Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eiko erityislasten vanhemmat saa sosiaalitoimiston kautta jonkinlaisia apuhoitajia kotiin jos vanhemmat tarvitsevat valilla hengahtaa?

Vierailija
23.06.2007 |

Ihmettelen vain tuon yhden väsyneen autistisen lapsen äidin purkausta, kun heillä ei ole tukiverkkoa ilmeisesti lainkaan.

Niin yksinkö sitä tosiaan jää erityislapsen kanssa?

Minä olen aina ollut siinä uskossa, että kaupungilla/kunnalla on tarjota tukihenkilöitä tarpeen vaatiessa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan meidän kunnassa.

t: yksi ilman tukiverkkoa

Vierailija
2/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarve olis aivan selvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin yksi ketjuun vastannut kehitysvammaisen lapsen äiti. asutaan tampereella ja poika on vajaa 6v. saadaan omaishoidontukea.

vapaapäivät voi valita joko tulppaanikodista, palveluseteleinä tai perhelomituksena.

perhelomitus hoitaa perheen kaikki lapset ja eläimet. vanhemmat ei saa olla kotona.

palveluseteli vastaa yhtä lomapäivää. tosin sillä saa vain 4 tuntia hoitoa, mikä ei vastaa kyllä yhtä lomapäivää. kotiin tulee hoitaja ja silloin vanhemmatkin saa olla kotona. itse käytän paljon palveluseteleitä, koska lapsi on pieni ja olen halunnut, että hän on kotona.

poika menee nyt esimmäiselle jaksolle tulppaanikotiin ja paha mieli on äidillä. tosin tampereen tulppaanikoti on kuulemma hyvä paikka.

omaishoidontuki on kaupunki kohtaista ja kaikki kunnat sitä ei anna.

tampere loistopaikka asua kehitysvammaisen lapsen kanssa.

en tiedä saako mitään hoitoapua, jos ei saa omaishoidontukea.

vapaapäivät on välttämättömiä, ettei loppuunpalamista tapahdu. itsekkin olen siellä kuilun partaalla käynyt, vaikka lapsi oli tarhassa kokopäivän ja minä olin kotona vauvan kanssa.

ei riittänyt voimat, ei sitten millään. ei ymmärtänyt pätkääkään puhetta pienenä ja käytös oli sen mukaista.

hyvän kuntoutuksen kautta perheemme on saanut hyvän avun. poika puhuu vähän ja ymmärtääkin aika paljon puhetta, mutta osittaisesti.

osaa jo monia asioita ja käytös on rauhoittunut.

Vierailija
4/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tahdo saada kunnallista apua, ei sitten millään. Vanhemmat ovat puhki väsyneitä, kun usein on muitakin kuin erityislapsi. Tuntuu siltä, että vasta sitten, kun tilanne on tosi hankala, apua voidaan myöntää ja silloinki lyhyt aika kerran viikossa...

Vierailija
5/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoja kuulemma ainoastaan lastensuojelun puolella ja ainakaan meillä ei ole todellakaan tarvetta siihen...

Vierailija
6/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille esim. sanottiin kehitysvammaneuvolasta, että voin periaatteessa yrittää anoa kotiapua (ei se anna jos ei otakaan), mutta palvelun saaminen on äärettömän epätodennäköistä, tekijöitäkään ei oikein ole.

Helsingissä voi ostaa palveluita esim. kehitysvammatuki 57 kautta, mutta hekin harkitsevat tarkkaan, tarvitseeko perhe ylipäätään tuen vai ei. Ja tietysti vaaditaan se diagnoosi - siis pieni osa erityislapsista kun on kehareita.

Vierailija
7/7 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tulkaa tänne tampereelle. autistiset ja kehitysvammaiset saavat hyvät palvelut täällä tampereella. lievästi vammaiset eivät tukea saa, ei ainakaan lievästi kehitysvammaiset lapset.

varsinkin autistisille lapsille pitää löytyä hyvä hoitopaikka. autistista lasta ei voi hoitaa kuka tahansa. tarvitsee olla tietty ammattitaito ja autistinen lapsi tarvitsee tutut hoitajat.

oma poikani on autistisen lapsen oloinen, vaikka hänellä on vain kehitysvamma.

pojalla on yksi hoitaja, joka meille huolitaan. hän on nuori, jaksava ja erittäin ammattitaitoinen.

olemme varmasti onnekkaita. tosin tampereelta ei muuteta koskaan.