♥♥♥PikkuEnskojen alkuviikko ma-to♥♥♥
Viime viikon pulinoita
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10597024&p=2&tmo…
Kommentit (44)
Terve vaan kaikille tasapuolisesti!
Näyttääpi itse kullakin Enskalla perheineen menneen Jussit oikein luppoisasti, sehän on hienoa. Tais ilmatkin olla aika kohdillaan vähän joka puolella Suomea?
Tinsulan Laurille onnea hienosta nimestä! Jos mulle tulis joskus poika, voisinpas harkita moista nimeä hälle :)
Ja I-L:n tyttösen ristiäiset olivat menneet hyvin, kiva :) Ja kakutkin onnistuneita, vaikka sitä hieman panikoitkin etukäteen :D Niin ne hommat ruukaa sujua!
Han miettii kiinteitä :) Mulle asia ei vielä oo ajankohtainen, mutta toisaalta odotan sitä aikaa kun " saan" alkaa Mimsulle antamaan soosseja. Anna palaa jos siltä tuntuu :D Mitenkäs muuten ne Oulun treffit, ei oo vissiin suunnitelmissa mittään?
Kesiksen Lenni nukahtaa äidin yöpaidan tuoksuun, suloista.. :) Meillä ei edelleenkään tarvita mitään nukahtamiskonsteja, senkun viedään tyttö sänkyyn ja hän nukahtaa sinne omia aikojaan.. Tiedän, helpolla päästään :)
Mitenkäs Poppis jakselee?
Meillä on nyt Mimosa siis ollut oikein tehoruokinnalla kun vaikuttaa että paino laskusuunnassa. Joka imetyksen perään (paitsi öisin, silloin ei kykene) oon antanut pullosta vielä 50-80ml, ja hyvin on uponnut sekin! Joskus oon ikäänkuin jättänyt imetyksen väliin ja antanut Tuttelia pelkästään (seuraavalla imetyskerralla maitoa on sitten tullutkin runsaasti). Huomenna on punnitus neuvolassa.
Kamalaa ajatella, että oonko pitänyt Mimosaa nälässä?? Että sillä onkin vielä imetyksen jälkeen ollut nälkä, mutta ei oo jotenkin osannut ilmaista sitä tms?? Oonkohan nyt aiheuttanut sille jotain traumoja/kehityshäiriöitä?? (tuskin sentään, mutta kaikenlaista tulee mieleen...) Tuo tyttö on nimittäin laiha. Ei enää yhtään sellainen pullero niinkuin suurin osa vauvoista. Jalatkin sellaiset laihat rimpulat..
Toisaalta helpottavaa saada tiukka käsky antaa myös korviketta. Yritin sinnitellä pelkästään imettämällä, ja aina oli takaraivossa pieni pelko, että riittääkö maito. Nyt helpottaa itseäkin, kun tietää tasan tarkasti että tyttö saa massun täyteen, eikä mun tarvi esim. syödä kahta suklaalevyä ja pitsaa päivässä kun yritän saada sen maidon riittämään.
Jospa tässä jo hyväksyisi sen tosiasian, että oma maito ei riitä. Piste. Onneksi on olemassa korvikkeita!
Nyt pitää rientää, hauskaa alkavaa viikkoa ystäväiseni!
Sere ja hoikkaakin hoikempi Mimosa 2,5+kk
Vielä ainakin kerran ehdin kirjoittelemaan tähän pinoon, ennen kuin torstaina saamme siirtyä isojen puolelle. :)
Kommentoida en taas osaa mitään, eli omaa napaa..
Kävimme tänään vaunuttelemassa kaupungilla, neiti joi ennen lähtöä maitoa ja koko matkan leikki hyvän tuulisena istuen vaunuissa. 3 kauppaa päästiin hyvin, sit alkoi väsymysitku ja joka paheni kun laskin selkänojan alas, no kerrankin fiksuna laitoin pulloon maitojauheet ja vesi vaan sekaan niin sen avulla neiti sitten nukkuikin kotiin ja hetken istuin ankkalammellakina. Eli vaunuttelu onnistui pitkästä aikaa hyvin, toisin kuin automatka Merkokseen...
Neiti istuu nyt turvaistuimessa jota en ala siirtämään etupenkille, ja siihen asti meni matka hyvin kun käytiin miehen työmaalla, mut sit se huuto alkoi.. Molempiin suuntiin roikuin puoliksi takapenkillä ja yritin viihdyttää ja silitellä tyttöä, mutta ei auttanut. Onneksi Audi on automaatti. ;) Nyt tuo sit nukkuu omassa sängyssään nätisti kun en enää uskalla nukuttaa meidän sänkyyn, nyt kun pyöritään joka suuntaan ympäri. :)
Pitää rueta laatimaan listoja mitä kaikkea pitää pakata mukaan kun perjantaina lähdemme taas savoon, olemme siellä viikon kun miehen pitää ajaa autokoulun ll-vaihe ja sieltä lähdemme lappiin. (Jos oon kirjoittanut tuon miljoona kertaa, pyydän anteeksi ja syytän ÄDE-aivoja.. ;) )
Mut oikeesti paniikki tulee kun miettii mitä kaikkea pitää varata mukaan! Kun en ole varma minkä tasoisia kauppoja sieltä löytyy..
Taas rauhallinen ilta, mies jäi taas ylitöihin. Eihän se tiedä muuta kuin isompaa tiliä. ;)
Eveliina meinaa heräillä, pitää mennä!
Bejpi ja Eveliina 3pv vajaa 6kk
Moikat kaikille!
