Haitalliset aineet työpaikalla
Hei!
Työskentelen laboratoriossa, ja työhöni kuuluu myös myrkkyjen käsittely. Etanolia käsittelen päivittäin, välillä myös metanolia. Sen lisäksi muitakin liuottimia, ja joskus joitain pölyäviä hengitykselle haitallisia aineita. En ole vielä raskaana, mutta suunnittelemme yrityksen aloittamista piakkoin. Mietin, mitä teen töiden kanssa. En haluaisi kertoa esimiehelleni (enkä kenellekään) ihan alussa, mutta toisaalta pelottaa, miten paljon minun hengittämäni alkoholihöyryt vaikuttaisivat sikiöön. Miten te muut vastaavissa paikoissa työskentelevät ellit olette ratkaisseet ongelman? Missä vaiheessa olette kertoneet työpaikalla raskaudesta?
Kiitos paljon vastauksista!
Kommentit (4)
teratologiseen tietopalveluun, saat varmasti tutkittua tietoa eri aineiden vaikutuksista, ja voit sitten työnantajasi kanssa järjestää työolosi sellaisiksi, ettei niistä ole sikiölle haittaa. Tietopalvelussa osataan varmasti kertoa eri kemikaalien vaikutuksista tarkasti:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437
ja jo lainsäädäntö määrää tässä tapauksessa kertomaan raskaudesta välittömästi työnantajalle, jonka jälkeen työnantajan velvollisuus on puolestaan siirtää työntekijä turvallisiin töihin. Niinpä olen ainakin itse kertonut pomolle heti tilanteen, kun tikku on ollut plussalla, enhän ole voinut ottaa mitään riskejäkään. Olen myös tehnyt selväksi, etten halua kenenkään muun ihan alussa tietävän raskaudesta.
ja oma järki käyttöön. Haitalliset aineethan pitää aina käsitellä vetokaapissa ja suojavarusteet tarvittaessa käyttöön (oikeanlaiset hanskat, hengityssuojain jne...). Jos työpaikalla työturvallisuusasiat eivät ole kunnossa, ei pidä suostua tekemään töitä. Eri labra-alojen koulutuksissa oikeat käytännöt on varmasti käyty läpi. Ja kemikaaleista saa tietoa käyttöturvallisuustiedotteista ja se työterveyshuolto on oikea paikka varmistaa asiat.
työturvallisuudesta raskauden aikana työterveyshoitajan kanssa.
He osaavat kertoa miten menetellä sitten kun asia on ajankohtainen
ja keskustelu on luottamuksellinen!
Kirjaa paperille kaikki " epäilyttävät" aineet ja kysymykset valmiiksi niin silloin sinne on helpompi mennä.
Googlen kautta saa myös jonkin verran tietoa.
Labratöissä en ole mutta omalle alalle sain näin parhaiten tietoa sillä en halunnut " paljastaa" itseäni töissä lukemalla kokoajan työturvallisuusohjeita.
Ota rohkeasti heihin yhteyttä ettei myöhemmin kaduta!