Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOKEMUKSIA TAYSISTA

20.06.2007 |

Hei,

minkälaisia synnytyskokemuksia teiltä on Tampereelta? Oliko henkilökunta minkälaista, varustelu nykyaikaista/ sota-aikaista. Onko kalvojen puhkaisu edelleen rutiinitoimenpide?

Miten siellä suhtauduttiin kivunlievitykseen, saitko pyydettäessä epiduraalin? (Kaveri kertoi, että Helsingissä anestesialääkäriä oltiin jouduttu odottelemaan tuntikaupalla ja kun vihdoin ilmestyi paikalle niin oli myöhäistä antaa epiduraalia.)

Kuinka pian sai lähteä kotiin? Tyrkytetäänkö siellä heti lapselle lisämaitoa vai annetaanko äidin itse imettää?

Kiitos jos jaksatte kirjoitella!

-Finna

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Esikoinen syntynyt Tays:ssa 07/05. Synnytys ei helpoimmasta päästä, mutta kaikki sujui loppuviimein hyvin. Henkilökunta tosi mukavaa ja oltiin pojan kans viikko siä, syntyi viikoilla 37+1, eli valohoidossa köllötteli pariin otteeseen, joten kyllä siinä ajassa oppi hoitohenkilökunnan tuntemaan.

Ja toista odottelen syntyväksi hetkenä minä hyvänsä rv 40 tasan, ja taas menossa hyvillä kielin Tays:iin.

T: AMS74

Vierailija
2/13 |
01.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin viime kesänä Taysissa. Kesän lopulla syntyy toinen lapsi, ja ikäväkseni joudun taas Taysiin.

Viime kesänä aamuseitsemältä meni lapsivesi. Olin jo rv. 41+6 ja viides lapsi tulossa. Lähdin Taysiin. Vastaanotossa meni tietysti aikaa, ennenkun pääsin tarkkailuun. Nuori kätilö/sh (opiskelija?) tutki ja mittasi ja oli sitä mieltä, että lähden kotiin, koska supistuksia ei tullut tarpeeksi. Vaadin jäämistä ja pääsyä lääkäriin. Taas odotusta. Lääkäri tutki, ja välillä oli muualla, minä puolialastomana odotin tutkimuspöydällä!. Onneksi lääkäri oli fiksu ja ymmärsi tilanteen, kun jo viides lapsi tulossa, synnytys voi alkaa milloin vain ja nopeaan. Pääsin osastolle. Kello oli tässä vaiheessa jotain 13 paikkeilla. Kukaan ei ottanut vastaan, piti hoitajaa vetää hihasta, että hei minä olen tulossa tänne! Eipä siinä mennyt kauan kun supistuksia alkoi tulla ja olin tosi kipeä. Tympeä taas nuori hoitaja tutki ja totesi, että vain neljää senttiä auki, mutta kuitenkin minut passitettiin synnytyssaliin. Siellä oli aikanani kaksi kätilöä (vuoron vaihdot) ja mukavia kumpikin. Synnytys ei oikein edistynyt ja voimat meinasivat loppua. Tuli toinen kätilö ja virolainen lääkäri. Kukaan ei selittänyt minulle mitään, puhuttiin vain imukupista. Pelästyin siinä määrin, että sain ponnistettua vauvan ulos. Eikä sitten sen kummempaa. Mieheni tajusi tilanteen, että siinä olisi voinut käydä hassumminkin, kun vauvalla oli napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri jne...En halua edes ajatella asiaa. Kaikki kuitenkin päätyi hyvin, mutta mielestäni asioita olisi voitu hoitaa hiukan nopeammin.

Jouduin vauvan kanssa tuurillani tietysti remontoimattomalle osastolle, kolmen hengen pieneen huoneeseen, ja minä hienosti siihen keskipaikalle! Hyvä kun pääsi kääntymään. Viereen tuli seuraavana päivänä sektio-äiti ja vauva, huh huh...Plus viime kesän helteet päälle! Sitten lisäksi nämä yli-innokkaat hoitajat + opiskelijat. Ymmärrän täysin kun saa ensimmäisen lapsen ja kannattaa neuvoa äitiä monessa asiassa, mutta jos on saanut ja hoitanut lapsia ennestään, asiat ovat tuttuja.

Mutta yleisesti ottaen minua ja vauvaa hoidettiin asianmukaisesti, mutta liian rutiininomaisesti. Naistenklinikalla synnyttäminen ja oleskelu on aivan toista luokkaa! 10+ sille klinikalle!

Harmikseni siis menen synnyttämään kesän lopulla Taysiin. Mieluusti menisin Vammalaan, mutta kustannussyistä meidän kunta ei sinne päästä, enää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erittäin hyvät kokemukset joka kerralta!