Hanille piti vain tulla kommentoimaan, kun niin kovasti pähkäilit mitä tehdä kiinteiden aloituksen suhteen. Jos mielipiteen haluat, niin sanoisin että mitä sitä turhaan kiirehtimään. Sampo kasvaa ja voi hyvin maidollakin, ja soseiden kanssa kerkiää ihan liikaakin sotkemaan (kirjaimellisesti ;) vielä jatkossa. Näin kesällä on niin helppoa jos vauva on täysimetyksellä, ei tartte miettiä menojaan ruoka-aikojen mukaan ym. Ja meillä ainakin syömisen opettelu oli aluksi tosi nihkeää, aiheutti välillä ihan stressiä äipälle (Aleksi on oikeastaan vasta muutaman viikon syönyt kunnolla " lusikkaruokaa" .) Mutta tee toki niin kuin parhaaksi näet, mitään haittaahan kiinteiden aloittamisessa teidän kohdalla ei varmastikaan ole. Kunhan tulin höpöttelemään omia ajatuksiani, jos niistä mitään apua on :)
Sere, älä turhaan soimaa itseäsi maidon riittämättömyyden takia! Sille ei voi mitään, kaikkesi olet varmasti tehnyt :) Hyvällä omalla tunnolla vaan korviketta lisukkeeksi. Etkä varmasti ole aiheuttanut mitään traumaa tms. Mimosalle, tuskin hän on kovin nälkäiseksi kuitenkaan jäänyt jos ei ole itkulla sitä ilmaissut. Ehkä hän nyt sattuu vain olemaan niitä sirompikasvuisia tyttösiä, ei kai kaikkien tartte niin vauhdilla kasvaakaan :)
Laurille onnittelut uudesta hienosta nimestä, samoin I-L:n neitoselle onnittelut!
Viipero & Aleksi 7½kk (joka oppi tänään menemään itse istumaan :)
[color=green]Kotiin selvittiin möksältä, vaikka välillä meinasi usko loppua X) Ei se ihan hirmuisen helppoa ole olla pulloruokinnassa olevan 3,5kk lapsen kanssa vedettömällä ja sähköttömällä mökillä... No, mutta eipä se nyt hankalaakaan ole :) Yöksi lämmitin kaasuliedellä termariin vettä, ja sitten siinä lämmittelin tuttelit. Päivällä Arttu joi maidot onneksi huoneenlämpöisenä. Itseasiassa tykkää jopa enempi huoneenlämpöisestä kuin lämpimästä :O Mutta kyllä siellä hieman harmitti, ettei olla täysimetyksellä... Vaikkei se Artun ruokahalulla olis ikinä riittänyt näihin päiviin asti, eipä siinä. No, nyt siis jo takaisin " sivistyksen parissa" , ja onneksi ihan kivaa oli. Säätkin suosi, kun ei vettä satanut =)
Voi että mun ei ikinä pitäis mennä lukemaan noita ketjuja, missä " kiistellään" imetyksestä ja kiinteiden aloittamisesta... *huoh* Vaikka tiedänkin tehneeni Artun kohdalla täysin oikean ratkaisun, niin silti noista jutuista jotenkin vaan saa mielensä pahoitettua. Mutta olen siis edelleenkin sitä mieltä, että jos Arttu juo tälläkin hetkellä sen 1200ml/vrk (välillä enemmän, välillä vähemmän), niin hyvä, että ollaan kiinteitä jo maisteltu ne muutama tl päivässä. Voipi sitten aloittaa hieman suurentamaan annoksia kohta, kun ikää tulee se 4kk. Ehkä se maitomääräkin siitä pienenee. Ja hui! Kun luin siitä samasta ketjusta, että vauvan munuaiset kestää sen 1,5l korviketta/vrk, niin missäköhän sitä olisin, jos 6kk ikään asti oisin odotellut... No, opin taas, että pitäis tosiaan ne ketjut jättää ihan omaan arvoonsa.
Nyt ei jäänyt muuta kommentoitavaa mieleen, kuin että TINSULAN Laurille onnittelut kivasta nimestä, ja onnittelut myös I-L:n tyttöselle!!! =)
Ja POPPIKSELLE kovasti jaksuja! Miten pärjäilitte juhannuksen yli? Vieläkö äitisi saa jäädä kotihoitoon?
Ai niin, ja TIKRUN Ronjalle parantavia säteitä, jos siellä vielä ollaan kipeinä! Tulethan sitten kertomaan, miten Ronja reagoi kuulolaitteeseen, jahka sitä kokeilette?
Mutta juu...Menen ehkä ottamaan iltapalaksi jädeä :) Ja huomenna jumppaan XD
Arttu kääntyy nyt paremmin selältä mahalleen, kuin mahalta selälleen, vaikka oppi jälkimmäisen taidon ensin :O Ja taitaapa kuolan määrästä je melko valkeista ikenistä johtuen olla hampaita tulossa! Tiedä sitten... Mutta möksällä kun kiukkusi ekan päivän ja yön (sekä sitä edeltävän vrkn kotona), ja annoin sitten kahtena vikana iltana 3ml panadolia, niin kiukku lakkasi, ja teki uudet " unienkat" 8h putkeen. Mutta nyt sitten toisaalta on ollut taas melkoisen oma itsensä ilman panadoliakin... Hmm... No, odottamallahan tuo selviää :)
Hampaista vielä tyhmä kysymys: Hampaathan on luuta, eikös? Mietin vaan, että voiko Artulle tosiaan ne alahampit olla jo tulossa, vaikka ikää noin vähän, kun on muuten melko isokokoinen? Eli siis onko hampaiden tulo mitenkään verrattavissa muuhun kasvuun??? Ei varmaan...mutta kävi vaan mielessä, kun en meinaa uskoa, että ne vois hampaita jo muuten olla.
