiminta on valmiiks käynnissä vielä edellisestä raskautumisesta. Sama koskee kuulemma synnytyksen jälkeistä aikaa, mut siinä se imetys vähä jarruttaa.
Tosta isyysloman pitämisestä tulin kyseleen, et oliko siin joku aikaraja et koska täytyy pitää? Meki ollaan jemmattu viikko, äitiysloma loppuu 16.8 ja ollaan luultu et se täytyy pitää, ennenku äitiysloma loppuu, mut ilmeisesti ei sit kummiskaa jos bubblesin mies pitää syysloman aikaan?
Mä aion kans olla vähintään sen kaksvuotta kotona, mieluiten kolme. Ja jos nyt hyvin menee et se neljäs lapsi saadaan, niin sit kotona olo venähtää, mut ei haittaa.
Me ei olla ees mökkeilty nytte, eipä paljoo innosta vesisateessa.
Nyt aamupalalle.
Uimavaippoja löytyy myös ihan VapaaValinnasta,meitin paikallisessa ainakin oli,olivat ihan hauskan näkösiä=)! Se on muuten aikas merkillinen toi Vapiksen vaippa-tarjonta,esim. Liberon Maxia ei löydy sieltä lainkaan housuvaippana joita meillä käytetään lähinnä yöllä sekä päikkäreillä...aikas outo juttu...!
Tänään sai sitte poitsu viimisen annoksen sitä nesteenpoistolääkettä JES JES=)! Johan sitä yli puoli vuotta on mennytkin,ihanaa ku ei tarttte sitä miettiä enää eikä mahdollisten hoitajienkaan (jos poika menee yökylään taas joskus tässä) sitä murehtia. Täytyy varmaan oikein juhlistaa tätä päivää...niin onnellinen ainakin minä olen pojan puolesta=)!
Huomenna olis tarkotus suunnistaa kohti Mansesteria ja mennä katteleen turvaistuin malleja. Tällä hetkellä voiton taitaa viedä Gracon Cosmic xtp,käytiin jopa täällä paikallisessa varaosaliikkeessä sitä kattomassa jo (lupas myydä 300¿:on) mutta pakko vielä tarkistella vaihtoehtoja sekä tietty jospa sieltä iiiisosta kaupungista sais hiukan edullisemmin sen vielä...=)!
Mies oli eilen vapaalla ja oli kyllä ihan outoa ku oli keskellä vkoa kotona,saatiin hoideltua hiukan asioita. Kesälomaa kun tolla ukolla ei oo ku 7 päivää,vaihto hiukan " hassusti" työpaikkaa,mutta jospa se sais edes muutaman pekkasen lisäx ja sais pidettyä pari vkoa vapaata tuolla elokuun lopulla.
Minkä ikäsiä muuten teidän omat vanhemmat on? Mulla siis ikää 28 (vielä pari kuukautta),mun äiti täyttää nyt ens kuussa 50v ja mun isä on 51v. Mun isän vanhemmat on vielä elossa, mummuni on 77v ja pappani 76v. Miehen vanhemmat onki sitte 57v (anoppi) ja appiukko täyttää 60v (niin ja mies ite on vielä hetken 31v).
Mitä siinä 8kk lääkärineuvolassa muuten " katotaan" ? Mua jänskittää ihan kamalasti se ku toi poitsu ei edes oikeen istu vielä ilman tukea,pakittaa kyllä mahallaan ja kääntyilee, mutta eipä juuri muuta...
Mutta aurinkoista viikonloppua kaikille=)!
Tiitiäinen78 ja Jansku huomenna 8kk=)!
Tiitiäinen, älä turhaan jännitä, kukiin kehittyy tavallaan ja ehtii vielä hyvin. Ei varmastikaan teillä olla mitenkään myöhässä.
Sit noi ikäjutut, no mä täytän enskuussa 26, mun isä on 46 ja äiti, jos eläis 45, mun mummot on 69 ja 77 ja paapat 72 ja 78.
Mies on vielä muutaman kuukauden 27 ja sen vanhemmat on isä 53 ja äiti 50 viel hetken, miehen mumma ja paappa molemmat 72 vuotiaita.
Mummoja ja paappoja riittää näil meiän lapsilla :) Sit olis viel juu isän puoliso, mut ei se oikein oo mummo ja on Antin kummitäti, mut ikää sil on 41 muistaakseni.
Ja kakkavaipan vaihtoon, pieni lemupesä tos kontti jaloissa :)
Moikka taas,
Omasta ja vanhempien iästä: Olen 34v ja äitini on 63v, jos isäni eläisi, hän täyttäisi tänä syksynä 65v.
Sitten eiliseen neuvolakäyntiin, joka oli ihan pohjanoteeraus :(
Ensinnäkin, Ainon tiedot olivat hukkuneet koneelta. Tyhjää täynnä, eli lääkäri ei voinut katsoa kasvukäyriä. 3kk aikana oli tullut vain 1 kg painoa ja n. 2cm pituutta (nyt 9395 g, 67,5 cm). Iltapäivällä soittivat neuvolasta ja sanoivat, että tiedot on palautettu koneelle (joku oli ne mennyt poistamaan erehdyksessä, miten noin voi tapahtua???) ja meidän pitää tulla elokuun alussa uudelle mittaukselle, sillä Aino on pudonnut omalta käyrältään pois. Toivottavasti kyseessä on vain mittavirhe. Saapa nähdä.
Lääkäri oli sitä mieltä, ettei Aino osaa vielä varata jaloille (vaikka neiti nousee seisomaan Stokken Tripp Trapp tuolissa istuessaan heti kun silmä välttää), vaikka edellisellä neuvolakäynnillä terkka oli kirjoittanut vihkoon, että varaa hienosti jaloille (5kk iässä). Muutenkin Aino on ollut jäntevä alusta saakka... :(
Silmiinkään lekuri ei osannut katsoa, vähän kurkkasi ja jätti homman kesken kun ei Aino ollut yhteistyökykyinen ollenkaan. Lääkäri oli nuori, ilmeisesti joku opiskeleva kesäsijainen, joten en nyt kauhean paljon luota siihen, miten asiantuntevasti Aino tuli katsottua. Onneksi pääsemme kuitenkin siihen ylimääräiseen neuvolalääkärintarkastukseen elokuun alussa. Josko silloin olisi vakihenkilökuntaa paikalla. Tuo terkkakin oli opiskelija...ja hän kyllä myönsi heti kättelyssä, että hänelle on voinut tulla mittavirhe Ainoa mitatessa. Neidin vaatekoko on kuitenkin 74cm ja se on todella nafti niin pituudessa kuin leveydessäkin, eli mitenkähän tuonkin nyt sitten ottaa?
Blääh.
Kiitos teille kaikille, jotka olette minua tsempanneet näillä piinapäivillä. En ole vielä uskaltanut testata, sillä kp on vasta 24, eikä näillä päivillä kyllä mikään testi vielä näytä plussaa. Piinaa riittää siis ensi viikolle asti.
Nyt pitää lopetella. Hyvää viikonloppua kaikille!
Kanelisokeri
lapsista kaksi ovat oinaita,yksi leijona,yksi kauris ja yksi jousimies. Mieheni on leijona ja minä olen härkä.