Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen valkoiset valheet rahankäytöstään.

Vierailija
25.06.2007 |

Mies ostelee etälapsilleen kalliita harrastusvälineitä, tänä vuonna mennyt jo yli 5000 ¿, ja sain asian vahingossa selville... Minua vituttaa, koska mies on puhunut 2500 ¿, joka sekin on tällaiselle keskituloiselle perheelle tosi iso summa. Mies on kovasti selittänyt, että alkaa maksaa sitten yhteisten lastemmekin harrastuksia, kun sen aika on, Itse olen sitä mieltä, että lasten ei tarvitse saada tuollaisia summia " tyhjästä" -ei etä eikä yhteisten. Olen myös vihainen että on valehdellut. Miten te toimisitte vastaavassa tilanteessa? Meillä mieheni mielestä minä en saisi mitenkään puuttua etälapsille annettaviin juttuihin. Mielestäni perheen rahankäytöstä pitäisi sopia rehellisesti koskien kaikkia lapsia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuomittavaa, että valehteli, mutta syy valehtelemiseensa lienee ilmeisen selvä?

Minä olen itse lähivanhempi ja kurkkuani myöten täynnä sitä, että nykyinen puolisoni ei sulata edellisen liiton lasteni hankintoja. Meilläkin yhteisiä lapsia. Ja suoraan sanottuna valehtelen sujuvasti itsekin tätä nykyä. Liittomme alussa kuuntelin kiljuntaa milloin mistäkin hankkinasta, tätä nykyä jätän sujuvasti kertomatta, että hankin tiettyjä asioita. Syynä se, että kuulisin taasen lisää sitä samaa kiljuntaa.

Vierailija
2/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne se, ettei minulla ole varaa laskujen jälkeen pahemmin touhuilla mitään " lähi" lasten kanssa. En tuomitse harrastusvälineitten ostoa, ja tykkään etälapsistakin ihan oikeasti, haluaisin vain, että kaikki saisivat nauttia perheen tuloista tasapuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli isommilla lapsilla on isommat menot, mutta oletan myös pienemmillä lapsilla tulevaisuudessa olevan isommat menot. Nyt on jo havaittavissa, että ovat esim. saaneet kalliimpia leluja kuin isommat aikoinaan (ts. esim. legoja on ostettu huomattavasti isompia kokonaisuuksia kuin isommille ostettiin jne).

Tämä on yksi vakio " keskustelunaiheistamme" puolisoni kanssa. Hän mm. vaatii, että jokaisen lapsen synttärilahja on saman hintainen. No, jos 15-vuotias toivoo rahaa mopoon ja 7-vuotias transformersseja, niin hitusen hullulta tuntuu ostaa 7-vuotiaalle tasan samalla hinnalla leluja kuin 15-vuotiaalle moporahaa. Oletuksena, että 7-vuotiaskin josssain vaiheessa tahtoo myös rahaa mopoon.

Meillä puolisoni, joka varmasti pitää myös isoista lapsistamme, on selkeästi kuitenkin puolueellinen " tasapuolisuudessaan" . Hän ei hahmota sitä, että esim. ajokorttirahan mahdollistaminen isommalle ei ole pienemmältä pois, vaikka ehkä vähän kukkaroa kiristäisikin.

Omalta osaltani olen päättänyt, että jos nyt emme mm. anna mopoon enempää rahaa, anna ajokorttirahaa, kustanna kielikursseja jne, niin sitten pienemmätkään lapsemme eivät tule moisia saamaan.

Kuvaavaa meidän taloudestamme on, että isommille lapsille ei saanut hankkia kännyköitä, koska niiden laskut olisivat liian kalliita (sic!), vaikka halusin turvallisuuden vuoksi ne hankkia. Saivat sitten kännykät 13- ja 11-vuotiaina. Pienemmille lapsille (= mieheni lapsille) on hankittu kännykät heti kun aloittivat koulun. Koska se on nääs turvallisempaa niin ;-). Ja samaan aikaan puolisoni on mielestään tasapuolinen. Tai että kuopukselle hankitaan sujuvasti markkoinoiden kalleimpia ulkovaatteita...

Meni vähän turhan pitkäksi narinaksi, mutta kuvastanee kypsymistäni.

Vierailija
4/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä on vielä helpompaa ymmärtää häntä, kun luin sun vastauksesi. Eniten mua harmittaa tässä nyt se, että mun mielestä perheellä ei nyt olisi ollut noihin varaa. Ja se on muulta porukalta pois juuri tällä hetkellä (ja vaikuttaa sekin, että lapset eivät ole omiani, jolloin en osaa ajatella samoin, kuin että jos meillä myöhemmin tulee olemaan joku kk tiukempaa yhteisten lastemme hankintojen takia- en ole valitettavasti mikään äiti teresa)

Lisäksi harmittaa valehtelu; mies kyllä varmasti tiesi mielialani, jos olisi sanonut suoraan mutta kumminkin, asiasta olisi ainakin oltu rehellisiä ja keskusteltu.

Ei ole helppoa tämä uusperhe-elämä, ydinperheessä en osaa kuvitella tällaista tilannetta.

Vierailija
5/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei ole helppoa tämä uusperhe-elämä, ydinperheessä en osaa kuvitella tällaista tilannetta.

Joo, yksi uusperhe-elämän haasteista tämäkin.

Hyvää jatkoa, toivottavasti saatte asian puhuttua kunnolla (ja rakentavasti) miehesi kanssa :-).

t. 5

Vierailija
6/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat huomattavasti suuremmat kuin menot. Silloin ei tarvitsisi nipottaa, vaikkaa rahaa kuluisi enemmän toisen lapsiin. Voisiko miehesi tehdä enemmän töitä, kun kerta neuvottelematta on laittanut talouttanne tiukille ja toiminut salaakin?

Vierailija
7/7 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee jo nyt paljon ylitöitä. Menojakaan ei oikein voi karsia, melko pihisti elämme noin muuten. Tykkäisin nyt omalla lomallani liikkua ja tehdä enemmän lasten kanssa, mutta tällä porukalla kaikki maksaa, eikä minun tilistäni ole nyt pariin kuukauteen jäänyt käteen mitään :(

Kaippa se on nyt vaan kärvisteltävä ja koitettava keksiä ilmaisia huveja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi