Perhekuntoutuskeskuksesta kokemuksia kaipailisin
Kommentit (14)
että onko siellä lapsille lelut joita voi ottaa vai tarvitseeko viedä omat lelut? Entä pleikkari, saako sellaisen ottaa mukaan? Läppäri? Omat lautapelit? Vai löytyykö sieltä sellaisiakin? Muiltakin kokemuksia ottaisin vastaan ilomielin. Turhakin tieto on minulle arvokas. Kun ei tiedä paikasta yhtään mitään.
at vaatteet ja tavarat. sängyt, vuodevaatteet, tyynyt, peitot, pyykinpesuaineet tarjosi talo.
oli yhteinen iso leikkitila ja yhteinen olkkari, keittiö. makuutilat oli omat ja huoneissa jääkaappi, osassa mikro ja vesipiste. keittomahdollisuus oli vain yhteiskeittiössä. ei ollut pakollisia toimia. lapset jatkoi koulua/päiväkotia omassa koulussa/päiväkodissa ja välillä oli mahdollista päästä vklopuksi kotiin.
ihmiset oli siellä vaihtelevasti: osa muutaman päivän, toiset viikkoja, jotkut kuukausia, toiset reilun vuodenkin. ihmiset oli siellä erilaisista syistä. oli väkivaltaa karussa, alkoholiongelmaa, vuorovaikutusongelmaa, kodittomuutta yms. laidasta laitaan.
kulku oli muuten vapaata, mutta mieluiten takaisin ptk:ssa klo 19 lasten iltatoimille ja menoista toivottiin kerrottavan (lue:piti ilmoittaa). yllättävän joustavaa toimintaa.
ainoa miinus oli suunnattoman kuiva sisäilma ja se fakta, että kun joku sairasti kaikki sairasti. ihan positiivinen kokemus vaikka takaisin ei ole pienintäkään halua.
eli onko siellä valmiina huonekalut? mitä muuta on valmiina? Onko ollenkaan omaa rauhaa vai pyöriikö kokoajan ihmisiä ympärillä
jos olet ollut niin kerrotko vähän millaista siellä on, ja missä olit?
Omissa kalustetuissa asunnoissa asuttiin ja viihdyttiin 1.5v oikein hyvin.
ollaanko siellä vaan kun kotona vai onko jotain juttuja? ravaako kotona joku kokoajan vai saako apua vain silloin kun pyytää?
Onko jotain " tunteja" joissa vuorovaikutusta yms
Mutta suositan ottaa henk kohtaiset jutut ainakin mukaan.
meillä oli ohjelmaa n. 8h päivässä (lapset koulussa tai päiväkodissa)
Elettiin kuin kotona ja oltais päivät käyty töissä, mut terapiaa sisälsi ohjelmat ja ryhmäjuttuja, apua sai kun pyysi ja herkästi myös tarjottiin.
kerrotko missä paikassa olitte? vaikkei niissä nyt varmaankaan niin kamalasti eroja ole. Eli tuon 8h jälkeen oli ihan omissa oloissa olemista?
onko siellä kaapeissa valmiina pyyhkeet yms vai joutuuko ne hakemaan jostain yleisestä tilasta tms? sori paljon tyhmiä kysymyksiä muttei mitään hajua mihin olemme menossa ja olisi kiva tietää jotain etukäteen
pitikö itse ostaa ruoat vai miten homma toimi
Perheille, jos teillä on päihteistä kyse, niin pyydä sinne.
Siellä on ruokala, missä käydään syömässä ja pesula mistä saa liinavaatteet, jokaisessa asunnossa/solussa (lapsiperheet eivät mene soluun) on pesukoneet, A-kodilla on kanttiini (halpa) kännykät otetaan pois, asunnoissa on puhelimet mihin voi soittaa, itse voi soittaa yleisestä korttipuhelimesta, lapset käyvät a-kodin omaa päiväkotia tai kankaanpään koulua.
Iltaisin peruspuolella on vapaata, ryhmien ajaksi (aa ja na) jotka toimivat iltaisin ja viikonloppuisin saa lapsenhoitajan.
Päiväohjelma perustuu peruspuolella hyvin monista asioista esim: askartelua, liikuntaa, ryhmäistuntoja, rentoutusta yms
Vertaistuki on todella hyvää ja tukea ja apua saa, sekä muilta asiakkailta että työntekijöiltä, perustuu lääkkeettömyyteen, mutta tapauskohtaisesti otetaan.
Peruspuolen jälkeen voi hakeutua yhteisöön, mikä on sit eri juttu, mihin kuuluu osana työssä käyminen, palkan saaminen ja ruokien tekeminen eli siellä opetellaan elämän normi asiat.
Paikka on keskellä peltoa, aika syrjässä mutta kivalla ja luonnoläheisellä paikalla.
entä netti? me emme ole päidepuolelle menossa
Mut nyt sit voi asiat olla toisin jos päihdepuolelle ette mene, siellä kun on tarkkaa sekä rankkaa (pakko olla)
Onnea AP. Rohkea ihminen hakee apua kun sita tarvitsee. Tottakai se pelottaa mutta kylla sa parjaat hyvin.
toinen vaihtoehto on lasten sijoitus, vanhemmuuteen saan tukea. Olen nuori äiti
onko ketään joka olisi samoista syistä sinne mennyt/joutunut?
Perhepaikat ovat yleensä tosi kivoja, mene vain avoimin mielin ja ajattele että tämä nyt on tän hetkistä elämää ja tulevaisuudessa asiat ovat paremmin, minulle ainakin laitoskuntoutus oli parasta mitä minulle on sattunut, sain elämäni takaisin sekä lapseni, lapsemme oli jo keritty huostaanottaa.
Sinua ei hyödytä yhtään, jos syytät sossuja tilanteestanne, vaan ajattele että tämä on yksi mahdollisuus oppia jotain uutta.