Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heh heh... sunnuntain Hesarissa selkeä av-mamma hehkuttaa kotihoitoa ja kuvassa katselee selvästi telkkaria!

Vierailija
11.06.2007 |

Lapsi konttaa lattialla kohti kuvaajaa ja mamma tuijottaa telkkaria kaukosäädin kädessä. Helppo se on tekstissä hehkuttaa, mutta kuva paljasti totuuden. :DD

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastattelemassa!!! Itse näin kuvan, ja luulen, että äiti puhui toimittajan kanssa samalla kun kuvaaja touhusi lapsen kanssa.

Se minua jutussa huvitti, että nainen jolla ensimmäinen lapsi on alle vuoden pitää itseään kotiäitinä. Useamman lapsen äidin, joka on vuosia kotona, arki on aivan toista.

Vierailija
2/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisti silmään kun hänellä vain yksi lapsi ja oli niin kotiäitiä, niin kotiäitiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on se toimittaja ollut mukana valokuvaajan lisäksi.

Vierailija
4/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä äitejä ei täällä av-palstalla juurikaan näytä olevan ja aika vähän niitä on oikeassakaan elämässä, mutta joitakin poikkeuksia onneksi aina välillä tulee vastaan. Valtaosa on muutenkin onneksi sellaisia, että vaikka heillä oikea syy on muualla kuin pelkässä lapsen " ainon oikean" hoitomuodon ajattelemisessa, ovat he kuitenkin hyviä kotiäitejä omille lapsilleen (=eivät pura turhautumista lapseen tai eivät tosiaan ole näitä " paikalla mutta ei läsnä" äitejä katsomalla esim. telkkaria tai surffaamalla netissä kaiken päivää).

Tarkoitan tällä sitä, että aika harva on 100% kotiäitinä kovin pitkään, jos kunnollinen ja motivoiva vakityöpaikka odottaa ja lapselle löytyy hyvä ja kiva hoitaja eikä hoitopäivät veny pitkiksi. Aika harvalla vain on niin hyvä tilanne. Siksi moni kitkuttaa vaikka puoliväkisin kotona vähintään sen 3v putkeen ja väittää ääneen tekevänsä niin, koska kotihoito on " ainoa hyvä valinta" alle 3-vuotiaalle... Tai sitten mennään vaikka puoliväkisin silti töihin ja podetaan siitä huonoa omaatuntoa ja siksi haukutaan kaikkia kotiin jääneitä laiskoiksi... Valintojensa kanssa sinut oleva ihminen ei tunne tarvetta arvostella muita.

Vierailija
5/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olin aina " vain" äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla siihen asti, kunnes kuopuskin täytti 3v. Vaikka siis olin kolmen lapsemme kanssa 8 vuotta putkeen poissa töistä, en koe olleeni virallisesti kotiäiti missään vaiheessa. Kotona olin ja äiti olen, mutta minulla oli silti myös työpaikka odottamassa, josta olin vain sen aikaa virkavapaalla, kun lapset olivat pieniä. Kotiäidiksi olisin muuttunut, jos olisin tehnyt siitä pysyvästi " päätoimisen työni" eli jos olisin päättänyt irtisanoutua ja jäädä kokonaan kotiin sittenkin, kun hoitovapaat oli kaikkien lasten osalta pidetty. Ja sitten kun lapset olisivat lentäneet pesästä, olisin muuttunut kotirouvaksi ;)

Vierailija
6/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotiäitinä 4vuotta kohta ja aion jatkaa kotiäitinä vielä ainakin 3vuotta ja kyllä minä päivisin telkkaria katson? Miten se tekee minusta huonon kotiäidin jos meillä on telkkari päällä?

Rutiinit ovat ja touhua riittää, mutta kyllä meidän perheessä on telkkari päällä aina kun ollaan sisällä. Lapset eivät sitä juurikaan katso vaan leikkivät ja minä yleensä kotitöiden lomassa katselen telkkua. Kahvihetkinä varsinkin. Vieraita jos tulee niin harvemmin telkun kiinni pistän, äänettömälle kyllä jotta pystyy puhumaan. Onko tämä nyt joku huonouden merkki jos tv on päällä päivisin? :D

Vierailija
7/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ihan arkijärjellä ajatellen se korreloi yleensä aidon läsnäolon puutteena aikuisilla, eli yleensä perheissä joissa katsotaan paljon telkkaria ollaan vähemmän aidosti läsnä lapsille. Ei se nyt tietenkään ihan noin suoraviivaisetsi mene, mutta tosiaan lapsille siitä ON ihan oikeastikin haittaa, harva vain tulee sitä ajatelleeksi.

