Kannattaako 10-kuisella aloittaa enää kestoilua?
Siis onko järkeä aloittaa kestovaippailua enää 10kk ikäisen vauvan kanssa? Siis toki vaippoja ylipäätään tullaan käyttämään vielä pitkään, mutta " tottuuko" vauva enää sellaiseen, siis pysyykö aloillaan kun pitää monta kerrosta laittaa kaikenlaista ja tuntuuko vaippa kovin erilaiselta? Nyt kertakäyttövaipoista käytössä Liberon housuvaipat juuri siksi kun vauva ei pysy selällään hetkeäkään.
Kun tyttö oli ihan pieni vauva, meillä oli muutama vaippa (bummis-kuori ja snappi-imuosa), jotka oli ihan ok. Nämä jäi kuitenkin nopeasti pieneksi, enkä sitten saanut aikaiseksi hankittua isompia, kunnes vasta nyt rupesi taas ärsyttämään se valtava vaippamäärä mikä menee kaatopaikalle. Eli silleen kestoilua on vähän jo kokeiltukin, mutta miten se sujuu sitten yli vuoden ikäisen kanssa? Mitkä systeemit olisi helpoin pukea jo liikkuvalle lapselle? Lisäimuakin tarvitaan ihan vastasyntyneeseen verrattuna enemmän, mutta minkälaista? Onko helpoin all-in-one, taskuvaippa vai joku muu?
Voi kun joku osaisi auttaa!
Kommentit (11)
meillä kestoiltiinn 2-vuotiaaksi saakka. Päiväkotiin mentäessä hoitaja esitti toiveensa kertakäyttövaipoista. Poika onneksi oppi sisäsiistiksi samantien 2v1kk iässä. Eli jos on pian menossa hoitoon, niin kaikki hoitajat eivät suostu kestoilemaan. kotona onnistuu varmasti.
Ja nyt poika on 1v1kk ja iloinen päiväkestoilija. Mua alkoi kans ärsyttään se roskamäärä ja kun harsoja oli varastossa pulauttelevan vauvan jäljiltä vino pino, päätin kokeilla. Ostin muutaman käytetyn xl-kokoisen bumpy-kuoren ja kokeilin harsoilla. Hyvin pelitti ja kotioloissa edelleen hyvä paketti. Lisäks oon tilannu muutaman L-koon fuzzin ja niistäkin oon tykänny. Olen myös ommellut itse jotain imuja ja taskuvaippoja joihin imuiksi laitan harsoja. Tarravaipat poitsu repii helposti auki jos siis ei ehdi laittaa housuja päälle. Meillä käytetään yöllä ja pidemmillä automatkoilla Pirkan housuvaippaa. En siis ole vielä ihan fanaattiseksi kestoilijaksi ryhtynyt! Suosittelen kokeilemaan jollain kokoonpanolla. Jo yksikin kestovaippa päivässä on yksi kertis pois kaatopaikalta! Toivottavasti löydät teille sopivan vaihtoehdon, erilaiset taskuvaipat on kyllä käteviä ja niitä löytyy kotimaisiltakin valmistajilta, samalla voi työllistää esim. jonkun kotiäidin!
Helpoin puettava rimpuilevalle vauvalle on taskuvaippa, jossa on muovinepit sivuilla. Neppejä ei saa auki kuten tarroja, ja osan malleista saa jalkaan housuvaippamaisestikin, mutta kakan tullessa kuitenkin sivusta auki. Taskuvaipathan kootaan taskumaisesta vaipasta + imuista ja kokoamisen voi tehdä etukäteen, joten vaipanvaihtotilanteessa homma toimii nopeasti kuten kertakäyttöisissäkin.
Meillä jäi harsot ja muut aloillaan olevaa vauvaa vaativat viritykset pois jo aikaa sitten ja nyt pelataan 80-prosenttisesti taskuilla. Kokeilemalla löytää sopivan mallin. Nepitettäviä vaippoja löytyy monilta valmistajilta, yksi yleisimmistä lienee Myllymuksujen Muksut-taskuvaippa.
Siirtymällä kestojen käyttöön 10kk iässä säästät paljon rahaa: kertakäyttöiset housuvaipat ja pottailuvaipat ovat törkeän kalliita ja lisäksi vaippaikä voi lyhetä yli vuodella. Jos vauvasi siirtyy suoraan L-kokoon, kestoja ei tarvitse välttämättä koskaan ostaa enää seuraavaa kokoa.
Kaneli-77:
Päiväkotiin mentäessä hoitaja esitti toiveensa kertakäyttövaipoista. /--/ Eli jos on pian menossa hoitoon, niin kaikki hoitajat eivät suostu kestoilemaan. kotona onnistuu varmasti.
Kunnallisissa päiväkodeissa henkilökunnan on käytettävä lapsilla niitä vaippoja, joita vanhemmat sinne vievät. Tokihan he voivat esittää pyyntöjä, mutta jos äiti vie lapselleen (helppoja) kestovaippoja päivikseen, niin niitä on lapselle sitten puettava.
