Imetyksen lopetus, hyvät neuvot kalliit!
Vauva 8 kk ja ajattelin lopettaa imetyksen pikku hiljaa, niin, että viimeiseksi jäisi jäljelle iltamaito. Ja tätäkään ei kovin pitkään, ehkä viikon ajan. Hyviä vinkkejä? Miten ihmeessä rinnat kestää pakahtumatta? Onko joku sitonut rintoja, ennenhän tätä tehtiin, auttaisi entiseen muotoon palautumiseen....?
Kuulisin mielelläni eläviä kokemuksia aiheesta!
Napanoora
Kommentit (7)
vaan nimenomaan pikkuhiljaa. On siten lempeämpää sekä lapselle että äidille.
Tässä vielä muutama linkki aiheeseen liittyen:
http://www.imetystukilista.net/faq/viero.php
http://www.imetystukilista.net/faq/taapero.php
http://www.imetystukilista.net/faq/lopetus.php
Kertokaa muutkin kokemuksianne!
Kiitos
...maitoallergia ja imetin kanssa reilu 8kk vanhaksi. Olin siis itse imetysdieetillä.. Niin, mutta rupesin kanssa miettimään että voisi pikkuhiljaa lopetella ja aloin antamaan almiron peptiä (nannia olisin tietysti antanut jos voisi ;) ) oikeastaan n. viikon kuluessa niin että loppuviikosta jäljellä oli enää ilta- ja aamuyötissi. Rinnat ei juurikaan reagoineet vaikka olin päivän imettämättä! Par viikkoa meni näin ja sitten tuossa n. viikko sitten yhtenä yönä päätin että nyt loppui myös yötissi ja poika sitten huusikin sitä reilun tunnin ja olin varautunut, että useampi yö menee niin mutta ei! Se oli se yksi yö vaan! :) Saman tien sitten jätin sen iltatissinkin pois kun ajattelin että voi olla pojalle " helpompi" unohtaa se yötissi kun ei illallakaan saa. Mutta tämä siis juuri em. syystä.
Ihme kyllä rinnat ovat sopeutuneet todella hyvin. Ihan pari kertaa on hetken " kiristänyt" ja rinnat ovat myös lähes samankokoiset nyt kun vielä imettäessäni kokoero oli huomattava! :)
Kyllä tuntui tästä äidistä oudolta aluksi imetyksen lopetus, haikealta jotenkin, mutta " palkkioksi" sain vapauden syödä mitä vaan kun tiukalla dieetillä tuli oltua sen puolisen vuotta! ;)
Ensin imetin aamulla ja illalla n.pari viikkoa. Sitten imetin vain illalla n.viikon. Sen jälkeen vain jätin sen viimeisen imetyksen,eli illalla ennen nukkumaan menoa pois, ja annoin vaan korviketta pullosta tilalle. Kun hän on tottunut siihen että nukahdetaan kun saa maitoa.
Ei ole kaivannut ollenkaan tissiä, ja omat tissit sopeutuivat hyvin kun pikkuhiljaa vähensi. Nyt olen ollut viikon imettämättä ja tissit eivät ole mitenkään täyttyneet,eivätkä kivistä tms. Mutta sitä olen miettinyt että pitäisköhän kokeilla tirauttaa nänniä,tuleeko sieltä enää maitoa. En vaan uskalla kun pelkään että lisääntyykö maidon tulo jos tissiä ärsyttää turhaan? Toisaalta mitäpä sitä kokeilemaan kun ei sieltä enää tarttis tullakkaan. Haikeeta tosin lopetus oli,kun vielä vauvalle tuli nyt flussa ja yöt olivat tosi huonoja ja päivälläki kitisi koko ajan, niin siinä jo ajatteli että pitäiskö antaa vaan taas tissiä että sillä rauhottuisi,mutta yritin pysyä lujana ja lohdutin muilla keinoilla. Rankkaa se oli. Nyt onneksi flunssa menossa jo ohi.
En usko, että se yksi " tirautus" sitä tässä vaiheessa lisää.. :) Itse kokeilin ihan mielenkiinnosta tuossa pari päivää sitten ja kyllä sieltä vielä tulisi (ainakin milli.. ;) ) jos antaisi ja siitähän se sitten tietysti taas lisääntyisi. Mutta tosiaan mitään tarvetta ei enää ole, enkä itse kyllä muutenkaan voisi enää antaa kun jo viikko on menny maitotuotteita nauttiessa..
Napanoora:
Onko joku sitonut rintoja, ennenhän tätä tehtiin, auttaisi entiseen muotoon palautumiseen....?
Miten sitten päätätkin imetyksen lopettamisen hoitaa, niin älä ainakaan sido rintoja! Siinä on erittäin suuri tiehyttukoksen ja sitä kautta rintatulehduksen riski.
Jos rinnat tuntuvat pakkautuvan kipeästi, ota särkylääkettä (esim. Buranaa) ja tyhjennä rintoja sen verran, että olo helpottaa. Mieluummin muutama kevyt tyhjennys kuin antibioottihoitoa vaativa tulehdus molemmissa rinnoissa...
Itse lopettelen parasta aikaa imetystä siten, että olen jättänyt aina yhden imetyskerran päivästä väliin. Eli ensin esimerkiksi noin viikon ajan lounaan jälkeinen tissittely jäi väliin, seuraavaksi taas joku toinen hetki päivästä jne. Kummasti ne rinnat vaan siihen tottuu, kun vähentäminen tapahtuu pikkuhiljaa. ;o)