Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimakas syyllisyydentunto äitinä, muita

Vierailija
08.10.2008 |

? Psykologin aika tulossa. Kiintoisa aihe, onko muilla

kokemuksia ja tiedätkö mistä se kumpuaa? Mitä lapsuudessa on voinut

tapahtua vai tuleeko tämä äidille kuin äidille?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihin liittyen (poissaoloon, kasvatukseen, riittämättömyyteen?). Mutta kyllä mä vaadin äitinä itseltäni aika paljon ja usein tunnen tehneeni AIVAN kaiken päin honkia! Sitten joskus kun lapset käyttäytyvät ja osoittavat empatiaa ja rakkautta toisia kohtaan, saan tavallaan varmistuksen siitä, että ainakin jotain olen tehnyt oikeinkin. Mutta yleensä ottaen vanhemmuudessa on se huono puoli, että tulokset näkee vasta vuosien ja vuosien päästä. Siihen asti mä ruoskin itseäni tekemistäni virheistä, koska olen tällainen yli-itsekriittinen olio. :/

Vierailija
2/4 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aika itsekäs äiti ja aika pahasti saan tehdä ennen kuin tulee syyllisyydentuntoja. kyllä niitäkin välillä, mutta ihan aiheesta sitte (vaikka hakannu lasta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä muutakaan on, päiväkodista tai koulusta sanotaan jotain lapsesta, niin heti on hirveä haloo, mikä palstallakin hyvin näkyy. Semmoista se on se vanhemmuus.

Aina ei ole tarpeen lähteä syyllistä etsimään omasta lapsuudesta, myös ongelman oivaltaminen ja tietoinen lähestyminen niin, että korjaa ajatusmallejaan voivat auttaa. Kukapa meistä olisi täydellinen. Ja jos lapsi on vastasyntynyt, niin ne hormonit tuota toisille tekee.

Vierailija
4/4 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poden syyllisyyttä siitä, että

- en ole henkisesti läsnä koko ajan (jos olen esim. koneella)

- en jaksa leikkiä lasten kanssa tarpeeksi

- ulkoilemme liian vähän

- jos suutun lapsille ja huudan, kannan siitäkin syyllisyyttä

jne

Lisäksi syyllistän itseäni muista omiin elämäntapoihini liittyvistä asioista.

Ja kuitenkin enimmän aikaa uskon olevani ihan hyvä äiti. Perheemme on onnellinen, lapset tasapainoisia, perushoito on hyvää (lapset puhtaita ja saavate tervellistä ja monipuolista ruokaa), parisuhde on hyvä.

En tiedä missä vika, mutta itselläni uskon tämän liittyvän jotenkin ehkä omaan itsetuntooni? Toisaalta minulla on hyvä itsetunto, olen itsevarman ja näytän sen, mutta toisaalta kannan harteillani koko maailman synnit ja poden syyllisyyttä ihan kaikesta mitä teen.