!!!!MARRAKSET 05 UUTEEN VIIKKOON!!!!
Olen ihan mälsä ja aloitan uuden pinon, kun tuo viimeviikkoinen oli venynyt niin pitkäksi.
Kopioin tähän nuo uusimmat viestit edellisestä ketjusta:
hildaliina - 01.07. 21:08 vastaa tähän viestiin (23/27)
Moi :)
Gerda taitaa olla jo matkalla :)
Ihania juttuja Mannan poikanen tehnyt ja oppinut :)
Onni löytyy arjesta :)
Meillä monesti myös ylpeillään ja huokaistaan kuinka hienosti monet asiat jo sujuu pojalta itseltään :)
Välillä iskee kauhea haikeus, kuinka pian aika rientää ja lapset kasvaa.
Vaikka ainahan lapset ihania ja rakkaita ovat ja uuttakin oppivat koko ajan, niin kuitenkin tämä vauva ja taaperoaika on jotenkin erilaista ja erityistä. Elämän alku metrit.
Huokaus.
Eilinen hääjuhla meni oikein mukavasti ja leppoisasti.
Juhlat oli pihalla ja siell oli sopivasti hiekkalaatikko ja siellä Perttu enimmäkseen viihtyi. Lapsille oli omaa boolia ja Perttu olikin hauska näky, kun kävi vähän väliä lasiaan täyttämässä ja tanssahteli musiikin tahdissa.
Nopeasti kyllä Mannan koti valmistuu. Varmasti mukava suunnitella laattoja ym.
Nyt alkaa nelosen leffa, Tyttä tuollainen. Olen nähnyt sen vaikka kuinka monta kertaa, mutta on jotenkin niin ihana :) Hassu minä.
Mies lähti vielä nopeasti hakemaan kaupasta suklaata :DD
Aurinkoista viikkoa!
Hilda
Manna25 - 01.07. 23:15 vastaa tähän viestiin (24/27)
Sinapin tuoksuiset terkut täältä meiltä!
Meidän poikahan on melkoisen kova poika imemään peukkua. Tutti ei vauvana kelvannut, ei vaikka sitä kuinka yritettiin opettaakin peukun tilalle. Nyt miehen kanssa ollaan pätetty, että hommaan pitäisi saada stoppi ennenkuin etuhampaat ovat ihan vinossa.
Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Kiellot ei mene perille. Ja vaikka peukun ottaa pois suusta, se menee sinne salaman nopeasti uudestaan.
Jostain luin, että peukkuun voisi kokeilla laittaa sinappia; paha maku saisi unohtamaan huonon tavan. Siispä heiluin iltapäivän sinappituubin kanssa ja laitoin sitä peukkuun aina, kun yritti alkaa imemään. Poika meni aina olohuoneen pöydän luo ja hieroi sinapit siihen, sitten peukku suuhun. Hieman irvisteli ja teki tekoaivastuksia, mutta ei suurempaa vaikutusta.
Illalla mies tuli kotiin, poika juoksi vastaan, itse olin omissa askareissani. Isä alkoi kauhistuneena ihmetellä mitä pojalla on kädessä... " Sen käsi on ihan kokonaan kakassa!" . Ryntäsin paikalle ja tajusin heti, ettei se mitään kakkaa ollut, vaan ihan sinappia. Poika oli ottanut itsekseen pöydältä tuubin ja hieronut sillä koko kätensä kyynärpäätä myöten=) Oli sitä vähän paidallakin. Ja tukassa. Ja niskassa. Ja selässä. Ja matolla.
Poika vissiin oli ajatellut, että laitetaan sitä nyt sitten reilummin, eikä vaan vähän sormen päähän niinkuin äidillä on tapana.
Muuten poika loistaa käytöksellään. Ulos lähtiessä ottaa pyydettäessä esille kaikki ulkovaatteensa ja sisälle tullessa riisuu ja laittaa oikeille paikoilleen hatun, kengät, takin. Vies roskia roskiin ja vie lattioilta löytyviä papereita paperinkeräyskaappiimme.
Rannalla kävimme illalla retkellä syömässä. Poika pyyhki paperilla koko ajan muruja housuiltaan ja alustalta jolla istuimme=) Syömisen jälkeen vei roskat roskiin, keräsi hiekkalelunsa rattaisiin, meni rattaiden viereen seisomaan ja totesi " no niin" . Kyllä me hälle vielä vaihdettiin kuitenkin uikkarit jalkaan ja sai käydä ekaa kertaa kaahlailemassa. Tykkäsi kovasti.
Tämmöstä tänne.
Hildalle kivaa iltaa leffan parissa.
Ja mitähän puuhailee Noema, ollaan jo heinäkuussa, jokohan kohta on aika?
Manna (joka ottaa vastaan hyviä vinkkejä peukusta vieroittamiseen)
MrsCee - 02.07. 11:13 vastaa tähän viestiin (25/27)
mukavaa maanantaita!
Tuo ylpeyden ja rakkauden tunne, josta Manna mainitsi, on ehkä maailmankaikkeuden ihanin!! :) :) Hauskoja juttuja poikasi on oppinut, ja hienosti osaa siivota jälkensä. :)
Myös meidän Tiitiäisemme ihastuttaa kasvavalla puhevarastollaan. Hyvin tomerasti neiti vaatii, että: äiti mennään ulos. Tai: haluaa lisää maitoa.
Ja sitten nämä ei niin mukavat sanat. Eilen hän sanoi minulle: hullu äiti, kun yritin hauskuuttaa häntä, jotta saisin kengät nopeasti jalkaan. On oppinut sen ilmeisesti isältään, joka ei siis puhu suomea, ja silti aina silloin tällöin käyttää suomalaisia, mielestään hauskoja sanoja väärissä kohdissa. Kuten: " hullu äiti" kun pitäisi sanoa hassu.
Eli nyt äiti on sitten hullu. :(
Tyttö oli koko viime viikon kipeänä. Kuumetta, yskää ja nuhaa. Perjantaina vasta saimme antibiootit (lääkäri ei antanut aikaisemmin, kun verikokeissa ei bakteeritulehdusta), ja heti alkoi kuume laskea. Takana siis piiiiiiiitkä ja vähäuninen viikko. Viime yönä nukuttiin ensimmäistä kertaa. Sitä edesauttoi myös säämuutos: tukahduttava helle helletti, eilen tuli vähän vettä ja lämpötila tipahti n. 10 astetta. Ihanaa.
Voimia kaikille viikkoon!
Manna25 - 02.07. 11:42 vastaa tähän viestiin (26/27)
Aurinkoista huomenta!
Meillä on poika ryhtynyt heräilemään aikaisemmin. On aina ollut aamuvirkku, ja viime kuukaudet nukkunut n. klo 7 asti, joskus jopa yllättänyt nukkumalla 7,30. Nyt heräilee jo viimeistään 6.30. Se, että illalla menisi myöhemmin nukkumaan ei vaikuta mitään. Ja luonne kun on sellainen, että sitten kun herätään niin herätään kans. Sängyssä ei viihdy herättyään yhtään, puhettakaan että haluaisi tulla viereen köllimään.
