Minkä ikäinen on NUORI äiti?
mutta tuntuis että nykyään alle 29 on nuori äiti.
Kommentit (16)
kyllähän vanhemmat n. 5kymppiset puhuu 35-vuotiaita miehiäkin nuoriksi miehiksi yms. Että kyllähän joku 28-29-vuotiaskin on luultavasti vielä nuori äiti.
Tosin nyt tän esikoisen (14-vuotta) mielestä mä olen kauhean vanha :)
Normaali ikä saada lapsia olisi kyllä 22-28v. Jos esikoisen saa n. 30v ja yli niin on jo vanha ensisynnyttäjä. Niin se vaan kuuluisi mennä!!
Ja se on siis toteamus, ei mitään kritiikkiä!
Alle kaksikymppisenä lapsia saaneesta tulee mieleen, että oliko vahinko (tai onko ehkäisyä karttavassa uskossa...). Mutta toisaalta tiedän teininä ihan tarkoituksella lapsia saaneita ja homansa hienosti hoitaneita naisia, eli en oleta mitään.
vaikka kolmatta jo odotan.. esikoinen 7, toinen 2,5.. itse olen 23.. mutta en mä mun siskoanikaan joka on mua seitsämän vuotta pidä vanhana äitinä..
Mutta, jos 32-vuotiaalla on kymmenvuotias, niin sanon tästä 32-vuotiaasta vain että "äiti" ilman sitä nuori-liitettä edessä.
nuoreksi äidiksi, alkaa olla biologisesti jo vanha ensisynnyttäjäksi.
kaikki kouluttamattomat white trashit joiden mielestä nuori äiti tarkoittaa 15-vuotiasta ja 25-30-vuotias synnyttäjä on ikäloppu kalkkis.
taitaa 'ammattikielessä' tarkoittaa noin alle kaksikymppistä tai alaikäistä äitiä. Eli on nuori ikänsä puolesta, ei äitinä 'nuori' eli vasta-alkaja pelkästään vaan jo ikänsä puolesta nuori.
tuo ammattikieli on esim. sos-ja terveyspuolella käytetty, sitä tarkoitan.
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ja akateemisissa piireissä. Itse sain ensimmäisen lapseni 25v:nä ja sain sen vuoksi tosi paljon huomiota. Esim. bussissa ihmiset tulivat sanomaan, että kyllä lapset kannattaa tehdä nuorena tms. Ja olin tuttavapiirissäni ainoa äiti. Vieläkin lapsettomat ovat enemmistössä.
Olen vieläkin 30v:nä ja 5v:n äitinä esim. päiväkotimme nuorin äiti. Muut lähentyvät tai ovat ylittäneet 40v:n rajan.
Mielestäni olin myös omalta mieleltäni tosi nuori tultuani äidiksi. Nyt 30v.nä tämä äitiys ja sen vastuun kantaminen tuntuu luonnollisemmalta.
Olen 29v. ja mielestäni olen aika nuori äiti NELJÄN lapsen äidiksi. Sain esikoiseni 21-vuotiaana. Moni saa mun ikäisenä sen esikoisensa. Ensisynnyttäjien keski-ikä lienee joku 28-29v. nykyään.
poikamme syntyi 3kk ennen kuin täytin 18. ihan minun ja mieheni yhteinen päätös oli silloin että lapsi saa tulla, emmekä ole hetkeäkään katuneet.
itse en oikeen pidä tuollaisesta nuori äiti - vanha äiti luokittelusta... ihan kuin oltaisiin eriarvoisia? mitä väliä sillä iällä jos on onnellinen lastensa kanssa ja pystyy kantamaan vastuun heistä?
Eli miten luokittelet nuoren äidin, 20v., 25v. vai mikä on "raja"?