Milloin verenpaine liian alhainen?
Osaako kukaan kertoa, milloin verenpaine on liian/vaarallisen alhainen? Mulla on ollut viimepäivät kiristelevä päänsärky ja huimaa kun nousee ylös esim. kyykystä tai sängystä. Syykin lienee selvä. Verenpaineen kotimittaus ositti paineen olevan 93/63. Ei kai muu auta kun syödä salmiakkia ja juoda paljon suolavissyä. Vai onko muita kotikonsteja? Onko matalasta paineesta haittaa vauvalle?
Kertokoon ken tietää!
-anniliinii rv 18+4
Kommentit (5)
Ei kai siitä muuta vaaraa ole kuin se, että itse saattaa pyörtyä. Nouse aina varovasti ylös (tämän teet varmaan luonnostaankin). Minulla verenpaine viime neuvolassa 82/60 mutta se varmaan nousee ainakin vähän kun raskaus menee pitemmälle. Edellisessä raskaudessa oli myös koko ajan tosi alhaalla,alapaine ei noussut yli 100. Eikä siitä mitään haittaa ole. Hyötyä on se, että voi huoletta syödä suolaa :-)
Piti tietenkin sanoa, että YLÄPAINE ei noussut yli 100, alapaine pysyi koko ajan siellä 60 -70 hujakoilla.
Itsellä viimeksi 80/56 ja koko raskauden ajan ollu yläpaineet alle 90. Täytyy vaan nuo nousut ja kurottelut muistaa ottaa varovasti. Inha vaiva, mutta vaaraton.
90/60 ja kyllähän minua usein huimaa ja silmissä mustenee mutta ei kukaan ole sanonut että pitäisi jotain tehdä. Ensimmäisessä raskaudessa oli paha raskaumyrkytys ja paineet tuplaantui ja nytkin on taas noususuunnassa!
Älä vaan anna itsesi kopsahdella, vaan varaudu huimaukseen ajoissa. Istu alas oli se sitten missä vaan. Itselläni ei koko raskauden aikana paineet nousseet edes sinun lukemiisi, ei mitään ongelmaa (paitsi ajoittain pyörryttää enemmän, ja välillä ihan kokoajan). Ei auta suolat tai salmiakit yms. Itselläni aina ollut alhainen verenpaine eikä tilanne raskaudessa ole muuttunut yhtään. Neuvolassa ovat vain tyytyväisiä kun paineista ei tarvitse stressata.
Rouvaii