Mahtavia useamman sanan lauseita teillä Mrs Cee jo puhutaan. Meillä ei vielä sellaista. " ei tätä!" , " ei saa!" tulee silloin tällöin, mutta ihana että puhe nyt on kumminkin lähtenyt käyntiin, talvihan tätä odoteltiinkin
Joo poika näyttää kyllä olevan jonkin sortin siivousintoilija. Aamulla yllätin hänet luutuamasta keittiön lattiaa käsipyyhkeellä. Oli kaatanut sinne vichy-lasini. Todella tarkkaa työtä teki ja lattia tuli kuivaksi.
Tyhjän lasinkin oli laittanut tiskialtaaseen.
Tänään meillä ei ole erikoisempia suunnitelmia, poika tuolla just laittaa unille. Aamulla kävimme pyörällä kaupassa ja illalla ehkä mennään rannalla jos iskä tulee ajoissa raksalta. Huomenna lähdemme pojan kanssa työkaverini luo maalle katselemaan eläimiä. Heillä on tosin vain koira, mutta heidän naapurissa on lehmiä. Poika on varmasti innoissaan. Toivottavasti olisi hyvä sää....
Manna
MrsCee - 02.07. 13:08 vastaa tähän viestiin (27/27)
Mannan poikanen on oikealla tiellä
Ihan pitää vielä kommentoida tuota Mannan pojan siivousharrastusta.
On aivan huippujuttu, että pojat jo pienestä pitäen osallistuvat kotitaloustöihin. Leikkiähän se on tuossa iässä, mutta näin se asennekasvatus alkaa.
Mitä pitempään asun täällä Välimeren maisemissa, sitä tomerammin kasvatan lastani tasavertaiseksi ja omatoimiseksi ihmiseksi. Täällä nimittäin huomaa, miten paljon hallaa äiti voi hemmottelullaan ja höösäämisellään tehdä - ja varsinkin pojille. Se, että Välimeren miehet ovat hieman, miten sen nyt kauniisti sanoisi... asenteellisia, johtuu kyllä suurelta osin äideistä.
Poikien ei koskaan tarvitse tehdä kotitöitä, sillä äidit hemmottelevat aina sinne asti, kunnes miehet menevät naimisiin. Ja äidin lisäksi siskot passaavat, ja sitten kun mennään naimisiin, vaimo passaa. Paitsi jos on käynyt niin huono tuuri kuin minun miehelleni. :)
Eräskin pikkutyranni, joka asuu tuttavaperheen olohuoneen sohvalla, huusi äidilleen: " Onko meillä kakkua?" Siihen äiti vastasi, että " on kultaseni, ottaisitko sinä?" Johon lapsi sohvaltaan, että " tuo se tänne näytille, niin minä katson, onko siitä mihinkään."
Joskus täällä feministin veri kiehahtaa ja tekee mieli sanoa, että älkää nyt herrantähden paapoko noita miehiänne aivan avuttomiksi.
Mutta onneksi poikkeus vahvistaa säännön, ja esim. appiukkoni tekee ruokaa, ompelee paidasta irronneen napin, siivoaa, pesee pyykkiä jne.
Kommentit (34)
Onpas ollut kuuma päivä... en tykkää yhtään.
Tänään olimme kaupungilla pitkästä aikaa kaverini jä hänen 1,5v poikansa kanssa. Oli kiva nähdä muutaman viikon tauon jälkeen. Kovasti oli isoksi pojaksi muuttunut hänenkin poikansa (on kuukauden meidän poikaa nuorempi).
Ja meidänkin vauva on nyt sitten oppinut juomaan ihan tavallisesta lasista. Niin työn ja tuskan takana oli se tuttipullosta nokkamukiin siirtyminen että ihan ihmetellään kun ihan vaan yllättäen osasi tuonkin taidon. Sen kunniaksi ostettiin hänelle oma muovinen muumi-muki tänään. Pienoinen ongelma on siinä, että ruokapöydässä hän haluaa koko ajan kippistellä muiden kanssa, ei oikein ole vielä oppinut muistamaan että tavallisesta mukista loiskuu yli laidan eri tavalla kuin nokkamukista=)
Minä saankin täällä nyt sitten omaa aikaa koko illan. Poika on jo nukkumassa ja mies lähti kaverinsa luo saunomaan ja iltaa istumaan, aikoi jäädä yöksikin. Ei ole käynyt missään kuukausiin ja kavereitaankin nähnyt vain jos ovat käyneet meidän raksalla apuna, joten hyvä että nyt lähti jonnekin.
Siskoni tulee huomenna poikaa katsomaan ja minäkin pääsen sitten raksalle hommiin. Jee! Tänään siellä olikin ollut kova vilske; appi maalannut, kirvesmies laittanut ulkovuorausta, sähkömies vetänyt sähköjä, putkimies laittanut ilmastointia ja vielä piipun pellittäjätkin olivat tulleet. Mies siinä oli yrittänyt tasoitella seiniä ja organisoida muiden hommia=)
Ihan täällä minäkin jo jännään Noeman puolesta=)
Manna
Tampereellakin hikinen päivä takana, tosin mukavan virkistävä tuuli on puhaltanut joten ulkona on ollut hyvä olla. Uimassa käytiin taas ja Jesse saatiin houkuteltua pois järvestä vasta kun huulet jo sinersi. :-)Aamulla melkein ensi töikseen alkoi kerjäämään että lähdettäisi uimaan, mutta malttoi sentään odotella iltapäivään että saatiin isikin mukaan (mies ei ole vielä kesälomalla).
Noema: Kiva juttu jos ennätät käydä ilmoittautumassa sitten kun on synnärille lähdön aika. Täällä taitaa jo kaikkia jänskättää puolestasi. :-)
Meillä on myös luovuttu päivätutista. Tänään oli kolmas päivä ilman tuttia ja hienosti on mennyt. Kyllä Jesse tutin perään jonkin verran kyselee, mutta on tyytynyt vastaukseen että saa tutin sitten nukkumaan mennessään. Unitutti on kyllä niin tärkeä vielä että katsotaan siitä luopumista sitten myöhemmin.
Mannalla on kyllä kekseliäs poika. On ollut hauska lukea sinappijuttuja ja muita. :-) Meilläkin Jesse vie innokkaasti roskia roskakoriin mutta siihen se siivousintoilu sitten jääkin. Ellei lasketa mukaan suunnatonta kiinnostusta imuriin, pyykinpesukoneeseen, astianpesukoneeseen yms. Rätin kanssa Jesse tykkää kyllä myös touhuta, mutta tavaroiden järjestelyssä on vielä hieman petrattavaa. Niin on kyllä isälläänkin. ;-)
Jesse autoilee vielä selkä menosuuntaan. Jalat osuu jo penkkiin, mutta mahtuvat olemaan suorina. Oon autossa Jessen seurana takapenkillä joten viihtyy suht hyvin vaikkei vielä niin hyvin maisemia näekään.
Toisten autoissa ollaan matkustettu lyhyitä matkoja (alle 10km) niinkin että Jesse istuu takapenkillä mun sylissäni, mutta harvemmin on ollut tarvetta istua jonkun muun auton kyydissä.
