Helmikuiset loppuviikkoa kohti
Kääks, eilen oli ultra (käytiin yksityisellä), ja siellä se oli; 1,1cm sikiö, ihan siellä missä pitääkin!!! Ja syke oli oikein hyvä, 160. Kyllä tuli sekä minulla että puolisolla tippa linssiin, kun lääkäri laittoin sydämen sykkeen kuulumaan!
Ihan uskomatonta, nyt se sitten viimeinkin kolahti oikein kunnolla, mä odotan vauvaa! Ja nyt uskaltaa jo iloitakin siitä, kun aika selvillä vesillä ollaan. Lääkärin mukaan tässä vaiheessa jos kaikki on hyvin, jo 90% raskauksista jatkuu!
täysikuu 7+3
Kommentit (56)
Muistan että täällä oli helmihaikarat-lista, kun käväisin kurkkimassa ennen plussaamistani? Onko kukaan muu tietoinen asiasta..? Koitan jos saan etsittyä listan, en vaan todellakaan osaa ruveta listaa pitämään kun en näistä koneista mitään ymmärrä..
hei poco!Mulla tuli tuhrua nykyiseltä nuorimmaiselta lapselta ja kaikki meni silti loppuun asti hyvin.Nyt tässä raskaudessa sama juttu oli noilla viikoilla.Eli ei kannate huolestua.Minä olin se joka kyseli yhdynnän jälkeisestä vuodosta.Täytyy nyt varoa et ei ole yhdynnässä.Mulla on ultraanmeno vasta 1.8 vielä joutuu odotteleen.Toivottavasti meillä molemmilla menis loppuun asti raskaus hyvin.Meillä oltu ilman ehkäsyä nimittäin viisi vuotta ja nyt vasta tärppäsi.siksi sitä pelkää kaikkia vuotoja mitä tulee.Mutta täytyy nyt vaan alkaa nauttiin tästä raskaudesta.
Anna-Liisa 9+4
Uusi helmikuinen ilmoittautuu. :) Omien laskujen mukaan olisin kuulunut tammikuisiin mutta neuvolan kiekon mukaan kuulunkin helmikuisiin.
Eka neuvola on takana, painon takia sain heti lähetteen sokerirasitukseen. Mulla on kauhea " valkotakkiverenpaine" , en siis osaa koskaan rentoutua kun jossain terkkarissa mitataan verenpainetta ja lukemat on aina hirveet. :( Sainkin välittömästi verenpainemittarin kotiin lainaan. Kaikki kauhukuvat raskausmyrkytyksestä ja siitä miten vauva ei voi mitenkään terveenä selvitä jos mun verenpaine on jo lähteissä ihan katossa jo ehdin käydä läpi. Onneksi kuitenkin kotimittaukset ovat antaneet ihan normaaleja lukemia, joten ihan akuuttiä hätää ei ole.
Parin viikon kuluttua on eka lääkärineuvola, silloin vihdoin voin kysyä tuota kohdunkaulakanavan/ kohdunsuuntilannetta. Mulla nimittäin tuo (ulko?) kohdunsuu ei oo kiinni ja sen tilanne mietityttää.
Sen jälkeen seuraavana päivänä onkin sitten np-ultra ja vihdoin saadaan selvyys että onko tuolla masussa oikeesti joku. :)
mantelipulla 10+1
Ilma on kyllä jotain ihan muuta kuin alkuviikosta. Tulee nyt sitten sisällä kökittyä.. no, sen verran sain äsken aikaiseksi, että kävin koiran kanssa pyöräilemässä ja olipa ihan eri olo sen lenkin jälkeen. Nyt nälkä kurnii vuorostaan mahassa. Onpa muuten kaikki rasvainen ruvennut taasen etomaan.. hyh hyh kun ajatteleekaan jotain ranskalaisia tai pekonia ym. Hyiii.. mut onneksi muuten olo on hyvä.
Rennietä muuten söin minäkin kun odotin tuota toista tyttöstä. Loppuraskauden ajan se närästys oli jotain aivan hirveää!! Öisin varsinkin. Piti silleen puoli istualteen välillä nukkua kun makaamaan ei pystynyt. Saas nyt nähdä sitten.
