Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MInkä ihmeen takia ei saa kysyä koiran hintaa?

Vierailija
08.03.2012 |

Mä en käsitä sitä millään. Koira on ainoa asia maan päällä mistä ei saisi kysellä hintaa. Kasvattajat odottavat, että muut maksavat mukisematta heidän vaatimat hinnat eivätkä edes paljasta niitä millään ennen varmoja varauksia.

Eihän kukaan osta taloakaan kyselemättä hintaa, tinkaamatta jne. Melkein joka asiassa yritetään sitä hintaa laskea, mutta koiran hintaa ei saa edes kysellä, koska se on kasvattajaa kohtaan loukkaus. Aivan tolkutonta touhua.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen pentujen syntymää...

Vierailija
2/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin hintaa muistaakseni heti, kun otin kasvattajaan yhteyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrellään ja kaarrellaan. Mä kun halusin vielä tietyn värisen pennun, joten siinä vaiheessa tuntui aina, kun sopiva koira löytyi, että mun olis pitänyt olla valmis mihin hintaan vain, kun hyvän koiran arvoahan ei voi mitäta rahassa. Paras oli, kun läheltä löytyi aivan täydellinen koira, niin omistaja, joka oli sen pennun ilmoittanut myyntiin alkoi puhelimessa vetämään takaisin ja selitteli, että ehkä hän sittenkin pitää sen koiran, se kun on niin lupaava jne.

Mä kyllästyin niin paljon siihen touhuun, että tämän viimeiseimmän koirani ostin sekarotuisena. Eihän tämä yhden naisen protesti mitään vaikuta, mutta onpahan jotain tehty.

Vierailija
4/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kerro hintaa, niin kannattaa siirtyä seuraavaan. Joo, ei hyvän koiran arvoa voi varmaankaan mitata rahassa, mutta meidän perheellä ei ole niin paljon varallisuutta, että tonni olis pikkuraha, joten on tärkeää tietää etukäteen, paljonko sitä hynää pitäis varata.

En oo kyllä typerämmästä kuullut!

Vierailija
5/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ajattelen, että hintaa voi kysyä. Mutta jos ensimmäinen viesti kasvattajalle on tyyliin "Paljonx pyydät pennusta?" ja sitten kauhistellaan ja koitetaan tinkiä niin voi vähän miettiä, kannattaako tällaiselle pentuja myydä. Itse olen koiranpentukyselyissä kysellyt kaiken muun lomassa hintaa. Mutta vain siinä sivussa, kyllä muut jutut menevät hinnan ohi.

Talon kanssa kyllä tingitään, mutta entäs vaikka adoptiossa? Aletaanko kiinalaisille viranomaisille tinkaamaan, että ei tämä voi näin paljoa maksaa. Koira on elävä olento ja joskus aivan yhtä pitkä sijoitus kuin lapsikin.

Vierailija
6/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä asia olisi toinen. Enkä mä ole tinkaamaan päässyt, kun niitä hintoja ei millään edes kerrota enkä tosiaankaan ole kysynyt ekana ja vain ainoastaan sitä hintaa. Ihan asiallisesti olen mielestäni käyttäytynyt ja ollutkin valmis maksamaan suht paljon koirasta, jos se on juuri sellainen kuin haluan.

ap

Vierailija
7/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä ainakaan myisi pentua sellaiselle ihmiselle joka siitä alkaa tinkaamaan.

Itse ostin puoli vuotta sitten kasvattajille joilla oli sopivia pentuja tarjolla. Juttelin ensin muista asioista, kerroin itsestäni ja perheestäni - siitä miten asumme ja miten elämme. Mitä toivomme koiralta ja mitä sen kanssa tulemme teemme. Sitten kyselin kasvattajalta rodusta (vaikka tiesinkin siitä jo paljon), pennun vanhemmista ja niiden luonteesta ja meriiteistä ja miksi kasvattaja on valinnut juuri tämän yhdistelmän pennuille vanhemmiksi. Sen jälkeen kyseltiin vasta hinnasta ja huomasinkin, ettei niissä eroja kasvattajien välillä ollut.

Muutaman satasen tai kympin tinkaaminen tässä vaiheessa alkoi tuntua varsin turhalta, tärkeintä oli valita se "paras" pentu juuri meille - ja se "paras" kasvattaja jolta saa parhaan tuen ja avun jatkoa varten.

