G: Onko sinusta ihan normaalia, että joku haluaa MONTA (4 tai enemmän) lasta vuoden välein?
Yks tuttava on taas raskaana ja olen alkanut pikkuhiljaa miettiä onko tuo ihan tervettä? Ymmärrän, jos haluaa 2 lasta pienellä ikäerolla. Ymmärrän, jos haluaa ison perheen. Mutta että on kauhea vauvakuume aina heti, kun edellinen on syntynyt.. en ymmärrä.
Tällä ihmisellä on nyt lapset 2,5v ja 1,5v sekä n. 6kk ikäinen vauva & taas raskaana ja oli ainakin parille ihmiselle puhunut jo 2kk sitten,että on kamala vauvakuume.
Kommentit (19)
Voin olla väärässä, mutta kyllä tuntuisi siltä että ei noin pienet ikäerot usealla lapsella ole hyväksi kenellekään.
tai sitten pitää olla jo supersikiäjä kyseessä.
Tavallaan jokaisen oma asia, mutta todella hätäistä kyllä. Vai onko jo niin iäkäs, ettei enää myöhemmin kerkeä tekemään lisää lapsia?
kunnossa, eihän tuossa ehdi kroppa palautua raskauksien ja synnytysten välissä ollenkaan. Pelkästään selkäytimen rautavarastojen täyttyminen raskauden jälkeen kestää kaksi vuotta. Ja ei tosiaan ole voinut imettää lapsiaan juurikaan... Mutta oma valinta tietysti.
heidän elämänsä huippukohtia on raskausaika ja synnytys, silloin kun saa ylenmäärin huomiota sekä omasta lähiympäristöstä että terveydenhuollon puolelta.
kun vauva syntyy niin äidille tulee hurja pudotus normaaleihin kuvioihin ja vauva saa yhtäkkiä kaiken huomion. silloin onkin kätevä taas alkaa kuumeilemaan/ tehtailemaan uutta vauvaa ja päästä jälleen huomion keskipisteeksi.
Ja tässä neloselle (jos muistan oikein):
MINÄ AINAKIN HOIDAN LAPSENI KOTONA!! KAIKKI, JOK´IKISEN.
Joten oletpa hölmö kommentteinesi.
Minulla siis neljä lasta ikäeroin 1v3kk - 1v6kk.
Imettänyt olen siitä lähtien JOKA PÄIVÄ kun esikoiseni sain. Imetys ei siis ole katkennut hetkeksikään.
Ja kyllä, raskaaksi tulen helposti. Täysimetys ei ole toiminut ehkäisynä (onneksi!)
Nyt epäilen jälleen olevani raskaana, testiä en ole vielä tehnyt.
Suurperheen äiti, joka haaveilee MONESTA lapsesta.
multa ainakin kiellettiin imettäminen kun olin 6. kuulla raskaana, lääkäri sanoi sen olevan riski masuvauvalle?!?
noin pienillä väleillä. Tietysti jos on joku vakaumus, joka kieltää ehkäisyn tai jos tulee vahingossa raskaaksi, niin on eri asia. Jos noin monta lasta kuitenkin tekemällä tehdään noin pienillä väleillä, niin tulee mieleen, että onko äidillä jokin pakkomielle raskaana olemiseen. Kerkeääkö hän ollenkaan nauttimaan edellisistä lapsista, kun on jo kiireellä saatava uusi vauva?
Meillä 4 lasta, esikoinen täyttää 6v elokuun lopussa ja kuopus syntyi toukokuun 07 lopulla.
Eipä ole meidän muksut koskaan tarhassa/pph:lla olleet, eivätkä tule olemaankaan edes osapäiväisesti.
Rakastetaan miehen kanssa lapsia ja halutaan iso perhe (ainakin 10 lasta, vaikka 15). Taloudellisesti tullaan enemmän kuin hyvin toimeen, joten koskaan lapset eivät tule kärsimään siitä, etteivät saa pyörää, ruokaa tms. Ja aikaa ja rakkautta riittää jokaiselle lapselle ja lähipiirissä on paljon lapsiamme rakastavia aikuisia, joilta lapset saavat myös huomiota, aikaa ja rakkautta.
Itse olen 8 lapsisen perheen kuopus ja minusta perheemme ei ole koskaan tuntunut edes isolta, vauhtia ja menoa on kyllä ollut ja perhe täynnä rakkautta, tosin on meillä isojakin ikäeroja.
S80:
Ja aikaa ja rakkautta riittää jokaiselle lapselle.
helppoahan se on olla 10-15 lapsen äiti ja ehtiä rakastaa ja touhuta jokaisen kanssa kun on varaa palkata kotiin siivooja, kokki ja pyykinpesijä. meidän taviksien kun täytyy tehdä nuo työt itse siinä lastenhoidon ohessa niin tiukkaa tekee ainakin minulla kolmen lapsen kanssa :(
saa kotitalousvähennystä, niin omakustannus on yllättävän pieni.
