Luottamusmiestä paikalla?? Tilapäisestä hoitovapaasta kysymys!
Että ottaa päähän!!
Tilanne siis se, että 5v poikamme sairastui vesirokkoon. Torstaina hän oli vielä hoidossa ja illalla bongasin pari näppylää, jotka perjantaina varmistuivat vesirokoksi. Isällä oli viimeinen kesälomapäivä joten hän pystyi lasta hoitamaan kotona, minä olin normaalisti töissä.
Hyväähyvyyttäni kerroin perjantaina töissä, että tilanne on tämä että pojalla vesirokko enkä pääse alkuviikolla töihin. Ajattelin muiden parasta, että voivat valmistautua asiaan ja tehdä järjestelyjä.
MUTTA EIPÄ TULLUT MIELEENIKÄÄN, että tuosta perjantaista lähti juoksemaan palkallinen hoitovapaani PE, LA ja SU ja olisin tämän viikon päivät palkattomalla! Viikonloppu siis vapaata muutenkin ja perjantaina olin normaalisti töissä, mutta johtava hoitaja bongasi jonkun helkutin pykälän, jonka mukaan lapsen sairastumisesta seuraavana päivänä alkaa hoitovapaa ja näin ollen se oli siis pe-la-su vaikka olin pe vielä töissä!
Jos tyhmä olisin pitänyt suuni kiinni ja kertonut asiasta vasta tänään, olisin saanut normaalisti palkan eikä kukaan olisi mukissut mitään!!
Että näin se rehellisyys maan perii!!!!!!!!!!!!!
Luottamusmiestä paikalla?? Vastaavia kokemuksia??
Kommentit (8)
Yhteys liittoon jos ei muuten selviä.
Ainakin samaan pykälään vedottiin. Olin maanantaina pois hoitamassa lasta, ja sitten taas perjantaina. Palkanlaskija soitti ettei hän voi antaa tätä maanantaita palkallisena koska jos lapsi sairastuu pe niin palkallinen hoitovapaa kuluu pe la su ja ma on palkaton. Sain aika kauan selittää ennen kuin se tajusi, että maanantai oli ensin, ja siinä oli välissä ti ke ja to.
paitsi jos lapsi sairastui eri sairauteen, ja sinä pystyit osoittamaan sen esim. lääkärin- tai päiväkodin todistuksella.
Jos lapsi sairastuu kahden viikon sisällä uudelleen, moni työnantaja katsoo että kyse on samasta sairaudesta. Esim. 1. viikolla kuume ja 2. viikolla keuhkoputkentulehdus on samaa sairautta. Sen sijaan 1. viikolla kuume ja 2. viikolla vaikka paise polvessa on kaksi eri sairautta, jotka oikeuttavat 3 kalenterivrkn palkalliseen kotihoitoon.
t: Hlöstöasiantuntija (KVTES)
Perjantaina yski ja oli kuumetta.
Se tilapäinen hoitovapaahan on hoidon järjestelyä varten. Mistä voi etukäteen tietää että lapsi joka on tällä viikolla flunssassa tulee sairastumaan ensi viikolla keuhkoputkentulehdukseen?
Onneksi on useampi lapsi niin tietää jatkossa ettei sama lapsi ole kahta kertaa peräkkäin kipeä.
Meillä kyllä pystyy jopa vuorottelemaan vanhemmat sen kolmen päivän aikana. Eikä ole tullut mieleenkään, että työstä poissaolopäivät kuluisivat viikonlopun aikana. Maanantaina tarvitaan uusi sairaustodistus, mutta eivät ne hoitopäivät kyllä meillä ainakaan mihin häviä viikonlopun aikana - miten voi olla edes mahdollista?
yhteensä käyttää 3 päivää lapsen sairauden takia poissaoloon?!? Kyllä meillä onnistuu viikkokin hyvin jos ollaan peräkkäin molemmat kolme päivää poissa ja ei kai kukaan viikonloppuja työpäiviksi laske (tai siis tietysti jos on viikonloput töissä).
Periaatteessa se voidaan laskea juuri noin, koska miehesi ollut kotona lapsen kanssa, eli hän on käyttänyt ns. hoitovapaan palkallisen osan. Se että hän on lomalla, ei tietääkseni vaikuta asiaan.
Vanhempien vuorotteluhan ei oikeasti ole laillista, joten maanantaina ei voi alkaa uusi kolmen päivän jakso. Yleensä tälläiset katsotaan läpi sormien, mutta jos joku haluaa olla ilkeä niin tässä on mahdollisuus siihen.
Perjantaisin ei tosiaan kannata sairastua ja jatkossa tiedät olla hiljaa asioistasi. Sinuna olisin ehkä sanonut, että poikasi saattaa olla tulossa kipeäksi tms. Mutta enäänhän sillä ei ole väliä.
Tarkista ihmeessä kuitenkin liiton kanta, jos vaikka keksisivät jonkun porsaan reiän.