Henkilökunta on ollut todella mukavaa ja asiantuntevaa!

Synnytyssalit ei niin uudet ja upeat, mutta synnyttää niissä voi samaan tapaan kuin muissakin.

Viimeisin synnytykseni oli 03/07. Kätilö kyseli heti alkuun (käynnistettiin) kivunlievityksistä ja keskusteltiin niistä yhdessä ja kun sen aika tuli, niin kätilö suositteli mielestään tilanteeseen sopivaa lievitystä, joka olikin ihan loistoaine!

Puudutuksen laittajakin saatiin paikalle ihan kohtuuajassa!

Vauvaa seurattiin ja tarkkailtiin monenlaisilla laitteilla, mielestäni mitään jätetty arvailujen varaan.

Ja vaikka loppujen lopuksi synnytys hätäsectioon (ja melkein hengenmenetykseeni [mikä ei ollut lääkäreiden/kätilöiden vika]) päätyikin, niin kiitollinen olen koko Tayssin henkilökunalle siitä, että saan edelleen nauttia elämästä ja vauvasta!

Jos joku olisi tyrinyt tai olisin ollut pienemmässä sairaalassa, en varmastikaan olisi tätä juttua kirjoittamassa..

Osastolla henkilökunta oli aivan ihanaa ja vaikka olinkin vielä vanhalla (remontoimattomalla) osastolla, niin tilat oli ihan mukavat!

Mielestäni siis TAYS on loistopaikka synnyttää ja aloittaa vauvan kanssa yhteinen elämä!

Vierailija
4/13 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sun sinne Vammalaan tarvii lähteä ajelemaan :)

Eli itse synnytin esikoisen 06 TAYS:ssa ja kaikki meni loistavasti. Sattui tosi mukava ja kokenut kätilö. Kivunlievitystä tarjottiin aika auliisti, ja nopeasti sainkin epiduraalin, kun pyysin, vaikka yöaikaa olikin. Tietenkin se taitaa olla tuuristakin kiinni.

Minulle ei edes mainittu mitään lisämaidosta, kun omatkin rinnat tulvi yli. Ehkä ainoo juttu oli, että jos kotiin haluaa nopeasti, niin se pitää sanoa painokkaasti. Ei ne nyt muakaan väkisin siellä pitäneet, mutta ehkä olisin voinut päivää aikasemminkin lähteä. Tyttö syntyi su-aamuna, ja keskiviikkona lähdettiin kotiin.

Mutta tämä oli mun kokemukseni. Toivottavasti menee sullakin hyvin, tsemppiä synnytykseen ja vauvanhoitoon!

Vierailija
5/13 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit Taysista..

Synnytyssalit siellä on remppaamatta eli ulkoisesti hmm. ei liian uuden näköisiä. Mutta ei mielestäni tehdä ilman syytä mitään toimenpiteitä. Joskushan kalvot puhkaistaan esim. synnytyksen edistämiseksi tai siksi, että äiti haluaa sen epiduraalin, jolloin kalvot pitää puhkaista, jotta vauvan sydänääniä saadaan luotettavasti seurattua. Epiduraalin saa mihin vuorokauden aikaan hyvänsä. Anestesialääkäreitä on tietysti erityisesti päivystysaikana rajattu määrä, joten jos ovat esim. leikkauksessa (joissä päivystysaikan yleensä aina jokin hätä), voit joutua luonnollisesti odottamaan. Aina kannattaa kertoa toiveensa vielä mennessään.

Siellä on kaksi lapsivuodeosastoa juuri parin vuoden sisällä rempattu, ihan mukavia kahden hengen huoneita. Osastoilla pyritään ympärivuorokautiseen vierihoitoon, mikä tarkoittaa sitä, että perheet ohjataan omatoimisiksi oman vauvansa hoidossa mahdollisimman aikaisin ja imetykseen tuetaan. Kuten varmaan tiedät, vastasyntynyt saattaa haluta olla rinnalla pitkiäkin aikoja/ hyvinkin tiheästi. Tällöin ja äidin hoivissa maidonkin ajatellaan nousevan paremmin ja nopeammin. Lisämaitoa annetaan vauvan kunnon sitä vaatiessa eli jos ei esimerkiksi sokerit pidä tms.

kotiutua voi jo synnytyspäivänä, jos kaikki on ok. Useimmat kotiutuvat 1-3 päivän kuluttua säännöllisestä synnytyksestä riippuen omista toiveista ja omasta ja vauvan kunnosta. 1-2 pvänä synnytyksestä kotiutuville tarjotaan apua ja tukea kotiin sairaalasta kotiutumista seuraaviksi päiviksi.

Avoimella asenteella ja kertomalla omista toiveistaan saa ihan hyvää palvelua.