Itse ap:n aloitukseen liittyen tuli mieleen, ettei paikalla oleminen ole todellakaan samaa kuin läsnä oleminen. Moni työssäkäyvä äiti saattaa olla tunneissakin laskien enemmän läsnä lapsilleen kuin joku kotiäiti, sitä kai tässä ajettiin takaa?

Vierailija
8/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se telkkarin päälläolo/ katsominen kenestäkään huonoa äitiä tee, mutta.. Miten sä voit olla, jos telkkari on koko ajan päällä, etkä sitä edes katso? Hirveetä taustamölyä tai sitten taustavilinää, jos äänet ovat poissa :) Pistäkää nyt ainakin se telkkari kiinni, jos vieraita tulee...

Vierailija
9/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään ketään, kellä on tv auki päiväsaikaan, ellei ole liikuntarajoitteisesta henkilöstä kyse. Tai mitä ylipäänsä telkkarilla tekee, kysyn vaan?

Ärsyttäviä tuollaiset puheenvuorot siitä, kuinka " kotihoito on lapsille parasta" ja mamma istuu perse homeessa penkissä päivät pitkät nettaillen tai tv:tä tuijottaen.

Olin itsekin suht pitkään kotona lasteni kanssa, mutta meillä ei ollut tietokonetta, eikä tv:tä. Päivät kuluivat oikeasti lasten kanssa, kuten esim. päiväkodissa hoitajien aika kuluu.

Ei se kotihoito ole mitään glooriaa, ellei vanhempi oikeasti siihen panosta. Ja vaikka näkisikin runsaasti vaivaa kotona, siis tehden kotivanhemmuudesta itselleen työn, ei se tee muiden vanhempien erilaisia ratkaisuja huonommiksi.

Kesät ovat lasten ulkoleikkejä varten, olivat lapset kotihoidossa tai eivät!

Vierailija
10/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

www. mediuutiset. fi/ doc. ot?f_id=915208

Aika harva vain edelleenkään tajuaa, ettei pelkästään aktiivisessa katsomisessa telkkari-ohjelmien määrällä tai laadulla ole väliä, vaan merkityksensä on myös passiivisella katsomisella/kuuntelemisella eli pelkällä telkkarille " altistumisella" . Ei ihme, että kouluikäisillä lapsilla on yhä enemmän univajetta ja keskittymisvaikeuksia :(

Vierailija
11/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole meidän lapsilla keskittymis tai univaikeuksia vaikka telkka päällä onkin. Eikä se meillä paasaa täysillä koskaan.

Kuka äiti oikeasti väittää että touhuaa koko ajan lasten kanssa kun kotona on? Miettikää nyt hemmetti mitä suustanne päästätte. Ei ne lapsetkaan koko päivää jaksa ulkona olla vaikka ihana keli onkin ja onko sekään nyt ihan hyväksi että ollaan ulkona aamusta-iltaan!? Meillä ulkoillaan kesällä kaksi kertaa päivässä n. 2h ajan, loppu aika kotona menee kotitöissä ja ruoanlaitossa ja pyykkiä pesten. Lapset piirtelee, askartelee ja leikkii omia leikkejään. Ihan älytöntä sanoa että kotiäidin pitäisi pyhittää täysin koko päivä lapsilleen! Toki aika menee lasten kanssa, mutta kai sitä nyt hemmetti voi päivällä hetken telkkaria katsoa ilman että se tekee kenestäkään huonoa äitiä!? Mites radion kuuntelu? Onko sekin hirveen paha asia jos taustalla " pauhaa" musiikki koko ajan!? Mites lukeminen, saako kotiäiti lukea päivän lehden?? Saako kotiäiti tehdä mitään muuta kun hoitaa kotia ja lapsia!?

