Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hb 117 rv 9, onko liian alhainen?

06.06.2007 |

Kävin tänään neuvolassa ja hb oli näin alhainen. Hoitaja ei puuttunut asiaan, sanoi että rautaa saisi syödä vasta rv12 jälkeen ja että syömisistäni Multitabs spesiaaleista pitäisi saada tarpeeksi rautaa, ja ettei johdu raskaudesta vielä näin aikaisessa vaiheessa.

Mulla ei ole koskaan ollut näin alhainen joten huolestuin valtavasti? Onkohan mulla jokin vakava sairaus?

Esikoisen aikana hb oli n. 125-130. Lopetin imetyksen n. ½ vuotta sitten , voiko olla ettei elimistö ole palautunut?

Onko muilla kokemuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se vaan on. Oli mullakin ennen raskautta jopa 125 joskus, mutta muuten luontasesti aika alhanen..

Vierailija
2/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin huolissani, kun hb ei ole mun kohdalla luonnostaan alhainen. Se taisi olla tuossa loppuvuodesta 129, kun mitattiin ihan muista syistä. Hain netistä tietoja ja törmäsin jo kaikkiin vakaviin sairauksiin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tuo imetyksesi yms. ovat laskeneet hemppaasi. Toinen tekijä alhaiselle hemoglobiinille voi olla se, että nyt helteillä tulee juotua aikamoisesti, joka voi hetkellisesti hieman ohentaa verta. Imetysaikana yms. taas elimistö on vähän kuiva, jolloin hemoglobiini voi olla korkea.

Itselläni oli ensimmäisessä neuvolassa tässä raskaudessa 107, vaikka siis viikkoja ei paljonkaan olllut. Joillain alkuraskaus jostain syystä kuluttaa enemmän rautavarastoja kuin toisilla. Itselläni juuri ennen raskautta mitattu hemppa oli 134.

On erittäin hyvä, että hemppa laskee raskauden aikana, sikiö saa hyvin verta ja happea.

Oletko sairastanut flunssaa yms viime aikoina, on niin paljon tekijöitä, joiden vuoksi hemoglobiini laskee? Samoin mittaustapa vaikuttaa myös tulokseen. Otettiinko veri sormesta vai kyynärtaipeesta, millä tavalla veri tutkittiin?

Vierailija
4/6 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa kuulla että sulla ollut raskaudessa samanlainen tilanne! Tuli myös mieleen josko imetys olisi voinut kuluttaa varastoja. En ole myöskään pystynyt syömään ruisleipää kahteen vuoteen (aikaisemmin söin ainostaan ruisleipää) sillä se ärsyttää mahaani kovasti. Tämäkin ehkä voisi selittää tilanteen.

Hb mitattiin laskimosta ja sain tuloksen heti, eli ei siis otettu sormenpäästä.

Yritän olla murehtimatta ja koska mulla oli viimeksi raskausmyrkytys, niin olen kuullut että matala hb ja myrkytys eivät viihdy samassa kropassa :)

Vierailija
5/6 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolatäti sanoi eilen, että jos hb menee alle sadan, niin sitten lisätautaa kehiin. Jos sulla ei ole huono olo (esim. pyörrytä), niin ei kannata vielä huolestua.

Mullekin sanottiin neuvolasta, että tässä vaiheessa hb ei ole vielä voinut laskea raskauden takia (rv8+). Se tapahtuu vasta myöhemmin.

Vierailija
6/6 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aikaisemmin sanoin minulla on myös ollut alhainen hemoglobiini alusta saakka, vaikka muuten on jopa korkea -- huolestuin asiasta viime raskaudessa. SIlloin minulle sanoi maamme varmasti arvostetuin synnytyslääkäri, että alhaisesta (kuitenkin yli 90) hemoglobiinista on paljon hyötyä sikiölle ja äidille. Ennen kaikkea hän vahvisti sen, että raskausmyrykytystä ei usein tule henkilöille, joilla on alhainen hemppa.

Vielä lohdutukseksi olin vuosi sitten olin myös raskaana , silloin ensimmäisessä neuvolassa hemoglobiini (viikolla 8+) oli 140. Raskaus päätyi keskenmenoon viikolla 11. Kun tässä raskaudessa se oli edellisen loppuun asti edenneen raskauden kanssa samoissa lukemissa, alle 110, olin helpottunut. Mä uskon kyllä siihen, että alkuraskauskin vaikuttaa hemoglobiiniin, vaikka terveydenhoitajat väittäisivät mitä tahansa. Olen siitä yksi elävä esimerkki.

Sinänsä tuo 117 ei ole vielä edes kauhean matala, koska naisten viitearvo taitaa olla 118.