Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö, miten paljon loukkaa, että te

Vierailija
05.07.2007 |

lapsen saaneet vanhemmat hoette meille lapsettomille (minullakin oma kipeä syyni asiaan), että " ette te lapsettomat voi millään tietää mitä tämä äitiys on" . No kokemuspohjalla ei, en voi tietää, mutta mitä sitten? Tekeekö se minusta huonomman ihmisen, huonomman ystävän, huonomman ammattilaisen (teen töitä lasten kanssa), huonomman naisen? Kun seuraavan kerran tekee mielesi sanoa jollekulle niin tai kirjoittaa se tälle palstalle, niin malta mielesi. Kiitos.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ÄITIYS on, koska ette ole äiti! Mitäs ihmeellistä nyt tuossa on? Kuka on sanonut, että olisitte jotenkin huonompia ihmisiä?

Teidän ei vain kannattaisi yrittää neuvoa lapsien hoidossa tyylii: Kyllä se lapsi sen oppii kun teet näin ja näin, koska et vain yksnkertaisesti tiedä, mitä se elämä on 24/7 lapsen kanssa.

Ihan yhtä hyviä ihmisiä silti olette!

Vierailija
2/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että tuollaista tulee sanoneeksi, kun ärsyttää lapsettoman täysin lapsiperheen todellisuudesta vieraat neuvot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulette meille lapsen saaneille selittämään, miten meidän lapsiamme pitäisi kasvattaa ihan toisin emmekä me osaa mitään?

Jos et tule neuvomaan tyhmiä jostain aiheesta niin minä en taatusti koe mitään tarvetta kertoa sinulle tiedätkö sinä aiheesta mitään. Sama pätee niin talousasioihin, virastoissa asioimiseen, lämmityskattilan korjaamiseen kuin lastenhoitoonkin. Jos et yritä päteä jossain mistä et mitään tiedä, tiedonpuutteellasikaan ei ole mitään väliä.

Vierailija
4/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että olen " vasta" 28-vuotias urani alussa oleva nainen, ei silti tee sitä skenaariota mahdottomaksi, että kärsin jo nyt lapsettomuudesta. Niin että jos myös lakkaisitte kyselemästä, että no koska on sinun aikasi? Ikään kuin se ajatus ei olisi koskaan käynyt mielessäni!

Yksikin tuollainen kommentti saattaa loukata niin, että koko päivä on sen jälkeen pilalla, ja kotonamme puhkeaa riita miehen kanssa.. joten olkaa hienotunteisempia -ihan oikeasti.

ap

Vierailija
5/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla kyllä huonoja ystäviä lähipiirissä jos ei ole mitään hienotunteisuutta tällasessa arassa asiassa.

Vierailija
6/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt (saman tuskan kerran läpikäyneenä, nyt äitinä) voin sanoa, ettei sitä ehkä aina ollut tarkoitettu pahaksi puheeksi vaan ihan toteamukseksi että hei - sä et nyt vaan tiedä. Ja riippuu myös vähän siitä, mitä juttua olet mennyt selittämään. Meinaan minkään perheen tosiasiallisesta tilanteesta kun *ei* voi olla oikeaa käsitystä kuin sillä perheellä, mutta toinen äiti voi ehkä tajuta/arvata vähän paremmin kuin lapseton nainen. Sori vaan.

Jos esimerkiksi minä alkaisin jakaa putkimiehelle näkemyksiäni siitä, miten putket pitää järjestellä kylppärissäni, niin kannattaisi silti jättää sille putkimiehelle viimeinen sana kun en minä mitään niistä putkista tajua muuta kuin että sieltä tulee vesi... :)

Vierailija
7/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuitte taas loukkaamaan monisanaisesti - kiitos.

Hämmentävää on minusta se, että haette ammattilaiseksikin vertaistukea, ikään kuin tässä asiassa lasten parissa hankittu kokemus pitkine koulutuksineen ja lisäkoulutuksineen ei olisi minkään väärti. Millään muulla alalla tätä ei kohtaa - ettehän te odota lääkäreidennekään olevan sairaita, partureidenne käsittelevän hiuksiaan kaikilla mahdollisilla aineilla, lakimiesten olevan konkurssin läpikäyneitä jne jne. Ei, vain tässä asiassa koulutuksilla eikä kokemuksella ei ole väliä.

Eli ehdotankin, että teette lakialoitteen aiheesta

" pääsykoevaatimuksena lastentarhanopettajan, kasvatustieteilijän yms tutkintoihin on pakollinen yksi lapsi" .

Vierailija
8/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se, että olen " vasta" 28-vuotias urani alussa oleva nainen, ei silti tee sitä skenaariota mahdottomaksi, että kärsin jo nyt lapsettomuudesta. Niin että jos myös lakkaisitte kyselemästä, että no koska on sinun aikasi? Ikään kuin se ajatus ei olisi koskaan käynyt mielessäni!

Yksikin tuollainen kommentti saattaa loukata niin, että koko päivä on sen jälkeen pilalla, ja kotonamme puhkeaa riita miehen kanssa.. joten olkaa hienotunteisempia -ihan oikeasti.

ap

Vierailija
9/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyttömiä ja epärealistisia ohjeita tulee. Ei tajua mitään esim. imetyksestä.

Ap:lle onko lapsettomuus ihan 100% varmaa? Ihmeitä tapahtuu.

Vierailija
10/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katseet.. Kyllä naurattaa ku nämä joskus saavat niitä omia. Kyllä siinä muuttuu koko maailma vaikka niin luulee jo tietävänsä kaiken. Ja ei kai se meidän vika ole jos ette saa lapsia. Ei sitäkään itkua jaksa..