Olisi muuten tosi hyvä juttu se listan pito. Missä siis kaikki nimimerkit ym. näkyisi ja muutenkin sitä esittelyä. Nyt vielä tuppaa nimimerkit unohtumaan siinä vaiheessa kun rupeaa kirjoittamaan niin en nyt sitten kommentoi sen kummemmin. Mutta jos jotain innokasta listaemoa löytyisi niin olispa kiva:) Minusta siihen ei mahda olla jo senkin takia, että en mikään haka ole tämmöisissä. Tää kirjoittelu menee vielä :)
Noista tuhruiluista muuten sen verran, että itsellä ei ole kokemusta mutta tutulla kylläkin oli melkoistakin välillä se tuhruilu mutta tosiaan lääkärissä juuri rauhoiteltiin, että hyvinkin yleistä on. Toivotaan, että kaikilla menee raskaudet hyvin ja selviää kaikki parhainpäin!
Hui, kun luin muuten äsken tuosta powerparkissa sattuneesta onnettomuudesta. Meillä oli tänään sinne tarkoitus mennä vaan oli tuo ilma sitten niin kehno, ettei menty. Toisaalta onneksi kun tuollaista pääsi sattumaan:( Kauheita tuollaiset jutut ja kun mitään ei enää voi kun asia on jo tapahtunut. Välillä tulee mieleen, että pitäisi jättää lukematta uutiset kun itse vielä reagoi niihin tällä hetkellä niin voimakkaasti.. no, mutta tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa.
Vimpula_
oon jo koittanut käydä kurkkimassa teidän juttuja pari kertaa ennen kuin uskaltauduin mukaan...
Niccejä en kyllä vielä muista, mutta ehkä se tästä pikkuhiljaa! :)
mantelipulla
nimimerkki:
la:
monesko lapsi:
oma ikä/miehen ikä:
asuinpaikka:
tuossahan on ne asiat, mitä useimmissa esittelypinoissa on.
Tässä voi, tietty miettiä jos haluaa vielä jotain muita tietoja laittaa.
hauskaa lauantai-iltaa kaikille!
t. mantelipulla
Paha olo vaan jatkuu, vaikka välillä aina tuntuu, että nyt se taitaa ruveta loppumaan. Silloin kun se pahan olon aika on, niin ei edes mitkään syömiset auta, kun heti se ällötys tulee takaisin. Syönnin aikana tuntuu paremmalta, mutta taas kun lopettaa, niin etoo. Ei mulla kyllä viimeksi näin paha olo ollut. Oliskohan tää sitten tosiaan poika kuten eräs ennustaja ennusti ;-). Viimeksi se ainakin tiesi (tai " tiesi" ?), että tyttö tulee.
Tsemppiä kaikille, joilla tuhruttaa. Se on aina niin masentavaa, vaikkei välttämättä mitään huonoa tarkoitakaan. Ja Jellonako se oli, jolla jäi ultraus epäselväksi. Tsemppiä sinulle tosi paljon odotteluun. Ei ole helppo tilanne, nimim. Kokemusta on. Mutta toivottavasti kaikki vielä iloksi muuttuu. Sulla oli kuitenkin niin pienet viikot vielä, joten toivotaan parasta.
Nyt täytyy mennä tuota jälkikasvua passaamaan... Hauskaa viikonloppua kaikille (täällä tosi aikas vilpoista ja märkää)!
jazuliini & mazu rv 9+6
Alkuun, Tervetuloa Mantelipulla! Samaan hengenvetoon kysäisen, alatko siis pitämään esittelypioamme, saako laittaa esittelemäs litanian tulemaan?!?!?!
Mä rohkenin kans tälle palstalle vasta taustailun jälkeen ja nyt oon viikon päivät notkunu täällä valittamassa... Ja jos eivät pois heitä, meinaan jatkaaki toivottavasti helmikuun loppupuolelle... :)
No sitte (.): Aivan kamala päivä!!! Koko päivän kuvotus ja heikotus. Lattialla oon vaan maannu ja yrittäny huitoa leikkikaluja esikolle (joka eilen oppi sekä konttaamisen että pystyyn nousemisen) toivoen koko ajan kellon menevän edes vähän nopeammin... Ukkosesta huolimatta koko päivän olen tollona tuijottanu telkkaa...
