Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin käynnistetään synnytys?

Vierailija
09.10.2008 |

Eli olen nyt raskausviikoilla 41+1 ja tänään tuli postissa kutsu Taysiin äitiyspoliklinikalle, aika on ensi keskiviikkona eli rv 42+0. Olen tähän asti ollut ihan siinä luulossa, että tuolloin viimeistään käynnistetään, mutta tuo on todella ihan tavallinen poliklinikka-kutsu. Siinä ei siis sanallakaan puhuta synnytyksen käynnistämisestä, ei kehoiteta ottamaan sairaalakassia mukaan, tai varautumaan jäämään osastolle.

Sitten iskikin pakokauhu, että ei kai ne nyt oikeasti enää noilla viikoilla laita vielä kotiin?! Onko jollain kokemusta? Ja erityisesti miten Tampereella toimitaan.

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

T: Lopen uupunut odottaja

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan ihan hyvinkin laittaa vielä kotiin, koska NORMAALI raskaushan kestää 37-42 viikkoa. Eli 42+0 on vasta yliaikaisuuden raja ja sen jälkeen voidaan ihan hyvin vielä odotella muutamia päiviä synnytyksen luonnollista käynnistymistä, mikäli kaikki on muuten kunnossa.

Itse olen ainakin tuudittautunut siihen uskoon, että tuolloin 42+0 käynnillä EI vielä todellakaan välttämättä joudu käynnistelyyn.

Vierailija
2/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tampereella, tehtiin tosi raju alapäätutkimus, huusin kivusta.

illalla alkoi supistukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiveden vähyyden takia. Muuten olisivat lähettäneet kotiin. Olen kuullut, että täällä pk-seudulla joillakin on odoteltu vielä 42+3 tai jopa 42+4 asti.

Vierailija
4/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todella kypsä raskaana olemiseen- Vauva syntyi 42+1 leikkauksella koska loppujen lopuksi ei mahtunut ulos kun oli ehtinyt kasvaa niin isoksi ja mulla kapea lantio. Tyttö 53 cm ja 4 kg

Vierailija
5/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistetään todennäköisesti vain jos siihen löytyy jokin aihe esim. istukka finaalissa. Mulla käynnistetty vasta 42+3 päivänä mutta se oli kyseisen sairaalan takaraja. Jorvissa Espoossa siis.

Missään tapauksessa et joudu enää montaa päivää odottelemaan. Suosittelen omatoimisuutta miehen kanssa. Esim. rakastelu aamuyöstä voi tuottaa hyvinkin tulosta noilla viikoilla, mikäli mitenkään vielä kykenet...

Voimia ja jaksamista. Nyt ollaan ihan viime metreillä.

Vierailija
6/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Taysissa juurikin yliaikaiskontrollissa rv 41+5 ja siellä tehtiin oikein kolmin kerroin todella rajut tutkimukset (oli opiskelijoita) ja illalla alkoi supistukset. Tämä oli siis viisi vuotta sitten.

Pelottaa vaan, että istukka lakkaa toimimasta ja mitä kaikkea kamalaa voi tapahtua, lisäksi en kyllä itse jaksaisi enää minuttiakaan tätä raskaana olemista. Kuinka noita kontrolleja sitten on, jos vielä rv 42 laitetaan kotiin? Muutaman päivän päähän, vai miten?

ap

Vierailija
7/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltä polilta, soita sinne. Soita vaikka synnärille heti, kätilöt osaa kyllä vastata kaikkiin kysymyksiisi.

Joillakin naisilla on pitkä kantoaika ilman että on kyse mistään häiriöstä. Se on myös rodullinen ominaisuus, kuulemma somalit saattaa olla raskaana kevyesti 43 viikkoa eivätkä useinkaan suostu käynnistykseen.

Vierailija
8/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui kuitenkin niin, että "jo" 41+4 alkoi kotona tihkua lapsivettä, joka oli mielestäni kummallisen väristä. Aikani vastaanotolle soiteltuani sain luvan lähteä näytille, "jos se niin kovasti häiritsee". Siellä sisätutkimuksen yhteydessä menivät sitten loputkin vihertävät vedet.

Seuraava yö meni synnyttämättömien osastolla omilla supistuksilla, jotka lopulta aamulla hyytyivät. Iltapäivällä 41+6 alkoivat sitten käynnistelemään, koska vesien menosta oli jo aikaa. Loppuillasta oli onneksi vauveli sylissä.

Eli ei ne ilmeisesti ihan helpolla pistä käyntiin, jos ei ole 42+jotain tai tulehdusriski tms. hätä vauvalla/äidillä.

Vierailija
9/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikaa tuosta on kohta kaksi vuotta.

Vierailija
10/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin nyt edellisestä kerrasta viisastuneena yksityisellä ennen ensimmäistä kontrollia. 42+0 on aika myöhäinen ajankohta tarkistaa istukan toimivuus. Itselläni synnytys meni pieleen kalkkeutuneen istukan takia ja lapsi syntyi hätäsektiolla.

Terv. joku aiemmin kirjoittanut, en muista numeroa.

Vierailija
11/11 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta luulin että käynnistävät mutta aina laittoivat kotiin. Viimein neljännellä käynnillä suostuivat käynnistämään silloin oli rv 42+4. Koko päivän käynnistelivät, iltapäivällä sanoivat että kun ei mitään tapahdu niin odotetaan vielä huomiseen. Onneksi heti sen jälkeen alkoi tapahtua ja lapsi oli maailmassa kolme tuntia myöhemmin. Lapsivesi oli ihan vihreää ja istukka ihan romuna. En ymmärrä miksi piti odottaa niin kauan eikä voineet käynnistää aikaisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän