Täällähän on paljon ulkomaalaisten kanssa naimisissa olevia!
Kysyisin ihan uteliaisuudesta, miten ja missä tapasitte? Asutteko Suomessa vai miehen kotimaassa (mikä, jos saa udella?=)? Oliko teillä kaukosuhde kuinka kauan, vai heti yhdessäasumista? Entä, jos on lapsia, mitä kieliä puhutte lapsille, entä keskenänne?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (18)
Mies on ranskalainen. Kaukosuhdetta 4 vuotta ja sen jälkeen mies muutti Suomeen vuonna 2002. Nyt 2 lasta ja perheessä puhutaan suomea (minä lapsille), ranskaa (mies lapsille) ja saksaa (minä ja mies).
Yksi lapsi, jolle minä puhun suomea, mies omaa kieltään ja keskenämme puhumme englantia. Asumme Suomessa. Mies aasialainen.
Vierailija:
Kysyisin ihan uteliaisuudesta, miten ja missä tapasitte? Asutteko Suomessa vai miehen kotimaassa (mikä, jos saa udella?=)? Oliko teillä kaukosuhde kuinka kauan, vai heti yhdessäasumista? Entä, jos on lapsia, mitä kieliä puhutte lapsille, entä keskenänne?Kiitos vastauksista.
Tapasimme Suomessa. Mies oli asunut Suomessa jo useita vuosia. Nykyään asumme ulkomailla (ei mieheni kotimaa). Kummatkin puhuvat lapsille omaa äidinkieltä. Mieheni puhuu myös sujuvaa suomea. Lisäksi puhumme usein keskenämme englantia, ja sitten on vielä tämän maan kieli sekoittamassa soppaa=D
Olen huomion hakuinen nainen. Ei se kannata!
Kyllä on, kaikki Prinsessakirjatkin. Miksi kysyt?
tavattiin netissä n. 3 vuotta sitten. nyt naimisissa 2 vuotta, edelleenkin kaukosuhteessa ainakin vuosi vielä. minä ravaan siellä aina kun vaan pääsen. keskenään puhumme englantia, lapsille (sitten kun niitä siunaantuu) minä puhun suomea ja mies arabiaa.
Tapasimme New Yorkissa baarissa ja elimme ns. kaukosuhdetta noin 8 kuukauden ajan. Mies tuli kaymaan tapaamassa mua Suomessa ja heitti lappana, etta josko mentaisi hakemaan mulle viisumia suurlahestysta, ja hups, sain sen ja tanne muutin. Asumme NYCssa Manhattanilla, mies on toissa ja mina nyt kahden lapsen kanssa kotona. Nuorin syntyi kolme kuukautta sitten, ja mulla on aivan ihana tyonantaja (Eurooppalainen), joka antoi mulle 8 kk aitiysloman. Ma puhu lapsille Suomea ja mies tietysti englantia. Suomea han osaa vain pakolliset kirosanat joita toistelee kannissa.
Vierailija:
Kysyisin ihan uteliaisuudesta, miten ja missä tapasitte? Asutteko Suomessa vai miehen kotimaassa (mikä, jos saa udella?=)? Oliko teillä kaukosuhde kuinka kauan, vai heti yhdessäasumista? Entä, jos on lapsia, mitä kieliä puhutte lapsille, entä keskenänne?Kiitos vastauksista.
Tapasimme netissä. Emme asu kummankaan kotimaassa, maata en kerro. Täällä on töitä molemmille. Kaukosuhdetta kesti n. 4 kk. Lapset osaavat suomea, isänsä äidinkieltä sekä asuinmaamme kieltä.
Tapasimme mieheni kotimaassa, olin siellä oppaana. Asuimme siellä ensin 5 vuotta, kunnes muutimme Suomeen vuonna 2004. Kaukosuhdetta ei ole ollut koskaan, mutta asuimme eri osoitteissa reilu vuoden ennen yhteenmuuttoa. Lapsia on kaksi, minä puhun heille suomea, mieheni kotikieltään. Yhdessä puhumme nykyään suomea, ajoittain mieheni kotikieltä jota osaan hyvin, suhteen alussa yhteinen kielemme oli englanti.
jonka jälkeen mies muutti Suomeen (alle vuosi oli tunnettu). Mies on arabimaasta ja asumme nyt siis Suomessa. Lapsia ei ole, mutta jos saamme niin suomen ja arabian kielen aiomme heille opettaa. Tulevaisuudessa suunnitelmissa on miehen kotimaahan muutto.
