G: Minkä ikäisen lapsen päästät yksin/kavereiden kanssa uimarannalle?
Itse ehkä 13 vuotiaan päästäisin, jos uimataito hyvä.
Lapsi vm 97, eikä tulisi mieleenkään päästää ilman aikuista... Jotkut tuntuu päästävän jo kymmenvuotiaankin, en ymmärrä miksi!
Kommentit (10)
läheisessä järvessä. Kyllä se vaan niin on ettei ne lapset muuten uimaan opi kuin harjoittelemalla. Samalla oppiivat vähän vastuuta kantamaan varsinkin isompi kun huolehtii vielä nuoremmasta siinä samalla. Ainahan niitä lapsia on hukkunut, mutta pitäkööt nyt itsestään huolta niin ei olla ainakaan mitään curling-vanhempia!
pS: joo... tiedän... olen sairas... mut mua niin vituttaa tämä huolettomuus lasten valvonnassa!!!
Mutta itse kyllä kävin ainakin jo ekaluokkalaisena yksin ja kavereiden kansas uimassa. Osasin kyllä uida hyvin ja oli tuttu ranta.
kaverin kanssa, mutta ei luonnonvesiin. Ei edes tuttuun rantaan. Taidan olla hysteerikko, mutta vesi on arvaamaton elementti, myös hyville uimareille. Jaksan kyllä itse raahautua mukaan rannalle lapsia valvomaan.
yksin ei saa vielä mennä.
Eivät saa mennä syvälle, vaan jalkojen pitää ylettyä kokoajan pohjaan.
Tuo on pitkälle matala ranta ja siellä on aina muutakin porukkaa.
Tosin huolettavin mielin silti, vaikka uikin hyvin.
Maauimalassa nyt 11-vuotiaana. Päästäisin myös luonnonveteen nyt jo.
9 vuotiaasta järvellä, jonne silloin pääsi aika paljon nopeammin kulkemalla puoli kilometriä rautatietä pitkin. Rannalla ei sitten juuri koskaan ollut muita kuin me lapset ja nautittiin siitä. Jos jotain olisi sattunut, ei apua olisi saatu kovin äkkiä paikalle, mutta eihän sitä silloin ajatellut. Vanhemmille kerrottiin vasta vähän isompina missä käydään uimassa.
Oman lapseni päästäisin yksin uimaan omista taidoista riippuen. Nyt vielä on sen verran rämäpää luonne (3,5v) että jos tuollaisena pysyy, niin vasta yläasteella pääsee yksin uimaan jos silloinkaan. Jos tuosta rauhoittuu ja muuttuu vastuullisemmaksi + oppii uimaan HYVIN niin ehkä sitten jopa silloin 9v.
13-vuotiaan olen myös päästänyt. Hänellä on todella hyvä uimataito. Mitäpä sitä äitee rannalla tekisi, jos isot lapset uivat kunnolla kaukana. Rantoja on sielläkin lähellä. Uimahalliin saa mennä, tottakai. Veneilläkin saavat vaikka yksin, kunhan silloin on pelastusliivit päällä. Vesi on yksi elementti siinä, kuin muutkin. Sitä pitää kunnioittaa, mutta sen kanssa pitää myös osata toimia. Tuulet ym. huomioiden.
Meillä ui 7-vuotias kevyesti 200 m. Vielä en päästäisi yksin mihinkään, mutta parin vuoden päästä ehkä uimahalliin, avovesiin vähän myöhemmin, ehkä 10-12-vuotiaana, en osaa vielä sanoa. Nykyäänkin ui uimahallissa eri altaassa kuin minä eli ei näköyhteyttä. Jos olisi huono uimaan, tilanne olisi ihan eri.
Ja taisi muuten viime kesänäkin 8vuotiaana käydä...
Isosiskon kanssa, joka 2 vuotta vanhempi.
Miksikö olen päästänyt?
No, kai se perustuu siihen, että tunnen lapseni ja he eivät ole vesipetoja. Tämä nuorempi ei edes välttämättä kastele vaan kahlailee rantavedessä. Syvään veteen ei mene koskaan. Nauttii enempi auringosta viltillä löhöten.
Vanhempi kyllä hyppelee laiturilta ja häneen taas luotan siksi, että on kilpauimari, joten vesi on tuttu elementti. Mutta tietenkin pitää olla varovainen ja hän on onneksi tosi rauhallinen ja järkevä tyyppi. Ei siis esimerkiksi leiki uimapatjalla kaverin kanssa syvässä vedessä (mitä itse tein lapsena...)