Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

taapero oksentaa aamupuuron

02.07.2007 |

Ajattelin kysellä, onko muilla kokemuksia aiheesta. Lapseni, joka alkuun söi pitkään vain jauhoista tehtyä vauvapuuroa, rupesi vihdoin hiukan ennen yhtä ikävuotta kelpuuttamaan ruokavalioonsa myös hiutalepuurot. Nämä maistuivat hyvin ja niitä meni ihan uskomattomia määriä. Nyt kuitenkin muutaman viime viikon aikana aamupuurosta seuraa jo muutaman lusikallisen jälkeen oksentaminen kaaressa. Jos syö leipää, jogurttia tai vaikkapa vispipuuroa, ei ongelmaa ole. Tiedän, että pärjäämme hyvin ilman puuroakin, lähinnä mietityttää elokuussa tuleva päiväkodin aloittaminen. Ilmeisesti kyseessä saattaa olla puhdas kyllästyminen puuroon ja kovatahtoisen taaperon mielenilmaus, onko teillä tarjota muita selityksiä? Olen tarjoillut puuroja hedelmäsoseiden, marjojen ja marjakeittojen kanssa. Kananmunalle poika on yliherkkä, muita ruoka-aineongelmia ei ole ollut. Onko siis kenelläkään samanlaista pulmaa?

-aranja ja poikanen 1v 3kk-

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tyrni-banaanin " kuvottavuus" kävi itselläkin mielessä, ja olen myös arvellut että ei tästä toivottavasti tule päiväkodissa ongelmaa. Samaa puuroa en suinkaan ole kahta kertaa päivässä tarjoillut, vaan pyrkinyt aika paljonkin vaihtelemaan, myös lisukkeita. Kuten sanottu, poika hyvin pitkään suostui syömään vain yhtä ja ainoaa jauhopuuroa. Elämää suurempana ongelmana en tätä todellakaan koe, hyvin pärjätään ilman aamupuurojakin - kyselin lähinnä siksi, että ilmiönä tuo oli mun mielestä kummallinen enkä ollut kuullut että näin olisi muille käynyt, ja halusin tietää että voisiko olla jotain mitä en ole tajunnut itse ottaa huomioon, mistä asia voisi johtua. Mutta nyt elämme aamuja leivän, juuston, jogurtin, Weetabixin ja banaanin voimalla :) Iltapuurot maistuvat hienosti ja voimakastahtoinen lapseni oksentelee " vain" silloin, kun tarpeeksi kiukuttaa :D

-aranja-

Vierailija
2/6 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa lapsi yhdistää mielessään puuronsyönnin tuohon ja oksentaa siksikin. Vähän sama ilmiö, kun jos aikuinen vaikkapa kamalaan krapulaan syö jotain ja voi sen jälkeen tosi huonosti, ei kyseinen ruoka maistu hyyyyvin pitkään aikaan. ;o) Okei, vähän huono vertailukohta, mutta monelta ihmiseltä olen kuullut vastaavia tarinoita...

Jos olisin sinä, etenkin kun muista ruuista ei ongelmia juuri tunnu olevan, unohtaisin nuo aamupuurot. Terveellistä aamiasta voi syödä muutenkin. Miksi ihmeessä tehdä aamupalasta ongelma, kun ei sen sitä tarvitse olla? Eri asia, jos alkaa oksentelua esiintymään muistakin ruuista...

Mitä tarhaanmenoon ja puuronsyöntiin tulee, en olisi piiruakaan huolissanni, jos kyseessä on tosiaan vain " vahva tahdonilmaus" . On joskus tosiaan ihan hämmästyttävää, miten ryhmän ja muiden lasten esimerkki (ja joskus jopa ryhmäpaine) toimii... ;o) Jos et tee asiasta lapselle itselleen mitään numeroa mainostaen aamupuuroja etukäteen (tarhan aikuisille toki kannattaa asiasta mainita, ja lisäksi asia on toki aivan eri, jos alat epäillä vaikkapa allergiaa), puuro tuskin tulee olemaan mikään ongelma. :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOKA PVÄ JA VIEL ESIM.2X ANNAT PUUROA JA AINA SAMAA NIIN EN IHMETTELIS JOS VAIKKA OLISI KYLLÄSTYNYT PUUROON..ITSE KEITÄN VÄLILLÄ TAVALLISEEN MAITOON NIIN KU KAURAPUUROA JA VOI SILMÄN PANEN TAI MANNAPUUROA,HELMIPUUROA JA TAVALLISEEN MAITOON KOKEILEPPA MIEDOLLA LÄMMÖLLÄ KEITÄT NI TULEE HYVÄÄ JA PEHMEÄÄ...EI SITÄ MONET AIKUISETKAAN AINA SAMAA SYÖ VKOSTA KUUKAUDESTA TOISEEN...EN AINAKAAN MINÄ ,MEIL KANS LAPSIA JOTKA NS.SIHTIKURKKUJA TIEDÄN MILTÄ TUNTUU..

Vierailija
4/6 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Meidän poika kelpuuttaa vain ja ainoastaan yhden ainoan puuron. Ja monia olen kokeillut. Tämä hänen suosikkinsa on ns. jauhopuuro ja yritin saada pojan syömään hiutalepuuroja monella eri vaihtoehdolla. Mikään ei maistunut.

Meillä joskus esikoinen oksensi illalla puuron jälkeen aina silloin tällöin ja tuolloin en keksinyt mitään muuta syyksi, kuin että söi puuroa liikaa.

Toinen lapsemme on nyt kesällä pari kertaa oksentanut aamulla ennen aamupalaa, mutta ainakin toisella kerralla syynä oli se, että oli jo verensokeri liian alhaalla. ' Oli edellisenä päivänä syönyt tosi huonosti, hampaita kun tuli ja sitten nukkuikin aamulla poikkeuksellisen pitkään.

En kyllä valitettavasti osaa auttaa, mutta minun on vaikea kuvitella että lapsi kyllästymisen takia puuronsa oksentaisi...

Vierailija
5/6 |
02.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiaton esikoinen rupesi oksentelemaan iltapuuron noin 2,5 v iässä. Jonkun ajan kuluttua tajusimme että syyllinen oli mansikkajugurtti mitä poika sai puuron kanssa...Eli kannattaisi ehkä seurata onko kyseessä aina tietty vilja/ marjasose tai muu tekijä milloin oksentaa.

Meillä riitti mansikan poisto ruokavaliosta ja oksentelu loppui.

t. Kahden allergikon äiti

Vierailija
6/6 |
03.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oksentelu alkoikin siitä, kun sai tyrni-banaanisosetta puuron kanssa. Sen jälkeen on oksennellut puurot, vaikka ei ko. sosetta ole lähimaillakaan, olen myös lähes joka päivä laittanut puuron sekaan eri makuja. Ruis voisi olla yhdistävä tekijä siinä, miksi oksentaa, mutta kun ruisleipää kuitenkin syö ongelmitta, niin tuskin on sekään?

-aranja-