Taskuvaipat ja päiväkoti on ihanteellinen yhdistelmä: taskut lataa valmiiksi jo kotona ja vie päivikseen (vähintään) kahden päivän vaipat. Joka ilta ottaa päiviksestä mukaan likavaippapussin, ja vie vaipat pestäväksi kotiin. Ja aamulla tuo puhtaat tilalle. Taskuvaipan vaihtaminen on todellakin kuin kertiksen vaihtaminen: likainen vaippa sellaisenaan likavaippapussiin (kakat kannattaa kipata pyttyyn - kuten myös kertiksistäkin) ja puhdas tilalle.
Olen kuullut, että hoitajien vastustus on johtunut siitä väärinymmärryksestä, että heille kuuluisi myös vaippojen pesukin. Ja sehän ei pidä paikkaansa. Lisäksi, kun vielä kirjoittaa selvät ja ytimekkäät ohjeet kestovaippojen käytöstä, niin idioottikin ihan varmasti pärjää :)
Omien isompien lasteni kanssa päiviksen hoitajat kiittelivät kestovaippoja, kun ei tullut niin paljon roskaa. Ja ihastelivat vaippojen kuoseja myöskin ;)
Varmasti kannattaa ainakin kokeilla, mutta kokeilu voi olla myös negatiivinen. Itse ostin kestovaippoja, kun esikko oli hieman päälle vuoden. Lopputulos oli, että alkoi aina itkeä, kun laitoin kestovaipan, koki ne kertiksien jälkeen epämukaviksi, paksuiksi jne. Ei suostunut pitämään edes päiväunien ajan, jolloin ei olisi joutunut liikkumaan paksumpien kanssa. En sitten raaskinut lasta huudattaa. Kuivaksiopetteluhousut (6kappaletta) tilasin, kun opeteltiin kuivaksi. Niistä ei ollut mitään apua ja meni rahat hukkaan. oppi sitten täysin oma-aloitteisesti keskellä talvea kuivaksi ihan kertiksien kanssa. Ikää siis 2v7kk silloin. Mutta minusta silti kannattaa kokeilla, mutta tässä myös tällainen näkökulma, että rahat voi mennä täysin hukkaankin.
Kestovaipoille on aivan erinomaiset jälleenmyyntiväylänsä. Jos ostaa esim. edellä mainittuja taskuvaippoja hyviksi tiedetyiltä valmistajilta (kuten vaikkapa kotimaisia Eemukoita, Cherry-Berryjä, LillaMamman LillaTaskuja, Ronja&Roopeja jne.), voi olla ihan varma, ettei rahallisesti paljon häviä, jos vaipat jää vähälle käytölle ja ne haluaa myydä eteenpäin. Kestovaippainfon, Baby-Idean ja Huuto.netin kautta vaippakama kyllä löytää hyvään hintaa uuden ostajan. Rohkeasti vain kokeilemaan siis!
Tituliini
mieltä edellisen kanssa! Ja voihan vaipat ostaa edullisemmin vähän käytettyinä edellä mainituista foorumeista!
Kokeilemaan siis!
Ja voihan kertiksissäkin tulla hutiostoja.
bingbing:
Siis onko järkeä aloittaa kestovaippailua enää 10kk ikäisen vauvan kanssa? Siis toki vaippoja ylipäätään tullaan käyttämään vielä pitkään, mutta " tottuuko" vauva enää sellaiseen, siis pysyykö aloillaan kun pitää monta kerrosta laittaa kaikenlaista ja tuntuuko vaippa kovin erilaiselta? Nyt kertakäyttövaipoista käytössä Liberon housuvaipat juuri siksi kun vauva ei pysy selällään hetkeäkään.Eli silleen kestoilua on vähän jo kokeiltukin, mutta miten se sujuu sitten yli vuoden ikäisen kanssa? Mitkä systeemit olisi helpoin pukea jo liikkuvalle lapselle? Lisäimuakin tarvitaan ihan vastasyntyneeseen verrattuna enemmän, mutta minkälaista? Onko helpoin all-in-one, taskuvaippa vai joku muu?
Kestoilu kannattaa aina! :)
Jos lapsi ei pysy selällään, vaipan voi laittaa myös sylissä vauvan istuessa. Taskuvaipat saa laitettua myös silloin, kun vauva seisoo, siis samoin kuin housuvaipatkin laitetaan.
Toiset tykkäävät käyttää myös isommilla lapsilla harsoa/flanellia taiteltuna origamiksi/pötköksi ja päälle kosteudenpitävät vaippahousut. Toiset valitsevat muotoonommellun sisävaipan (esim. Hilivinksis) ja siihen päälle kosteudenpitävät vaippahousut (joko tarralliset tai villahousut). Toiset tykkäävät käyttää taskuvaippoja, toiset aio-vaippoja :)
Kyselit kokemuksia, tässä tulee:
Meillä on käytössä sekä harsoja/flanelleja (taittelen pötköksi, sisälle jokin lisäimu, esim. froteekaitale tms. ja päälle fleece kuivaliinaksi) että sisävaippoja ja vaippahousuja (Bumpyt, Bummiesit) ja taskuvaippoja (DreamNappyn, Swaddlebeesin, Fuzzy Bunzin). Jos olen aikeissa pukea vauvalle harson/flanellin, taittelen sen valmiiksi vaippakuoren sisälle. Sitten asettelen vaipan toisen polveni päälle (olen nostanut jalan jo esim. tuolin reunalle) auki siten, että etuosa on poispäin minusta. Vauvan nostan tämän avonaisen vaipan päälle hajareisin istumaan pitäen toisen käden vauvan ympärillä. Tällä kädellä vedän vaipan etuosan ylös vauvan masulle ja toisella kädellä kiinnitän tarrat. Lopuksi nappaan vauvan vielä syliin ns. pepunpesuasentoon ja tarkistan, että sisävaippaa ei pursua mistään ulos (lahkeensuut, selkä). Ihan samalla tavalla puen hänelle myös muotoonommellun sisävaipan ja kuoren tai taskuvaipan. Jos vauva seisoo (tukea vasten), pyydän häntä seisomaan hieman leveämmässä haara-asennossa (voin kädellä myös vähän siirtää jalkoja leveämmälle). Sitten pujotan vaipan jalkojen välistä, ja nostan etuosan masun päälle. Takaosaa pidän vauvan peppua vasten kevyesti polvella painamalla (olen siis itse kyykyssä vauvan vieressä). Sitten siitä nopeasti tarrat kiinni, ja pikapikaa tarkistan vielä, että vaippa on kunnolla. Ei mitään ongelmaa :)
Harjoitus tekee mestarin :)
Hurahdin siis vasta silloin kestoiluun tilattuani yhden kokeiluvaipan. Meillä ei tuo jäppinen ole koskaan oikein halunnut pysyä vaipanvaihdossa paikoillaan. Jotenkin kuitenkin sain vaipan aina päälle. Seisaallaan laittaminenkin onnistuu, mutta usein annoin jotakin mielenkiintoista käteen ja nopea vaihto. Meillä käytössä vain Fuzzin kuoria Ruskovillan harsot imuina. Olen huono kokeilemaan, mutta kun noi tuntuivat heti hyviltä. kyllä kannatti aloittaa noinkin myöhään ;)
Air ja lapset 2,5v ja 10kk
kuin pintakuivien kertisten kanssa. Joten 10 kk on aivan otollinen aika ryhtyä kestoilemaan ja potallakin istumista harjoittelemaan.
Meillä on nyt 1 vuotiaalla käytössä itsetehdyt housuvaipat, jotka on kätevä vetää päälle. Taskuvaippoja tai all in one-vaippoja minäkin kannata isommilla muksuilla, kun on helpompi vetästä päälle, mutta kyllä esim. tavisharsot ja kuoretkin menee ihan mukavasti sylissä pukien.
on minunkin mielipiteeni.
Jottei paketista tulisi kovin paksu, kannaa valita mahdollisimman imukyisiä materiaaleja. Itse olisin tuossa vaiheessa luultavasti taskuvaippojen kannalla. Täytteet sisälle vaippaan jo valmiiksi ja sittenhän vaippa on ihan yhtä helppo laittaa kuin kertisvaipatkin. Monet tuntuvat tykkäävän erityisesti nepparikiinnitteisistä vaipoista silloin, kun lapsi on liikkuisa. Ne voi vetää jalkaan housuvaipan tavoin. Mikseipä kyllä samalla tavalla voisi vetää tarrallisiakin? Jos taskuvaippoihin valitsee sopivat täytteet, ei kokonaan tainnuta pientä käyttäjää. :D
Kuten joku jo mainitsikin, kestovaippoja löytyy myös housumallisina. Kestovaippainfon keskustelupalstalta löytyy ihan järjetön määrä tietoa. Suosittelen siis ehdottomasti kyselemään sieltä ihan mitä tahansa, mikä mietityttää.
Suomalaisilta valmistajilta löytyy vaikka mitä ihanuuksia. Omat suosikkini ovat LillaMamman LillaTaskut ja CherryBerryn taskuvaipat. Molemmilla valmistajilla on nettikaupat, jota kautta olen taskut meille tilannut. Tilaaminen on helppoa ja aina voi soittaa valmistajalle ja kysyä neuvoa. Kotimaisista kaupoista saa hienoa suomalaista käsityötä kohtuuhintaan ja kaupan päälle vielä sekä sujuvaa, joustavaa palvelua että hyvän mielen työllisyyden tukemisesta.
Tsemppiä kokeiluun!
Tituliini
Tsemppiä kokeiluun!