Ja jatkuvasti tekee jotain mieli... Täytettyä patonkia, limua, kurkkua, leipää muuten vaan, piimää... Sen mitä oon ollu pystyssä, ni jääkaapin ovi on sit narahdellu... KAMALAA.
Ja siinä ohessa huimaa, mut sen lähtöpaineilla on enemmän tavallista (99/60)
joo, kohta ratkeaa kuninkaalliset...
Luuk@ 7+
Reilu viikko meni nettipimennossa, Ruotsissa matkattiin ja eilen saavuttiin kotiin.
Raskaus sujuu, hieman etomista, hieman närästystä, hieman tunteiden heittelehtimistä. Kaikkea löytyy hieman, ei siis suurempia ainakaan vielä. No ehkä hajuherkkyys on huipussaan (ainakin muitten mielestä) Ei ollut kyllä esikoisenkaan aikana erityisemmin oireita alkuraskaudessa. Turvotusta taisi olla silloin enemmän..
Kaveri arvasi tänään että olen raskaana, se kyllä tiesikin että kakkonen on tervetullut koska vain. Arvasi viimeksikin ensimmäisenä, tarkkasilmäinen tyyppi.
Ensi viikolla pitäisi soittaa neuvola ja alkuraskauden ultra, np-ultra taidetaan jättää väliin tälläkin kerralla, mennään sitten vasta rakenneultraan.
Mrs.Marple, rv 6+3
Eilen olikin ihan tapahtumarikas päivä... Sitä tuhruttelua/ihan verenvuotoa vain jatkui ja alavatsaan ja selkään jomotti sillai menkkamaisesti. Minä sitten menin tk:een päivystykseen, josta laittoivat eteenpäin gynekologille keskussairaalaan, koska tk:ssa ei ollut ultralaitteita. Gyne sitten tutki ultralla ja sanoi, että vanhaa verta näkyy ja löytyi sieltä yksi pikkuinen sydämensykekin, joka vastasi kyllä viikkojaan =o). Gyne sanoi, että tällä hetkellä kaikki näyttää olevan hyvin ja tuo vuoto tosiaan on ihan yleistäkin ja raskaus voi mennä loppuunkin asti ihan hyvin, mutta että jos se on kesken mennäkseen niin sille ei kyllä voi mitään. Jonkin verran kuitenkin rauhoituin, kun näin, että siellä masussa tosiaan sydän sykkii, mutta nyt ei kai voi kun odotella ja katsoa mitä tuleman pitää. Onneksi tuo vuoto ei ainakaan tällä hetkellä näyttäisi lisääntyneen.
Mantelipulla; tervetuloa mukaan!!
poco; eiköhön tuo sinunkin tuhruttelu ole ihan normaalia ja kuuluu asiaan! Nyt siis ultrasivat minut tuolla keskussairaalassa ja seuraava ultra on sitten kai omassa neuvolassa muistaakseni rv 10. Normaali neuvolan seuranta jatkuu minulla, mutta jos vuoto runsastuu tai kivut yltyvät, niin sitten uudestaan päivystykseen.
Tänään onkin kummipojan 9-v. synttärit. Mennään sinne juhlimaan päivällä. Niin ja eilen sitten piti kertoa lähimmille sukulaisille tästä raskaudesta, kun soittelivat itse kukin juuri, kun olin siellä sairaalassa...
Amalia81 6+2
Kurjan harmaa ilma, ainakin täällä keski-Uudellamaalla, mies on viemässä muksuja mammalaan aamupäiväksi, meillä alkaa tuossa tuokiossa iloinen siivousrumba, yleensä hoidan suurimman osan itse, mutta nyt plussattuani oon ollut niin heikossa hapessa ja duunissa niin paljon että koti on kuin sodan näyttämö, sekin saa mut olemaan huonotuulinen, oon horoskoopiltani neitsyt, joten varmaan ymmärrätte ;)
Jee, enää yksi päivä ultraan, vaikka pelottaakin välillä, toi tuhru on vaan pysynyt samanlaisena koko ajan ei oo muuttunut vereksi eikä lisääntynyt, eikä kipuja, joten päivystykseen mulla ei oo asiaa, vaikka haluisinkin sen tiedon heti. että kaikki on ok..Mies on superluottavainen, se on sitä mieltä että siellä on tuplat (kiusaa mua, kun tietää että panikoisin pahasti, jos näin olisi) ja sen vuoksi tuhrua tulee..mä en vaan oikein käsitä että mikä tuolla alapäässä sitten vuotaa/on vuotanut, kun sitä tuhrua tulee kuitenkin ihan päivittäin..jostain luin että eteisistukka(istukka kohdunsuun kohdalla) voi aiheuttaa sitä myös, vaihtoehtoja on niin monia, mutta onneksi ei oo enää pitkään odottamista että asia selviää..
