Raskautuuko jos kilpirauhasessa häikkää?
Tätä pohdin kun kävin testeissä. En tiedä paljoa noista lukemista (en siis ymmärrä niitä yhtään :) mutta hormooni lukema oli normaali ja toinen lukema oli siinä ja siinä lääkärin mukaan. Joten mulle jäi mieltä kaivamaan nyt koko asia :( Lääkäri sanoi ettei nyt mitään lääkkeitä määrää, vaan vuoden vaihteessa uudelleen verikokeeseen tarkistusta varten. Jos raskaudun niin neuvolassa voin ottaa puheeksi, kun mainitsin että raskautta yritämme tässä kierrossa.
Kommentit (3)
joka todettiin -04, olen siitä lähtien syönyt lääkkeitä.
Kun aloimme yrittää esikoista kysyin lääkäriltä on lääkityksestä haittaa niin vastasi että päinvastoin. Jos olisin ollut ilman lääkkeitä niin raskautuminen olisi vaikeampaa.
Se olisi hyvä tietää jotta voit vaatia asianmukaista hoitoa. Useimmilla ns rivilääkäreillä ei valitettavasti ole tarpeeksi tietoa aiheesta, toivottavasti sinun lääkärisi ei kuulu näihin.
Tsh arvon tulisi olla korkeintaan 2 ja T4V yli 16 raskauden aikana varsinkin. Useimmat lääkärit eivät tosiaan lieivssä tapauksissa aloita lääkitystä, mutta pienikin häikkä antaa aiheen ottaa vasta-ainekokeet (TSAB ja Tpoab) ja niiden perusteella saattaa hyvinkin ilmetä syy koelääkitykseen.
Jos näitä ei sinulta ole otettu, kehottaisin pyytämään. Ja vielä lisäksi T3V:n joka voi muiden arvojen ollessa rajalla kertoa jotain muuta.
Vuodenvaihteeseen on kyllä turhan pitkä aika, jos arvosi ovat olleet poikkeavat. Kyllä ne olisi syytä kontrolloida jo aiemmin.
Kilpirauhasen häiriöt saattavat todella vaikuttaa raskaaksi tuloon ja vajaatoiminta etenkin voi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurioita.
Itse raskauduin aivan järjettömillä liikatoiminta-arvoilla ja sain kuulla monta kertaa, että miten ihmeessä olen tullut raskaaksi ja miksi en ole saanut keskenmenoa..
Tässä linkki sivustoon josta löytyy valtavasti tietoa aiheesta.
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
t: piipaa
Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 06/00 esikoisen syntymän jälkeen, sain silloin siihen lääkityksen. Ennen lääkityksen aloittamista lääkäri kielsi tulemasta raskaaksi, koska se voi aiheuttaa sikiövaurioita. Mulla tosin kilpirauhasarvot liiteli pilvissä.
Minun käsitys on, että kilpirauhasen häiriöt voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja on myös kohonnut keskenmenon riski. Itselläni on ollut kaksi raskautta sairauden toteamisen jälkeen, ja molemmat on menneet hyvin kilpirauhasen osalta. Arvoja on tarkkailtu useammin, muutaman kerran raskauden aikana, ja pysyivät ihan normaalissa.
Voit varmasti luottaa lääkärin sanaan ja yrittää raskautta turvallisin mielin. Jos plussaa ei ala kuulua, niin kilpirauhasarvot voi varmasti tarkistuttaa. Ja kun se plussa on sitten tullut, niin mainitset ekalla neuvolakäynnillä, että kilpirauhasessa on ollut häikkää. Onnea yritykseen :)