Sori, kun jäi kommentit noin vähiin... Juhannus vaatii veronsa, menee taas hetki aikaa päästä takaisin turinoinnin ihmeelliseen maailmaan :)
Hyvää alkanutta viikkoa!!!
Pi-Ki ja Arttu 3,5kk
HANILLE, eli mä oon kanssa melko lailla VIIPERON kanssa samoilla linjoilla; jos vaan Sampo pärjäilee hyvin maidolla, niin ei kai sitä sose-rumbaa vielä kannata aloittaa :) Tai sitten aloitat tolleen hissun kissun, eli et tee siitä mitään " pakkopullaa" , että " iik!nyt klo 12:20 pitää antaa pari lusikallista perunaa!ja iik!nyt klo 17:15 porkkanaa!" heh! Siis jos ymmärsit mitä tarkoitan? Koska kuten Viipero sanoi, niin helpommalla näin etenkin kesäaikaan pääsee rintaruokinnalla (nimim. " kokemusta omaava" , hih...) Mutta jos teillä molemmilla Sampon kanssa löytyy haluja kokeilla, niin voittehan te välillä sitä " lusikoimista" harjoitella - eihän sitä tosiaan orjallisesti joka päivä tarvitse antaa, jos vaan harjoittelette välillä.
Äh, olipa sekava selitys. :) Mutta kyllä sä tunnet lapsesi parhaiten ja teet oikean ratkaisun, mihin sitten päädytkin! Me muut voidaan kyllä kertoa vinkkejä ja mielipiteitä, mutta teet ihan niinkuin itestä tuntuu. *huoh, vieläkin paha mieli siitä yhdestä ketjusta* Edelleen olen onnellinen tästä meitin pinosta, kun teki mitä tahansa, kukaan ei täällä ole tuomitseva! Se on parasta!!! =) Kiitos meille kaikille siis!!!
Nyt jäden kimppuun :)
Pi-Ki
Voi hyvinkin olla jo hampaat tulossa. Aleksille tuli eka hampi 3kk:n iässä, ja puolen vuoden kieppeillähän niitä oli jo 8 :) Aleksi on myös isokokoinen, ties vaikka liittyisikin varhainen hampaiden kasvattelu siihen..
Ja älä turhaan mieti noita kiinteiden aloitusjuttuja... Ihan varmasti tiedät itse parhaiten mikä pojallesi on parasta :)
-Viipero
Mammis - säästyikö Oona hyttysten puremilta möksällä? Toivottavasti :) Roopekaan ei saanut puremia vaikka hyttyisiä oli tooooosi palon. Onneksi.... toivon että Roope ei ole perinyt mun ihoa tai sitä mikä nyt houkuttaakaan hyttysiä. Mulle tulee nimittäin ihan hirveitä paukamia hyttysten puremista ja jostakin syystä ne vielä kiertää just mua jos ollaan porukalla ulkona.
Mitenkäs Pikin Jussimökkeily onnistui? Siihen sun nukkumisgalluppiin - kysyitkö muuten miesten vai omasta nukkumisesta?! Mä en ihan hokannut... ;) Mutta siis, meillä mies posottaa hyvin unta balloon vaikka syöttöjen ajaksi nostan Roopen meidän sänkyyn. Kai se vähän herää, mut nukahtaa sit heti uudestaan. Ja itse nukun myös hyvin, en herää jokaiseen tuhinaan vaan kun ääntely on jo vähän kovempaa ja nälkää pukkaa. Otan muutenkin Roopelta aina tutin pois kun se nukahtaa kunnolla. Just siks että se ei herää siihen kun tutti tippuu suusta. Poika nukkuu paremmin kun tutti ei ole suussa mutta tutti on hyvä apu nukahtamisvaiheessa.
Iirikselle ja perheelle hyvää kesälomailua! :) Miehesi pitää vielä noin pitkän lomankin, upeeta! Siinä pääsee jo kunnolla kerralla irti arjesta ja saa viettää aikaa perheen parissa.
Mooli - voi sinua kohtalotoveri :) Sympatiseerausta teille takaisin myös! Oot käynytkin välillä mielessä kun muistelin, että teillä oli aika sama tilanne. Onko helpottamaan päin yhtään? Nyt pitää koputtaa puuta lujaa, mutta meillä lienee menossa touhu helpompaan suuntaan... *kop kop* Roope seurustelee nykyään valveilla ollessaan hyvin ja tuntuisi siltä että vatsakivut tai mitä lie ollutkaan on helpottamaan päin kun niin paljon naureskeleekin. Paitsi jos kakkaa ei ole tullut pariin päivään... kannella poikaa saa kyllä edelleen, ja on nyt tähän mennessä varmaan jo vähän tottunutkin siihen, mutta uskoisin että valo lähestyy tunnelin päässä. Toivottavasti teilläkin! =)
Makkaralla siellä muutto edessä. Mutta upeeta että pääsette touhuamaan ihka omaa kotia! :) Ja mitäs niistä siivoista... meillä ei muuttoa ole tiedossa lähitulevaisuudessa ja koti on silti lähes aina kuin lähtevä laiva... :)
Coltsfoot - onko sitteri testattu ja todettu toimivaksi? Se on varmaan samantyyppinen laite joita katseltiin ihastuneina ja puoliksi jopa kauhistuneina lastentarvikeliikkeessä miehen kanssa. Hyvä ettei sellainen syötä pulloruokiakin kun on niin kaikenlaista liikkuvaa osaa ja hilavitkutinta! :) Se kauhistelu-osa oli lähinnä hintalappu... aateltiin jättää sellaisen hankinta sittenkin väliin... =)
Serellä oli siellä ollut hieman " epäonnistunut" punkuttelukeikka... :/ Noh... sitä on ilmassa! Tuntuu kyllä tuo alkomahooli aika vähästä. Vrt. aikaisemmat kokemukset... Kannattaa seuraavalla kerralla kokeilla toista merkkiä jos se vaikka sopisi äipälle paremmin. =) Teillä Mimosa liian laiha - meillä taitaa olla päinvastainen tilanne! Roope syö niin hirveästi että ihan huippaa itseääkin välillä! Onhan se varmaan aika iso ikäisekseen, mutta ei kai sitä nälässäkään voi pitää...?! Meillä on nla keskiviikkona ja aattelin aiheesta vähän jutella terkan kanssa...