Ainakin meillä tuntuu kasvattajan kanssa synkkaavan tosi hyvin, voin soittaa hänelle 24/7 silloin kun pennun kanssa on ongelmia tai kun kaipaan häneltä neuvoja ruokintaan, koiran kasvatukseen ja kehitykseen liittyen, tokoon tai agilityyn. Myös näyttelyissä olen saanut häneltä apua ja tukea.

Aina halvin ei ole se paras... Pentujen kasvattajat eivät tee kovin suurta tiliä työllään jos hoitavat asiansa kunnolla. Itse en samasta rahasta lähtisi yhtä työlääseen hommaan, kyllä siinä tarvitaan rakkautta rotua kohtaan ja intohimoa siihen varsinaiseen kasvatustyöhön.

Lisäksi kun ottaa huomioon, että se muutaman satasen säästäminen ei kovin pitkälle kanna siinä kun ottaa huomioon kaikki muut koiran omistamiseen jatkossa tulevat kulut. Ehkä kovin aktiivinen hintojen kyseleminen ja tinkiminen antaa vinkkiä kasvattajalle siitä, että tässä ei ole paras mahdollinen uusi omistaja pennulle.

Vierailija
8/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat voi esittää kasvattajillekin niin monella tavalla! Aina olen hinnan saanut selville ilman ongelmia :) jos lähestytte ekana repliikkinä hinta ja esim. Voiko maksaa osarilla, niin ei se kovin hyvää kuvaa anna!

Vierailija
9/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne hirveästi vaihtele. Ja monien isompien kennelien sivuilla kyllä lukee tuo hinta jo valmiiksi. Tyyliin "pennuista pyydämme 1000-1200e" riippuen sitten väristä ymsyms.

Näin ainakin oman rotuni kohdalla.

Vierailija
10/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä koirista tingannutkaan. Kunhan vain mainitsin tinkaamisen, koska se on yleistä mitä kalliimpi ja tärkeämpi ostos on.

Tässä tämän koirankasvattajien tyylin huomaa. Nytkin vain mut leimataan huonokäytöksiseksi ja vähävaraiseksi. Eihän niissä koirankasvattajissa mitään vikaa voi olla...

ap

Vierailija
11/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä rotukoirilla on se tiettu hintahaitari esim.1200-1500e riippuen siittäjästä.

Vierailija
12/56 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöhän sellaisen ihmisen pitää olla joka ei välitä kustannuksista!

Asialliset kasvattajat tosin ilmoittavat jo pentuesuunnitelmassa, minkä hintaisia pennut tulevat olemaan ja mitään hintaan kuuluu!

Ja aina on ollut iät ajat, että "ei niin lupaavan" pennun hintaa lasketaan tai kasvattaja tekee kauppakirjaan jo maininnan, että mikäli "näin ja näin" menee, niin esim. haettaessa maksetaan osa ja loppusummaa ei tarvitse maksaa, kun virhe/vika toteutuu. esim.kives/kivekset jää laskeutumatta tai värivirhe jää.

Vierailija
13/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pentuja nyt halutusta rodusta ja itse olen aina valittanut pentujen hintoja naristen ahneista kasvattajista.Nyt olen laittanut huomattavia summia jo pentuihin tietämättä saanko edes omiani takaisin,valvonut öitä ja ollut emon henkilökohtasena passaajana niin ymmärrän ettei se pennuista saatava raha tule ihan ilmatteeksi kuin manulle illallinen.Jos pennunostaja alkaa nyt minulle valittaa ekena hinnan suuruutta siihen osaa suhtautua jo ihan eri tavalla eikä se ole positiivista ajattelua.Koiranpito on kallista ja kasvattaminen on vielä kalliinpaa.

Vierailija
14/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin etsiä itselleni rotukissan pentua. Totuus on, että adoptiolapsenkin saa helpommalla kuin lemmikin suomalaiselta kasvattajalta. Useimpien nettisivut on päivitetty tyyliin 2009, missään ei todellakaan ole mitään hintoja. Koirien kanssa ihan sama juttu.

Päädyinkin hankkimaan kissan Virosta, siellä on asiantuntevia ja hyviä kasvattajia sekä kohtuulliset hinnat.

Vierailija
15/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai hintaa saa kysyä! En ole ikinä kuullut että kukaan kasvattaja -ja olen kasvattaja itsekin- tykkäisi pahaa siitä että kysyy hinnan. 

Mutta tinkaamiseen minä en kyllä lähde. Kasvatan rotua, jonka varsinkin narttupentua ihmiset saattaa odottaa pitkäänkin, ja ostajia on jonoksi asti. Mitä järkeä olisi myydä halvemmalla, jos ihan yhtä hyvä koti löytyy mikä maksaa pyytämäni hinnan? 

