Vauvalle (4kk) vettä näillä helteillä?
Saako/voiko/pitääkö antaa vettä ja tarviiko keittää?
Kommentit (5)
että rintaruokitulle ei saisi antaa vettä jotta kaikenmaailman tasapainot pysyy?! Rintamaito kuitenkin " sopivan" vetistä. Pulloruokitulle kai sit sen mukaan voi hörpyn antaa?! Ja jos vauva syö jo soseita, niin keittää ei vettä (pulloja/tutteja tms.) tarvii.
Korvike ruokituista en tiedä. Maitohan on kuitenkin suurimmaksi osaksi vettä! Ja siinä saa sitten lisäksi kaikki muutkin tarpeelliset. Meillä ainakin vauva 1kk käy näin kuumalla todella usein hörppäämässä tissillä koska on jano.
Nykyään sanotaan, ettei rintaruokittu vauva tarvitse vettä. Tätä ainakin 70-luvun äidit ihmettelevät, koska silloin piti koko ajan olla vesipullo mukana.
Joka tapauksessa tärkeintä on, että itse juot riittävästi! Imettävän äidin pitää juoda tällaisella helteellä monta litraa nestettä. Silloin et kuivu ja vauvakin saa riittävästi maitoa. Jostain kuulin, että helteellä maito laimenisi vauvalle sopivaksi janojuomaksi.
Itse olen täysimettänyt kahta lasta 4 kk ikäiseksi kesällä enkä antanut vettä. Maito riitti hyvin kun vain jaksoin juoda tarpeeksi.
Minä juttelin juuri neuvolassa tästä veden antamisesta ihan lastenlääkärin kanssa ja hän sanoi, että ilman muuta voi antaa vettä kunhan sen keittää ja antaa jäähtyä huoneenlämpöön. Ja vauvani on rintamaidolla, ikää 2 kk. Vauva ottaa hanakasti pullosta vettä janoonsa. Maitoa tarjotessa huutaa joten olen päätellyt, että ei vettä nälkäänsä juo vaan ihan janoon.
Lääkäri sanoi, että vesi olisi hyvä keittää vuoden ikään saakka.
ei vettä...