onko se totta että käynnistetty synnytys on tuskaisampi?
kipeempi tai jollaintapaa kamalampi kun itsestään käynnistynyt
Kommentit (10)
Mutta käynnistettynä synnytys alkaa usein tosi rajusti, kun luonnollisesti voi alkaa rauhallisesti. Mutta ei nämäkään aina päde. Niinkuin ei mitään voi synnytyksen suhteen etukäteen ennustaa.
Toinen käynnistettiin cytotecilla täysin epäkypsässä tilanteessa; hirvittävän tuskallinen kokemus tuntikausia kestävine lähes tauottomine supistuksineen, joihin ei ennen aivan loppuvaihetta (viimeinen tunti) voitu edes antaa mitään kivunlievitystä (raskausmyrkytys, keskosuus). Pitkään olin sitä mieltä, etten kerta kaikkiaan voi enää hankkitua raskaaksi, synnytyskokemus vaivasi öisinkin painjaisina.
Toinen käynnistyi itsekseen, kovia supistuksia oli vain ihan loppuvaiheessa (ehkä 1/2 h). Varsin miellyttävä kokemus, jossa ei kuuman suihkun lisäksi juuri muuta lievitystä kaivannut.
eka tuli alakautta omia aikojaan oli ok kokemus, mut tää kakkonen oli sitte käynnistys ja raju. kolmonen tulee suunnitellulla sektiolla mikäli ei synny laskettunapäivänä. en suostu nimittäin käynnistykseen enää. siitä jäi pelko.
Eka (viikon yliaikaisena) oksitosiinitiputuksessa - aika hidas alku, mutta loppu 5cm->10cm huikean nopean noin 30min - ponnistusvaihe 10min.
Toka (12vrk yliaikaisena) cytotecilla -> kaksi pilleriä ja nopeaa toimintaa taas 5cm->10cm noin 15-20min. Eli loppu menee niin vauhdilla, että kätilöillä ja itselläkin vähän vaikeuksia pysyä perässä. Ponnistusvaihe 5min. Ja siinä siis käy (ainakin mulla) äärimmäisen helposti niin ettei ehdi saamaan minkäänlaista kivunlievitystä - toisaalta ei se niin haitannut, koska toimitus oli niin nopea =)
Vaikea tosiaan verrata luomusti alkaneeseen, koska en ole kokeillut.
Tipalla käynnistettiin. Olen kuullut että cytotecillä käynnistetyt ei olisi niin rajuja kuin oksitosiinitipalla.
Se oli kaikkein helpoin ja nopein synnytykseni. En tarvinnut edes kipulääkettä, tai lopussa olisin tarvinuut, mutta ei sitä ehditty antaa, kun synnytys eteni kalvojen puhkaisun jälkeen niin nopeasti. Mutta niin se eteni muissakin synnytyksissä siinä vaiheessa, joten ei käynnistys siihen lopun rajuuteen vaikuttanut. Ihan normaalin hillitysti alkoi supistuksia tulla ja ne kovenivat ja tihenivät ihan samalla tavalla kuin itsestään käynnistyneissäkin. Minulle käynnistetty synnytys oli oikein hyvä kokemus.
kolmatta savustettiin ulos kolme päivää. Kätilö jätti antamatta lisätabletin yöta vasten. Olisinmieluummin ottantu sen ja päässyt pinttestä nopeammin.
Vierailija:
Tipalla käynnistettiin. Olen kuullut että cytotecillä käynnistetyt ei olisi niin rajuja kuin oksitosiinitipalla.
synnytys kesti vain reilut 5 h. Ei mulla ihan hirveää kammoa tullut, vaikka luulin välillä joko kuolevani tai halvaantuvani. Jälkeenpäin keskustellessani kätilön kanssa hän tosin sanoi, että todennäköisesti pidempi ns. normaali synnytys olisi tuntunut vähemmän koettelevalta.
Ja mulla myös " savustettiin" :) ulos päiväkausia, ja jouduttiin silti leikkaamaan.
Ja kokemus siis yhdestä käynnistyksellä synnyttämisestä, lapsi syntyi leikkaussalissa nukutuksessa vuorokauden kuluttua. Toinen lapsi syntynyt ihan aikanaan itse käynnistyen ja kolmannesta yliaikaisesta, josta vaadin pääsyn suoraan leikkaussaliin.