"Asialliset kasvattajat tosin ilmoittavat jo pentuesuunnitelmassa, minkä hintaisia pennut tulevat olemaan ja mitään hintaan kuuluu! "

Pidän itseäni suhteellisen asiallisena kasvattajana mutta tällaisia en ilmoittele, kuten en pentueista muutenkaan. Ei tarvitse. Pentuja menee harrastuksista ja näyttelyistä tutuille ja siellä kyselemään tulleille ilman ilmoittelua ja markkinointiakin. Kyselyitä tulee ihan liikaa jos ilmoittelee, ja lisäksi osa niistä todella asiattomia, joita harvemmin löytyy jos ostajaehdokkaat on tavattu koiraharrastuksissa tai itse ottaneet aktiivisesti yhteyttä kysyäkseen onko suunnitelmia pentueista.  Kerran ilmoitin rotujärjestön pentuväliitykseen, ja mulle soitteli pari viikkoa kaikenmaailman juovuspäissä olevia, sellaisia jotka kyseli että ei kai sille mitään erillistä koiranruokaa tarvi ostaa vaan kai se ihmisruoan jämillä pärjää jne. 

Vierailija
16/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap ei missään vaiheessa valittanut, narissut tai tinkinyt hinnasta, eikä kysynyt sitä ensimmäiseksi eikä kysellyt asiattomia tai ollut kännissä tai muuten outo. Oli kyse siitä, ettei hinnasta saisi puhua ollenkaan.

Vierailija
17/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:45"]

Mutta ap ei missään vaiheessa valittanut, narissut tai tinkinyt hinnasta, eikä kysynyt sitä ensimmäiseksi eikä kysellyt asiattomia tai ollut kännissä tai muuten outo. Oli kyse siitä, ettei hinnasta saisi puhua ollenkaan.

[/quote]

Tuo on kyllä todella omituista, en ole missään kuullut tuollaisesta tavasta. Olen ihan varma siis että löytyy kotimaisia kasvattajia jotka ei ota nokkiinsa siitä että pennun hinnan kysyy. 

Vierailija
18/56 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2012 klo 18:16"]

Paras oli, kun läheltä löytyi aivan täydellinen koira, niin omistaja, joka oli sen pennun ilmoittanut myyntiin alkoi puhelimessa vetämään takaisin ja selitteli, että ehkä hän sittenkin pitää sen koiran, se kun on niin lupaava jne.

[/quote]

Tuo on minusta vielä suhteellisen ymmärrettävää, näin kasvattajan näkökulmasta. Eiköhän tuossa ole käynyt niin että hän on alunperin suunnitellut että tästä pentueesta ei jätetä yhtään kotiin, esim. koska laumassa on koiramäärä täynnä tai on ennestään yksi pentu tai nuori. Mutta sitten kun se pentu siinä kasvaa, niin jos se osoittautuukin sekä rakenteeltaan että luonteeltaan aivan erinomaisen lupaavaksi, niin ei kasvattaja helposti päästä lupaavaa jalostusmateriaalia käsistään, niitä tähdenalkuja kun ei joka pentueeseen edes synny. 

Vierailija
19/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että kasvattajat eivät ole halukkaita myymään pentuaan näille hintaa tiedusteleville/hinnasta tinkiville. Koiran hinta ylipäätään on äärimmäisen pieni verrattuna sen ylläpitokustannuksiin. Jos koiraan ei ole varaa, kannattaa ehdottomasti luopua koiran ostosuunnitelmista. Koiran ylläpitokulut ja eläinlääkärikulut ovat moninkertaisia ostohintaan verrattuna, kun koirasta haluaa pitää hyvää huolta! Ja se on vastuutonta hankkia lemmikkiä, jos ei pysty varautumaan sairasteluihin, joita jokaiselle lemmikille tulee ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
20/56 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattajat myyvät aika samoilla hinnoilla tietyn rotuisia pentuja. Rotuun perehtynyt kyllä tietää kysymättäkin, että tämän ja tämän rotuisia ei alle tuhannen saa. Joku satasen ero hinnassa ei paljoa paina, sillä sun täytyy olla kiinnostunut juuri kyseisestä yhdistelmästä. Ei hyvät kasvattajat summa mutikassa koiria astuta, vaan tarkkaan harkitsevat tiettyjä ominaisuuksia ja totta kai niille halutaan sellaiset kodit joissa näitä ominaisuuksia arvostetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän