Tulkatkaa Kelan kamaluudet!
Hermo menee tuon Kelan kanssa kun ei muutenkaan ole hyvä numeropää ja on vielä erityisinho tuota Kelan kapulakieltä kohtaan. Eli onko se nyt niin, että perustilanteessa sekä äitiysraha että vanhempainraha on 15,20e/päivä? Valmistun kyllä maisteriksi ihan justiinsa, mutta olen tehnyt todella epämääräisiä tuntitöitä yms tässä viime vuoden ajan että niistä tuskin kertyy mitään bonusta noiden tukien laskemista varten. Eli olenko turvallisilla vesillä jos oletan, että tulot ovat noin 450e äitiysrahasta ja 100e lapsilisästä? Ja noista menee vielä verot? Voiko noin pienillä tuloilla pyytää nollaverokortin?
Selittäkää viisaammat ja kokeneemmat, haluan vähän lisätietoa ennen kuin menen Kelalle selvittelemään.
Kommentit (3)
Minimiäitiysraha on tosiaan reilu 15 e/arkipäivä, mutta sen saa tosiaan vain arkipäiviltä, ei sunnuntailta tai muilta arkipyhiltä. Eli kuukaudessa on noin 25 arkipäivää, ja tuosta tulee n. 375 euroa, miinus verot. Veroprosenttina Kela käyttää mielestäni vähintään 20%(minulla on ainakin näin ollut), joka on kyllä hassua. Voit tietenkin laskettaa verotoimistossa oikean veroprosentin kunhan saat päätöksen äitiyspäivärahasta. Jos sinulla on portaikkoverokortti, se pitää erikseen toimittaa Kelalle, muussa tapauksessa tiedot menevät automaattisesti.
Äitiysrahaa jää siis käteen vähintään 300e/kk, saattaa jäädä enemmänkin jos lasketat veroprosenttisi. Nollaverokorttia et saa.
Lapsilisästä ei mene veroa.
Verotustiedot menevät verotoimistosta automaattisesti suoraa kelalle. Ellei verokorttiasi ole laskettu vain kelan maksamia etuuksia varten korottaa kela verotoimiston ilmoittamaa prosenttia 2 prosenttiyksiköllä.
Voit halutessasi laskettaa uuden verokortin kelan etuuksia varten. Veroprosentin suuruus riippuu muista tuloistasi ja vähennyksistä. Näistä tekijöistä riippuen veroprosenttisi voi olla 0 prosentistä ylöspäin...
Jos ei työtuloa puolenvuoden ajalta niin silloin saa minimi äitiyspäivärahan, josta menee veroa, nollakorttia ei vissiin saa kun kela verottaa jonkun tietyn prosentin, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Lapsilisästä ei mene veroa eikä se vaikuta mihinkään muihin tuloihin.
Toivottavasti tää selvensi edes vähän, noi kela hommat ottaa kyllä aivoon todellakin välillä.
S