Täällä myös naisten vaivat alkamassa ja vähän harmittaa kun miehelle räyhäsin pari päivää sitten kaikenlaisesta sekalaisesta (mielestäni tietenkin ihan aiheesta). Mies ei lähtenyt mukaan riitelyyn vaan sanoi vaan että palataanko aiheeseen kun mun hormonitasapaino on palautunut ennalleen. Ärsyynnyin tuollaisesta kommentista tietysti entistä enemmän, mutta oikeassahan tuo miekkonen sitten oli. PMS-kiukutustahan se suurimmaksi osaksi olikin. Mulla on niin epäsäännöllinen kierto ettei ollut itsellä mitään havaintoa milloin on seuraavaksi alkamassa. On se hyvä että mies tietää paremmin eikä lähde ihan kaikkiin mun " parisuhdekriiseihin" mukaan. ;-)
Nyt taidankin tästä lähteä miehen kainaloon kyhnäämään, Jessekin on tainnut vihdoin nukahtaa. Tunnin verran ainakin pyöri hereillä ennen kuin nukkumatti tuli nappaamaan mukaansa. Onneksi suht säyseästi makoilee sängyssään, välillä vähän seuraa itselleen kitisee (riittää että menee samaan huoneeseen, ei tarvitse tehdä mitään erityistä).
Heipparallaa ja hyviä unia!
Hetki sitten vasta noustu sängystä ylös ja Lotta isukin kanssa aamupalapöydässä jonne liityn itse kohta.
Oltiin eilen Ähtärin eläinpuistossa koko päivä, oli aivan ihana reissu! Nähtiin paljon erilaisia eläimiä (tosin osa nukkui tai oli pois näkösältä), mm. ahma, karhuja, kauriita, pöllöjä, poroja, villisikoja yms. Kotieläinpihassa oli pupuja, alpakoita, possuja, lampaita, kanoja ja lehmiä. Lotta tykkäsi kyllä kovasti, pääasiassa halusi matkustaa rattaiden kyydissä ja aina kohdalla nostettiin syliin katsomaan.
Paluumatkalla kotiin haettiin ruoat Keskisen " kylä" kaupasta, tarkoituksena olis joku päivä loman aikana tehdä yksi matka sinnekin kunnolla, ehkä vasta miehen viimeisellä lomaviikolla, sinne kun meiltä on n. 1½ tunnin matka.
Nyt minäkin menen syömään aamupalaa, tänään viedään Lotta myös appivanhempien luo hoitoon :)
ja minua tekee vähän pahaa tämä kuumuus.. Aikansa kutakin.
En siis ole pitkään aikaan ehtinyt käydä täällä kuin eilen kävin ja oli ns pakko tulla, koska kaipasin teitä ja mitä teille kuuluu. Oikeasti tämä väki täällä on niin mahtavaa ja terapiaa antavaa, että kun nyt oli niin paha olla niin tulin tänne purkamaan ja lukemaan mitä muille kuuluu. =)
Olette ihania ihmisiä ja otatte vastaan vaikka ei pitkään aikaan kävisikään. Kiitos.
Ai noemalla on ollut kanssa kauheita hermokohtauksia. Odotan että omani tosiaan tasaantuu, koska tuntuu että aina olen hermona ja valitan kaikesta. =( Miksi onkin niin paha olla vähän väliä. Tunteet meneelaidasta laitaan. En muista pojan raskauden ajasta että näin voimakasta ois ollut. Mahtaako johtua vain raskaudesta, pelottava ajatus.
Välillä pojallekin tulee sanottua, kun hermostuu ja yksi pvä sanoin ett oletpa sinä tyhmä ja siitä tuli niin paha mieli minulle ja itkin. Ei noin saa sanoa pienelle. =( Pyysin sitten anteeksi ja selitin, mu7tta tuskin ymmärsi tai kyllä varmaan ymmärsi, kun ymmärtää niin paljon kaikkea.
Jännä miten niinpaljon noin pieni ymmärtääkin vaikka ei paljoa sanoja tule kunnolla.
Jotkut on laittanut lapsoset jo kasvot menosuuntaan. Saako jo niin laittaa vaikka jalat olisikin koukussa? Muistin että 3v asti pitäisi olla selkä menosuuntaan.
Tänään pitäisi hakea serkulleni rippilahja. Mitä keksisi..
Ensi viikolla on äitini pyöreät syntymäpäivät ja yhdet 5v synttärit...juhlaa on
Eilen kun oltiin katsomassa 2vkon ikäistä tyttöä niin tuntui oma poika niin isolle jo. =) Jestas pian jo 1v 8kk, aika menee
Mutta nyt oikein lämmintä päivän jatkoa ja varmaan nyt kukkuilen täällä taas.. =)
Puhihaa
piti vielä kirjoittaa, että juoko teillä nämä marrakset siis jo itse ihan mukista? En ole antanut vielä lainkaan sillain. Nokkamuki vallan käytössä.
Kuuma on, liian kuuma, mutta onneksi viikonloppuna lennähdetään sinne viileän ihanaan koti-Suomeen! Juu, kyllä 25 astetta on meille viileä, täällä on 40.
Jotkut harjoittelevat hienosti mukista juomista. Niin mekin, mutta kyllä se yleensä lörähtää rinnuksille, tai olohuoneen matolle. Meillä juodaan tällä hetkellä sekä tuttipullosta, nokkamukista että mukista, vaihtelevalla menestyksellä.
Täällä on ollut kyllä niin kuumakin, että nyt ei ole oikea hetki temppuilla mukien kanssa, pääasia että sitä nestettä menee sisään jollakin tavalla. Olin ihan huolissani, kun aamuiset vaipat eivät olleetkaan yhtä märkiä kuin ennen, mutta kaipa siihen vaikuttaa hikoilukin... Juomaa kuitenkin uppoaa reilusti päivän mittaan.
Syöminen on aivan toivotonta. Ainoastaan hedelmät ja viileät jutut kelpaavat. Yritän sitten piilottaa esim. tsatsikin sekaan riisiä tai leipää, jotta saisi vatsaan täytettä. Puuro on ihan out. Peruna on yäk.
Neiti ei myöskään suostu syömään omasta syöttötuolistaan enää. Kauhea rimpuilu, jos yritän laittaa sinne. Sitten on ollut pakko antaa periksi ja syödä lattialla tai tavallisella keittiön tuolilla, joka kyllä menee keikkumiseksi sekin.
Eli uhmaa on ilmassa, mutta ei vielä toistaiseki mitään kovin hankalaa.
Meillä koetellaan hermoja kiipeilemällä tuoleille, pöydille, sohville, minne nyt ikinä kiipeillä voi, ja sieltä sitten kurkistellaan ja virnistellään vallan veitikkamainen ilme naamalla, että näetkös äiti, millaiseen hengenvaaraan olen nyt itseni saattanut. :)
Olen yrittänyt etsiä sopivaa äänenpainoa, joka tehoaisi, kun pitää kieltää, ja se lempeä ääni yleensä auttaa parhaiten. :) Kyllä minäkin huudan joskus että NYT LOPPU! mutta se harvemmin auttaa. Tyttö vain nauraa.
Toivottavasti Suomen viileämpi keli auttaa syömiseen. Ja ne mummon herkut! :) Niitä odottaa sekä äiti että tytär. :)
Tulin taasen pikapiipahdukselle kun Jesse vielä posottaa päiväunia. On nukkunut jo melkein 3h joten eiköhän kohta heräile.
