Lasten ikäerosta!
Miten olette selvinneet jos lapsilla on ikäeroa 1,5 vuotta? Meillä lapset nyt 7v ja 5kk ja puhetta on ollut jo kolmannen hankkimisesta. Mietin vaan et käykö liian raskaaksi jos on kaksi vaippaikäistä ja vauvan lisäksi keskimmäinen lapsikin istuu vielä rattaissa ym. onko vaunuihin saatavilla enää niitä sisaristuimia missä isompi lapsi voi istua, kun vauva on vaunuissa. Pieni ikäero olis kyllä siinä mielessä hyvä että lapsista olisi seuraa toisilleen. Nyt kun vanhin on jo 7v niin ei lapset varmaan leiki kauheesti keskenään kun koululaisella on jo omat jutut. Kertokaa omia kokemuksia.
Kommentit (9)
Sisaristuimia ei enää saa, mutta nykyään on todella hyviä tuplarattaita erilaisia. Suosittelen.
ekoilla väliä vuosi ja viikko, tokalla ja kolmannella 2v ja viikko....
kyllä meillä ainakin on selvitty. eikä vaippailu meitä ainakaan ole eniten rasittanut (isommat edelleen yövaipoissa, pieni koko ajan). huomattavasti enemmän huumoria vaatii kolmen pienen yhtä aikainen "mikään ei ole hyvin"-kiukku =) niistäkin on tosin tähän asti ainakin selvitty =)
vaunuina meillä oli ekoilla kaksosten vaunut, joissa erillinen selkänoja. pienimmällä on ollut käytössä vain yhden istuttavat vaunut ja jos on ollu tarve kävellä pitkä matka olen ottanut kantoliinan mukaan, näin olen tarvittaessa saanut pienimmän siihen ja isompia vuorotellen lepäämään rattaisiin.
seuraa isommilla on toisistaan niin paljon ettei ole montaa kertaa äitiä pyydetty leikkimään. toki äidille tarjoillaan leikki ruokaa yms, mutta suoranaista "leiki mun kaa"-marinaa ei ole kuulunut. nyt kun pienin alkaa jo liikkua enemmän ja ymmärtää asioita jonkin verran on isommat ottaneet hänet hyvin vastaan leikkeihinsä soveltuvilta osin.
hengissä siis selviää, useimmiten jopa hymyillen =)
eli eka ei ihan ollut 2v6kk kun kuopus syntyi. Asennettahan se vaatii, mutta seuraa lapsista on toisilleen aina, hyvässä ja pahassa...
johinkin vaunuihin saa edelleen sisaristuimia. ihan perinteisiin malleihin ja jokin aika sitten tuli jokin 3-pyöräinenkin malli johon oli myynnissä erikseen sisaristuin
Meillä tyttöjen ikäero 1v 9 kk. Kyllä esikoinen oli melkoisen rasittavassa iässä, kun vauva syntyi. Ollut aina huono nukahtamaan, ja kun vauva syntyi en saaanut nukahtamaan unille enää ollenkaan. Huusi esim. 3 h sängyssä päiväunille menessä. Eikä nukahtanut.
Tietenkin se on myös paljon äidin omasta temperamentistä ja hermoista kiinni miten pärjää. itse myönnän olevani melkoisen heikkohermo.
Univelka oli minulla ainakin hermoja raastava! Vauva heräsi 9 kk ikään asti n. 10 krt yössä, esikoinen ei nukkunut päiväunia.
että lyhyellä ikäerolla lapset menee samalla vaivalla. Meillä esikoinen (poika) on ollut tosi rasittavassa iässä n. vuoden täytettyään kun on ollut motorisesti aika taitava, mutta järkeä ei päässä juurikaan. Koko ajan saa vahtia ja esim puistossa pitää välillä suorastaan juosta perässä. Koko ajan puuhailee ja välillä keksii jos minkälaisia älyttömyyksiä. Täytti kesäkuussa 2 vuotta ja kiitin luojaani siitä, ettei 'hankittu' lapsia kahden vuoden ikäerolla. Miten olisin vahtinut esikoista kun samalla imetän tai nukutan vauvaa...
Kannattaa myös ottaa tuo nukkumisjuttu huomioon. Jos on kaksi huonosti nukkuvaa, vauva ja taapero, voi jaksaminen olla todella koetuksella.
Olen kanssa sitä mieltä että asennetta pieni ikäero vaatii, on todella hyvä käydä läpi tulevaa ja jutella vaikka ihan neuvolassa asiasta. Mä itse tämän kolmannen raskausaikana henkisesti valmistauduin tulevaan pitkän aikaa ja odotin tietysti pahinta, kunnon koliikkivauvaa ja kiukuttelevaa esiuhmista jne. No, koliikkivauvaa ei tullut, vaan maailman rauhallisin vauva, mutta esiuhmis kyllä tuli ;)
Siitä kaikesta kuitenkin selviää, ajan kanssa. Alussa on vaikeinta, ehkä ne 3 ekaa kuukautta, kun koko perhe hakee samaa rytmiä. Mutta kun rytmit alkaa olla kohdillaan, elämäkin helpottaa. Mustasukkasuutta oli alkuun jonkin verran, mutta sekin menee ajan kanssa..
Riippuu kyllä niin lapsien luonteestakin kaikki, onko vilkkaita, rauhallisia tai jotain siltä väliltä.
Tuplarattaita suosittelen noin pienelle ikäerolle, ehdoton hankinta oli ainakin meille! Kannattaa katsoa niitä ulkomaisista nettikaupoista, tulee paljon halvemmaksi tilata sieltä kun Suomesta.
Eikä kannata olla niin kaavoihin kagistunut,kuin minä= ) Itse yritin pitää tiukasti kiinni esim. siitä että isompi nukkuu päiväunet sängyssä. Parasta olisi ollut jatkaa rattaissa nukuttamista niinkuin pienempänäkin. Niihin ainakin nukahti suht helposti, jos nukahti. Tosi sinnikäästi jaksaa pitää itsensä vieläkin hereillä. Ei nukahda 500 km matkalla nyt 5 vuotiaana autoon koskaan.
Eli ei ole väliä miten nukkuvat kuhan vain nukkuvat! Viereen, rattaisiin, autoon aivan sama. Olisi minun hermoja ainakin säästänyt, jos tuon olisin tajunut.Mutta ei siinä sumussa oikein ajatus kulkenut= )
Kahden nuorimman ikäero 1v3kk, ja esikoinenkin oli alle neljän kun kuopus syntyi.
Minä olen sitä koulukuntaa, että "siinähän ne menivät samalla vaivalla". Hyvin on mennyt, ja aika kulunut siivillä - kuopuskin on jo 9-vuotias!