Han, päiväunista, meillä Roope saattaa nukahataa mun viereen sänkyyn. Tosin hetki pitää itsekin pötkötellä vieressä mutta hyvin siihen yleensä kuukahtaan pienen silittelyn ja tutin voimin.
I-L, kiva että ristiäiset onnistuivat :) Taitaa olla äipän turhia pelkoja nuo huutokohtaukset. Samaahan itsekin pelkäsin, mutta turhaksi jäi. Hyvä niin!
Me oltiin Jussi landella Keski-Suomessa tuttujen möksällä ja reissu meni hienosti ajomatkat mukaanlukien :) *tyytyväinen äippä* Nyt on taas vain käninää ollut tämä maanantai kun kakka ei ole muutamaan päivään tullut. Kävin hakemassa apteekista tänään mallasuutetta josko se vaikka auttais. Ei ainakaan yhdestä annoksesta ole kakkaa vielä kuulunut mutta otetaan huomenna lisää...
Päivitin nettiin kuvagalleriaa ja tuossapa linkki sinne http://www.flickr.com/photos/27313742@N00/ . Alkaa täällä oma silmä lupata siihen malliin että lienee aika painua unille. Jussin pyykit on pesemättä ja huusholli siivoamatta, mutta jotenkin näin kesän päälle sitä ei jaksa stressta niin pahasti vaikka kaikki vähän repsottaakin... :)
Leenis & Roope 2kk 1vk
...olitkin ehtinyt kommentoida jo möksäreissua sillä välin kun itse vielä naputtelin :)
Ja jätä tosiaan ne palstat omaan arvoonsa! Itse oon monta kertaa todennut kun oon jotakin aloittanut lukemaan että melkein parempi että ei lue ollenkaan. Ihmiset on joskus kovin mustavalkoisia näkemyksissään eikä pysty ymmärtämään muiden näkökantoja. Noh.. en edes mene syvemmälle aiheeseen, mutta pointtina siis, sinä teet varmasti parhaat päätökset oman lapsesi suhteen oli asia mikä hyvänsä. :)
Nyt sinne nunnumaan...
Leenis
[color=green]LEENIS, rupes ihan naurattamaan, koska Roopella ja Artulla on samanmoista vaatetusta - meiltäkin nimittäin löytyy kaapista tollanen HIFK:n paita, t-paitana tosin ja v.sinisenä =) Ostin sen viime isänpäivänä miehelle, vaikkei Arttu vielä ollutkaan syntynyt. :)
Mutta nyt en ehdikään enempiä. Kävin surffailemassa, ja Artulla on ehkä parvorokko :O Se menee itestään ohi, eikä sille tehdä mitään. Ainakin oireet sopis... Mutta ei siis mitään huolta, ja tästäkin enempi huomenna, nyt on pakko mennä tutimaan!
[color=CD1076]No niin..jos pikkasen tässä aamutuimaan kerkiäisi..=)
Juhannus meni ihan ok..oltiin iskän takapihalla teltassa yötä ja grillailtiin homona..Emiliinakin nukkui teltassa melkein aamukymmeneen, vaikka mä valvoin puoli yötä kokeillen sen niskaa, että onko kylmä..=) Se pärjäs hyvin kun olin käärinyt sen vaatteisiin, makuupussiin ja peittoihin..aamulla oli jopa vähän hikinen eli ehkäpä mama liioittelikin..
Äidin kanssa menee nyt vähän heikommin..Edelleen on kotona ja mun pitäiskin kohta lähteä iskän luo putsaan äitiä ennenkuin kotihoitaja tulee katsomaan..Kuulostanee oudolta..=/ Alkuviikko meni ihan kivasti kun mama oli vain vähän sekainen ja käveli itse kepeillä ym. Perjantaina alkoi mennä tosi nopeasti huonommaksi..istui vaan sängyllä ja tärisi eikä ottanut mitään kontaktia..Ei muistanut enää miten syödään tai juodaan ja kaikki piti änkeä suuhun..Lauantaina iskä alkoi taas syöttämään Remeron-lääkettä ja pikkuhiljaa se alkoi taas jutteleen ja syömään itse..Ei kyllä enää tunnista ketä ollaan ja ei liiku sängystä mihinkään..Eilen kun menin aamupäivällä niin siellä se makas omien eritteiden keskellä (voi miten somasti sanottu) ja oli vihainen. Haju oli kuvottava ja mä meinasin käntyä ovelta takaisin..Siinä meni sit 1,5h kun saatiin äiskä jotenkin pestyä siinä sängyn vieressä ja vaihdettua kaikki petivaatteet..Vähän väliä se haukkui ja kiroili ja käski jättää rauhaan ja hän ei ole mitään tehnyt tai sotkenu tai mitään ym.ym...huoh.