Tintta-liisan perheen reissu Ähtärin eläinpuistoon kuulostaa oikein kivalle. On siinä ollut Lotalla ihmettelemistä. :-)
Puhihaa: Kyllä ne hormonit saattaa tehdä aikalaillakin tepposia. Mulla ainakin jo pelkästään ennen menkkoja alkaa kummasti mielialat ailahdella ja mieshän siitä yleensä eniten kärsii. ;-) Toivottavasti sulle tulee pian helpompi kausi raskaudessa.
Meillä juodaan vielä nokkamukista enkä ole edes vähään aikaan muistanut ajatella mukitreenaamista. Hyvä kun kysyit aiheesta siis, voisikin antaa Jesselle mukin käteen ja katsoa kuinka siitä juominen luonnistuisi omin avuin. Todennäköisesti alkuun on vedet päällä mutta sehän vain virkistää näillä helteillä. :-)
Pottatreenit meillä on sen sijaan ahkerasti päällä ja hienosti onkin sujunut. Vähintään pissat saadaan aina saaliiksi ja eilen tuli peräti kolmet kakat pottaan. Vaippoja on kulunut paljon normaalia vähemmän kun saadaan usein sama vaippa takaisin. Kuivaksi tuskin on vielä toiveita vähään aikaan mutta saapahan herra tallustella puhtaammissa vaipoissa.
MrsCeelle kovasti tervetuloa koti-Suomeen! :-) Hassua ajatella että nämä meidän hellesäät ovat teille viileitä, mutta harvemminpa täällä tosiaan lämpömittari 40 näyttää. ;-) Toivottavasti teidän kiipeilijä-tytölle maistuu ruoka reissussa! Jesse syö ainakin usein paremmin kun ollaan kyläilemässä tai vaikka retkeilemässä.
Syömisestä puheen ollen, ollaan testattu Jesselle kala tässä viimeisen viikon aikana ja hienosti tuo tuntuu sopivan. Ei minkään näköisiä allergiaoireita ja tässä parin päivän aikana on syönyt todella reiluja annoksia seitä. Oon aivan innoissani. Saadaan Jesselle taas monipuolisempi ruokavalio ja mulle uusia ideoita ruokalistalle. Kalan makukin tuntuu kelpaavaan vaikka sitäkin jännitin alkuun. Lohtakin maistoi ihan pelkällään ja lisää halusi heti. :-)
Vieläkin se Jesse vaan nukkuu. On kai suunnitellut nukkuvansa niin pitkään kunnes isi tulee kotiin kun pääsee sitten uimaan. ;-) Noh, mun kai pitäisi keksiä jotain hyödyllistä odotellessa. Tästä kämpästä löytyisi ainakin aina siivottavaa yms. Ääh. Taidan mennä lukemaan lehteä. :-)
Talossa rauha ja kaikilla hyvä tahto :) Isäntä lähti (taas) kalareissulle ja lapset nukkuvat. Kuuma on.. Meillä ei paista makuuhuoneisiin aurinko lainkaan, mutta kovin on lämmin silti! Ja aatu on vielä sellanen hikikalle että on nukkunut vähän levottomasti varmaankin just kuumuuden takia. Eilen kunnostettiin aatulle " isojen poikien sänky" . Poju normaaliin tapaan nukutettiin meidän sänkyyn ja sit vietiin uuteen sänkyyn. Noin tunnin päästä alkoi kuulua uninen " pois, pois" . Siellä poju nojaili sängynpäätyyn, ei unenpöppörössään tajunnut että pääsee sieltä itse pois :)
Hyvä Jesse kun pottailut noin komeesti sujuu!! Vitsit et oon laiska tuossa hommassa.. Aatu ei millään jaksa istua siinä potalla ja se " vaatii ä' idiltä niiiiin psljon energiaa" eettä poju jaksaa istua siinä edes hetken.. Pari kertaa on pissa tullut ja voi sitä ylistyksen määrää.. Tänään Aatu oli ilman vaippaa tuuletuksella, ja kysyin että haetaanko potta tuleeko pissa, ja poju vastasi että " joo" . Jostain kumman syystä en sitten pottaa hakenut ja komeessa kaaressa tuli pissa matolle. Miks ihmeessä en hakenu pottaa.. :)
Meillä käytössä myös nokkamuki, tavallisesta ei olla edes koitettu. Nyt tosin vois ulkona totutella, kesä kuivaa :)
Myös täältä kovat tsempitykset Noemalle tulevaa koitosta varten!! Voi vitsit miten aika on mennyt nopeeta! Meidänkin neiti täyttää jo 3kk.. On tuo loppuraskaus vaan niin ihanaa aikaa (oon ollut onnekas kun olen molemmista lapsista ollut hyvävointinen loppuun asti!), sellasta kutkuttavan jännittävää kun koskaan ei tiedä koska tulee lähtö :) Toivotaan tosiaan että kaikki menee ihanasti ja hyvin ja saat synnyttää altaassa, varmasti menee hyvin :) Sitä aina välillä ajattelee sitä sairaalassa vietettyä aikaa miten ainutlaatuista ja ikimuistoista se on. Vaikka koko ajan haluaisikin kotiin, niin se tunne on niin uskomaton kun pienen ihmisen kanssa katselette toisianne ja tutustutte :) Toivottavasti saan vielä joskus kokea sen :)
Tulipas tästä pitkä viesti vaikken taaskaan muistakkaan mitä kaikkea piti kommentoida..
Mannalle piti vielä sanoa että kuulostaa niiiiin ihanalta nuo sun kaikki raksajuttusi! Koti joka on itse tehty tuntuu varmasti vielä enemmän omalta kuin tällänen " valmiina ostettu" , mitenkään väheksymättä kenenkään kotia!
Joo no nyt alkaa jutut olemaan sen verran epäselviä että tämäkin mamma lähtee nukkumaan! Hyvä yötä kaikille ympäri maailman ja kauniita unia :)
+ mies kesälomalla
+ aurinkoinen kesä
+ ihana perhe :)
Terkkuja taas kaikille äityleille ja jälkikasvulle!
Mun on pakko hehkuttaa, kun eilen meidän tiitiäinen yllätti äidin.
Olimme menossa nukkumaan ja kuuntelimme, kun viereisen hotellin uima-altaalla pidettiin illanistujaisia. Kitaristi-laulaja soitteli siellä evergreenejä asiakkailleen.
Tyttö kuunteli sitä pitkään (kuuluu tosi hyvin meille avoimesta ikkunasta) ja sanoi sitten: kita. Minä en heti tajunnut, mitä tarkoittaa ja yritin tarjoilla vaikka mitä sanoja, mutta tyttö vain sanoi, että: kita, kita. Vihdoin äkkäsin, että hänhän tarkoittaa kitaraa!
En ollut uskoa korviani! Miten se voi erottaa kitaran äänen, jos ei näe soitinta??
Meillä on kyllä kitara kotona, ja soittimena ja sanana tuttu, soittaa sitä itsekin joka päivä, ja sanoo: kita, kita, ja isänsä soittelee, mutta silti olin aika ihmeissäni...
