sain 70 000 euroa, miten käytän sen, 3 vaihtoehtoa
a) Laitan koko summan asuntolainaamme, jolloin se puolittuu ja säästämme huimasti korkokuluissa.
b) Laitan puolet asuntolainaan ja puolet sijoitan esim. osakkeisiin ja rahastoihin.
c) Laitan puolet asuntolainaan ja puolet " elintason parantamiseen" : uusi parempi auto, uusia huonekaluja, pientä pintaremonttia, ulkomaanmatka yms.
Miten itse tekisit?
Kommentit (7)
Jos olette niin lyhennä koko summalla lainaa. Näin säästätte joka kuukausi ison summan ja saatte sillä ostettua mitä vaan
taattu, aika hyvä tuotto, eli lainan korko. Ja jos maksatte joka kuukausi vähemmän korkokuluja, niin teillä jää enemmän kulutukseen.
Ehdottaisin, että sijoitat kaiken asuntolainaan, ja kuukaudessa säästyvällä summalla aloitat säännölliset rahastosijoitukset.
Ja toisekseen asuminen on se tärkein. Jos huomenna jäisitte molemmat työttömiksi...
Pidät vaan huolen, että asunnon omistusosuutta muutetaan, ettet jää nuolemaan näppejäsi eron sattuessa.
sori luontainen pessimismini
Mun käsittääkseni asuntolainoissa ei voi koroissa juuri voittaa ja nehän maksetaankin heti alussa jolloin niiden osuus on lyhennykseen nähden surkea.
Jos jotain koroissa voittaa niin todennäköisesti pistäisin potin kolmeen osaan.
Osakemarkkinoilta saa keskimäärin voittoa noin 8%, mutta siinä on tietty riski, voi saada paljon enemmänkin mutta myös vähemmän.
oon aika yllättynyt kuinka moni olis valmis pistämään puolet rahoista haiseen. Varsinkin kun korot nousee koko ajan.
Jos olisi tarvetta ostaa jotakin, esim uutta huonekalua, ostaisin ja lopuilla lyhentäisin lainaa.