Miten synnytys käynnistetään? Monta päivää siihen menee ja joutuuko olemaan osastolla?
Minulla käynnistetään viim. rv. 38 synnytys. Kohdunkaulani on täysimittainen ja kohdunsuu täysin epäkypsä/kiinni. Eli miten synnytys sitten käynnistetään ja miten monta päivää siihen voi mennä?
Kommentit (10)
Lopulta tehtiin sitten kiireellinen sektio. Sairaalakaverini synnytystä oli käynnistelty 11 päivää ja siirtyessäni synnärille sitä vielä jatkettiin muutama päivä. Lopputulos oli sektio, ei supistuksen supistusta. Osastolla joutuu olemaan ja valtaosan ajasta piuhoissa (sydänkäyrässä) kiinni. Cytotecilla käynnistetään, jos paikat ovat epäkypsät. Ennen Cytotecia ollaan ensin käyrässä kiinni vähintään 30 minsaa (usein enemmänkin), sen jälkeen laitetaan cytotec-muru ja taas ollaan käyrässä vähintään tunti (mä olin parhaimmillani kolme tuntia putkeen käyrässä per päivä, kolme kertaa, se oli jo kypsää... Cytotecia voidaan antaa myös suun kautta, mutta se on kuulemma nykyisin harvinaisempaa. Jos synnytys ei lähde käynnistymään saattavat päästää pikaiselle (tunnista vuorokauteen) kotilomalle muutaman päivän välein. Epävirallinen kommentti lekurilta oli, että jos synnytys ei noin seitsemän-yhdeksän Cytotec-annoksen (3 päivää) kuluessa käynnisty, ei se yleensä sitten käynnisty ollenkaan.
Sain pienen murusen Cytötecia ja heti alkoi supistella liian tiheään. Siksi lääkettä ei voitu antaa kuten oli suunniteltu vaan käynnistykseen meni kaksi vuorokautta. Koko ajan supisteli n. 15-30 min välein kunnes lopulta sitten synnytys alkoi kunnolla. Salissa iskettiin tippaa vielä suoneen säästelemättä. Aivan helkutin kamala synnytys, jäi traumat. Anteeksi vaan tämä tilitys, mutta kokemuksia on vissiin laidasta laitaan.
ja käynnistyksessä kesti 4 päivää ja kiireellisellä sektiolla viimein lapsi syntyi.
Ennen käynnistystä olin 2.5cm auki.
joka päätyi sektioon pitkittyneen synnytyksen vuoksi, kohdunsuu ei auennut kuin 4 senttiä. Lisäksi vauvalla napanuora kaulan ympärillä.
Toinen käynnistettiin 41+6, ei ensimmäistäkään supistusta ja suunniteltu sektio seuraavana aamuna.
Kohdunsuu oli kiinni, kohdunkaulaa oli jäljellä vielä pari senttiä, mutta se oli pehmeä. Tipalla käynnistyi helposti ja nopeasti ja synnytys oli tosi helppo, kesti 6 tuntia. En tarvinnut edes kivunlievitystä.
Sain muistaakseni kaksi Cytotec-annosta, ensimmäinen aamulla kymmenen maissa, toinen joskus iltapäivällä. Illalla huomasin säännölliset supistukset, ei ole tietoa kauanko niitä oli tullut - toisin kuin ensimmäisessä synnytyksessäni, nämä eivät olleet kovinkaan kipeitä. Vaikka kyseessä oli siis toinen synnytys, en tajunnut homman olevan käynnissä :)
Yöllä kahden aikaan syntyi vauva, synnytyksen kestoksi merkittiin kuutisen tuntia. Verrattuna ensimmäiseen, yli vuorokauden mittaiseen ja alusta loppuun kivuliaaseen synnytykseeni tämä käynnistetty oli ihan mahtava!
Käynnistyksestä se ei varmastikaan ollut kiinni vaan siitä, että esikoinen oli hieman liian iso lantionmuodoilleni, ja synnytys hidasteli siksi.
Olen synnyttänyt keski-euroopassa ja täällä vauva syntyy käynnistyksestä 48h sisällä joko normaalisti tai sit sektiolla. Kuulemma pitkittynyt käynnistys on liian suuri riski sekä äidille että varsinkin vauvalle.
ja epäkypsä tilanne täysin,ihan pikkuisen oli edellisenä iltana supistellu. 1/4 murusen sain tabletista ja kymmenen minuutin päästä alkoivat supistukset. Lisää lääkettä eivät antaneet, supisteli ihan säännöllisesti kokoajan tihentyen.
Lapsi oli maailmassa 6 tunnin kuluttua murusen ottamisesta;)
Edelliset synnytykset kestivät 22 tuntia ja 15 tuntia, nämä synnytykset käynnistyivät itsekseen.
On niin ihmisestä kiinni, kuinka nopeesti synnytys käynnistyy.
olin raskausaikana lepäämässä sairaalassa ja samassa huoneessa olijalta käynnistettiin synnytys.. Hänellä kesti 2 päivää..
Minulla käynnistettiin 3 päivää myöhemmin synnytys ja se kesti 3 ja puoli tuntia.. Olen kuullut myös tunnin pikasynnytyksistä..
Mutta olinkin jo viikolla 41 ja toinen oli synnytys. Tällä naisella oli eka ja oli viikolla 42..