Nuo pienet ihanaiset, miten he yllättävätkään päivittäin. Eikö olekin maailman ihanin asia seurata oman lapsen kasvua. :) :) :)
Meillä oli viime yönä hei hulinaa. Jessen pitkät päiväunet kostautuivat ja sittenpä saatiin valvoa koko porukka. Jesse nukahti kyllä ihan nätisti illalla klo.21.20, mutta heräsikin jo tunnin kuluttua ja sitten ei olisi enää lainkaan väsyttänyt. Sängyssään suostui makoilemaan ja yrittämään nukahtamista sillä edellytyksellä että äiti tai isi oli seurana. Pari tuntia vuoroteltiin miehen kanssa ja sitten päätettiin ottaa Jesse meidän väliin jos uni tulisi paremmin. Vaan ei puhettakaan unista, sittenhän tuo sälli vasta piristyikin ja aloitti melkoiset hulabaloot.
Alkuun makasi kyllä sängyssä, katseli tuttiaan ja höpötteli sille pitkää monologia (suloista kuunneltavaa :-). Sitten pyörähteli välillä isinsä päällä, välillä mun päällä, hyvä ettei kuperkeikkoja tehnyt. Seuraavaksi alkoi kurkistella ikkunasta ulos ja vetää verhoja vuoroin auki, vuoroin kiinni. Sitten innostui paukuttelemaan päätään ikkunalasiin. Se kun lopetettiin lyhyeen, siirtyi herra sängyn viereen leikkimään mun puhelimella ja laturin piuhalla. Työnsi laturin johdon moneen kertaan puhelimeen ja joka kerta hihkaisi innosta kun puhelimeen syttyi valo. Kello oli tässä vaiheessa jo puoli kaksi. Vielä vartin verran yritin pitää Jesseä väkisin kainalossani, mutta kitinäähän siitä vaan seurasi. Kuskasin Jessen omaan sänkyynsä ja kas, sinne jäikin suosiolla eikä tarvinut edes viereen jäädä. Oli ilmeisesti väsyttänyt itsensä yöllisillä touhuillaan ja uni tulikin sitten nopeasti omassa pinniksessä.
Pitää varmaan vähän alkaa rajoittamaan noita päikkäreitä max kolmeen tuntiin. ;-)
MrsCee, on nuo muksut kyllä ihania kun koko ajan oppivat uutta " salaa" ja sitten yllättävät vanhempansa. :-)
Aatun äippä, enpä jaksaisi itsekään potatuksia ellei Jesse jaksaisi istua potalla suosiolla. Pissan tekee kyllä yleensä ihan samantien kun potalle istuu, kakkaa odotellaan vähän pidempään mutta silloinkin viihtyy potalla kun katselee vaikka Fröbelin palikoita olkkarissa samalla tai hanasta tulevaa pientä vesinoroa. Jessellä on vähän kausittaista tuo potalla viihtyminen. Nyt on se hyvä kausi, saas nähdä mitä kahden viikon kuluttua. ;-)
Missä Noema?? Nyt kun sulla on laskettu aika jo ihan käsillä, sun tarvii tulla ilmoittautumaan meille joka päivä. Mieluiten vaikka parikin kertaa. ;-) Lisää tsemppauksia täältä!! :-)
On tuo poika melkoinen kaveri. Hän on siis nyt loman aikana herännyt joka ikinen aamu klo 6-7, niin nyt tänä aamuna, ainoana jolloin minä en ollut kotona (lähdin raksalle jo ennen klo6) poika oli nukkua posottanut klo8 saakka=) Taisi kyllä nyt päivä mennä vähän sekaisin. Yleensä nukahtaa päiväunille heti klo11 jälkeen, nyt taisi olla jo yli 13 ennen kuin simahti.
Meillä aivan yllättäen mukista juonti sujuu ihan mallikkaasti. Joskus olen koettanut antaa nokkamukista ilman nokkaosaa, mutta on aina höläyttänyt kaiken vauhdilla rinnuksille. Nyt alkuviikosta kylässä sai eteensä tavallisen ison lasin, ja juominenhan sujui siitä tosi hienosti! Ilmeisestin tuo nokkamuki ilman nokkaa oli huono idea, kun aina vanhasta tottumuskesta käsitteli sitä niin vauhdikkaasti. Muuten poika on kyllä tosi siisti syömään, ruokaa jos yhtään menee suupielelle niin pyyhkii heti lusikallaan pois=)
Kiva kuulla Aatun äippä, että sinusta on ollut kiva lueskella raksajuttujani. Pojan ja rakentamisen lisäksi elämään kun ei nyt muuta mahdu, niin kiva purkaa molemmat asiat aina tänne. Ja kyllä meille on tärkeää nimenomaan rakentaa itse, taloon syntyy ihan omanlainen tunneside. Kun muistaa ne elementtien ylälaudat jotka isäni kanssa yhdessä villoitettiin, tai kaikki ne tuulensuojalevyt jotka naulasin ihanana kesäiltana ihan itse. Eihän nuo koskaan mihinkään näy, mutta niiden tekoa on kiva muistella=) On kiva tietää mitä kaikkea sen seinän sisällä on, miten talo oikeasti rakentuu, missä ja miten johdot kulkee ja mitun pirun paljon seinissä on hommaa ennenkuin päästään lopullista tapettia laittamaan=)
Tänä aamuna purin appeni kanssa koko talon mittaisen telinesysteemin, kaatosateessa. Hirveä määrä lautoja jotka täytyi irrotella ja vielä hirveempi määrä nauloja jotka nekin täytyi irroittaa joka laudasta. Välillä turhauttavaa hommaa tuommonen telineiden teko ja purku, mutta jonkunhan sekin on tehtävä. Me apen kanssa ollaan sellaisia tukityöllistettyjä, jotka tekee kaikki tuommoset hommat=)
Pojalla on nyt hittisanana " kuka?" . Kyselee sitä ihan joka paikassa. Aina jos rapusta kuuluu vähänkään ääniä (saatikka jos ovikello soi), osoittelee aina sinne ja kyselee oikein ihmeissään " kuka, kuka?" . Myös ulkona tykkää osoitella vastaantulijoita ja kysellä isoon ääneen.
Viikonlopuksi ei ole erikoisempia suunnitelmia. Voisi lähteä käymään jossain. Tai sitten olla kotona ja ahertaa raksalla. Kirvesmies nimittäin jää nyt 2 viikon lomalle ja mies palaa ma töihin. Alkuviikosta ehkä lähden pojan kanssa vanhempieni luo reissuun pariksi päiväksi.
Nyt Moro!
Manna
Täällähän minä vielä keikun ison mahani kanssa :) Huomenna on se maaginen 070707, eli laskettuaika. Yli taitaa mennä, hohhoijaa. Alkaa tämä malttamattomuus taas iskeä. Onni kun meni yli niin reippaasti ja lopulta leikattiin, niin mulla on sellainen epätodellinen olo kaikenkaikkiaan koko synnytyksestä. Tuntuu, ettei se ole ihan oikeasti edessä ollenkaan. Ehkä se tästä.
Pottailu meillä sujuu samaan malliin kuin Aatun äipällä. Ei jaksa poika istua. Pottaa ei huoli ollenkaan, pöntön supistajan huolii, mutta ei tosiaan jaksa istua kauaa.