Vierailija:
S80:Ja aikaa ja rakkautta riittää jokaiselle lapselle.
helppoahan se on olla 10-15 lapsen äiti ja ehtiä rakastaa ja touhuta jokaisen kanssa kun on varaa palkata kotiin siivooja, kokki ja pyykinpesijä. meidän taviksien kun täytyy tehdä nuo työt itse siinä lastenhoidon ohessa niin tiukkaa tekee ainakin minulla kolmen lapsen kanssa :(
Tai muuten raskaus näyttää siitä jotenkin kärsivän (sikiö ei kehity, siis kasva normaalisti tms).
Mutta jos ei ongelmia ole, voi huoletta jatkaa imetystä.
Tokihan tää vaikuttaa äitiin, joten äidin täytyy muistaa syödä todella terveellisesti, huolehtia riittävästi kalsiumin, d- vitamiinin ja raudan saannista. Imetys ja samanaikainen raskaus - puhumattakaan siitä, että nää jatkuu monia vuosia yhteen putkeen- verottaa hurjasti elimistön pitkäaikaisvarastoja.
Mutta olen joka raskaudessani puhunut tästä neuvolalääkärille, synnytyssairaalani hoitaville lääkäreille ja muille terveyttäni raskauden aikana seuraaville, ja he ovat tukeneet minua tässä. En siis ole huoletta vain imettänyt, vaan olen saanut ammattitietoa niin terveydenhoitajilta, kätilöiltä, lääkäreiltä kuin ravitsemusterapeuteiltakin.
Eli rautaa olen syönyt, vaikka hb olisikin hyvä (hb ei kerro pitkäaikaisrautavarastoista mitään), kalkkia syön jauheena, d- vitamiinia otan koko ajan tuplamäärän kesät talvet.
Toki olisin lopettanut imetyksen välillä jos raskaus olisi sitä vaatinut.
Tai lopettaisin isomman lapsen imetyksen silloin kun vauva syntyy, jos tuntuisi etten jaksaisi imettää kahta vauvaa (tai onhan toinen yli 1v silloin) samaan aikaan.
t. se joka on tauotta imettänyt esikoisesta lähtien, numeroni unohdin.
Meillä on 4 mukulaa ja ikäeroa on keskimäärin 1v3kk, nössöt on sitten erikseen niille riittää 1 lapsi ja senkin kanssa on vaikeaa.
Vierailija:
kun vauva syntyy niin äidille tulee hurja pudotus normaaleihin kuvioihin ja vauva saa yhtäkkiä kaiken huomion. silloin onkin kätevä taas alkaa kuumeilemaan/ tehtailemaan uutta vauvaa ja päästä jälleen huomion keskipisteeksi.
Mulla tulee tästä mieleen yksi viiden lapsen naikkari-äiti josta on täällä ollutpuhetta. Ihan käsittämätöntä miten on aina niin vauvakuumeinen, kun ei niitä kuitenkaan hoida ja ryyppäämistä jatkaa kun viimeisin lapsi on tyyliin kuukauden ikäinen (jos sitäkään).
mutta vähän epätavallista kyllä. Mutta kissaako se mulle tai sulle kuuluu?
Kyllä lapsia voi imettää ja raskaaksi tulla kuitenkin ja vaikka olisi lapset pienellä ikäerolla niin ei se sano ettei niitä ole täysimetetty/imetetty ja onko yli yksivuotiasta tarpeen imettää n taas jokaisen oma asia.
Huomioitavaa vielä että vielä n. 3v sitten täysimetyssuositus oli vain se 4 kk eli muuttunut aika vasta.
Ei siihen mitään erityistä huomionkipeyttä tai jatkuvaa vauvakuumeilua tarvita. Miellä on haluttu vauvat pienellä ikäerolla (kun äidilläkin on jo ikää) senkin takia ettei toi vauva-aika perheessä venyisi kymmeneen vuoteen vaan ehtii vielä hankkia perheellekkin rahaa ja itselle eläkettä.
Juu minä olen ura-äiti joka tekee lapsetkin tarkkaan harkitusti. Se ei tarkoita etten lapsiani rakasta.
Tämä vastaus siksi että huomaisitte että kyllä niitä lapsia tekee tiuhaan muunkinlaiset ihmiset.
eikö tältä ryyppäävältä mammalta ole otettu vielä lapsia pois vain miten vakavaa ryyppääminen on?
itsellä ei riittäisi energia / hermot noilla ikäeroilla...