MInkä ihmeen takia ei saa kysyä koiran hintaa?
Mä en käsitä sitä millään. Koira on ainoa asia maan päällä mistä ei saisi kysellä hintaa. Kasvattajat odottavat, että muut maksavat mukisematta heidän vaatimat hinnat eivätkä edes paljasta niitä millään ennen varmoja varauksia.
Eihän kukaan osta taloakaan kyselemättä hintaa, tinkaamatta jne. Melkein joka asiassa yritetään sitä hintaa laskea, mutta koiran hintaa ei saa edes kysellä, koska se on kasvattajaa kohtaan loukkaus. Aivan tolkutonta touhua.
Kommentit (56)
Jos ostaja kysyy ensimmäisenä hintaa, niin luultavasti on vähän rahasta tiukkaa ja koiran mahdollisesti tarvitsemat lääkärikäynnit voivat myös jäädä tekemättä. Kunnollinen kasvattaja haluaa pentunsa hyvään kotiin jossa se saa sen mitä tarvitsee.
Toki se hinta pitää jossain vaiheessa kysyä, sillä mitään ylipyyntejä ei pidä maksaa, vaan hinta pitää olla linjassa siihen mitä sellaisista koirista pyydetään yleensä.
Meidän pereheeseen on ostettu kahden vuoden aikana neljä koiraa ja pakko todeta että kyllä niitä kasvattajiakin on joka lähtöön. On ollut mm. sellaisia jotka vaativat että ostajan varauspäätös on sitova, mutta ei tosiaan kerrota hintaa, eikä itse sitouduta varaukseen, vaan pidetään oikeus olla antamatta koiraa oman mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat lait ne pentukauppiaalla on kuin muussa vähittäistavaraliikkeessä tai palvelussa (esim. Parturi). Hinnat täytyy kertoa ennen kauppaa. Samoin pennun voi palauttaa jos siihen ei ole tyytyväinen tai se sairastuu.
Kyllä koiria maailmasta löytyy. Itse vaihtaisin kauppiasta jos ei suostuisi kertomaan pennun kauppahintaa. Ei kasvattaminen nyt kuitenkaan mikään valtionsalaisuus ole.
Itselläni on kolme lähemmäs 1000€ arvosta rotukissaa. Raha ei ole koskaan ollut kissa-asioissa se määräävä tekijä enkä ole edes yrittänyt tinkiä, mutta kyllä mun ostohalukkuus olisi tippunut jos myyjä rupeaa pihtailemaan tietoja hinnasta tai pentujen terveydestä. Ei olis kiinnostanut enää.
Usein kauppa tehdään vasta silloin kun mennään hakemaan luovutusikäistä pentua, joten ihan viime metreille asti voi perua, jos esimerkiksi hinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen.
Mitään yleistä palautusoikeutta pennulla ei ole, kuten ei ole muutenkaan vähittäistavarakaupassa. Kelleliiton rekisteröimät kasvattajat ovat kuitenkin sitoutuneet auttamaan jos pennun kanssa tulee ongelmia ja mielelläänkin yleensä hankkivat pennulle uuden perheen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajat myyvät aika samoilla hinnoilla tietyn rotuisia pentuja. Rotuun perehtynyt kyllä tietää kysymättäkin, että tämän ja tämän rotuisia ei alle tuhannen saa. Joku satasen ero hinnassa ei paljoa paina, sillä sun täytyy olla kiinnostunut juuri kyseisestä yhdistelmästä. Ei hyvät kasvattajat summa mutikassa koiria astuta, vaan tarkkaan harkitsevat tiettyjä ominaisuuksia ja totta kai niille halutaan sellaiset kodit joissa näitä ominaisuuksia arvostetaan.
Itse ostin koiraa keväällä ja sen rodun pennuissa hintahaitari oli 650-1200€. Hinta kyllä korreloi aika hyvin sen kanssa miten hyvistä vanhemmista pentua oli tullut. Kyseessä oli metsästyskoira, joilla käyttö ja koe tulokset merkkaa aika paljon.