Vierailija
6/13 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan,

maanantaina pääsiin vauvan kanssa kotiin Tays:n 2B osastolta. Osastolla 2 hlö huoneet, vessa yhteinen toisen huoneen kanssa eli 4 käyttäjää/wc. Osastolla kannustetaan omatoimisuuteen ja vauva on vieressä koko ajan -jos haluat/kykenet. Vauvalaa tms. ei ole. Erittäin hyvin tukevat imetystä ja esim. imuotetta katsotaan moneen otteeseen ja aina voit myös soittaa kellosta hoitajan paikalle jos tuntuu ettei omin konstein onnistu. Oma vauvani ei tarvinnut koko aikana lisämaitoa vaan oma maito riitti alusta asti. Lisämaitoa ei tyrkytetty, minulta kyllä kysyttiin mielipide lisämaidon antamiin osaltolle tullessani. (olisi saanut antaa jos tarve) Mutta sitä ei tosissaan tarvittu kun oma maito riitti hyvin. Itse kuin osaston henkilökunnan erittäin imetysmyönteisinä - ainakin kaikki minulle osuneet hoitajat olivat erittäin hyvin perehtyneet asiaan.

Avoin asenne taitaa olla paras lähtökohta: eikä kannata liikaa miettiä mitä toiset ovat Taysista kertoneet... Jokainen meistä on yksilö ja joidenkin kohdalla kemiat voivat olla vaan niin kehnosti natsaavat että koko sairaala saa huonon maineen yhden kokemuksen perusteella. Ja hyvä kelllo kauas kuuluu, huono vielä kauemmas!

Itseltäni synnytys käynnistyi lapsiveden menon vuoksi eli kalvoja ei edes voinut puhkaista. Mutta ei niitä kyllä mitenkään rutiininomaisesti ymmärtääkseni tehdä - tilanteen mukaan siellä salissa edetään. Vauvan hyvinvointi on se ensisijainen asia. Sinä tulet tärkeysjärjestyksessä pikkuisen perässä -ihan positiivisesti ajateltuna.

Kivunlievityksestä kysytään sinun mielipidettäsi. Itse pärjäsin pelkällä ilokaasulla, joten en osaa sanoa mitään muista vaihtoehdoista. Tays on iso sairaala mutta ainakin omalle kohdalle osuneet kätilöt (vuoronvaihdon takia 2 + opiskelija) olivat todella mukavia ja asiantuntevia.

Omien kokemusteni perusteella voin suositella Taysiä. Ihan hyvä paikka se on, niin hyvä kuin sairaala nyt voi olla.

t. Fiikus

Vierailija
7/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievitystä sai ihan kun vaan pyysi, itse sain nyt tokaa synnyttäessä spinaalin nopeasti. Lisämaitoa annetaan jos on tarve, äidin kanssa neuvotellen.

Oma asenne ratkaisee paljon, siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Lisämaitoa ei siis TYRKYTETÄ eikä olla SOTA-AJALLA!!!

Vierailija
8/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos positiviisista vastauksistanne. Itseäni jotenkin kauhistattaa jo pelkän paikan näkeminen ja synnyttäisin varmasti kotona jos se olisi Suomessa yleisempi käytäntö.

Tähän kammoon on parin vuoden takaiset erittäin huonot kokemukset TAYSissa. Jouduin sairastuttuani ensiapuun ja tippaan. Paikka oli tietenkin tupaten täynnä ja jossain käytävän perukoilla makoilin, henkilökunta oli erittäin kiireistä, kireää, vihaista ja epäystävällistä. Tipan laiton kanssa oli ongelmia kun suonet oli kuivuneet ja sit koitti se ihana hetki kun hoitaja kiiressä ja huiskien lähti viemään hoitoon hissillä ylempään kerrokseen: marssi itse edeltä tippapullon kans, painoi 6. kerroksen nappia ja ovet lävähti mun naaman edestä kiinni. Siinä sitten kauhusta kankeana katsoin kun tippaletku lähti hissin mukana taivaisiin ja alkoi kiristää kättä, johon se oli tukevasti teipattu, hetken aikaa kumiletku venyi kunnes itse sain revittyä tipan pois kädestä ja pyörryin lattialle. Kauhea hulinahan siitä syntyi ja sit hoitsu oli niin pahoillaan, niin pahoillaan jälkeenpäin ja kyllä siellä tutkittiin ja hutkittiin kuka oli syyllinen, hississä ei ollut teknistä vikaa.