Nyt joillekin saattaa tulla mieleen, että mitä helvettiä se sit enää kotona tekee?! Täysin ymmärrettävää. Iskä pyysi jos voitais pitää se kotona sen 10 päivää vielä mikä Risperdal-lääkkeen lopetukseen menee.(mä mainitsen näitä nimiä ihan vaan jos joku tietäis kertoa jotain tms.). Se toivoo, että sen pää alkais edes vähän toimia ja se suostuis käveleen taas vähän itse ym. niin sit sen kanssa pärjäiskin..Iskä joutui pitään pitkähköjä taukoja kun jutteli mun ja systerin kanssa (yritti siis koota itseään) kun sanoi, että jos sen nyt vie sairaalaan niin se on varma, että takaisin se ei enää tule. Ja jos yritetään tää n. 2vkoa kaikki yhdessä kun se on kuitenkin aika lyhyt aika jos mama saadaan vielä pelastettua. Sairaalassa ne pumppaa sen taas täyteen rauhoittavia ja unohtaa koko naisen. Mun sisko tulee taas pejantaina eli mä käyn nyt sit joka päivä tuolla ja yritän itkemättä vaihdella niitä vaippoja mamalle ja muistella hyviä aikoja. Piuh. Tässä nyt on vaan murto-osa taas, mutta kiire pukkaa jo päälle ja yritän kertoa jotain..Oxycontin-nimistä särkylääkettäkin se muuten saa..sitä kuulemma käytetään aika paljon vaan syöpäpotilailla ym..me mietitään pitäiskö sekin lopettaa? Edelleen jos joku alan ihminen jotain tietää..kiitsa..=) Mä en edes ymmärrä miks ne noita masennus ja skitsofrenialääkkeitä on alkanu syöttään ku mamalla ei ikinä oo mitään psyykkeessä ollut vikaa, mutta enpäs mä lääkäri olekaan..
Eilen sit odotin bussia kotiin niin yks mama tuli kans siihen ja alkoi juttusille..Sillä oli pieni Ruska-tytär vaunuissa joka oli jo 9kk, mutta oli vaan 56cm pitkä, kun sillä on joku geenimutaatio ja luukato ym. Olivat TYKSiin just menossa samaan jotain piikkiä, jonka pitäis taas vähän vahvistaa luita. Tyttö ei ehkä koskaan opi kävelemään kun välillä sillä tulee murtumia jos se aivastaa kovaa. Juteltiin koko bussimatka ja se äiti oli kyllä niin aurinkoinen ja sanoi, että kyllä ne jo raskausaikana tiesivät, että jotain oli vialla, mutta vielä rakenneultrassa ei ollut varmuutta mikä on (onko jalkoja ollenkaan vai onko ne vaan tyngät vai mikä sieltä tulee ym.) niin päättivät kuitenkin pitää käy miten käy. Rattaissakaan ei voi pitää kun tyttö valuu vaan alas ja on tosi tärkeää sitä selkärankaa varoa ym. ja myöhemmin sit katsoa mitn luutuu eri asentoihin..Suomessa on kuulemma 20-30 sellaista ihmistä, joilla on tuo sama juttu. No niin..taas typistetty juttu, mutta pointti siis se, että se sanoi kans, ettei päivääkään vaihtais ja vaikka on ollut raskastakin välillä niin sitä vaan rakastaa omaa tytärtään niin mä mietin, että meillä kuitenkin on helppoa verrattuna muihin ja kyllä se ihminen jaksaa mitä sen eteen paiskataan eli nyt vaan iloitsen ihanasta Emiliinasta ja omasta terveydestä ja koitan ottaa päivän kerrallaan. Jospa se tästä taas paremmaksi vielä muuttuu..=)
Oon kyllä lukenut kaikkien juttuja ja katsoin leeniksen söpöt kuvat, mutta nyt taas ei tule mitään kommentoitavaa mieleen..Pöh minua. =) Jaksakaahan mua vielä hetki. Ehkäpä se 10 päivää..=)
Nyt pitää mennä herättään Emiliina, että keritään bussiin! Yritän palata taas iltapäivällä!
Aurinkoista päivää ihan kaikille. =)
t. poppis ja Emiliina 4,5kk+
terkut Ellin keski-suomen mummulasta!
Oltiin juhannus mökillä ja kaikki meni hienosti vaikka siellä olikin 30 aikuista ja yksi vauva. Ja se yksi vauva sai kyllä ihan sikana huomiota osakseen ja sylejä riitti.. :) mut on aika hassua ettei siinä keskimäärin kolmikymppisessä kaveriporukassa ollut muita vauvoja kuin tää meidän joka kyllä kylvi aikamoista vauvakuumetta kun ei itkenyt kertaakaan koko juhannuksena (niinkuin nyt ei yleensäkään itke) ja nukkui hyvin ja paljon ja loppuajan meni hymyillen sylistä syliin tai tutki nurmikkoa. Koitin kyllä varoitella että ei kaikki vauvat ole ihan näin helppoja eikä kaikilla vauvoilla ole yleensä 30 hoitajaa kerralla.
Eli ihanaa oli!
mutta mutta....
nyt tuo pieni ilopilleri on kuumeessa. Eilen illalla alkoi pää hohkaamaan muttei vielä ollut kuumetta mutta aamulla oli jo lämpöä ja vauveli ihan rauhallinen ja väsynyt. Säälittää ihan hirveästi kun pieni on ekaa kertaa kipeänä. Käyn kokoajan tarkistamassa että miten pärjää... ihan hirveetä, toivottavasti ei tule kipeäksi enää koskaan!
No onneksi lääkäri-pappa on paikalla ja sanoo että ei tuo kovin vakavalta vaikuta ja hyvä että uni maittaa... pappa antaa ehkä äidille kohta raihoittavia.
Että rankka juhannus oli pienellekin.
Poppis, olette kyllä reippaita ja ahkeria äitisi suhteen. ja ymmärrän kyllä hyvin teidän isän pointin kotonaolon suhteen. Ainakin olette kaikkenne tehneet! Voimia ja mahdollisimman hyvää mieltä sinne!
Ja tosiaan se vauva/äiti jotka tapasitte antaa kyllä ajattelemisen aihetta itsellekin. Asiat tärkeysjärjestykseen.
Laurille onnea nimestä!
voih, pikkupotilas herää, menen sylittelemään.
Voikaa hyvin kaikki!
-iiris ja E 5kk-
[color=deeppink]SERE, vai on teillä pikkiriikkinen tyttö siellä :) Kuules, kyllä lapsi varmasti olisi ilmaissut, jos olisi hirmuisen nälissään ja tuskissaan ollut! Sitäpaitsi, vauvojen tarve ravintoon kasvaa koko ajan; ennen on voinut ihan hyvin riittääkin sinun oma maito, mutta nyt tarve on kasvanut isommaksi ja siksi maitoa menee pullostakin imetyksen jälkeen :) Ja niin, ei oo vielä sovittu uusia treffejä, mut äkkiäkös nuo sopis :D
VIIPERO, onnea Aleksille uuden etapin saavuttamisesta!
Mukavaa, että sakki on taas aktiivisempaa :) Monella oli ollut onnistuneita mökkireissuja, voi että mua riepoo, kun oltais päästy lähtemään yhdelle mökille tässä heinäkuun ekalla viikolla, niin nyt ei taideta " uskaltaa" lähteä, kun tuo matkustaminen Sampon kans on mitä on :/
Ääh, palaan myöhemmin, nyt Sampo on jotenkin levoton...
Han ja Sampo 4,5kk+[/color]
Olen käynyt kyllä aina lukemassa teitin juttuja, mutta kirjoittaa en ole tainnutkaan vähään aikaan :)
Poppiksen kuulumisia olen erityisesti seuraillut ja on kyllä varmasti raskasta tällä hetkellä! Kirjoitit aikaisemmin siitä kun äitisi on sairaalassa ja siellä oli sanottu jotain että äitisi on katkaissut johtoja ja sun muuta touhuja. Sanoit että äitisi ei sellaiseen pystyisi ;) En nyt mitenkään halua hoitohenkilökuntaa puolustella tai äitiäsi syyttää, mutta kyllä vaan sekavana pystyy ihan kaikkeen! Vaikka tosiaan sorminäppäryyttäkään ei löytyisi toisten pyydettäessä, jos nyt ymmärrätte mitä tarkoitan!
Sitten noista lääkkeistä voisin sen verran sanoa, että risperdalia ja remeronia käytetään yleensä dementiaa sairastavilla! Risperdali on dementiaa sairastavien käytöshäiriöihin ja remeron masennuslääke. Aikoinaan työharjoittelussa remeron meni melkein kaikille mummuille (dementiaosastoilla), joilla oli dementiaa ja masentuneisuutta. Dementia kun saattaa sellaista aiheuttaa, esim. aivoverenkiertoperäisessä, missä sairastunut usein tajuaa oman muistamattomuutensa! Näistä lääkkeistähän saattaa tulla vain lisää sekavuutta ja ilmeisesti siis te siellä kotona nyt kokeilette auttaako risperdalin lopettaminen?
Se oxycontin on tosiaan tosi vahva kipulääke (huume), jota me lähihoitajat ei saada edes antaa! Sekavuus voi siis johtua myös kivusta ja ehkä lääkärit ovat ajatelleet että ottamalla kivun pois, voisi sekavuuskin lähteä oxycontinin avulla? Mutta kuten muutkin lääkkeet, tämäkin voi aiheuttaa sekavuutta ja näin noidan kehä on valmis!
Toivottavasti tästä mun sekavasta tekstistä oli edes jotain apua :)
MiaMik ja Ida 8kk3vko
[color=#8B008B]Eilen palattiin juhannuksen vietosta ja en illalla jaksanut kirjoittaa mitään vaikka luin kyllä pinot. Nytkin on vähän väsy kun oli katkonainen yö Oonalla, masuvaivoja (ilmavaivoja) oli kovasti ja piti vähän itkeskellä..
Juhannus oli AIVAN IHANA! Aurinko paistoi ja lämmintä oli. Oonakin nukkui mökillä raittiissa maalaisilmassa oikein makoisia unia. Enimmäkseen matkarattaissa ulkona hyttysverkon alla. Ja kyllähän se Oona säästyi reissulla niiltä hyttysenpuremilta! :) On monen päivän ajan syöty hyvin ja saunottu rantasaunassa. Nukuttu, pelailtu mölkkyä ja Unoa.. Nautittu hiljaisuudesta. Kylläpä teki hyvää. Oonan isomummokin (97v) jaksoi olla kolmena päivänä mökillä (yöksi vietiin aina takaisin terveyskeskuksen pitkäaikaisosastolle). Matkat meni TOSI hienosti ilman mitään itkuja. Molempiin suuntiin pysähdyttiin vain kerran syömään ja vaipan vaihtoon..
TIKRU ja Ronja ¿ älkää nyt ihan kokonaan kadotko sitten sinne isompien puolelle.. onko Ronjan kuume jo kaikonnut ja oletteko päässeet kokeilemaan niitä kuulolaitteita? Oliko Särkänniemessä kivaa? :) Ai niin ja myöhästyneet hääpäiväonnittelut!
