Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan muu törmännyt tälläiseen asiaan raskausaikana?

Vierailija
08.06.2007 |

Vuosi sitten odotin esikoistani ja huomasin kuinka paljon negatiivisia fiiliksiä odottava nainen nostattaa esiin ihmisissä.

Monet tuttavat tai sukulaiset, jotka huomasivat odotukseni tai tiesivät siitä muuten tietysti ensin aina onnittelivat asiasta, mutta jo toisessa lauseessa kerrottiin jostain tutusta, jonka raskaus oli mennyt kesken/vauva kuollut kohtuun/syntynyt ennen aikojaan tai sitten synnytys oli mennyt huonosti tai vauva ei ollutkaan terve. Toki on tiedossa ettei aina kaikki mene hyvin, mutta kun sanotaan että raskaana olevat ovat muutenkin herkässä mielentilassa tuntui aika typerältä tuollainen kauhutarinoiden kertominen.

Onko tämä joku suomalaiskansallinen perinne, että koko ajan pitää muistuttaa siitä että mikä kaikkia kamalaa voi tapahtua? Eikö voida olla tyytyväisiä kun kaikki menee hyvin ja voivotella vasta sitten kun asiat menee pieleen, jos menee?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen kun mainitsi ihmisille niin olivat aika sanattomia, eivät osanneet kommentoida mitään. Onnellisesti lapsi on kuitenkin terve, jälkeenpäin ihmetelleet kuinka olin niin tyyni.

Vierailija
2/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole ihme että kukaan ei ole osannut sanoa mitään, on varmasti ollut aika vaikea tilanne. Miten pystyit suhtautumaan asiaan niin tyynesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähän syyllistyi eniten pienten lasten äidit. Ja voit vaan kuvitella lisäkommentteja mitä kaksosraskaus aiheutti. Toisesta korvasta vaan sisään ja toisesta ulos, vaikka joskus oli herkkänä päivänä vaikeaa...

Vierailija
4/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syyllistyn siihen (kahden lapsen äitinä) joskus itsekin =o/.

Haluan silti vakuuttaa, että rehellisesti vaikutusperäni ovat auttamisessa - tiedon jakamisessa, koska itse olen sellainen ihminen, joka TARVITSEE rehellistä tietoa asioista ja eri mahdollisuuksista, skenaarioista siitä mitä kaikkiea voi tapahtua.

Itse inhosin esikoista odottaessani sitä hyssyttelyä; oli ihan mahdotonta saada rehellistä tietoa ts. " kylmää faktaa" , ja kaikkien ympärillä olevien kokemukset olivat vain onnellisia " kaikki meni hyvin" juttuja. Omat 2 synnytystäni ovat päättyneet molemmat komplikaatioihin, ja vaikka olen ollut tilanteen keskelläkin, on siltikin (edelleen) ollut vaikeaa saada vastauksia - siksi olen tietoisesti ottanut sen linjan, että kerron kokemuksistani avoimesti. En tahdo olla negatiivinen, tai levittää pelkoa ympärilleni, mutta haluan auttaa muita samanlaisia kuin itse olen saamaan asiallista tietoa, ja nostaa kissan pöydälle sellaisista asioista, jotka ovat tabuja.

Anteeksi, jos olen ollut ajattelematon.

Me olemme kaikki vaan niin eri luonteisia.

Ps. Odotan kolmatta, ja yhä vieläkin kaipaisin enemmän sitä tietoa kuin sitä hyssyttelyä - miksiköhän on niin, että ne, jotka haluaisivat tietoa, saavat osakseen hyssyttelyä, ja ne jotka tahtoisivat hyssyttelyä saavat kuulla (omasta mielestään) ikäviä asioita?

Vierailija
5/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kyllä mullakin päättyi synnytys komplikaatioihin, mut pääasia et vauvoilla oli kaikki hyvin ja itsekin selvisin. En silti levittele tätä odottaville äideille heti enskättelyssä, minusta se ei ole hyssyttelyä. Jos sä haluat kaikki kauhuskenaariot tietoosi, niin löytäähän niitä täältä netistäkin? Jos jotain on käydäkseen niin sille kun ei vaan mitään voi etukäteen. -olinkohan 4?-

Vierailija
6/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuulla miehen sukulaisilta kaikki mahdolliset kohtukuolemat ja komplikaatiot joita oli suvussa tapahtunut viimeisen sadan vuoden aikana :( Minusta tiedon jakaminen on aivan eri asia kuin kauhujuttujen kertominen.

Toisen raskauden aikana sain lisäksi kuulla jatkuvaa voivottelua siitä, miten kahden lapsen kanssa on raskasta. Onnitteluja tuli tuskin keltään!

Vierailija
7/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toisen raskauden aikana sain lisäksi kuulla jatkuvaa voivottelua siitä, miten kahden lapsen kanssa on raskasta. Onnitteluja tuli tuskin keltään!

Mä odotan nyt kolmatta. Lähes kaikki raskausuutisen kuulleet ovat menneet sanattomiksi. Tosi kiva...-4-

Vierailija
8/8 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin nimittäin itse, että kukaan sukulaisista tai ystävistä ihan lähipiiriä lukuunottamatta ei ole mitenkään onnitellut tai noteerannut kolmannen lapsemme syntymää. Vielä toisesta jaksettiin olla ns. kiinnostuneita.

En ole katkera eikä tämä elämääni vaikuta sinänsä, mutta lapsen itsensä takia harmittaa: ikään kuin hän ei olisi yhtä tärkeä kuin sisaruksensa!