Pohdintaa. Kun imetysta suositellaan jatkettavan 2-vuotiaaksi saakka, niin miksi pullosta maidon antaminen pitaisi mahdollisimman varhain lopettaa?
Olen imettänyt n. 5-6 kuukauden molempia lapsiani. Laitokselta asti ovat molemmat saaneet korviketta imetyksen lisäksi. Imetyksen loputtua, pullosta on tietysti täytynyt jatkaa maidon antamista. Miksi neuvolassa kiirehditään tuttipullosta vierottamista?
Kommentit (7)
maltillisesti lisänä (sitä menee luonnostaan vähemmän kun se juodaan mukista).
Vierailija:
Äääk. Suositellaanko ihan oikeasti Suomessa imetystä 2-vuotiaaksi? Kuopus on nyt jo 4, joten en muista mitä silloin suositeltiin.
Jos niin on, niin millä perusteella?
Tuo suositus koskee alhaisen hygienian maita, joissa infektiot tarttuvat herkästi.
Mutta voisinpa veikata, että olot on " pikkasen" erilaiset Suomessa kuin esim. Etiopiassa, vaikka kumpaakin maata WHO suosituksessaan periaatteessa tarkoittaa.
WHO korostaa, että suositus koskaa KAIKKIA MAITA, ei siis vain matalan hygienian maita, joissa imetystä suositellaan jatkettavaksi vielä 2 vuoden jälkeenkin. Suomessa suositellaan 6 kuukauden täysimetystä ja osittaisimestystä VÄHINTÄÄN 1 vuoden ikään saakka, jolloin voi aloittaa lehmänmaitotuotteiden kokeilun. Ajatuksena siis on, että IMETETÄÄN ja syötetään kiinteitä, ei anneta korvikkeita kuin pätevästä syystä.
Pullosta vieroittamista en ymmärrä minäkään -- itse tarjosin tutittomalle maitoallergiselle lapselleni rintaa kaksivuotiaaksi ja mielestäni naapurin samanikäisen tulee saada rinnan korviketta vähintäänkin samanikäiseksi. Ei ole mitään pätevää syytä kieltää sylissä nautitun pullon lohtua ja turvaa pieneltä, jolle se on tärkeä.
Lapsen karaisu liian aikaisin vierottamalla on minusta kauheaa. Yritän parhaani mukaan itse kasvattaa onnellisia ja itseensä uskovia pieniä, en reippaita ja itsenäisiä päiväkotilaisia, jotka pärjäävät omillaan jo kaksivuotiaina....
yli vuoden ikäisen imetyksestä ei ole suomen oloissa hyötyä. Hyötyähän sillä tavoitellaan. Ei kukaan huvikseen imetä.
ja niissä korostetaan että suositukset koskevat siis Eurooppaa sekä entisiä NL-maita, ja suosituksissa sanotaan että yli yksivuotiaan imetyksestä on todennäköisesti lapselle hyötyä infektioherkillä alueilla (joihin esim Suomi ei kuulu).
Jos niin on, niin millä perusteella?