POPPIS ¿ kamalasti nyt vaan voimia sinne jaksaa!!! Rankkaa se on kotihoitaminen.. Meilläkin se meidän mummeli (97v) oli joulun aikaan pari viikkoa kotihoidossa (vanhempien luona, eli meitä oli mun vanhemmat sekä minä) ja kyllä otti voimille. 2 ihmistä piti aina olla viemässä vessaan ja pesuille jne. Minäkin ison mahani kanssa silloin.. En kyllä juuri nostellut mutta olin kuitenkin koko ajan apuna. Nyt se on vain pakko hyväksyä että emme voi häntä kotona hoitaa koska molemmat vanhempani ovat töissä sekä mun mies. En mä yksin pärjäisi mummon ja vielä Oonan kanssa.. :( Olisin kyllä mielelläni ottanut mummon meille vähäksi aikaa jos olisi ollut siinä kunnossa että edes vessaan itse pääsisi..
SERE ¿ mitenkäs teillä meni grillaukset ja saunomiset kavereiden kanssa, olitko kuskina ja mies sai ottaa juhlajuomia? ;) Älä ihmeessä mieti niitä korvikeasioita, hyvä vaan antaa toiselle niin kasvaa! Minäkin koko ajan pidän sormia ristissä että kuinka pitkälle meillä pötkitään täysimetyksellä.. Kylläpä ne vauvelit varmasti ilmoittaa jos kärsivät nälkäänsä. Kävittekö neuvolassa punnituksessa?
Onnittelut TINSULAN Laurille kivasta nimestä! :)
HAN ¿ kyselit päiväunille nukuttamisesta. Meillä neiti yleensä nukahtaa joko rintareppuun, vaunuihin, rinnalle, sitteriin tai sitten nukutan mun viereen meidän sänkyyn. Vielä ei olla itse asiassa neitiä nukutettu päikyille omaan sänkyyn..
Niin se aika vaan kuluu hurjaa vauhtia. Muistan kun vasta mulla oli pikkuinen maha ja OPE sai Ainon.. Nyt se Aino jo istuu itse!!! WOW! :) Ja niin myös VIIPERON Aleksi!
HENNAN Joel on kasvanut hienosti.. Ja ekat vierastukset tuli. Kuinkas teillä meni rokotus?
IIDA-LINNEAN tyttönen on saanut nimensä onnistuneissa juhlissa! Saakos udella mimmoisen nimen sai? :) Kiva kun kakut onnistui ja saitte nauttia varmasti aurinkoisesta säästäkin!
Oot varmaan BEJPI kertonutkin, mutta kysympä uudestaan, mihin päin Lappia ootte menossa?
PI-KI ¿ vai että vedetön ja sähkötön mökki! Nostan hattua että selvisitte hienosti! :) Meillä sinänsä helpompaa tuo mökkeily kun täysimetyksellä vielä mennään.. Pääsitkös/pääsetkös tänään sinne jumppaan? :) Mä toivottavasti pääsen torstaina.. Saa nähdä. Hei ja mistä sulle tuli epäilys että Artulla olisi parvorokko? :(
LEENIS ¿ kiva kuulla teistä! :) Hienoa jos teillä alkaisi myös ne masuvaivat helpottamaan! Kiitos, kyllä se Oona ihme ja kumma säästyi niiltä hyttysen puremilta! Mulla on nyt hirmuisia punaisia paukamia koko kroppa täynnä.. Plääh. AIVAN IHANIA KUVIA! :)))
IIRIKSEN ja Ellin juhannus mökillä oli mennyt mallikkaasti! :) Elli on kyllä niin ihanan aurinkoinen että en yhtään ihmettelisi vaikka olisitte saaneet vauvakuumeen tartutettua! hih! Toivottavasti Elli paranisi pian ja ikävä kuume helpottaisi!!!
MIAMIKILLE ja Idalle huiskutukset!
Tänään me nautitaan vaan kotona oleskelusta päivä ja illansuussa mennään tuttavien luo kylään. :) Huomenna perheen miehet tekevät vähän remonttia siskoni luona, jonne Oona & minä varmasti menemme sitten huolehtimaan ruokapolitiikasta. Torstai on taas päivä jolle ei ole mitään suunnitelmia mutta perjantaina päätin järjestää hyvin pienimuotoiset grillibileet, vain pari ystävää tulossa. Voi kun nämä vesisateet helpottaisi!!! Laitoin taas pari uutta kuvaa
http://s162.photobucket.com/albums/t272/Mammanalku77/ saa käydä urkkimassa.. :)
Voikaa hyvin ja nautitaan kesästä vaikka ei aurinko aina paistakaan!
Mammis & Oona 10,5 viikkoa[/color]
Kovasti voimia teidän perheelle!! Ymmärrän hyvin halunne hoitaa äitiä kotona. Niin itsekin varmasti samassa tilanteessa toimisin.
Aikamoinen lääkecoctail teidän äidille meneekin, siihen nähden ettei aiemmin ole psyykelääkkeitä tarvinnut. MiaMik jo niin hyvin kertoikin noista lääkkeistä että enpä juuri osaa mitään tuohon lisäillä. OxyContinista sen verran, että on hyvin vahva kipulääke (onko äidilläsi ollut niin kovia kipuja ettei miedommat lääkkeet ole auttaneet?), mutta myös euforisoiva eli vähentää ahdistuneisuutta ja tuskaisuutta. MUTTA koska lääkkeiden vaikutukset saattaa olla erilaisia eri ihmisillä, niin ties vaikka OxyContin äitisi tapauksessa lisäisi sekavuutta.
Lääkärihän lääkehoidosta päättää koska hän on sen alueen asiantuntija, joten kannattaa keskustella aina hänen kanssaan esimerkiksi lääkkeiden vähentämisestä/lopettamisesta (niin kuin varmaan teettekin.)