Joo on tullut vastaan näitä. Ensin jutellaan mukavia ja niitä näitä koirista jne, aivan asiallisesti. Sitten kun kysyy hintaa niin se kerrotaan pitkin hampain tai ei ollenkaan. En tajua että ajatellaan, ettei ole varaa pitää koiraa jos kysyy hintaa. Esim. Itse etsin pentua jotka maksavat yleensä n. 1700e. Kyllä haluan tietää onko kasvattajan pennut tässä haarukassa vai todella paljon kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Joo on tullut vastaan näitä. Ensin jutellaan mukavia ja niitä näitä koirista jne, aivan asiallisesti. Sitten kun kysyy hintaa niin se kerrotaan pitkin hampain tai ei ollenkaan. En tajua että ajatellaan, ettei ole varaa pitää koiraa jos kysyy hintaa. Esim. Itse etsin pentua jotka maksavat yleensä n. 1700e. Kyllä haluan tietää onko kasvattajan pennut tässä haarukassa vai todella paljon kalliimpia.
Myyjä haluaa antaa ymmärtää että olisi siitä kyse, onko ostajalla varaa sitten ylläpitoon jne. Oikeasti on vain kasvattajan/myyjän ahneudesta kyse, ja yrittää huutokaupata koiraa rikkaimmalle. Ei sitä kiinnosta meneekö hyvään kotiin, haluaa vain tehdä hyvän tilin.
Että joo, maksa kymppitonni rotukoirasta ja sillä sitten todistat, että olet hyvä omistaja, jolla on varaa viedä piski eläinlääkäriin jokaisen aivastuksen vuoksi. :D
Eihän nämä edes halua antaa valita väriä. Se kun ei ole "yhtään olennaista".
Mikä olisi oikea keino toimia? Sopia että juu koira tulee meille ja sitten hinta selviää vasta kaupanteossa, jos sitä ei saa aiemmin kysyä? Mitä jos kasvattajan hinta on reilusti yli normaalin hintatason? Kiva peruuttaa viime hetkellä sitten sen takia.
Ei merkkaa satasen tai parin hinnan eri ei. Mutta kasvattajilla sisältyy erilaisia asioita täysin samaan hintaan. Joltain saat 3000€ pennun kaupassa vakuutuksen, rotuyhdistyksen jäsenyyden vuodeksi, 12kk terveystutkimukset... Toisilla samaan hintaan kuuluu vain minimi mitä rotukoiran rekisteröinti vaatii. Näistä saisi kyllä kasvattajat ilmoittaa avoimemmin. Että tienataanko pennuilla vaan vai panostetaanko kasvatustyöhön myös...
Bisnestähän se on ja näin syyllistetään ihmiset maksamaan älyttömästi ja mukisematta. Eräänlainen kusetus. Jos kysyt olet huono tuleva omistaja. Ja varsinkin jos pidät hintaa liian kovana niin puhuu pahaa sinusta tulevana koiranomistajana joka ei hoitaisi muka koiraa kun se sairastuu.
Toinen tabu n mahdolliset sairaudet pevisat jms. Pimitetään jos vaikka ollut terveysongelmia. Jotkut teettää silti.. Näin ainakin ollut iho ongelmissa westie ja tietyissä roduissa ei terveitä ole edes. Lyttykuonoiset mm. Lyhytikäiset isot.. Cavaljeeri.. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Asiat voi esittää kasvattajillekin niin monella tavalla! Aina olen hinnan saanut selville ilman ongelmia :) jos lähestytte ekana repliikkinä hinta ja esim. Voiko maksaa osarilla, niin ei se kovin hyvää kuvaa anna!
Miksi ei voi kysyä suoraan mikä on hinta? Itse en halua jaaritella turhaan jos haen tonnin koiraa ja Koira onkin 1500e. Itse jos myisin pentuja niin pitäisin hyvänä että asiakas tietää heti hinnan niin ei mene turhaa aikaa. Sen jälkeen voi kysellä muut asiat
Kyllä kasvattaja kertoo aina hinnan ja pentueesta voi tulla eri hintaisia pentuja, pennulla voi olla joku ns. vika miks halvempi kuin muut, kaikista ei ole jalostukseen esim. joku väri mikä ei täytä rotumääritelmää.
