clomeista
Osaako joku sanoa, lisääkö clomit kaksosraskauden riskiä? Lääkäri ehdotti clomeja, mutta jäin vielä miettimään.
Kommentit (5)
tosin minulla on aika paha pcos, joten tuskin mitään ovulaatiota edes saadaan aikaiseksi pelkillä clomeilla. Ehkä juuri tämän takia ei ultrata.. kokeillaan ikäänkuin tikulla jäätä..
Kertoisiko vielä joku, että millonka se ovulaatio nyt sitten kuuluisi tulla. Eli kun clomeja nappailen 2-7päivä menkkojen alkamisesta, ja kierto on ihan tosi epäsäännöllinen, niin voinko tietää millon ovulaatio kuuluisi tulla? yhtenä kysymysmerrkinä...
mulla ensimmäiset 4 clomikiertoa meni niin että ekassa seurattiin että kasvaako rakkuloita, ja siitä kolme seuraavaa lääkäri vaan kehotti tikuttamaan ovista ja palaamaan sitten asiaan jos ei tärppää. Siinä vaiheessa olin Kättärin asiakas.
Mä olen aina popsinut clomit kp3-7, ja ovis on tullut hieman vaihtelevasti kp11-kp17 - yleensä kuitenkin n. kp14. Eli kannattaa varmaan käydä tikuttamaan ovista joskus kp10 tienoilla. Nyt kun on takana monenmonta clomikiertoa niin osaan jo tunnistaa vatsanippailujen ja limanerityksen (Billings-menetelmä) avulla että ovis lähestyy.
Niin eihän clomit kaikkia auta, mutta se taitaa olla se yleisin hoito millä aloitetaan - se kun on kuitenkin suht halpa ja helppo hoitotapa. Mulla on myöskin pco, ja clomit on kyllä mun kohdalla toimineet - lähes aina on tullut 1-2 kunnon rakkulaa ja ovulaatio - tosin sitä omaa nyyttiä ei vieläkään sylissä ole...
Tsemppiä, ja onnea :)
Eikös sinunkaan pco:ta hoideta mitenkään? Kumma kun ei lääkärit tunnu oikein tuntevan sairautta..
Clomit toki lisäävät riskiä saada kaksosraskaus, mutta sitä vartenhan clomien kanssa käydään kontrolliutrassa tsekkaamassa, montako munista on kasvamassa.
-Hopefully-