Lievä autismi?
3-vuotias poikani ei puhu, on vaipoissa vielä, ei kovin sosiaalinen ainakaan tarhassa ikäisiään kohtaan (hänellä on henkilökohtainen avustaja päiväkodissa), järjestelmällinen, tarkka, kammoksuu esim. uusia vaatteita. Pari kertaa ollaan käyty puheterapiassa, sanoja tulee ehkä 50-60 kpl, mutta ei lauseita ja sanatkin aika epäselviä. Narskuttaa hampaitaan aika usein ja repii samalla pakonomaisesti siskonsa ja minun hiuksia.
Kommentit (6)
Mutta tällä hetkellä vaan puheterapiassa, loppukesästä tulee psykologikin mukaan näihin terapiakäynteihin.. Olen epäillyt tuota lievää autismia jo yli puoli vuotta ja kun pojan kerhopaikasta sanottiin muutama kuukausi sitten samaa, huolestuin vielä enemmän.
Käsittääkseni siinä otetaan mm. aivosähkökäyrä - varma en ole.
Onko lapsi aina läsnä, vai omissa maailmoissaan?
Tuleeko levottomaksi metelissä?
Toisteleeko jotain tiettyä liikettä, esim. pyörittelee lelua?
..mutta esim. kun saa näitä muiden hiuksista repimis-kohtauksiaan, niin tuntuu ettei hän silloin kuule eikä nää ketään. Tönii myöskin pois luotaan oudompia ihmisiä, jos siis tulee liian lähelle reviiriään. Ei hermostu mielestäni metelistä. Ja saattaa jäädä tekemään jotain, esim. portaiden kiipeämistä edestakaisin, vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Tai että juoksee samaa reittiä eestaas montakymmentä minuuttia. Hyvin keskittyväinen kaikkeen pikkutarkkaan näpertelyyn, esim. palapeleihin. Hieman on lieventynyt se tavaroiden järjestyksen tarkkaileminen. Ennen jos otti jonkun esineen pois paikaltaan, ei sietänyt sellaista. Kovin on vielä kiinni minussa, vaikka on jo 3v, että sinänsä aika rasittavaa...(olen yh) Tosin olen jo aikalailla tottunut tähän meininkiin..
Mutta kuten aiemmin sanoin, kannattaa tutkia ja vasta sitten määritellä mihin lapsesi käytös liittyy.
...olinkohan kakkonen ja joku muu:)
neurolle passitus pikaisesti. liikaa erityispiirteitä. parempi tutkia kuin jättää tutkimatta. varhaiskuntoutus on autistisille lapsille erittäin tärkeää.
että lapsellasi on autistisia piirteitä.
Oletteko olleet/menossa tutkimuksiin? Suosittelen, jos itse epäilette autismia.