Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viran saaminen ja raskaus?

Vierailija
06.06.2007 |

Lyhyesti tilanne on tämä: sain tänään tietää saavani valtion viran. Lapsen yritystä on ollut jo parin kuukauden ajan,ilman tärppiä. Tästä kuukaudesta en vielä tiedä tuliko tulosta (korkeintaan olen siis rv.3). Minulla tulee olemaan 6 kk:n koeaika, voiko työnantaja irtisanoa minut tuona aikana, olettaen että teen työni kunnolla? Haastattelussa en tietenkään kertonut mitään vauvaaikeista, toki sitä ei edes kysytty. Onko muita ollut samassa tilanteessa? Koska kertoa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olet raskaana, toivon todella ettei se näy ensimmäiseen 6 kk:een. Koeajalla kun ei tarvitse liiemmin perustella poislaittamista. Mutta toisaalta olet aika suojattu raskaana ollessa, irtisanomisen voi aina riitauttaa ja tukea saa esim tasa-arvo valtuutetulta.

Vierailija
2/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olenko ihan väärässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut viran ja olen raskaana. Kuuden kuukauden koeaika alkaa, kun olen 7. kuulla. En kerkeä olla koeaikaa loppuun ennen kuin äitiysloma alkaa.

Saa nähdä kuinka käy. Voivathan ne koeaikana keksiä minkä tahansa syyn erottamiseen. Koska olen raskaana, voin varmasti riitauttaa mahdollisen irtisanomisen ja tod. näk. voitan.

Vierailija
4/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen koeajan loppua... koeaika siis alkaa vasta 1.8. täytyisi siis varmaan yrittää lasta pari kuukautta myöhemmin, jos ei nyt ole tärpännyt. Ap

Vierailija
5/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raskaana 4. kuulla kun aloitin nykyisessä virassani. Jäin ä-vapaalle ennen koeajan päättymistä. Kerroin heti ekana päivänä raskaudesta, koska kesä oli vastassa, jotta minulle saataisiin sijainen. Tarkistin asiaa liitosta ennen kuin kerroin töissä, sanoivat että saahan sitä irtisanoa, tulee vaan tosi kalliiksi kun olen raskaana. Siis vaikka oli koeaika. Liiton lakimies sanoi, että työnantajan olisi voitava osoittaa joku tosi vakava virhe, esim. kavallus.

No, eivät irtisanoneet ja saivat hyvän työntekijän. Omia oikeuksiaan pitää itse puolustaa, ei sitä kukaan muu tee.

PS. Työpaikkani henkilöstöpäällikkö ei ollut mukana rekrytointitilaisuudessa, mutta oli sanonut pomolleni ohjeeksi, että valitkaa joku hedelmällisessä iässä oleva. Pomo kertoi myöhemmin, ettei sitä ehkä noin kirjaimellisesti olisi pitänyt ottaa... :)