Varsinaiset bailut oli Jesse järjestänyt viime yönä, toivottavasti ensi yö sujuu mallikkaammin ja saavat vanhemmatkin lepoa.
Meillä ollaan siirrytty sisälle nukkumaan päikkärit, kun naapuritontilla rakennetaan. Viikonloppuna saa onneksi nukutettua taas ulos vaunuihin, kun pitävät vapaata rakentamisesta.
Kyllä olet oikeassa Mrs Cee, että ei ole ihanampaa asiaa maailmassa, kuin oman lapsen kehityksen seuraaminen. Ja tosiaan, voi sitä ylpeyden tunnetta, kun oma lapsi oppii jotain uutta. Ihan ollaan miehen kanssa aina polleina :) Kyllä on teillä siellä kuuma, miten ihmeessä viimeisillään olevat naiset selviävät, huh hellettä. Mulla tuntuu olevan muka kamalan kuuma jo täällä Suomen suvessa ;)
Puhihaalle vielä tsemppiä apeaan mieleen. Toivottavasti pian helpottaa. Kyllä ne hormoonit tekevät kamaluuksia meille naisille. Pahinta on se, että niissä huuruissa ne asiat, joista on vihainen/loukkaantunut tuntuvat maailman tärkeimmiltä ja todella sen pahan mielen/valituksen arvoisilta. Sitten ajan kuluttua huomaa, että ehkä tilanne ei ihan niin kriittinen ollutkaan.
Ihanaa oli lukea Tintan viesti, kun kuulostit niin iloiselta ja pirteältä. Tuli hyvä mieli puolestasi :) Toivottavasti hyvää mieltä ammennetaan sinulle enemmänkin, niin ja niitä pitkiä unia!
Nyt menen sohvalle miehen seuraan, kun on näköjään laittanut niin hyvän näköiset jädeannoksetkin :) Nam.
Noema
Meillä poika on juonut jo puolisen vuotta omasta pikkulasistaan. Hienosti sujuu. Alkuun toki läikkyi, mutta kyllä se siitä. Nokkamukia alkoi vieroksua jo vuoden tienoilla. Parhaaksi olemme siis todenneet sellaiset pienet lasten lasit.
Manna25: mukavaa minustakin on lueskella noita teidän raksa-juttuja. Meilläkin aina välillä haaveessa käy talon rakentaminen, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan ...
Meillä myös lomarytmi päällä, nukahtaa joskus klo 22 aikaan, ja nukkuu aamulla 8.30-9.30 asti, ja monta yötä ollaan menty vain yhdellä heräämisellä, ihanaa! Päiväunet on lyhentyneet tosin radikaalisti, nukkuu vain noin 1-1½ tuntia, ja sisällä nyt (paitsi tänään ulkona). Sisälle nukahtaminen on vaan aina työn takana + nukahtaa yleensä normaalia myöhemmin kuin ulos.
tamatu: mukava kuulla että pahoinvointi alkaa olemaan takanapäin, hyviä odotusviikkoja sinulle vielä toivottelen!
puhihaa: meillä myös uhmaa, päivittäin " otetaan" tytön kanssa yhteen. Tuntuu kuuluvan monella nyt tähän ikään, kai tää on nyt se uhma-ikä mitä kutsutaan 2 vuotiaan uhma-iäksi :)) Raskasta on välillä, ja hermot menee kans usein.. Turhan usein. Niin ja meillä on edelleen nokkamukit käytössä. Lomareissujen jälkeen aloitetaan varmaan opettelu antamalla juoda lasista.
MrsCee: Tervetuloa lomailemaan sateiseen ja viileään Suomeen!
Onko muilla muuten ollut nyt eroahdistusta ilmassa? Torstaina Lotta oli tosiaan appivanhempien luona hoidossa, eikä meinannut millään jäädä sinne hoitoon vaan roikkui mun kädessä ja alkoi itkemään :(( Lähtivät onneksi sitten rattailla ulos ja hiekkalaatikolle + keinumaan niin meni ohi. Takaisin tultuamme oli koko ajan mun sylissä eikä suostunut menemään lattialle. Tosin tuntui pelkäävän appivanhempien koiraa, se kun oli muutaman kerran haukkunut rapusta kuuluville äänille. Mut ikävä oli kuitenkin todeta toisen olevan ihan parka. En tiedä sitten johtuiko siitä kun näkee liian harvoin (mun mielestä ...) noita appivanhempia, jotka tosiaan asuvat 10,5 kilsan päässä, ja hyvä jos kerran kuussa nähdään....
noema: H-hetki tänään oli ja meni vai? Kiitokset sanoistasi, lämmittivät kovasti mieltä kun tuntuu tosiaan olevan parempia päiviä tällä hetkellä, tiedä mistä sitten johtuu :) Mutta pääasia on että mulla on parempi olo. Voi kyllä johtua siitä kun mies on lomalla, niin saan rauhassa tehtyä kaikkea ja mies hoitaa Lottaa sen aikaa. Ja yöt on tosiaan olleet parempia, ne kun NIIN pitkään olivat tosi surkeita. **koputtaa puuta** etteivät vaan taas mene huonompaan suuntaan ...
Tänään lähetin ystäville ja kummeille Lotan " kirjoittaman" stoorin missä Lotta itse kertoi mitä hänelle on tapahtunut ja mitä on tapahtumassa. Tietävät ainakin vähän missä mennään.
Plussat:
+ herätys klo 9.40
+ Lotta nukkui ulkona 1½ tuntia
+ mies teki ruoan
Täällä edelleen samassa paketissa. Yöllä poltteli jo hyvään malliin, mutta eipä käynnistynyt ei. Eilen irtosi limatulppa :) Eli eiköhän sitä ihan oikeasti olla menossa synnyttämään!
Tintan kysymää eroahdistusta meilläkin ilmassa voimakkaana. Hetkeäkään ei poika malttaisi olla erossa äidista. Äiti, äiti, kuuluu ainajos häviän sekunniksikin silmistä. Jos meinaan ovesta pihalle lähteä esim koiria ulkoiluttamaan, niin alkaa hysteerinen itku.
Muutenkin olen huomannut, että mielikuvitus on lähtenyt elämään pojalla omaa elämäänsä. Kovat äänet ja uudet jutut saavat aikaan pelkoreaktioita. Ovikellon soiminenkin koiran haukkumisineen pelottaa tätänykyä. Eilen huusi ja tärisi, kun ajettiin Sellon parkkikatolta sitä tötsää pitkin (kierteinen luiska) alas. Herkkä poika näyttää olvan, äitiinsä tullut. Ja toisaalta on sellainen vaahteramäen Eemeli, että oksat pois. Monitahoinen kaveri.
Mies lähtee tekemään autokaupat vielä tänään Tampereelle. Toivotaan, ettei tule kiire ajaa takaisin :) Se on nyt avoautoajat ohi meidän ukkelilta. Haikealla mielellä lähtee hakemaan isompaa perheautoa ;)
Hyvää sunnuntaita kaikille!
