Määräaikainen työsopimus ja siitä irtisanoutuminen, ov
Hei!
Olen ollut vuoden töissä ja minua pyydettiin jatkamaan siinä toinenkin vuosi. Viihdyn hyvin ja sekä työ että puitteet ovat hyviä, vain palkka vähän mättää...
Nyt minulle kuitenkin tarjottiin haastavaa, hyväpalkkaista vakituista työtä ja tekisi mieleni ottaa se vastaan.
Nykyisessä työssäni en ole vielä allekirjoittanut uutta sopimusta, mutta suusanallisesti olen luvannut jatkaa. Vieläkö pääsen irti? Ei tähän aikaan oikein viitsi pomollekaan soittaa...
Apuja saako keltään?
Kommentit (10)
Minua ei siis odota mitkään sopimusrikkomussanktiot vaikka tekisin niin?
Nykyisessä paikassani en voi saada vakipaikkaa kun muodollinen pätevyys puuttuu :-/
ap
toivottavasti edellisessä sopparissasi on maininta irtisanomisajasta!
Muuten olet työnantajan " armoilla" ! Ota asia puheeksi työnantajasi kanssa, älä polta päreitä, niin saat helpommin asiat sovittua.
varaa aika keskustelulle esimiehen kanssa.
Sano suoraan että sinulle on tarjottu vakituista paikkaa, että sopiiko että lopettaisit työt jo silloin ja silloin. Sano, että muuten mielelläsi jatkaisit täällä, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista työn määräaikaisuuden takia.
Ole kohtelias mutta määrätietoinen.
Jos esimiehesi on täysipäinen hän päästää sinut suosiolla lähtemään kun kerrot tilanteen avoimiesti.
Ei hän voi sinua pitää ja estää saamasta vakityötä: hän pelkää että sinusta tulisi työpaikalle katkera työhaluton työntekijä, joka on työpaikalla vastoin tahtoaan, menetettyään vakityön hänen, eli sen sinun esimiehen kusipäisyyden takia.
voit korostaa että sinulle on tarjottu kouutustasi ja osaamistasi vastaavaa vakituista paikkaa, jollaista olet pitkään etsinyt.
Näin pomosi varmasti tajuaa että tämä on sinulle niin iso asia, että hänen ei kannata ruveta vaikeaksi.
äläkä ole peloissasi. Älä anna pomosi aavistaa että olet peloissasi siitä että hän ei ehkä päästä sinua lähtemään.
Pidä itsestään selvänä sitä että sinua kunnioitetaan niin paljon ja että esimiehesi on reilu ja voitte neuvotella lähtöpäivän niin että voit vapain mielin ottaa uuden työpaikan.
Sinulla ei ole mitään syytä pelätä. Ole vahva, mutta kohtelias ja ystävällinen pomollesi.
Ajattele millaiseen maineeseen hän joutuisi työpaikalla jos estäisi sinua saamasta vakityön. Kaikki työtoverisi olisivat varmasti puolellasi. He saavat kyllä aina toisen määräaikaisen sijaisen. Sen sijaan toisen vastaavantasoisen vakipaikan löytyminen sinulle ei ole itsestään selvää.
Suullinen sopimus ei vielä ole mikään tämän päivän markkinoilla. Työnantajat lupailevat paljon, mutta mikään ei ole varmaa ennen kuin on nimet paperissa.
sinusta ollaan kiinnostuneita. Työnantajalla on nyt mahdollisuus tarjota sinulle vastaavaa vakipaikkaa... jos haluaa sinut pitää!
Luulis työantajan ymmärtävän, ja jos sinut halutaan siellä pitää, tarjoavat myös vakituista paikkaa...