Miten aikaisilla rv:eillä vauva selviää?
Miten aikaisilla viikoilla täällä ollaan synnytelty vauvoja ja miten ovat selvinneet ?
Itsellä nyt rv 32+5 ja kohdunkaula jo lyhentynyt ja pehmennyt ja tänään tuntunut sellaista supistusmaista jomotusta mahassa ja selässä. Mietin vaan, että jos vauva nyt syntyisi jo, olisiko sillä ihan hyvät mahkut selvitä ja olla saamatta mitään komplikaatioita ?
Pääseekö näin aikaisin syntyneet vauvat edes vielä kotiin silloin kun äiti pääsee, vai joutuvatko jäämään sairaalaan ?
Huolestunut lion76
Kommentit (6)
Hyvin yksilöllistä.
Meidän esikois poika syntyi rv 34+2 vuotavan istukan takia hätä sektiolla. Itse pääsin kotiin 5 päivän kuluttua ja poika muutama päivä sen jälkeen ja yllätys oli suuri kun oli ollut ympäri pyöreesti puhetta että lasketun ajan tienoilla kotiin.
Poika selvisi melko hienosti. Piti tosin elvyttää synnyttyä, mutta muutoin meni kaikki tosi hienosti.
On nyt meidän erittäin vilkas 3vuotias ja muita ongelmia ei ole ollut kuin puheen kehityksen kanssa ja sitäkään ei voi sanoa johtuneen aikaisesta syntymästä.
Seuraava vauvamme syntyi tasan rv 40+0. 11kk pojan syntymän jälkeen.
Nyt odotellaan kolmatta rv 24+0
Toivottavasti vauvasi saa vielä hetken kölliä mahassa. Jokainen viikko on tärkeä.
Tsirppana
paras kaverini synnytti raskausmyrkytyksen takia jo rv23 ja terve 7.v tyttö on tälläkin hetkellä.ei tullut mitään komplikaatioita jälkeenpäin.
painoa oli ollut n.500g ja 23cm pitkä.
terveisin:tiitu
Siskon kaverin lapsi syntyi rv 25+ ja kaverini lapsi rv 29+ ja molemmat selvisivät, joutuivat tosin olemaan aikansa keskoskaapissa. Mulla meni esikoisesta lapsivedet rv 33+5 ja sain kortisonipiikkiä ja supistuksia ehkäisevän piikin. Tulehdusarvot nousivat mulla rv 34+4 ja käynnistys tehtiin tipalla. Poika laitettiin pariksi päiväksi nenämahaletkuun ja myöhemmin sai vielä sinivalohoitoa keltaisuuteen pari kertaa. Keskoskaappiin ei joutunut. Pojan ollessa 9pv pääsimme lähtemään kotiin ja nyt on reipas 2v.Nyt toinen raskaus menossa ja rv 28+4 ja jännään lähteekö tämäkin ennenaikojaan tulemaan.
Lapsellasi on mielestäni hyvät mahdollisuudet selvitä ja jos nyt lähtisi tulemaan, niin varmaan pääsisi 2-3vk päästä pois, yksilöllistä tietysti. Olisi tietysti parempi, jos lähtisi vasta rv 36 jälkeen tulemaan. Jos saat kortisonipiikin, niin vauvan keuhkot kehittyvät nopeammin.
Voisin kyllä ihan omasta kokemuksesta töistä sanoa, ettei ennenaikaisesti syntyneet ainakaan jotain alle 35 viikoilla pääse 2-3 päivän päästä sairaalasta kotiin. Todellakaan. Tosiaan aina ei tarvi sairaalassa olla laskettuun aikaan asti keskostenkaan, jos kaikki menee hyvin. Mutta ns normaaliajassa pääsee yli 35-35 jos kaikki on kunnossa, eli alkaa syömään, ei kellastu ym.
Ja tosiaan kyllä 32+ viikoilla kannattais lääkäriin hakeutua niin saa sen vauvan keuhkojen kypsyttelyyn kortisonipiikit. Lääkärit tietysti arvioivat tarpeen, mutta jos syntyy ennenaikaisesti, menee asiat paljon helpommin kortisonien jälkeen ainakin keuhkojuttujen kanssa.
Pakko vielä kommentoida, että kyllä 24-viikkoinen saattaa selvitä, mutta kuulkaa ei ole mikään itsestäänselvyys sitä hiukan isommillakaan viikoilla toi selviäminen. Tarkoitus ei ole pelotella, mutta kun moni ajattelee, että se on joku " varma" raja.
Mutta lion76 unohtu itse kysymykses =)
Hyvät mahdollisuudet on selvitä ilman komplikaatioita. Jos nyt ei normaalia kellastumisriskiä oteta huomioon. Ja tosiaan noilla viikoilla en usko, että millään pääsee samaan aikaan äidin kanssa kotiin (jos äiti kotiutuu lähes normaaliajassa). Mutta voihan olla, että saat odotella syntymää vielä jonkun aikaa =)
yhdellä jo synnytys rv 24 ja vielä on hengissä. katso tuolta " keskoset" osiosta, siellä oli kysymys juuri noihin raskausviikkoihin liittyen. kovasti näyttää vaihtelevan; jotkut ovat päässeet vauvoineen kotiin jo viikon sairaalassaolon jälkeen. Jos epäilet synnytyksen käynnistyneen, laukkaa sairaalaan saman tien ottamaan ne kortisonipiikit! Vauvan keuhkot tarvitsevat ne kuitenkin. Itse olen rv 31+ joptain, ja kontrolli on torstaina ja olen ihan varma että kohdunkaula on lyhentynyt kun koko viikon on ollut ilkeitä suppareita. Minulle jo viimeksi lääkäri puhui kortisonipiikkien laitosta. Tsemppiä! toivotaan että meillä vauvat vielä pysyisivät masussa. Muttajos ei, niin ollaan positiivisin mielin.
T:Kohtalotoveri