Noema
noema: edelleen koossa siis :)) Ehkä tosiaan se limatulpan irtoaminen enteilee jotain. Mulla ei silloin Lottaa odottaessa niin käynyt joten en edes tiedä millainen se on. Meillä kun kävi niin että oltiin äp:lla tarkistuksessa 5 päivää yli lasketun ajan, niin lääkäri kun " käpelöi" niin rajusti että lapsivedet meni siihen ultrapöydälle. Eli siinä sitten jouduttiin jäämään heti sairaalaan....
Tänään ei vielä ihmeempiä ole tapahtunut, tosiaan tuo neitokainen on tällä hetkellä ihan mamin tyttö. Eilen illallakin makas mun sylissä melkein puol tuntia, mitä ei kyllä ikinä aiemmin oo tehny! Aina kiire jonnekin päin kun kotona ollaan. Mummakin ihmetteli kun oli käymässä että mistäs nyt tuulee.
Käytiin tänään kaupungilla etsimässä Lotalle jokasääntakkia, mut ei löydetty. Onko muilla jotain ideoita mistä voisi löytyä? Käytiin Lindexissä, H&M:ssä ja Citarissa. Tosin ei käyty Anttilassa eikä KappAhlissa. Kun en haluais ostaa vielä Rukan sadetakkia Lotalle vaan mielummin jonkun vedenpitävän takin jota voi pitää kun vähän vain piskottaa. Ostettiin Lotalle kuitenkin vyö, valkoiset jarrusukat (on muuten tosiaan hankala löytää yksivärisiä mistään ...) ja alushousuja joihin mahtuu vaippakin.
Lotta ei nukkunut tänään päiväunia, tuolla alakerrassa katselee tällä hetkellä miehen kanssa Formulaa :)
Ai niin joo, eilinen tangokilpailu, väärä mies voitti kyllä kuninkuuden!! Ainakin Lotan mielestä siis. Meillä nimittäin Lotta keskittyi kuuntelemaan ainoastaan sen Ahopellon laulaessa ja taputti hänelle. Muiden lauluamia kappaleita ei noteerannut ollenkaan. Aika jännä kyllä. Muutenkin itse pidin kyllä enemmän siitä Ahopellosta, oli jotenkin aidompi kuin se toinen (Stenroth tais olla nimeltään).
Nyt meen hehkuttamaan Kimin voittoa alas!
Moikat!
ps. Hertta05, jeo, JonzQ, Kittykatti79, Marica, Näätä77, Rapuäiti jne. missä olette??
Terveisiä serkkun rippijuhlista parin kilsan päästä. On saatu syötyä hyvin ruokaa ja kakkua. =) Nam
Kauhea uni vain vaivaa, kun en tiedä mikä poikaa " kiusasi" viime yönä. Nostin viekkuumme puol2 kun heräsi ja itki välillä unissaan ja pyöri ja hyöri. Poika nukkui hyvin, mutta minä en. Enkä jaksanut nostaa omaan sänkyyn. Sitten meni hermot aamuyöstä kun piti lähteä pissille alakertaan. Hitto, kun yläkerran vessa ei ole vielä valmis ja ties koska onkaan..
Joutuuko moni ravaamaan alakerrassa vessassa yöllä? SE on rasittavaa..
Auringonkukalla oli kyllä aika vauhdikas yö..
Toivotaan tosiaan että hermoiluni helppailee piakkoin ja hormoonit tasottuisi.
Uhmasta.. Meillä se taitaa olla pojalla jo ohi. Viikon kesti.Tai nyt kun sanoin niin varmaan taas alkaa. Hän on taas ollut niin ihana poika.
Tuleeko hei joillekin pampersin kirje sähköpostiin? Siinä meinaan oli että 1v 7kk iässä alkaa taas se öööö mikä se olo se kausi että on äidissä kiinni ja minusta meillä sitä on myös ilmassa aika paljon. No toivottavasti helppaileepi.
Huomenna olisi kaverin partylitekutsut ja poika jäisi iskän kanssa pitkästä aikaa. Kyllä kai he pärjäävät.. Eivät paljoa ole meinaan ollut keskenään.
Onko monella oltu jo yökylässä? Nyt kesällä ois tarkoitus että poika menisi ekaa kertaa vanhemmilleni yöksi niin saisimme miehen kanssa kaksin aikaa. He ovat jo kovasti kyselleet koska saavat yöksi ja poika on todella kova heidän peräänsä, varsinkin isäni.
Niin siitä auton turvaistuimesta. Onko moni jo kääntänyt? Itse kun en uskaltaisi vielä..
Noemalle tsemppiä, kun vielä oli kirjoituksesi täällä.
Jaahas, eikun imurin varteen ja lattiatkin pitäs luututa.. jos jaksaa..
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille
Eipäs ole tullut kirjoiteltua minnekään pikään aikaa, me nimittäin muutettiin Suomeen =) Näin aluksi ainakin tämän raskauden ja synnytyksen ajaksi. Päätettiin näin, kun siellä Irlannissa ei päässyt edes yksityiselle ultraan, kun jonot oli 2 kktta ja viikolla 17 ei ollut ollut yhtään tarkastusta vielä. Hiljaiseksi myös veti, kun käytiin viikolla 12 np-ultrassa Oulussa ja np paksuutta oli 2,5mm, joka ei sinänsä ole vielä mikään suuri riski, mutta kyseinen lääkäri sai mut peloteltua oikein kunnolla ja perusteellisesti. Sanoi vai, että minä suosittelen lapsivesitutkimusta. (huomautuksena, että lääkäri ei saa koskaa suositella lapsivesitutkimusta vain kertoa jatkomahdollisuuksista) No meidän vaikeuksien vuoksi en juuri sellaista halua tehdä, koska siinä aina on riskinsä, vaikka olisikin kuin pieni hyvänsä. No käytiin sitten viikolla 17 Brunolla Helsingissä ja Bruno sanoi kaiken mitattuaan, että hän ei lapsivesitutkimukseen lähtisi, koska kaikki mitat viittaavat tervesseen ja hyvin voipaan lapseen. Mainitsi vielä, että pitkä nelikiloinen poika tuloillaan eli meidän poitsu saa pikku veljen sitten lokakuussa, jos kaikki hyvin menee.
Meillä isukki lähti Irlantiin eilen kahden viikon lomalle ja vielä ainakaan ei poika ole isukkiaan huomannut kysellä, olen kyllä pitänyt sitä kiireisenä, että ei ole varmaan ehtinyt edes tajuta. Lähti nytkin papan kanssa pyöräajelulle, joten mulla on aikaa kirjoitella tänne.
Noemalla on jännät paikat siellä. En nyt muista kuka kommentoi mitäkin, mutta kerron miten meillä. Mukista meillä on juotu jo kauan, yötutti on käytössä, ajateltiin vieroittaa, kun isä tulee takaisin lomalta ja ennen toisen lapsen syntymää. Pottaan ollaan kakkailtu ja pissailtu, mutta välillä tulee kausia, että poika ei edes halua nähdä pottaa ja en sitten suuremmin pakottele, joskus ilmoittaa itse kakan tulosta, ollaan pidetty vaipattomia päiviä ja jos housuun menee, niin sitten menee, autotarrasysteemi ottettiin käyttöön eli aina, kun potalla ollaan käyty, liimataan tarra paperiin. Sanoja tulee niin enkuksi kuin suomeksikkin, jotkut jopa molemmilla kielillä, toiset vain toisella. Pisin lausen on minne laivat mennee (laulusta). Ilmoitin pojan musiikkileikki kouluun ja odotan innolla sinne menoa. Meillä puhutaan todella selvästi vain ässä ja ärrä ei vielä äänny, niin hyvin, mutta esim. sanoo omenapuu todella selvästi ja tänään tuli tähti, niin ette rinta röyhelö äidillä kohosi ylpeydestä.