Vierailija
11/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vanhemmat puolustautuvat neuvoilta vetoamalla ap:n lapsettomuuteen. Minusta on muuten todella typerää vedota lapsettomuuteen jos kyse on asiantuntijasta -- ei kasvattamalla tulla kasvattamisen ASIANTUNTIJOIKSI eikä sairastamalla lääkäreiksi. Asiantuntija on asiantuntija ja monesti sitä lapsetontakin asiantuntijaa kannattaisi kyllä kuunnella...

Kahden äiti

Vierailija
12/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arvomaailmaani kyllä mahtuvat kaikki ihmiset, enkä aseta heille mitään velvotteita sen suhteen, miten he omaa elämäänsä elävät.

Nuori voi olla viisas, vanha tyhmä, lapseton voi olla empaattinen ja rakastava ja lapsellinen voi olla mitä onnettomin vanhempi.

*huvittunut sivustaseuraaja*

Vierailija
13/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin koulutuspohjaista tietoa lapsista ja sairauksista, enkä siltikään tiennyt mitä se _oikeasti_ ihmiselle ja perhe-elämälle voi merkitä ennen kuin sairas lapsi sattui omalle kohdalle, ja olen näin jälkeenpäin ajatellen ollut huonompi opastaja asiakkaille sen vuoksi. Sellaisia helppoja kirjoista opittuja patenttiratkaisuja, jotka eivät toimi käytännössä kuitenkaan joka tilanteessa, mutta ei niitä tilanteita voi kokemattomana tuntea tai hoksata.

Vierailija
14/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenekään ei todellakaan pitäisi arvostella sinua ja syytellä, mutta en myöskään ymmärrä, miksi tulet syyttelemään meitä.

Ja kyllä - olemme VAUVA-lehden palstalla. Täällä puhutaan nimenomaan lapsista ja tämä on meidän aluettamme, jossa saamme haukkua lapsettomia niin paljon, kuin lystäämme!

Palstan haukkuja ei pidä ottaa henkilökohtaisesti ja jos ei siihen pysty, niin oikeasti suosittelen hakeutumaan muille sivuille.

Vierailija
15/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan kerro omille asiakkaille, eivätkä he normaalisti sitä kysy, eikä minun kuulu mielestäni siitä kertoa.

Vierailija
16/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan arkikeskusteluita. Tottakai ammatilliset asiat on erikseen (jos olet esim. jonkin sortin terapeutti tai sos. työntekijä - kieltämättä neuvolantäti on ehkä vähän harmaata aluetta).

Mutta kuule: minä olen adoptioäiti, eikä kukaan ammattilainen tajua minuakaan eikä meidän perhettä, neuvolantäti kaikkein vähiten :-D kaikkialla meitä pidetään joko ihan taviksina tai ihan kummajaisina, kun ei ole tietoutta adoperheiden erityispiirteistä. Mistä tämä johtuu? No siitä, kun ammattilaisissa on aika vähän adovanhempia. D' oh. Kyllä se käy ärsyttäväksi selittää samoja juttuja jokaiselle ns. ammattilaiselle. Jos olisin biovanhempi eikä " ammattilaiseni" tajuaisi perhe-elämääni, niin epäilemättä olisin vielä nyreämpi ja luulisin, että kaikkien naisten " kuuluu" tietää miltä tuntuu olla raskaana.

Vierailija
17/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän voi tietää, millaista äitiys on! Voit tietää paljon lastenhoidosta ja toimia lastenhoidon ammattilaisena. Aivan kuin lääkäri voi hoitaa syöpäpotilasta, mutta jos hänellä itsellään ei ole syöpää, hän ei voi tietää, millaista on olla syöpäpotilas.

Huonompi ihminen et tietenkään ole. Kysyn ihan vilpittömästi: Onko sinulla tapana jakaa tutuille äideille (ei ammatin puolesta) neuvoja tai kommentteja? Itse sanon vain yhdelle lapsettomalle ystävälle, ettet voi tietää, millaista on olla äiti, koska hän on aina kommentoimassa tai neuvomassa jotenkin. Sellainen ärsyttää ainakin minua ja siksi tulee sanottua takaisin.

Vierailija
18/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tiennyt mitä se todella on ennenkuin saattohoidin läheistäni.

Olin tehnyt töitä myös lasten kanssa, mutta täytyy sanoa, etten todellakaan tiennyt vanhemmuudesta mitään ennenkuin sain omani.

Mutta tuollainen hokeminen ei ole fiksua. Viisas, elämää nähnyt ihminen tietää, että jokainen oppii aikanaan eikä toisen kokemusta tule aliarvioida tai mittailla.

Vierailija
19/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä voi tietää mitä kenenkin perheessä tapahtuu jos asioista ei puhuta. Välillä tulee sanottua jollekin tuo, ettei lapseton tiedä, koska tottahan se on.

Vierailija
20/28 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin luulin olevani ns." hyvä" lasten kanssa ja olen aina ollutkin. Lapset ovat viihtyneet seurassani ja minä heidän. Enkä tarkoita nyt pelkästään että olin hyvä lapsen hoitaja vaan ihan oikeasti kuvittelin niistä pikkuihmisistä jotain tietävänikin... Kunnes sain omia ja jokainen niistä vuorollaan on romuttanut omia käsityksiäni lasten hoidosta ja heidän kanssaan olemisesta.

Joten voit olla super hyvä ammatissasi jne... mutta kyllä asia niin on että äitiys 24/7 kummasti opettaa ymmärtämään muita äitejä!