Turvaistuin ja kolari
Mulla kun on ollut sellainen käsitys, että turvaistuin pitää vaihtaa aina pienenkin kolarin jälkeen. Vakuutusyhtiöpä onkin asiasta eri mieltä! Ajettiin kolari, jossa automme törmäsi toisen auton kylkeen n. 60km/h nopeudella. Olin täysin vakuuttunut että istuimen vaihto menee toisen auton liikennevakuutuksen piikkiin. Oma automme romuttui pahoin, ja meni lunastukseen. Turvaistuimiaa ei korvata, koska niissä ei kolarin aikana istunut lapsia. Vakuutusyhtiössä oltiin sitä mieltä, että turvaistuimet eivät ole voineet vioittua kolarissa. Sanomattakin lienee selvää, että meidän lapsemme eivät enää istu noissa vajaa vuoden vanhoissa istuimissaan. Niinpä meille jää maksettavaksi uusista istuimista n.500¿. Luonnollisesti emme voi tietenkään edes myydä noita vanhoja istuimia, joten takkiin tuli, vaikka kolari oli toisen vika!
Kommentit (3)
meni siis Tapiolan kautta, ja heidän vahinkotarkastajiltaan päätös tuli.
Turvaistuinhan vioittuu siitä, kun törmäyksessä lapsen paino kohdistuu istuimen rakenteisiin. Kyseessä on melkoiset voimat, kun kymmenkiloinenkin lapsi heilahtaa 60 km/h törmäyksessä istuimen turvavöitä vasten. Jos istuimessa ei istu kukaan, niin ainoa rasitus on istuimen heittelehtiminen auton sisällä. Jos itsekin selvisitte kolarista ilman suurempia vammoja, niin ei sille istuimellekaan minun mielestäni ole voinut kuinkaan käydä.
Otan osaa, tehkää vielä valitus!