Hellittäkää nyt hieman!!!! Ei ne lapset kuole siihen jos mamma katsoo välillä telkkaria saati sitten siihen jos telkkari on päällä kotona.

Vierailija
12/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka äiti oikeasti väittää että touhuaa koko ajan lasten kanssa kun kotona on? Ihan älytöntä sanoa että kotiäidin pitäisi pyhittää täysin koko päivä lapsilleen! Saako kotiäiti tehdä mitään muuta kun hoitaa kotia ja lapsia!?

Veikkaan, että tähän tartuttiin siksi, että turhan moni kotiäiti täällä av-palstalla pauhaa erinomaisuuttaan suhteessa työssä käyviin äiteihin. Hyvässä päivähoidossa lapselle oikeasti ollaan vähintäänkin 95% läsnä hoitopäivän aikana ja kotonakin lapset sitten saavat vanhempiensa jakmattoman huomion. Mutta harva äiti kai siihen omassa kodissaan omien lastensa kanssa sentään kykenee, ainakaan jos on 24/7 kotona. Molemmissa onkin lapsille puolensa ja puolensa, kotiäitiys ei aina ole yksiselitteisesti lapsen paras eikä tuo telkkarin tuijottaminenkaan taatusti mikään äitiyden mitta.

Vierailija
13/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittain samaa mieltä sun kanssasi, tosin tv ei ole hyvä lastenvahti, kohtuus kaikessa.

Onko vanhemman tehtävä olla koko ajan 100% läsnä? En minä ainakaan kotiäitinä hössötä kokoajan lasten kanssa, kyllä he leikkivät enimmäkseen kahden. Puutun leikkeihin vasta, jos tulee riitaa tmv. missä tarvitaan aikuisen ohjausta. Mutta mikään leikkikaveri en ole, enkä koe, että minun pitäisi sellaiseksi muuttua. Esim. nyt surffaan netissä, kun lapset leikkivät nukketalolla. Tottakai sitten kun lähden töihin, niin pyhitän illat täysin lapsille.

Vierailija
14/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi pitää telkkaria koko ajan päällä.

Enkä takuulla jaksaisi sitä koko päivää lasten äänten lisäksi.

Vierailija
15/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että on hienoa, kun voin tarjota lapsilleni kotonaoloa, vaikka välillä laitan ruokaa, siivoan ja istun tietokoneella. Turha puhua mistään laatuajasta; kyllä pienelle lapselle merkkaa se äidin/isän paikkalla olo, sitä ei voi paraskaan päivähoito korvata. Ja puhun nyt normaaleista, keskivertokotiäideistä

Vierailija
16/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmät nykyään aika isoja ja hoitajia aika vähän, miten hitossa te kuvittelette että siinä jää aikaa olla läsnä lapsellenne? Ja eri päiväkodeissa työharjoittelussa olleena voin sanoa että kyllä se aika siellä töissä meni lasten paskavaippoja vaihtaessa ja jokainen hetki kun lapset touhusivat omiaan niin me hoitajat juteltiin kahvihuoneessa, varmasti ei vapaa hetkiä oltu kyllä lasten kanssa.

Ihme kuvitelmia teillä että siellä päiväkodissa joku antaisi aikaa lapsellenne. Lapsia ohjataan leikeissä ja autetaan kun on askarteluhetki, mutta ihan turha luulla että saa jakamatonta huomiota tai mitään muutakaan. Hoitajat yleensä aika kireitä ja väsyneitä.

Päiväkoti on hyvä paikka lapselle jonka vanhemmat eivät jaksa millään tavalla panostaa lapsensa kotihoitoon, mutta voin kyllä sanoa että kyllä yleensä sillä huonommallakin äidillä on kotona enemmän aikaa lapselleen kun päiväkodissa yhdelläkään hoitajalla.

Vierailija
17/17 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Se minua jutussa huvitti, että nainen jolla ensimmäinen lapsi on alle vuoden pitää itseään kotiäitinä. Useamman lapsen äidin, joka on vuosia kotona, arki on aivan toista.

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että esim. Hesasin katuhaastatteluissa haastateltavan titteli on yleensä kotiäiti, jos hän on kyseisellä hetkellä kotona lapsen kanssa. Oli ammatti sitten mikä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän