Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako hormonikierukka pms oireisiin?

19.06.2007 |

Onko kellään kokemusta?

Kiitos paljon jo etukäteen

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tarkoitan siis sitä, että onko vaikutusta tähän mielialaan. Olen huomannut, että noin 1,5 viikkoa ennen kuukautisten alkua mieli todella maassa. Kaikki ärsyttää, potuttaa ja itkettää.

Auttaisiko hormoonikierukka tähän? Olen toki menossa loppukesäsätä gynelle mutta olisin kiitollinen jos joku pystyy kertomaan omakohtaisia kokemuksia asiasta.

Vierailija
2/9 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka ei estä aivoissa tapahtuvaa hormonikiertoa eli ei se estä PMS-oireita. Tämän tiedän ihan aiheesta lukemalla.

Omakohtainen kokemus tukee tietoa.

Eli mulla on ollut PMS-oireita teinistä saakka, silloin ne kestivät (mielialamuutokset, siis) noin 3 päivää. 25-vuotiaana oireet kestivät viikon ja nyt melkein 35-vuotiaana jo 10-12 päivää. PMS-oireille on tyypillistä, että ne pahenevat iän myötä ja varsinkin 35-vuoden tienoilla eli ennen ns. premenopaussissa.

Mä käytän PMS:n mielialaoireisiin Seronil-masennuslääkettä 10-20mg/pv sen vajaa pari viikkoa kuussa. Se on ainoa, joka oikeasti auttaa ja olen lähes normaali, oma itseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pms oireita pari viikkoa ennen menkkoja :( tosi ärsyttävää! pinna palaa liian nopeaa pienestäkin, välillä tosi väsynyt olo ja yhtäkkiä alkaa masentaa ilman mitään syytä. Olen lukenut psm oireista ja mulla on just ne oireet mitä tässä sanotaan:

http://www.tohtori.fi/?page=5590070&id=9759387

Mä niin kans toivoisin että niihin olisi joku apu. Aina kun aika alkaa lähestyä, ihan inhottaa että taas ne alkaa. Joka kuukausi mulla noi oireet eivät ole niin " vahvat" tällä kertaa olivat jälleen " lievät" Mitä sitten kun vaihdevuodet alkaa? *miettii* vaikka niihin on tälläsellä 25 vuotiaalla mammalla vielä onneksi aikaa ;)

Vierailija
4/9 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että minulla on hormonikierukka eikä menkkoja. Eikä PMS oireita. Tosin pahoja oireita ei ole ollut ennekään, mutta nyt siis menkkoja ei ole ollut 2.5. vuoteen. (Välivuotoa ollut joskus, sitäkin viimeeksi yhtenä päivänä puolisen vuotta sitten)

Mietin vaan, että jos kierukka vie menkat niin veisikö silloin myös oireet?

Vierailija
5/9 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei auta. hormonikierukka sisältää keltarauhashorminia, joka on itse asiassa PMS-oireiden aiheuttaja. horminikierukan hormini vapautuu paikallisesti mutta menee sitä pieniä määriä myös verenkiertoon, joten voi jopa lisätä pms oireita. Itselleni asennettiin ko. kierukka pari viikkoa sitten enkä ole huomannut pahempia pms-oireita mutta kierto ei ole vielä siis ehtinyt siihen vaiheeseen, jossa pms oireet yleensä tulevat. toisin sanoen: ei näytä aiheuttavan pms-oireita normaalien lisäksi, mutta en usko että vähentää normaaleja pms oireita. tietenkin kunhan kohtu asettuu lepotilaan (kestää 3-6 kk kierukan asentamisen sisällä) ja kuukautiset vähenevät, niin varmaan on mukavampi olla kun vuoto ei ole runsasta. Laitapa googleen hakusanaksi hormonikierukka, niin saatat löytää tietoa asiasta.

Vierailija
6/9 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hormonikierukan helmikuussa ja mulla menkkaoireet ovat kyllä lievittyneet tosi paljon. Mulla on aina ollut kovia vatsakipuja, 1-2 pvän migreenikohtaus ja 1-2 päivän törkeä ketutus, ei siis " virallisia" pms-oireita, mutta rasittavat menkkaoireet. Siihen kun vielä lisäsi niagara-vuodon 5 pvää (lisääntyi huomattavasti lasten jälkeen), olin ihan valmis kokeilemaan hormonikierukkaa. Nyt puolen vuoden kokemuksella voin sanoa seuraavaa:

- vatsakivut hävisivät kokonaan

- menkkamigreeni hävisi kokonaan

- raivopäivät hävisivät lähes kokonaan (pari kertaa ollut puolen päivän hormonikiukuttelua)

- vuotoa tulee 5 pvän sijaan 10-12 pvää, mutta se on niin pientä, että selviän pikkuhousunsuojilla

Olen ollut hormonikierukkaan aika tyytyväinen, täydellinen se olisi jos vuotopäiviä olisi vähemmän. Onneksi muut menkkavaivat ovat kadonneet ja kun vuotokin tosi niukkaa, en valita.

Vierailija
7/9 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa keskustella gynen kanssa asiasta. Taidanpa muutenkin laittaa kierukan kun noi vuodot ovat runsastuneet tässä viimeisten kuukausien aikana. Voi kuulemma saada kierukan halvemmalla jos laitetaan hoitona runsaisiin kuukautisiin.

Toivotaan, että auttaa myös tähän mielialaan. No, parin päivän päästä pitäisi helpottaa.... vähäksi aikaa.....

Hyvää juhannusta kaikille!

Vierailija
8/9 |
23.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut nyt vuoden hormonikierukka ja välillä mietin pitäisikö se ottaa pois. Olen siitä merkillinen että itselläni on aika paljon jotain vuotoa ja en oikein enää tiedä milloin on menkat ja milloin ei, mutta pms-oireissa kuitenkin riittää. Niistä sitten päättelen että tämä vuoto on nyt varmaan menkka vuotoa.

Kuten joku jo kirjoittikin niin varmaan voi auttaa fyysisiin oireisiin jos menkat esim. jäävät kokonaan pois (itselläni ei sitä tuuria käynyt).

Helsingissä kierukka laitettiin ILMAISEKSI neuvolassa (ensimmäisen kerran). Itselleni se laitettiin 6kk synnytyksen jälkeen. En tiedä onko siinä mitään rajaa.

Vierailija
9/9 |
27.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kohta vuoden hormoonikierukka ja on tasoittanut hurjasti hormooneja. Aina mennyt vuoristorataa mielialan kanssa ja nyt on suht tasaista menoa ja nautin siitä. Myös selkäkivut (kuukaut johtuvat) loppuivat kuin seinään. Kuukautisetkin ovat osaksi jääneet pois ja silloin kun tulevat pärjää pikkuhousun suojalla, ennen ei riittänyt välillä kuin yöside.

Vastaan omalla kohdallani olleen todella hyvä päätös. Alkuvuotojen 3kk jälkeen on ollut aivan mahtava ehkäisymuot, suosittelen.