Vierailija kirjoitti:
ei kerro hintaa, niin kannattaa siirtyä seuraavaan. Joo, ei hyvän koiran arvoa voi varmaankaan mitata rahassa, mutta meidän perheellä ei ole niin paljon varallisuutta, että tonni olis pikkuraha, joten on tärkeää tietää etukäteen, paljonko sitä hynää pitäis varata.
En oo kyllä typerämmästä kuullut!
Hirveen hyvin ne myyjät kyllä osaa mitata koiran arvon rahassa kun ensin ovat huolella vedättäneet ostajaa myydään-ei myydä-myydään ehkä-ei ehkä myydäkään just sulle-pelillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat lait ne pentukauppiaalla on kuin muussa vähittäistavaraliikkeessä tai palvelussa (esim. Parturi). Hinnat täytyy kertoa ennen kauppaa. Samoin pennun voi palauttaa jos siihen ei ole tyytyväinen tai se sairastuu.
Kyllä koiria maailmasta löytyy. Itse vaihtaisin kauppiasta jos ei suostuisi kertomaan pennun kauppahintaa. Ei kasvattaminen nyt kuitenkaan mikään valtionsalaisuus ole.
Itselläni on kolme lähemmäs 1000€ arvosta rotukissaa. Raha ei ole koskaan ollut kissa-asioissa se määräävä tekijä enkä ole edes yrittänyt tinkiä, mutta kyllä mun ostohalukkuus olisi tippunut jos myyjä rupeaa pihtailemaan tietoja hinnasta tai pentujen terveydestä. Ei olis kiinnostanut enää.
Usein kauppa tehdään vasta silloin kun mennään hakemaan luovutusikäistä pentua, joten ihan viime metreille asti voi perua, jos esimerkiksi hinnasta ei päästä yhteisymmärr
Koira verrataan tavaraan. https://www.kuluttajaliitto.fi/2019/12/05/koiranmyyjan-kova-vastuu/
https://www.hankikoira.fi/koiranpentuja-myytavana
Näillä kennelliiton sivuilla on kasvattajien ilmoituksia joissa kerrotaan myös hinta.
Suomalaiset koirankasvattajat ovat niin asennevammaisia että koira kannattaa ostaa ulkomailta.
Britanniassa näytetään hinta. https://www.pets4homes.co.uk/sale/puppies/?support=isKcLicensedBreeder&…
Vierailija kirjoitti:
ei kerro hintaa, niin kannattaa siirtyä seuraavaan. Joo, ei hyvän koiran arvoa voi varmaankaan mitata rahassa, mutta meidän perheellä ei ole niin paljon varallisuutta, että tonni olis pikkuraha, joten on tärkeää tietää etukäteen, paljonko sitä hynää pitäis varata.
En oo kyllä typerämmästä kuullut!
Jos tonni on iso raha ehkä ei kannata koko koiraa edes ostaa. Se on mitätön summa jo yhdellä lääkärikäynnillä etenkin jos ei ole varaa sitä vakuutustakaan maksaa. Lelukoirat on halpoja. Suosittelen.
Minulle yhden rodun kasvattaja alkoi nostamaan hintaa "huutokaupalla" tyyliin kumpi teistä maksaa enemmän, saa koiran. Sanoin, että minulla on toinenkin rotu, jonka voin ottaa, kiitos hei. Otin sitten pennun siitä toisesta rodusta ilman huutokauppoja. Ihme tyyppejä noissa kasvattajissa.Tuokin huutokauppaaja oli palkittu ja maineikas kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä typerämmästä kuullut!Jos tonni on iso raha ehkä ei kannata koko koiraa edes ostaa. Se on mitätön summa jo yhdellä lääkärikäynnillä etenkin jos ei ole varaa sitä vakuutustakaan maksaa. Lelukoirat on halpoja. Suosittelen.
Koiran hinta voi olla mitä tahansa 800-4000 euron välillä.
Normaali ihminen haluaa tietää mihin pitää varautua.
Ehkä tämä kasvattaja joka halusikin pitää lupaavan pennun itsellään, oli oikeasti myymässä sitä, mutta keskusteltuaan apn kanssa, tuli toisiin aatoksiin ja kohteliaasti keksi tuon tekosyyn. Ei halunnut suoraan sanoa, ettei pidä ostajaa sopivana.