Mikä on?! Verta vuotaa, viikkoja 12+6.
Kävin pissalla, pönttö punaisena verestä, ei kipuja. Kyse mahdollisesta kaksosraskaudesta. Viime viikolla kuului sydänäänet (ainakin yhdet). Ei tässä enää paljon nukuta...
Kommentit (29)
Nää olisin ihan ekana soittanu vaikka neuvolaan, sitten hakenu VERTAISTUKEA täältä. Voihan se olla että nauvolasta sanovat että käy lääkärillä: nyt jonottaisin lääkärille enkä ihmettelisi täälä, koska on kaksi vaihtoehtoa: kaikki on kunnossa, vaikka verisuoni katkennu jos oot seksiä harrastanu TAI jotain on vialla.
Itse ainakin haen ekana vereen selityksen. En ihmettelisi asiaa viileänä kotona niinkun joku sanoi..
Ihme porukkaa.
8
kotona kauheeta verenvuotoa. Mä ainakin oli ihan paniikissa.
Ensin soitin neuvolaan ja sitten sieltä ohjeenmukaan sain mennä suoraan ä-polille.
Ja missään vaiheessa ei lääkäri kyselly, että mitäs tänne olet tullu.
Seuraavassa raskaudessa, joka päättyin keskenmenoon, sain ohjeeksi mennä lääkäriin, jos vuoto yltyy kovaksi.
Eli on todellakin luvallista mennä lääkäriin, jos vuotoa on paljon noilla viikoilla joilla ap:kin jo on.
Eri asia, jos vuotoa tulee rv 5.
-4, ei 3, niinkuin aikasemmin muistelin
Kävin näytillä ja mulla se veri ei tullut ainakaan kohdusta, vaan emättimen seinämiltä ja lääkäri sanoi että voi olla ihan jostain paikkojen äkillisestä venymisestä tai silloin edellisviikolla tehdystä sisätutkimuksesta johtuva et jos oli pieni haava tullut. Käy tarkistuttamassa, että selviää! Oma olosi siitä helpottuu!
Ajeltiin rauhassa kotiin mummolasta ja soitin päivystykseen. Pyysivät tulla näytille.
Ultrattiin ja lääkärin mielestä ei hyvältä näyttänyt, sikiön sydänäänet kuuluivat mutta sikiö ei liikkunut hirveesti. Verta tuli kokoajan, välillä kirkasta välillä klönttejä. Kipua ei ollut, tai sellasta menkkakipua kokoajan.
Tehtiin jo anestesia kaavakkeetkin valmiiksi, kaavintaa varten..!
Ottivat mut osastolle tarkkailuun koska vauva kuitenkaan ei ollut kuollut vielä, siellä vielä ultrattiin ja vauva pyöri kuin häkkärä. Olin makuupotilaana muutamanpäivän sairaalassa ja tutkittiin mistä vuoto tuli ja hematooma viikolla sitten paremilla ultralaitteilla löydettiin. Vuotoja kesti melkein 2kk välillä enemmän välillä vähemmän! Kun viikkoja tuli enemmän alkoi supistelemaankin..
Olin melkein koko tuon ajan makuulla, mitään raskasta en saanu tehdä. Mummot ja kummitäti hoiti esikon perässä juoksun kun isi oli töissä.
Kun vuoto ja supistelu loppuivat oli hematoomakin poissa seuraavalla ultrakerralla:) Sitten sain taas viettää normaalia elämää.
Kovakaan vuoto ei aina ole merkki keskenmenosta!!
Kuten itsekkin tiesin ja lääkäritkin sanoivat ei mitään noilla viikoilla voida tehdä jos km uhkaa.
Olin asennoitunut että tulee kesken jos tulee, sille ei voi mitään. Sairaalaan minut otettiin sentakia koska vuodon syy oli epäselvä ja vauvan vointi kuitenkin oli hyvä loppujenlopuksi. Ekalla ultrakerralla vauva oli nukkunut;)
Holahti puoleen tuntiin ainakin pari desiä ja hyytymät päälle. Tuli myös sellainen kiinteä köntti jotain tunnistamatonta. Soitin samantien synnytyssaliin, jossa siis oli sunnuntai päivystys. Keskenmenoa epäilivät sielläkin ja täyttivät kaavakkeet. Ultrassa näkyi sikiö ja syke ja nyt tuo " sikiö" tuhisee 6,5vkon ikäisenä täysin terveenä meillä täällä ihan omassa kotona.
Vuodon syyksi epäillään etistä istukkaa, joka kohdun suulta vuoti. Sittemmin istukka nousi ja pikkuinen syntyi onnellisesti alakautta
Kuulun niihin, joita on kehotettu ottamaan rauhallisesti ja pysyttelemään kotona. Kai siihenkin ohjeeseen jokin perustelu on? Miten polille meno olisi tässä tilanteessa asioiden suuntaa muuttanut? Jos joku kertoo hyvät perustelut, osaan ensi kerralla olla välittämättä päivystäjän ohjeista ja mennä kuitenkin polille. Tässähän alkaa vaivata, olisinko sittenkin voinut pelastaa tilanteen, jos olisin mennyt viimeksi lääkäriin heti. :(
Vierailija:
Nää olisin ihan ekana soittanu vaikka neuvolaan, sitten hakenu VERTAISTUKEA täältä. Voihan se olla että nauvolasta sanovat että käy lääkärillä: nyt jonottaisin lääkärille enkä ihmettelisi täälä, koska on kaksi vaihtoehtoa: kaikki on kunnossa, vaikka verisuoni katkennu jos oot seksiä harrastanu TAI jotain on vialla.Itse ainakin haen ekana vereen selityksen. En ihmettelisi asiaa viileänä kotona niinkun joku sanoi..
Ihme porukkaa.
8
tuli myös oikein kunnolla verta noin viikolla 10. Verta tuli reippaasti ja vuotoa kesti parisen päivää. Kipuja tms ei kuitenkaan ollut.
Oletin saaneeni keskenmenon enkä lähtenyt lääkäriin(mitä ihmettä siellä olisi osattu enää tehdä?)
muutamien viikkojen päästä päiviä jatkunut kuvotus sai minut tekemään raskaustestin joka näytti vahvaa plussaa!
Raskaus ei siis kovasta vuodosta huolimatta keskeytynytkään.
Itse odottelisin ap:n tapauksessa, jos kipuja ei ole. Jos vuoto jatkuu useamman päivän niin sitten kävisin jossain näytillä.
että polille/lääkäriin ei ole tarpeen mennä ennen kuin tilanne on tasaantunut (vuoto loppunut tai keskenmeno tullut). Tässäkin tapauksessa olisi odotettu vielä useita päiviä ennen tarkastusta. Ainoastaan siinä tapauksessa, että puhelimessa määrätty annos ibuprofeenia ja parasetamolia ei olisi riittänyt kipuun, olisi pitänyt mennä aiemmin. Tapaukset ovat erilaisia, joten päivystävä puhelinnumero kyllä neuvoo, miten menetellä.
Sain tältä palstalta vertaistukea, eikä kukaan ollut passittamassa saman tien lääkäriin, vaan omista kokemuksista kerrottiin, ikävistä ja paremmin päättyneistä. Olen siitä kiitollinen.