Tuomitseeko kaikki Kälviän kaaharin vai tunteeko kukaan myötätuntoa nuorukaista kohtaan?
Teko on väärin, rattijuopoille kuuluu tuomio. Mutta oletteko kaikki lynkkausmielellä liikkeellä, vai ymmärrätteko jollain tasolla nuoren ison virheen? Itse tunnen surua tätä nuorta miestä kohtaan. Taustat kertoo, ettei ole ollut tapana toimia noin. Mikä sitten ajoi tähän tilanteeseen, tietää nuori itse syyn.
Tulee saamaan tuomion ja niin kuuluukin. Silti tunnen surua ja pahaa oloa perheen puolesta. Onko sitten syynä näihin tunteisiin se, että itselläni on nuoria aikuisia lapsia, mutta myös ihan pieniä...
Suuri suru on myös kuolleen poliisin perheellä. Pienet lapset jäi ja puolison tuska on varmasti sanoinkuvaamaton. Asiaa ajateltua myös tältä kantilta, sydäntä raastaa.
Mutta en ole ns. kummankaan puolella, tunnen molempia osapuolia kohtaan surua ja pahaa oloa....
Kommentit (112)
mutta tunnen kyllä myötätuntoa häntä kohtaan. Harmittaa, että ihminen tuhosi oman ja todella monen muun ihmisen elämän teollaan. Uskon, että teko ei ollut tahallinen siinä mielessä, että hän olisi suunnitellut sen. Ei ole vain tajunnut tekonsa seurauksia, kuten ei moni muukaan meistä! Toki voi sanoa, että harva meistä ryhtyisi tuohon, mihin hän syyllistyi, mutta ehkä me muutkin teemme välillä tekoja, jotka eivät ole järkeviä ja jotka huonolla tuurilla voisivat johtaa trgediaan. Se, että ihminen lähtee humalassa rattiin tosin edesauttaa sen tragedian syntymistä aika tavalla!
Siis mua harmittaa se, että ihminen pilasi oman ja monen muun tulevaisuuden tyhmällä valinnalla. Piittaamattomuutta myös oman elämänsä suhteen, sanoisin. Kovan hinnan hän joutuu sitä maksamaan!
Vierailija:
ei säälitä yhtään. todennäköisesti poikaa harmittaa eniten se, että jäi kiinni ja oma elämä meni pilalle, vaikka vähän katuisi poliisinkin puolesta. mielestäni toisen tappaja (tässä tapauksessa syyte on murhasta) saakin itkeä ja katua lopun elämäänsä.
Matkustajat pyysivät kuskia pysähtymään
Kälviän yliajajan kyydissä olleet kaksi ylihärmäläisnuorukaista päästettiin eilen vapaalle jalalle. Poliisi harkitsi aiemmin, pitäisikö miehiä epäillä yllytyksestä murhaan ja törkeään liikenteenvaarantamiseen.
- Kuulusteluissa kävi päinvastoin ilmi, että matkustajat ovat yrittäneet saada takaa-ajoa päättymään. He ovat pyytäneet kuskia ajamaan tien sivuun, mutta kuski ei heitä ole kuunnellut, kertoi tapauksen tutkinnanjohtaja Jyrki Haapala eilen Kokkolassa.
Haapalan mukaan ystävysten yritykset pysäyttää auto vaikuttivat suuresti päätökseen vapauttaa heidät.
sympatiaa kuskia kohtaan ja toivon että saa elämänsä vielä mallilleen
Rattijuopot ovat porukka, jolle minulta ei tule koskaan liikenemään yhtään säälin ja myötätunnon pisaraa.
Kännissä ajaminen on oma valinta. Ja sellainen valinta on niin suurta tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä, että en näe mitään syytä tuntea myötätuntoa sellaista kohtaan joka näin valitsee.
kun yrittää väistää tiesulkua ja jatkaa pakomatkaansa. Vain siksi, ettei jäisi kiinni rattijuopumuksesta.
Kaikkea saa tehdä, kunhan ei jää kiinni. Sellainenhan hänen mottonsa oli.
aika moni " murhenäytelmä" on oma valinta .. Että on sulla pitkä " viha-lista"
Useinhan nämä on juuri niitä kaikista kilteimpiä nuoria, jotka sitten mokattuaan eivät uskalla pysähtyä poliisin näytettyä käskyn.
Kun ympäristö odottaa täydelliseltä pojalta tiptop käytöstä, tulee kauhu, että mitä nyt ajatellaan, kun jään tällaisesta kiinni. Ja talla pohjaan ja pakoon.
Joku pikkurikollinen vastaavassa tilanteessa todennäköisesti ei olisi yrittänyt pakoon, kun sellaisella ei ole sitä painetta kiinni jäämisestä.
Surullista.
ja kuolleen poliisin perheen puolesta surettaa kovasti.
Äitinä mieleeni tulee seuraava lainaus
" Kohdussani poikaa kannoin,
kivulla sen synnytin.