Tavattiin lomamatkalla Teneriffalla jo vuonna 1991, oltiin tuolloin 16- ja 18-vuotiaita. Lomaromanssi siis. Se jatkui kirjeiden ja puhelimen välityksellä ja satunnaisilla tapaamisilla seuraavat neljä vuotta. Sitten muutin Hollantiin opiskelemaan. Nykyisin asumme Suomessa, mutta elämä Hollannissakaan ei ole poissuljettu vaihtoehto. Meillä on kolme lasta, joille minä puhun suomea ja mies omaa äidinkieltään, keskenämme puhutaan englantia, vaikka kumpikin osaakin jo nykyään toisen kieltä.
Asuimme eri puolilla Suomea ensimmäisen vuoden, kunnes mies muutti pohjoisesta Helsinkiin. Naimisiin mentiin miehen kotimaassa 3 vuoden seurustelun jälkeen. Meillä on valmis talo mieheni kotimaassa, ja olemme viettäneet siellä pitkiäkin aikoja. Muuttoaikeitakin on, mutta ei vielä vuosiin. Lapsia on siunaantunut 3, ja he puhuvat kolmea kieltä, mieheni äidinkieltä, suomea sekä englantia. Englanti on yhteinen kielemme, vaikka molemmat osaamme toistemme kieliä.
Meillä on 2 lasta ja lapset puhuvat saksaa, suomea ja englantia. Puhutaan kaikkia kieliä, paitsi mies ei osaa suomea kovinkaan hyvin. Emme tule ikinä muuttamaan suomeen vaan jäämme tänne. Ehkä kesäpaikan joskus hankimme.
Tapasin pohjois-afrikkalaisen mieheni suomessa ja seurustelimme 9 vuotta ennen kuin muutimme yhteen. Vuoden avoliiton jälkeen menimme naimisiin. Meillä on nykyään 4 lasta ja asumme mieheni kotimaassa. Mieheni puhuu lapsille arabiaa ja minä suomea. Lapset keskenään puhuvat arabiaa. Mieheni kanssa puhun englantia sekä arabiaa. Mieheni puhuu myös suomea mutta sitä emme koskaan puhu yhdessä.
Mulla on brittimies. Tavattiin UK:ssa sen jälkeen, kun olin itse muuttanut Englantiin opiskelemaan. Ihan " tavallisesti" alkanut suhde siis, ei mitään kaukosuhdetta missään vaiheessa. Eikä muutettu " heti" yhteen edes, vaan tapailtiin aikamme, kumpikin asuen omassa kämpässään, kunnes sitten jonkin ajan päästä muutettiin yhteen, kun mentiin kihloihin.
Asutaan Englannissa ja puhutaan yhdessä englantia. Mies puhuu tietenkin lapselle englantia ja minä suomea.
mutta päätin jo parin viikon jälkeen ottaa selvää tyypistä matkustamalla " ihan kaveripohjalta" viikoksi maahan, jossa hän silloin asui. (Matkustan muutenkin todella paljon, joten eipä tarvinnut kenellekään selitellä.) no, täysosumahan sieltä tuli ja nyt ollaan oltu kaksi vuotta kaukosuhteessa, nähty kuitenkin kuukausittain. Mies sai just Suomesta työpaikan ja on muuttamassa tänne, suomen kielen alkeetkin on jo hallussa joten kuten.
Nykyään asutaan virallisesti Suomessa, mutta mies tekee töitä ympäri maailmaa, joten tavallaan kaukosuhde on ollut päällä viimeiset 5 vuotta :)
Puhutaan keskenään englantia, lapsi osaa suomea ja englantia. Isän kieltä tulee aika vähän vielä tällä hetkellä (esim. sadut jne).
Vierailija:
Tapasimme baarissa täällä Pohjois- Suomessa. Molemmat olimme kylläkin selvinpäin, vaikka baarissa tapasimmekin. :)
Asumme Pohjois- Suomessa.
Kerkesimme tapailla parisen kk: tta täällä pohjoisessa, kunnes minä muutin Helsinkiin töihin. Mies jäi tänne.
Vuoden elimme kaukosuhteessa, mutta sitten aloimme odottaa vauvaa, toivottua. :) Menimme naimisiin, muutin takaisin pohjoiseen ja perustimme tänne yhteisen kodin.
Minä puhun pojalle suomea, mies omaa äidinkieltään ja keskenämme puhumme suomea, leveää pohjoisen murretta. ;D