Onko neuvolakäynti sallittua työajalla?
Kuulin, että neuvolakäynteihin saa käyttää työaikaa. Tietääkö joku, onko se ihan virallinen " laki" vai jonkun työpaikan oma juttu?
Minä olisin ottanut käynteihin ylityötunteja tai jopa vapaa päivän, mutta, jos työajalla tämä on sallittua, niin ilman muuta käytän tähän työaikaa. Tarvitsen siis tietoa työnantajalle!
Kommentit (19)
Luin muistaakseni meidän työehto sopimuksesta, että ainakin meillä kaikki neuvola ja lääkäri käynnit saa periaatteessa hoitaa työajalla.. Sieltä voi vaikka pyytää työnantajalle lapun, että on ollut siellä.. Ikäänkuin todisteeksi.. Itse tosin teen vuoro työtä, joten käyn vapailla neuvolassa..
Esikoisen kohdalla kävin muutaman kerran työajalla neuvolassa. Sovittiin työnantajan kanssa, että voin käydä tarvittaessa työajalla, jos muuta aikaa en saa. En tiedä, miten menee " lain" mukaan missäkin ammattiliitossa... Kupuksen kohdalla ja nykyisen raskauden aikana olen hoitanut käynnit ihan omalla ajalla.
En ole aivan varma miten vuorotyöläisten, mutta itse olen tilitoimistossa maksanut palkkoja päivätyöläisille ja aina ovat saaneet käydä työaikana neuvolassa. Samoin itse olen työajalla käynyt kahden eri raskauden aikana, eri työnantajat, mutta tässä sama käytäntö. Tilitoimistossa ei edes yleissitovaa työehtosopimusta, joten ei ole TES kohtainen asia. Tosin olen itsekin yrittänyt saada esim. aamun ensimmäisen ajan, jolloin en paljonkaan myöhästy töistä.
jos käyntejä ei ole mahdollista järjestää työajan ulkopuolelle. Eli käytännössä jos on päivätöissä niin mahdotontahan tuo on ja moni vuorotyöläinen on sinullekin vastannut ja heillähän tuo järjestely on mahdollista työajan ulkopuolella.
mutta ainakaan meillä lapsen vuositarkastukset yms. neuvolakäynnit pitää tehdä omalla ajalla, joka on melko mahdotonta päivätyössä käyvälle. Olen käyttänyt lomapäiviä siihen.
Saan käydä työajalla neuvolassa ja ultrassa jne.
Siis todellakin kannattaa asia tarkistaa omasta työehtosopimuksesta. Itse saan käyttää työaikaa, mutta pyrin aina saamaan aamuajan, ettei työaikaa kuluisi paljoa. Ultran sain iltapäiväksi ja sen otan ylityötunteina pois, kun en viitsi tunniksi töihin palata, mutta senkin olisi saanut työaikana tehdä.
Lapsen neuvolakäynnit yms. ovatkin asia erikseen, ja niihin ei työaikaa saa käyttää (tuskin minkään työehtosopimuksen mukaan).
Muutenkin tarkistakaa vastaavat asiat aina omasta työehtosopimuksesta, ettei sitten tule harmeja jälkikäteen.
se menee niin että jos et voi järjestää käyntejä muuten niin työajalla on sallittua.
Minä yritin myös saada mahd aamuun ja mahd loppu päivään jotta menisi vähiten työaikaa, mutta olemassa olevien lasten vuosi käynnit juu pitää suorittaa omalla ajalla.
Myös ultrat ja muut raskauteen liittyvät käynnit saa työajalle tehdä. Vuorotyöläisillä juu varmaan oletetaan jotta saa sovittua ne vapaille tai vuorojen mukaan.
Vaan laki, joka koskee kaikkia. Jos neuvola-aikaa ei ole mahdollista saada työajan ulkopuolelta, neuvolassa saa käydä työaikana ilman palkanmenetystä.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1994/19940108
" Normaalin raskauden aikana odottava äiti käy äitiysneuvolassa keskimäärin 11 kertaa, joista 7 kertaa ennen äitiysloman alkua. Keskimäärin 3―4 neuvolassakäyntikertaan liittyy lääkärintarkastus, muut tarkastukset suorittaa terveydenhoitaja taikka kätilö. Kullakin käyntikerralla arvioidaan äidin yleinen terveydentila, tutkitaan paino ja verenpaine sekä selvitetään muun muassa munuaisten toimintaa laboratoriokokeiden avulla. Odottaville äideille tehdään neuvolassa raskauden kuluessa myös muita äidin ja sikiön terveyden seurannan kannalta välttämättömiä laboratoriokokeita sekä muita tutkimuksia. Sikiön kasvua ja vointia tutkitaan muun muassa sydänääniä kuuntelemalla 14. raskausviikolta lähtien sekä ultraäänitutkimuksin, jotka tehdään joko äitiyspoliklinikalla taikka muun lääkärin vastaanotolla.