Kaikkeni mä hälle annoin,
toivoin, uskoin, rukoilin.
Kaikkeni mä hälle annoin
toivoin, uskoin ja rukoilin.
Missä Herra tein mä väärin?
Auta, olen toivoton!
Rankaise mua mielin määrin!
Äidin syytä synnit on.
Rankaise mua mielin määrin.
Äidin syytä synnit on.
Annoit, luoja, lapsen mulle,
säihkysilmän, nauravan.
Suo nyt armos kahlitulle,
kun hän kohtaa kuoleman!
Suo nyt armos kahlitulle
kun hän kohtaa kuoleman."
lainaus on Jukka Virtasen tekstiä, libretosta oopperaan
Hallin Janne. (sen jälkeen, kun Hallin Janne on tuomittu kuolemaan murhasta)
Vierailija:
" Tapauksen tutkinnanjohtaja Jyrki Haapala Seinäjoen poliisista kertoi, että lähes kahtasataa kaahannut yliajaja on myöntänyt nähneensä edessä olevat poliisipartiot jo ainakin parinsadan metrin päästä.- Siitä huolimatta hän päätti mennä tiesulusta läpi. Hän on kertonut, että hän oli päättänyt kiertää tielle laitetun piikkimaton pientareen kautta. Kun hän väisti mattoa, edessä olikin jo poliisimies, Haapala kuvaili tapahtumien kulkua eilen.
Poliisi on jo kuulustellut kuskia ja tämän kyydissä olleita kahta kaveria. Kokkolan turmahetkellä paikalla olleita poliiseja ei ole kuitenkaan vielä kuultu, eikä tarkkaa kuvaa tilanteen kulusta ole vielä saatu.
- Se on tiedossa, että tiellä ollut Lindström on nähnyt lähestyvän auton. Hän on yrittänyt väistää lähestyvää autoa muutamaan suuntaan, mutta jäänyt silti alle, Haapala sanoi."
Vierailija:
Ei ole vain tajunnut tekonsa seurauksia, kuten ei moni muukaan meistä!
että tuollaisella kännissä kaahaamisella on hyvin usein karmeat seuraukset. tyyppi vaaransi myös kyydissä olleiden ystäviensä henget!
katsos, siksi pelkkä tuollainen kaahaaminen on yhtä kuin TÖRKEÄ liikenneturvallisuuden vaarantaminen. en sympatioi ihmistä, joka sellaiset riskit ottaa.
Tuomitsen tyypin tekemät teot, mutta silti tunnen empatiaa juuri siinä, kun se on tajunnut mitä tapahtui.
Vierailija:
aika moni " murhenäytelmä" on oma valinta .. Että on sulla pitkä " viha-lista"
Sen sijaan uhrille riittää sympatiaa ihan aina. Vaikka tilanne olisikin ollut vältettävissä erilaisilla valinnoilla.
Vierailija:
Useinhan nämä on juuri niitä kaikista kilteimpiä nuoria, jotka sitten mokattuaan eivät uskalla pysähtyä poliisin näytettyä käskyn.Kun ympäristö odottaa täydelliseltä pojalta tiptop käytöstä, tulee kauhu, että mitä nyt ajatellaan, kun jään tällaisesta kiinni. Ja talla pohjaan ja pakoon.
Joku pikkurikollinen vastaavassa tilanteessa todennäköisesti ei olisi yrittänyt pakoon, kun sellaisella ei ole sitä painetta kiinni jäämisestä.
Surullista.
tuntea myös empatiaa. Ajatelkaa asiaa niin, että tuo poika olisi oma lapsenne.
eiköhän itsenyt ihan omaa nahkaansa.
JA MISTÄS SÄ TIEDÄT?Tunnet varmaan suurta ylemmyyttä kun saat noita omia tuomioitas jaella kunnolla!
Vierailija:
eiköhän itsenyt ihan omaa nahkaansa.
" Tapauksen tutkinnanjohtaja Jyrki Haapala Seinäjoen poliisista kertoi, että lähes kahtasataa kaahannut yliajaja on myöntänyt nähneensä edessä olevat poliisipartiot jo ainakin parinsadan metrin päästä.
- Siitä huolimatta hän päätti mennä tiesulusta läpi. Hän on kertonut, että hän oli päättänyt kiertää tielle laitetun piikkimaton pientareen kautta. Kun hän väisti mattoa, edessä olikin jo poliisimies, Haapala kuvaili tapahtumien kulkua eilen.
Poliisi on jo kuulustellut kuskia ja tämän kyydissä olleita kahta kaveria. Kokkolan turmahetkellä paikalla olleita poliiseja ei ole kuitenkaan vielä kuultu, eikä tarkkaa kuvaa tilanteen kulusta ole vielä saatu.
- Se on tiedossa, että tiellä ollut Lindström on nähnyt lähestyvän auton. Hän on yrittänyt väistää lähestyvää autoa muutamaan suuntaan, mutta jäänyt silti alle, Haapala sanoi."