Samalla reissulla pari päivää myöhemmin kun olin jo pääsyt osastolle nenäni limakalvot repesivät oikein kunnolla kun kiireinen lääkäri rusikoi varjoainekuvausputken katsomatta mitä teki kun selitti samalla jotain opiskelijoille. Kuvauksesta ei tullut mitään kun nenä purskusi verta. Muutenkin meno oli siellä kaikin puolin sairasta: yhden mummun umpisuoli puhkesi ensiavussa kun joutui makaamaan siellä kaksi päivää eikä päässyt hoitoon.

Että tällaisia kokemuksia TAYSista minulla. Silläpä en kovin riemusta kiljuen ja innoissani sinne keskitysleirille ole menossa. Yhtä ainoaa opiskelijaa en ota synnytykseeni silmät suurina toljottomaan, se on aivan varma. Niistä olen saanut enemmän kuin tarpeekseni.

-Finna

Vierailija
9/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hienosti on menneet synnytykset vaikka ensimmäinen oli varsin vaikea ja pitkittyi ja komplikaatioita oli.

epiduraalin on saanut ihan pyytämällä ja henkilökunta on ollut pääasiassa ihan ystävällistä. ja hyvää hoitoa olemme saaneet. ruuhkainen tays aina on, joten kysyä pitää ja pyytää juttelemaan jos jokin mietityttää. mutta hyvin siellä menee. itse kun suhtautuu työntekijöihin asiallisesti ja ystävllisesti niin kyllä kaiku vastaa..

mene vain hyvillä mielin!

Vierailija
10/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olipa melkoiset kokemukset finnannalla..! Täytyi minunkin vielä tulla vakuuttamaan, että TAYSissa on hyvä synnyttää! Kaksi kertaa siellä olen ollut, ja olen kaikin puolin tyytyväinen. Se tietenkin on mahdollista, kuten joku jo kirjoittikin, että jonkun hoitsun kanssa ei kemiat osu yhteen, mutta jonkun toisen kanssa sujuu sitten sitäkin paremmin.

Siihen kyllä kannattaa varautua, että jos on ruuhkaa, ei välttämättä pääse heti huoneeseen synnyttäneiden osastolla, vaan joutuu odottelemaan käytävällä tai jossain lääkärin huoneessa...

Hyviä synnytyksiä kaikille!

Vierailija
11/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos te reippaat, hienosti asiansa hoitaneet ja pystyvät äidit! Kyllä tässä itsensä saa psyykattua niin, että kätilöt ja lääkärit eivät häiriinny. Kyllähän minä nyt sinne sairaalaan menen, eipä se siitä ole kiinni. Jotenkin vaan luottamus " ammattilaisiin" ei ole kaikilta osin järin vakaa, ihmisiähän hekin toki ovat ja hoitovirheitä sattuu tuon tuosta. Vaan kaipa se päivä paistaa risukasaankin. Ei kai saisi olla raskaana ja näin realisti.

Pääasiahan on, että lapsella menisi kaikki sitten hyvin ja saadaan reippaasti ja terveenä maailmaan, itse en nyt mitään elämystä odotakaan enkä kuvittele meneväni muutenkaan paapottavaksi sinne, jokainen on oman onnensa seppä.

Kiitos konkareille vielä kerran terveisistä ja mukavia hetkiä lastenkasvatukseen!

-Finna

Vierailija
12/13 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene esim. vammalaan synnyttää. Et sinä sinne pääse jos kysyt että saanko tulla synnyttää, mutta satut vaan olemaan siellä juuri kylässä kun pitää synnyttää..:-) Tietenkin sinun pitää olla niin paljon auki ja synnytys hyvin käynnissä että ne ei passita sinua Tampereelle.

Että tälläinen tuli mieleen näin aika radikaalisena vaihtoehtona TAYSia vastaan.

Itellä on vain positiivisia muistoja sieltä. Kolme (-03, -05, -06) olen siellä synnyttänyt ja nyt jouluna menen sinne taas hyvillä mielin.

Olen saanut aina kivunlievityksen ja se on osunut nappiin. Tietenkin siellä on välillä tosi kiireistä, niinkuin minulla ensimmäistä saadessani. (kätilö ei juuri kerennyt olla paikalla, mutta olisin varmasti jostain saanut jonkun, jos olisin välttämättä tahtonut) Mutta jos et suunnittele mitään etukäteen ja luotat heidän ammattitaitoon niin uskon ja toivon, että tulet sieltä pois hyvillä mielin suuri palkinto käsivarsilla.

Vierailija
13/13 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamamamma: Alkoi kyllä naurattamaan makeasti tuo Vammala-keikka idea! :-D Aikas kekseliäs olet. No eiköhän sinne Taysiin sitten kuitenkin mennä, mies saa pistää sitten minut ruotuun jos alan turhia murehtimaan h-hetkellä.

Mutta kiitos hyväntuulen viestistä!

-Finna