Äitiysneuvolassa tehdyillä tutkimuksilla pyritään varmistamaan, että äiti voi raskauden ajan hyvin ja että sikiö kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tutkimusten perusteella voidaan tehdä lääketieteelliset arviot tilanteesta sekä voidaan selvittää lisätutkimusten tarve. Vaikka äitiysneuvolatoiminta painottuu raskaudenaikaisten sairauksien ja häiriöiden ehkäisyyn ja niiden varhaiseen toteamiseen, neuvoloissa voidaan myös hoitaa raskaudenaikaisia häiriöitä ja sairauksia.
Äitiysneuvolassa suoritettavia tutkimuksia voidaan niiden luonne ja tarkoitus huomioon ottaen pitää sellaisina raskaana oleviin työntekijöihin kohdistuvina lääketieteellisinä tutkimuksina, joissa työntekijöillä on raskaussuojeludirektiivin mukaan oikeus käydä työaikana ilman palkanmenetystä, mikäli tutkimukset on suoritettava työaikana."
Herkkupupun laittamassa linkissä oleva teksti taitaa olla vasta lakiESITYS...
Onkos kellään tietoa, onko tästä saatu vahvistettua lakia aikaiseksi? Itselläni myös on nimittäin sellainen käsitys, että riippuu alan työehtosopimuksesta.
Dajm
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Eli jos ei pysty järjestämään käyntejä arkivapaille, niinkuin suurin osa ei pysty, saa raskauteen liittyvissä tutkimuksissa käydä palkallisesti, työajalla.
Vastailen työkseni juuri näihin kysymyksiin:)
dajm75:
Herkkupupun laittamassa linkissä oleva teksti taitaa olla vasta lakiESITYS...Onkos kellään tietoa, onko tästä saatu vahvistettua lakia aikaiseksi? Itselläni myös on nimittäin sellainen käsitys, että riippuu alan työehtosopimuksesta.
Dajm
Lainaus tekstin lopusta:
" Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1994.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta 1994
Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI
Työministeri
Ilkka Kanerva "
Vellamo2008: kiitos vastauksestasi! hyvä tietää.
Herkkupupu: no, niinhän tuolla näyttääkin olevan... pitäisi näköjään " ottaa silmä käteen ja katsoa" : )
Dajm
että hallituksen esitykseen viittaamisessa on kyllä se ongelma, että ko. laki tai pykälä on voinut jo vanhentua. Kuten tässäkin tapauksessa itse asiassa on:
tuolla hallituksen esityksellä on muutettu aiemmin voimassa ollutta työsopimuslakia.
Nykyinen työsopimuslaki on tullut voimaan vuonna 2001.
Vellamo2008:
että hallituksen esitykseen viittaamisessa on kyllä se ongelma, että ko. laki tai pykälä on voinut jo vanhentua. Kuten tässäkin tapauksessa itse asiassa on:tuolla hallituksen esityksellä on muutettu aiemmin voimassa ollutta työsopimuslakia.
Nykyinen työsopimuslaki on tullut voimaan vuonna 2001.
Mutta ainakin tuosta on hyvä näyttää työnantajalle miksi _kaikki_ neuvolakäynnit sisältävät lääketieteellisiä tutkimuksia. Joidenkin työnantajien tulkinnan mukaan sallittuja ovat vain sellaiset käynnit, joita äitiysavustuksen saaminen edellyttää tai lääkärintarkastukset. Mikä on tietysti täyttä soopaa.
Ja samat perustelupätkät saattavat löytyä tuon uudenkin TSL:n hallituksen esityksestä, en nyt ehtinyt katsomaan.
Kyllä oikeuksistaan kannattaa olla selvillä ja pitää niistä kiinni!
Minulle oli ihan uutta tietoa tuo laki. Soitin liittoon ja kysyin siitä, koska meidän työehtosopimuksen mukaan (ERTO) ei saa käydä palkallisena työajalla. Liiton lakimies tutki asiaa: Viittaamasi laki löytyy tosiaan työsopimuslaista luku 4, 8 §. Vaikka työehtosopimus sanoo toisin kuin Suomen laki, noudatetaan lakia ja työntekijällä on siis tuo oikeus olemassa.
Kohta on tosiaan kirjattu Suomen lakiin, voimassa oleva työsopimuslaki vuodelta 2001. Se löytyy tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
saa käyttää työaikaa kun vuorotyö. En sitten tiedä miten menee, jos päivätyö, eikä käyntejä voisi muuten järjestää.
vauva2006 rv31+5