-Viipero
Ihania kuvia Roopesta ja Oonasta! Molemmat ovat kyllä hyvässä lihassa ;)
[color=green]MAMMIS, kiva että teilläkin mökki-reissu oli onnistunut! Ja kuuluuu muuten meilläkin mölkku ja Uno perinteisiin mökkipeleihin :) Jumppaan (bodybar) ois tarkotus mennä illalla. Pääsen sinne, jos vain saan itse itseni raahattua sohvalta ylös... ;) Pitäs oikeesti saada vähän painoa putoamaan, kun juostessa persläskit höllyy ylös alas niin että sattuu...ja en mä edes juosta jaksais kuin se 20m... Alkaa ärsyttää ihan! No, mutta herkkulakko on muuten alkanut ihan OK, mutta eilen illalla sitä jädeä söin --tosin vain kolmasosan normi annoksesta =)
Äh, ei tästä kirjottamisesta tuu mitään, kun Arttu pomppii rintarepussa... Ei jaksa olla paikoillaan, vaan pitää koko ajan liikkua. Tuun paremmalla ajalla takas!
Pi-Ki
Tulin taas terrorisoimaan pikkuenskojen pinoa ;) Mutta oli pakko tulla lähettämään iiiso voimahali Poppikselle! Rankalta kuullostaa teidän perheen tilanne, mutta toivottavasti pian alkaa aurinko paistaa taas...
...äh, monta riviä katos välistä....
Mutta tukekaa Poppis toisianne ja muistakaa levätä itse välillä! Onneksi Emiliina sentään tuo iloa elämään!!
Ja asiasta viidenteentoista; mä tässä oon huhuillut ihmisiä tulemaan meidän kanssa treffeille tänne Turkuun ja itsevaltaisesti oletan, että Poppis ja Emiliina on ainakin mukana, eikös vaan?! Amy ja Emmi tulevat jossain vaiheessa mummolaan ja jos samaan syssyyn vaikka Aurora & Oliver ja Kesis & Lenni kans tekis mummolavisiitin tänne ja kaikki muut sitten tulis ihan muuten vaan kesätreffeille Turkuun?! Joskus heinäkuun lopulla ehkä...
t. Ope ja Aino päiväunilla omassa sängyssä ;)
Sere, kirjoituksesi oli kuin omasta kynästäni muutamia kuukausia sitten. Ainollahan paino nousi alun alkaenkin todella heikosti. 2,5 kk iässä aloitimme lisäruokinnan eli lisämaitoa imetyksen päälle. Nannilla paino lähtikin paremmin nousuun, mutta sitten todettiin allergia. En nyt siis tällä tarkoita sitä että Mimosalla oli allergiaa. Ainolla ei edelleenkään paino nouse toivottuun tapaan, vaan edellisestä 8 kk neuvolassa oli hieman reilu 7 kg. Pituutta sen sijaan on tullut hyvin. Mitään selitystä tuolle huonolle painon nousulle ei oikein ole löytynyt, kun ruokavalio on kuitenkin nykyään kunnossa eikä allergian pitäisi aiheuttaa imeytymishäiriöitä. Imetyksen lopetin kun Aino oli 6 kk, aloitimme silloin kiinteät eikä imetykselle jäänyt enää niin paljon sijaa -> äm alkoi sitten huveta ja oma jaksaminen loppua (maidoton ja kananmunaton dieetti oli päällä).
Tän höpötyksen pointti¿ oli siis se että on helpottavaa tehdä päätös lisäruoasta, koska muuten joutuu pelkäämään ja jännittämään koko ajan, saako lapsi riittävästi ruokaa ja onko paino noussut vai ei. Eihän se murehtiminen hyvää tee. Tuskinpa olet Mimosaa sentään nälässä pitänyt. Jotkut lapset vaan ovat laihempia kuin toiset, niin kuin me aikuisetkin. Oletko itse ollut pienikokoinen pienenä? Sekin voi vaikuttaa. Osittaisimetys on ihan ok, joskin vaatii vähän enempi ¿työtä¿ ja selvästi sinulla onkin ihan oikea asenne asiaan! Tsemppiä kovasti ja toivottavasti Mimosan paino nyt lähtisi nousuun!
Poppis, ei muuta oikein sanoa kuin että jaksamista ja haleja sinne teille! Luin tippa linssissä sun kirjoitusta niin äidistäsi kuin pienestä Ruska-tytöstä. Terveyttä ei jotenkin aina osaa arvostaa, mutta pitäisi kyllä joka päivä muistaa olla kiitollinen ja onnellinen siitä jos on terve, ja etenkin jos oma lapsi on terve. Tuntuu omat murheet niin pieneltä, ja niin ne kyllä onkin. Muista huolehtia omasta jaksamisesta rankassa tilanteessa, oman äidin hoitaminen on rankkaa niin henkisesti kuin fyysisesti. Ihailen teitä kun jaksatte yrittää äidin puolesta, että hän voisi paremmin ja saisi olla kotona.
Kaikille muille huiskutuksia, pahoittelen kun en ole ehtinyt oikein täällä pikkuisten puolella kirjoitella! Nyt täytyy rientää muihin hommiin, kun neitokainen vielä nukkuu.
Karssuli & Aino 8kk 3 vkoa
Eipä ollu kukaan vissiin aloittanut pinoa, en ainakaan hoksannut :)
HENNA, hienosti on teillä kasvettu!
I-L, no teillä on sitte ollut kiireinen jussi :) Onneksi pääsette jo rauhoittumaan omaan rauhaan. Kiva kuulla, että edes joillakuilla pidemmät automatkat onnistuu :D
Mitäs täs. Mietin, aloitaako soseiden kans harjoittelu, vai odottaako vielä se reilu viikko, kunnes Sampo on 5kk... Kyllä sitä voi kummilla asioilla sekoittaa pään :D
Nojoo, palailenpa taas, kun muutkin enskat on päässeet linjoille jussin vietosta.
Han ja Sampo 4,5kk+