Tää aamu alkoikin sitten kunnon oksentamisella, unohdin eilen illalla ottaa inkiväärin, heti näköjään rangaistiin..no, otanpa opikseni :/
Amalia, ihanaa että näit sydämensykkeen, uskon että sulla on kaikki ihan hyvin ja vuoto johtuu limakalvoista. Sanoko se ultraaja että näkyykö kohdussa mitään verenvuotokohtaa? Eipä se auta tosiaan kuin odotella, mutta hyvä että sulla on seuraava ultra sitten jo rv10.
Mantelipulla (muistinkohan oikein?) Tervetuloa mukaan! ja minäkin heti utelen, alatko sinä listaemoksi ? ;)
Mutta, nyt herkkuhommat kutsuu :( kai tää mun nykyinen siivousinhokin käy raskausoireesta, kun normaalisti se on aivan toisinpäin..
Mukavaa sunnuntainjatkoa kaikille :)
poco & nestori 7+2
Kyselit miksi mulla kohdunulkoista epäiltiin. Viime viikonloppuna lauantaina ja sunnuntaina mulla oli ihan äärettömän kipeä vatsa. Makasin molempina päivinä kolme tuntia sängyssä peiton alla ja vaikeroin. Kivut olivat menkkamaisia, mut paljon kovempia. Maanantaina soitin sit neuvolaan ja terkka pyysi perjantaina ultraan, jossa tarkistettiin ettei kivut johdu kohdunulkoisesta. No, kohdunulkoinen ei siis ole onneksi kyseessä, mut se tuulimunaepäily on nyt päällä.
Tiedän, että muutama päiväkin näin aikaisessa vaiheessa tekee ihmeitä ja saattaa hyvin olla, et vaavi oli niin onnettoman pieni vielä ettei siellä mitään voinut nähdä. Silti kuitenkin pelottaa jo valmiiksi mitä ensi perjantain ultra kertoo... Joten saattaa olla, etten paljon tulevalla viikolla kirjoittele tänne... Uskon olevani raskaana vasta sitten, JOS perjantai 13.pvä tuo meille mukanaan ilouutisen.
Jellona rv 6+3 (-ko?)
Esittely pino olis tosi hyvä juttu jos vain joku osaava löytyy. En olekaan juuri kerinnyt kirjoitella tänne helmikuisiin, yritän nyt jatkossa olla vähän aktiivisempi.
Mrs. Marple: mulla pisti niin silmään kun kirjoitit ettet mene np-ultraan, saanko kysyä miksi? Mä nimittäin itse en myöskään ole siitä ultrasta kiinnostunut koska en tee mitään sillä tiedolla onko turvotusta vai ei, lisätutkimuksiin kun en missään nimessä mene. Mulla kun on tarpeeksi huolen aiheita esim. se raskausmyrkytysvaara jonka takia käyn ultrassa neljän viikon välein ja viikolta 30 kahden viikon välein, mulla katsotaan virtauksia. Mulla on yksityinen ultra vk13 ja se on 4d ultra sen tarkoitus on katsoa virtauksia ja sitä näkyykö mitään pieniä tukkeumia jotka voisivat ennustaa raskausmyrkytys mahdollisuutta myöhemmillä viikoilla. Lisäksi mulla on seuraava 4d ultra viikolla 18 jolloin katsotaan rakenne ja taas kerran virtaukset, vauvan painoarvio ym. Eli stressiä mulla on riittämiin. Mutta helpottaa kun mulla on oma lääkäri joka kyllä tekee kaikkensa jotta minä ja vauveli voitaisiin hyvin.