Jollakin oli peukun imeminen ongelmana. Oletko kokeillut kynneliä. Mun serkun tytöltä saatii sillä kytekettyä tapa pois.
Nyt lähden saunaa laittamaan päälle. Terkkuja kaikille hurjasti ja Noemalle synnytysonnea.
Le Cheile ja Kaapo Einari
Puhihaa: me ei olla vielä käännetty turva-istuinta, eikä varmaan hetkeen käännetäkään. Mulla on sama kans, etten uskalla vielä koska " suositus" kuitenkin on sinne 3 vuotiaaksi asti. Tiedän kyllä monen jo kääntäneen lähipiireissäkin. Ja ymmärrän hyvin niitä joilla jalat on jo niin pitkät että tulevat penkiltä yli, on varmasti mukavampi matkustaa. Meillä on isofix-istuin, niin siinä on vielä paljon varaa kasvaa :)
Le_Cheile: Oi kuinka ihanaa kuulla teistäkin pitkästä aikaa!! Ajattelinkin tässä taannoin että mitähän teille sinne Irlantiin mahtaa kuulua. Ikävä lääkäri teillä ollut Oulussa, mutta onneksi kuitenkin löytyi joku järkevämpi (tietävämpi) lääkäri Hesasta. Peukut pystyyn täältä sinullekin, matkaa kun vielä on itse synnytykseen.
Eipä muuta tällä kertaa, huomiseen kenties. Me kun lähdetään Naantali/Hesa reissuun vasta myöhemmin, ensi viikko ollaan ihan kotona (korkeintaa voidaan käydä Keskisen kyläkaupassa).
Vai oltiin samaan aikaan oltu Äitykän kanssa linjoilla :) Tsemppiä teille tutista vieroitukseen. Meillä lähti viime edellisviikolla tutti siten, että vielä nukahtamiseen on tarjolla.
Kiitos kaikille tsempittäjille! Kai tästä pian pääsee jakautumaan. Toivon niin. Pyrin tulemaan ilmoittamaan tänne, kun lähdetään synnärille, ellei nyt ihan keskellä yötä lähdetä. Saattaa tosin olla, että tulen silti :)
Ihanat säät ovat hellineet ja päivät onkin kuluneet pihalla ja uimassa. Rannassa ollaan oleiltu ja nautiskeltu Suomen kesästä.
Meidän naapuritontille rakennetaan taloa ja ääniefektit ovat sen mukaiset. Kaivavat kolmen metrin syvyistä kuoppaa maahan ja koko talo tärisee. Seitsemältä aloittavat joka aamu, mutta onneksi Onni ei ole moksiskaan, vaan unet jatkuu normaalisti. Tänäänkin heräsi vasta kymmeneltä, vaikka talo oli tärissyt jo kolme tuntia.
Puhetta tulee meillä kovasti. Ei vielä muunlaisia lauseita, kuin esim " en mä" tms. Sanoja onkin sitten sitäkin enemmän. Ihan ihmeellistä seurata, kuinka tämän ikäiset imevät itseensä sanavarastoa. Tänäänkin Onni oli ollut isänsä kanssa aamupalalla ja todennut sitten postiauton ajettua talomme ohi, että " posti" . Ei olla opetettu sanaa posti, mutta ilmeisesti todettu aina joskus postiauton tullessa, että posti tulee. Jännää, että tunnisti Postin (tai Itella se taitaa nykyään olla) pakettiauton :). Plakkarissa taitaa olla jo lähemmäs 50 sanaa.
Ja tosiaan puheenkehitys on yksilöllistä, eikä kerro vielä mitään lapsen tulevasta älykkyysosamäärästä. Meidän tuttujen lapsi sanoi ensimmäisen sanansa 2-vuotiaana ja alkoi puhua vasta 3-vuotiaana. Nyt keväällä kirjoitti 6 laudaturia ja pälpättää jatkuvasti :)
Puhihaalle pitää kommentoida, että samanlaista hermoilua oli mulla pinnassa pitkään. Nyt on rauhoittunut. Onnin raskauden aikoihin en moisia hermoraivareita muista vetäneeni. Ei tsemppiä, kyllä ne siitä rauhoittuu. Ne hormoonit, ne hormoonit.. Me ostettiin tuplat ja uskon, että niille on meillä paljon käyttöä. Onni ainakin painelee vielä joka suuntaan ja pääsen itse halpommalla, jos saan pojan johonkin kiinni kävelyreissujen ajaksi. Ja kaupassa käynti on varmasti helpompaa tuplilla.
Mulla on kanssa käynyt pari kertaa samalla tavalla, kuin Tintalla. Volyymi on siis mammalla noussut hermostuksissaan liian korkealla. Kyseessä on ollut niitä " riivattuja päiviä" , jolloin Onni oikein painelee nappuloitani. Illasta olen sitten pimahtanut ja huutanutkin pojalle, että nyt loppui! Niin kamala huono omatunto on jäänyt noista parista kerrasta, että päätin aloittaa hermojen treenauksen. Tosin en koe, että lapselle on myöskään terveellistä, jos vanhemmat eivät koskaan hermostu, vaikka kuinka suututtaisi. Tunteita pitää saada äidinkin näyttää. Huono omatunto siitä silti jää, mutta mistäpä tässä duunissa ei jäisi?
Meillä kanssa haetaan omia vaatteita ja kenkiä ja niitä yritetään saada itse päälle. Ei onnistu vielä. Rantaläpsyni osaa laittaa jalkaani. Käpyttelee myös ympäri taloa mun tai miehen kengissä oikein ylpeänä.
Ollin äiti kyseli turvaistuimista. Meillä on omassa autossa istuin, sekä äitini autossa. Poika reissaa kasvot menosuuntaan, jalat ottaa kiinni toisin päin. Britaxin two way elite käytössä.
Kuulostipa ihanalta Mannan pojan päivä maalla :) Tuollaiset jutut ovat suuria elämyksiä lapsille. Ainakin tälle meidän stadilaiselle. On aina ihan naama näkkärillä, jos pääsee eläimiä ihastelemaan. Ja traktorit, ne on jotain elämää ihmeellisempää!
Toki muistan Tamatu, kun samaan aikaan plussasimme. Onneksi teillä on nyt kaikki sujunut hyvin ja olette jo turvallisilla viikoilla! Ja ihanaa kun näin kesän kunniaksi on pahoinvointikin loppu, se on karsea vaiva se.
Nyt taidan mennä ruoanlaittoon, joten kuulemiin naiset!
Plussat:
+ Matavat ilmat!
+ Laskettuun aikaan 3 päivää :) Pian se on menoa!
+ Kaiken reissailun jälkeen on vaan ihanaa olla kotona.
Noema