Annlinn
Annlinn: oli pakko tulla kysymään tosta 4d ultrasta, mille lääkärille oot menossa? Onko ultran tekevä lääkäri sama kuin teitä hoitava? Ja sitten mulle tärkein, näkeekö siinä " pakosti" vauvan sukupuolen? Mä kun en missään nimessä halua sitä etukäteen saada tietooni :)
Ja taas siivoileen..
-poco-
Tulin ihan pikaisesti vastaamaan sulle:
eli mä käyn Femedassa tän Brunon luona ja hän on mun lääkäri myös naistenklinikalla jos sinne tän raskausmyrkytysjutun takia taas joudun. Eli olen yksityspotilas silloin jos ongelmia ilmaantuu, mutta tavallinen silloin jos kaikki menee ihan hyvin, kun haluaisin polikliinisen synnytyksen.
Mun täytyy myöntää että kahden viimeisen lapsen kanssa mä sain vielä sen videokasetin mukaan siitä 4d ultrasta mutta en kyllä kertaakaan kotona niitä katsellut.
Ja lääkärin vastaanotolla mä oon niin paniikissa niistä virtauksista etten ole sukupuolta itse kyllä nähnyt, mutta mulla kun on se että mä haluan sen tietää juuri siksi että tytöstä en todennäköisesti sairastu mutta poika taas on suurempi riski sairastua eli olen sen siellä kyllä kysynyt.
sitä mä tässä todellakin oikein ihmettelen kun joku kirjoitti että oli jo np-ultrassa nähnyt itse vauvan sukupuolen että onko se edes mahdollista kun mulle taas on jostain jäänyt sellainen kuva että sen näkisi vasta niillä 18-22 viikolla.
Eli jos joku tietää asian oikean laidan voisiko tyhmää vähän valaista. Moni käy tossa 4d ultrassa juuri 25-30 viikkojen paikkeilla että saa hyvän kuvan dvd:lle mutta harva tietää sitä että se 4d-ultra voi kertoa aiemmin sellaisia asioita mitä ei tavallisella ultralla nähdä.
Annlinn
Hei, sattumalta osuin tänne ja vastaan nopsasti kysymykseesi, että kyllä sukupuolen, ainakin pojan voi nähdä jo np-ultrassa. Me näimme omin silmin poikamme vehkeet, ja lääkäri vahvisti havaionnon oikeaksi. Pitää olla tarkka laite, kuten meidän tapauksessamme oli. Ei kuitenkaan ollut mikään 3d tai 4d. Googletin joskus aiheesta, ja löytyi tietoa, että sukupuolen todellakin voi nähdä jo noin varhain. Meillä se oli 13+ jotain. Ja poika syntyi, nyt jo iso jössikkä :)
aloittaa tuon meidän helmikuisten esittelypinon, kaikki halukkaat saavat vapaasti sitä päivittää muokata jne sillä itselläni ei välttämättä riitä aika listahengettären toimiin... Onko tuo Yahoon yhteisö vielä hengissä? Onko sille saatu uutta owneria? Ajattelin, että jos siellä on toimintaa, niin voisi laittaa osoitteen mukaan tuohon esittelypinoon...
Vanhempi lapsista hyppäsi mun mahan päälle oikein kunnolla perjantai-iltana. Eilen supisteli ja tänään maha on ollut kipeänä. Vuotoa ei ole ollut. Tuo hyppy oli sen verran kova, että tiedän, että vastaavanlaisista iskuista osalla on mennyt keskenkin eli ei auta kuin odottaa ja toivoa parasta.
Nuorempi oppi tänään seisomaan tukea vasten (7,5kk) ja tietenkin aina muksahtaa takaraivolleen, kun unohtaa pitää kiinni. Eli touhua riittää.
Heltu ja masu 6+6
Entäs " meidän nimi" , onko se helmihaikarat hyvä? vai oliko se varattu siis johonkin yhteisöön? Ehdotelkaapas nimiä :)
Taas kiireinen päivä takana ja alkaa silmät jo painua, onneksi oon väsynyt niin ei huominen ultra vie unia..
taas poistun..
-poco-
Tuntuu, ett kaikki muut käyny jo ultrassa/neuvolassa!! Kävittekö te yksityisellä " kuvissa" ? Mä sain neuvola-ajan vasta tän kuun loppupuolelle, viikotkin sillon kaiketikin jo 11. Ärsyttävän myöhään...
Mites te pahoinvoijat? Mikä auttaa? Mulla ihan jatkuvaa öllötystä ja ihan vakkaria on jo joka aamunen oksentelu. Kävin apteekista kysymässä helpotusta. Inkivääriä eivät antaneet, ei kuulemma suositella nykyään (neuvolantäti kyl sitä ehotti kun aikaa varatessa kysyin...). Sain B-vitamiineja. Jos ei auta, ni sitten pitäs keskustella lääkärin kanssa, lääkärin suosituksesta voivat antaa kuulemma inkivääriäkin... Onko jollain ihan jotain pahoinvointilääkkeitä, -tippoja tms?
Tässäpä tärkeimmät.
Millamalla
Taas on pikku tauko ollut, moni käynyt ultrassa ja saanut iloisia uutisia, onnea kaikille, joku odottaa tupliakin, tuplaonnittelut sinne :)
Jellona, toivotaan että vkot vielä liian varhaiset, saanko udella tarkemmin sun oireista, miksi epäiltiin kohdunulkoista?
Amalia, täällä myös tuhrua tulee..ja pelottaa..mitään kipuja ei ole, tuhru ei valu, vaan pyyhittäessä, aivan hailakan vaaleen ruskeeta ja sitten kun vatsa toimii (ponnistaessa?) tullut tummempaa, nyt päivä päivältä vaalenemaan päin..toisaalta en oo vielä kauheen huolissani, kun kipuja ei ole ja muistelen että esikoisen kanssa tuhrua oli, mutten millään muista millä viikoilla...joten, eipä meidän auta kuin odotella..ootko menossa ultraan?
Joku kysy yhdynnän jälkeisestä vuodosta..sekin tuttua jo " pupuiluajalta" , gyne sanoi sen luultavimmin johtuvan siitä että kohdunsuun limakalvot ovat herkät ja vuoto tulee sieltä, saman luin netistä, siinä kehoitettiin välttämään raskauden aikana yhdyntää jos vuotoa tulee, mulla on tää rskaus jotenkin siinä mielessä erilainen, ettei seksi tuu mieleen lainkaan, enkä ton tuhrun takia haluu edes kokeilla ennen kuin maanantain ultra on takana ja siellä kaikki ok, aion vielä gyneltä erikseen kysellä tosta yhdyntäkiellosta vuodon aikana, epäilen että toi mun tuhru on vanhaa verta joka voi olla kohdun suulta vuotanutta jo ennen raskautumista ja valuu nyt sitten pois..en tiedä..mulla vaan nyt ollut niin pitkään, siis vkolla 5+ parina päivänä ja nyt viime vkosta lähtien lähes päivittäin, että uskoisin että jos km niin vuoto olisi muuttunut jo veriseksi, runsaammaksi ja kipuilisin.. Netistä kyllä löysin sellasen valitettavan tiedon että tuhruilu, ilman kipuja + pahoivointi voi tarkoittaa rypäleraskautta :/ Eli siihen noi mun kaikki oireet sopisi..2 vuorokauttahan tässä on vaan odotettava..ei taida sun-maa yöstä tulla kovin hyvin nukuttua...
Inkiväärikapselit on jeesanneet sen verran etten oo oksennellut, yökkäilen vain, nuha ja yskä päällä, silti kaikki hajut on ällöttäviä ja todella voimakkaita..miehen kanssa kinaa siitä kun ei pystynytkään olemaan tupakkalakossa, aloitti jussina kun plussasin, (siis lopettamaan) ja en siedä tupakankäryä (itse lopetin uutena vuotena 17v. kestäneen savuttamisen) nyt ollenkaan, no teen siitä ukolle niin hankalaa että siltä menee ilo ja nautinto koko hommaan, sen täytyy joka kerran jälkeen pestä hampaat, tupakoi tontin reunalla, ei katetulla terassilla, siis myös sateella..mulla nyt muutenkin jotenkin hermo niin tiukalla että tekis mieli huutaa sille et nyt luuseri se on tupakka tai minä, saat päättää.. Mitä ootte mieltä oonko kauhee justiina? Mä en vaan voi olla oksentamatta siitä hajusta..
Mutta, nyt taas jorinaa tulikin.. mukavaa viikonloppua kaikille :)
poco & nestori 7+1